IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Auteur:
Topic : Definitie van leven Vorige pagina | Volgende pagina
Astaroth
Just one out of seventy-two
Usericon van Astaroth
Posted 23-01-2003 19:38 by Astaroth Wijzig reactieProfiel van AstarothQuote dit berichthttp://odyssey.sickminds.org

quote:
Op 21 januari 2003 23:50 schreef Egregius het volgende:
Uhm..maar de meeste bacterien reageren toch niet op stimuli? Wel een aantal, maar sommige zijn toch zeg maar hersenloos bezig met reproductie?


Niet helemaal waar, volgens mij. Ik ben geen afgestudeerd bioloog, dus ik kan het misschien wel mis hebben, maar bacteria reageren volgens mij wel op stimuli. Niet bewust (dat ze er over nadenken), maar biologisch ofzo. Als je een bacterie schaadt, zal het zich bijvoorbeeld proberen te herstellen. Iets wat een dood of levensloos voorwerp niet doet.


"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 24-01-2003 15:04 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

That would make sense.

Dan zou een virus (computer of biologisch) geen leven zijn overigens, want het spreidt zich alleen. Afgezien van muterende virusen dan misschien weer..


Argentumfeles
Usericon van Argentumfeles
Posted 24-01-2003 17:39 by Argentumfeles Wijzig reactieProfiel van ArgentumfelesQuote dit bericht

quote:
Op 21 januari 2003 14:14 schreef Faceless Unknown het volgende:
Het grootste kenmerk van Leven is aanpassing!


Ja, aan de wensen van anderen vrijwel altijd.


wild cat
Catch me if I fall
Usericon van wild cat
Posted 27-01-2003 20:23 by wild cat Wijzig reactieProfiel van wild catQuote dit bericht

quote:
Op 24 januari 2003 17:39 schreef Argentumfeles het volgende:
Ja, aan de wensen van anderen vrijwel altijd.
Al je aanpassen aan andere de definitie is van het leven vind ik het leven maar een zielige bedoening hoor... Maar ik begrijp wel wat je wil zeggen .. Toch het leven is volgens mij toch meer dan aanpassen alleen ...


Some men see things as they are and ask why. I dream things that never were and ask why not.


Mordon
and don't deny your life's a living hell...
Usericon van Mordon
Posted 28-01-2003 10:52 by Mordon Wijzig reactieProfiel van MordonQuote dit bericht

sorry, ik ga 't hele onderwerp niet lezen, maar hebben we een samenvatting?

je zou btw kunnen zeggen dat alles leeft, want in alles zit energie.

je zou ook kunnen zeggen:

alles dat leeft reageert.
wat niet reageert leeft niet...

hey, die laatste zou best wel kunnen kloppen!

groeten! Bart


sweetened horizons dance away the pain tonight, just like you and I...


Darkfang
lifeless end is near...
Usericon van Darkfang
Posted 28-01-2003 11:55 by Darkfang Wijzig reactieProfiel van DarkfangQuote dit bericht

quote:
Op 28 januari 2003 10:52 schreef Mordon het volgende:
sorry, ik ga 't hele onderwerp niet lezen, maar hebben we een samenvatting?

je zou btw kunnen zeggen dat alles leeft, want in alles zit energie.

Dat lijkt me een beetje raar, want dan leeft mn mobiele telefoon ook...soms lijkt t wel alsof ie een eigen leven leidt, maar goed...
quote:
je zou ook kunnen zeggen:

alles dat leeft reageert.
wat niet reageert leeft niet...

hey, die laatste zou best wel kunnen kloppen!


Op t eerste gezicht zou ik ook zeggen dat deze klopt ja, al het leven reageert toch op de een of andere manier op stimuli van buitenaf, of dat nou bewust of onbewust gaat.


The educated differ as much from the uneducated as the living differ from the dead. --Aristotle--


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 28-01-2003 12:02 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 24 januari 2003 15:04 schreef Egregius het volgende:
Dan zou een virus (computer of biologisch) geen leven zijn overigens, want het spreidt zich alleen. Afgezien van muterende virusen dan misschien weer..
Nee, dat is niet helemaal waar. De laatste jaren zie je een generatie van computervirussen die het in zich dragen om te reageren op de aanwezigheid van een (bekende) virusscanner. Zodra een dergelijke scanner actief wordt zal het virus stappen ondernemen om zichzelf te beschermen.

Als dat geen reageren op stimuli is...


I'm not being rude. You're just insignificant.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 28-01-2003 12:03 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Dat is reageren op commando's, dan zou een auto ook leven zijn ..


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 28-01-2003 12:04 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Leven is niet willen sterven


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 28-01-2003 12:05 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 28 januari 2003 12:03 schreef Jenje het volgende:
Dat is reageren op commando's, dan zou een auto ook leven zijn ..
Nee hoor.. dat is reageren op iets wat in de omgeving gebeurt. Een auto reageert op een commando, omdat je direct iets aan de auto 'doorgeeft'. Hier reageert de virusscanner op een commando (die wordt opgestart) maar reageert het virus op de virusscanner.

quote:
Op 28 januari 2003 12:04 schreef aerodis het volgende:
Leven is niet willen sterven
Dus iemand die op het punt staat om een scheermes in z'n pols te zetten is volgens jou geen leven/levend organisme?

[Dit bericht is gewijzigd door helmet op 28-01-2003 12:06]


I'm not being rude. You're just insignificant.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 28-01-2003 12:06 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 28 januari 2003 12:05 schreef helmet het volgende:
Nee hoor.. dat is reageren op iets wat in de omgeving gebeurt. Een auto reageert op een commando, omdat je direct iets aan de auto 'doorgeeft'. Hier reageert de virusscanner op een commando (die wordt opgestart) maar reageert het virus op de virusscanner.

Dus iemand die op het punt staat om een scheermes in z'n pols te zetten is volgens jou geen leven/levend organisme?
Het virus reageert toch omdat de maker van het virus dat commando aan het virus meegeeft ...


Mordon
and don't deny your life's a living hell...
Usericon van Mordon
Posted 28-01-2003 13:22 by Mordon Wijzig reactieProfiel van MordonQuote dit bericht

en virus is geen leven, dat is een zelf opererend computerprogrammaatje.
zonder een eigen wil, ofwel, het kan niet beslissen om opeens computers 10X sneller te laten gaan... tenzij het daarvoor is geprogrammeert...

dus je zou ook kunnen zeggen: alles met een eigen wil leeft...
maar heeft alles wat leeft een eigen wil?
...

bomen leven, maar hebben ze een eigen wil?
(let's ask...)

blessed be


sweetened horizons dance away the pain tonight, just like you and I...


Darkfang
lifeless end is near...
Usericon van Darkfang
Posted 28-01-2003 13:39 by Darkfang Wijzig reactieProfiel van DarkfangQuote dit bericht

En mensen in coma hebben op dat moment geen eigen wil meer, leven die dan ook niet?


The educated differ as much from the uneducated as the living differ from the dead. --Aristotle--


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 28-01-2003 13:45 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 28 januari 2003 12:06 schreef Jenje het volgende:
Het virus reageert toch omdat de maker van het virus dat commando aan het virus meegeeft ...
Nee, het is een vooraf meegegeven reeks instructies. Maar in hoeverre is dat anders dan wat een biologisch virus meegekregen heeft aan bouwstenen?
quote:
Op 28 januari 2003 13:22 schreef Mordon het volgende:
en virus is geen leven, dat is een zelf opererend computerprogrammaatje.
zonder een eigen wil, ofwel, het kan niet beslissen om opeens computers 10X sneller te laten gaan... tenzij het daarvoor is geprogrammeert...
Dit gaat weer nergens over. Eigen wil is geen kenmerk van leven.. een biologisch virus heeft ook geen eigen wil, beslist ook niet of de gastheer ineens 10X sneller gaat lopen en kan effectief ook niet veel meer dan zichzelf alleen maar herproduceren.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Mordon
and don't deny your life's a living hell...
Usericon van Mordon
Posted 28-01-2003 13:55 by Mordon Wijzig reactieProfiel van MordonQuote dit bericht

quote:
Op 28 januari 2003 13:45 schreef helmet het volgende:
Nee, het is een vooraf meegegeven reeks instructies. Maar in hoeverre is dat anders dan wat een biologisch virus meegekregen heeft aan bouwstenen?
Dit gaat weer nergens over. Eigen wil is geen kenmerk van leven.. een biologisch virus heeft ook geen eigen wil, beslist ook niet of de gastheer ineens 10X sneller gaat lopen en kan effectief ook niet veel meer dan zichzelf alleen maar herproduceren.


het is ook alleen maar filosofische stof, niet mijn mening...

nog zo iets: alles is leven...

ik denk dat je het niet onder een groep kan onderbrengen.

en dan nog in welk opzicht bedoel je leven? leven kan je dus op verschillende manieren zien, en je kan het op meerdere manieren definieeren, daarom sluit de ene waarheid de andere niet uit.

bijvoorbeeld: een kubus heeft vierkante vlakken.

een kubus is een ruimtelijk fuguur

beide waarheden zijn waar, en sluit de ander niet uit (ik heb nu wel een erg simplistisch voorbeeld )


sweetened horizons dance away the pain tonight, just like you and I...


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 30-01-2003 2:07 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

quote:
Op 28 januari 2003 12:04 schreef aerodis het volgende:
Leven is niet willen sterven


Behalve als het is om voort te planten
(denk bidsprinkhanen)

(maar dan komt het toch neer op voortplanting)

[Dit bericht is gewijzigd door Egregius op 30-01-2003 2:09]


Astaroth
Just one out of seventy-two
Usericon van Astaroth
Posted 30-01-2003 18:56 by Astaroth Wijzig reactieProfiel van AstarothQuote dit berichthttp://odyssey.sickminds.org

Hmm... leven is niet alleen reageren op stimuli of kunnen voortplanten.

Je moet ook, (in essentie) een spijsvertering hebben. Daarmee wordt dan bedoelt dat een organisme biologisch materiaal kan verwerken en die stoffen gebruikt. (metabolisme van _biologisch_ materiaal dus).

Om die reden is een computervirus ook niet levend, omdat het geen biologisch materiaal verwerkt.


"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 30-01-2003 19:02 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 30 januari 2003 18:56 schreef Astaroth het volgende:
Daarmee wordt dan bedoelt dat een organisme biologisch materiaal kan verwerken en die stoffen gebruikt. (metabolisme van _biologisch_ materiaal dus). Om die reden is een computervirus ook niet levend, omdat het geen biologisch materiaal verwerkt.
Wat valt er wel en niet onder biologisch materiaal? Er zijn bacterien die plastic verteren, is dat nog biologisch materiaal?

Als de mensheid ooit oog in oog staat met een wezen van energie (wie weet wat er buiten deze planeet leeft), is dat dan geen leven, puur omdat zijn metabolisme niet op biologisch materiaal gebaseerd is?

Hmm.. ik kom vast in de loop van de avond op een beter voorbeeld


I'm not being rude. You're just insignificant.


Astaroth
Just one out of seventy-two
Usericon van Astaroth
Posted 30-01-2003 19:21 by Astaroth Wijzig reactieProfiel van AstarothQuote dit berichthttp://odyssey.sickminds.org

quote:
Op 30 januari 2003 19:02 schreef helmet het volgende:
Wat valt er wel en niet onder biologisch materiaal? Er zijn bacterien die plastic verteren, is dat nog biologisch materiaal?

Als de mensheid ooit oog in oog staat met een wezen van energie (wie weet wat er buiten deze planeet leeft), is dat dan geen leven, puur omdat zijn metabolisme niet op biologisch materiaal gebaseerd is?

Hmm.. ik kom vast in de loop van de avond op een beter voorbeeld


Ik heb het al eerder beter verteld zie ik, dus hier nog eens wat de definitie van metabolisme is: the chemical changes in living cells by which energy is provided for vital processes and activities and new material is assimilated

Dus een plastic-vretende bacteria is ook levend. Een wezen van energie wordt lastig, helemaal als die niet van een chemisch proces gebruik maakt. Volgens de definitie leeft het dan dus idd. niet.


"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."


Mordon
and don't deny your life's a living hell...
Usericon van Mordon
Posted 30-01-2003 19:22 by Mordon Wijzig reactieProfiel van MordonQuote dit bericht

quote:
Op 30 januari 2003 19:02 schreef helmet het volgende:Als de mensheid ooit oog in oog staat met een wezen van energie (wie weet wat er buiten deze planeet leeft), is dat dan geen leven, puur omdat zijn metabolisme niet op biologisch materiaal gebaseerd is?


Ironisch...
alles is energie, dus ook een wezen...

dus "de mensheid" staat oog in oog met een wezen van energie...

ik denk dat je het niet kunt definieren...
en het is niet nodig ook toch? (of ga je er anders door leven?)

groet! Mordon


sweetened horizons dance away the pain tonight, just like you and I...


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 31-01-2003 1:11 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

It's life Jim but not as we know it.


mörke
van örk
Usericon van mörke
Posted 31-01-2003 1:15 by mörke Wijzig reactieProfiel van mörkeQuote dit berichthttp://www.nattekrant.net/~mark

Hmmm... If I look into my little blue flashy thing I see i'ts not life as we know it.


Dit slaat nergens op.


Possessedpacman
Signum cornu
Usericon van Possessedpacman
Posted 05-02-2003 10:51 by Possessedpacman Wijzig reactieProfiel van PossessedpacmanQuote dit berichthttp://Old... www.myspace.com/repulsiveslaughter

Leven is het ademen an lucht en het stromen van bloed door je vaten --> C'est tout


Repulsive Slaughter - Guesthouse of Screams gebakken en ingepakt! Check de site


Mrtn
Usericon van Mrtn
Posted 05-02-2003 11:53 by Mrtn Wijzig reactieProfiel van MrtnQuote dit bericht

Beetje laat, maar nog als reactie op Dargull in het begin (die lap tekst):
eukaryota en prokaryota zijn cellen met en resp. zonder celkern.


Bill Watterson (Calvin & Hobbes): I hope some historian will confirm that I was the first cartoonist to use the word "booger" in a newspaper comic strip.


Zenial
Usericon van Zenial
Posted 05-02-2003 13:02 by Zenial Wijzig reactieProfiel van ZenialQuote dit berichthttp://www.zenial.nl

quote:
Op 5 februari 2003 10:51 schreef Possessedpacman het volgende:
Leven is het ademen an lucht en het stromen van bloed door je vaten --> C'est tout

Planten zijn ook leven


Zenial


Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen