IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : De Zwarte Romantiek Vorige pagina
Egregius
Usericon van Egregius
Posted 02-02-2003 2:02 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

quote:
Op 1 februari 2003 20:36 schreef wladimir het volgende:
Ik heb nou nooit gesnapt, waarom gothic zich gothics noemen?

Hebben ze dit van de gothische kerken en/of de westgoten/oostgoten afgepakt? of?


Ben ik nou gek of is dit een klein beetje domme vraag als we het in dezelfde topic over gothic als (literair) genre hebben?

Interesting verhaal btw Marco.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 02-02-2003 2:32 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht



McDoom
[Dit bericht is gemodereerd door zillah-morte]
Usericon van McDoom
Posted 02-02-2003 5:39 by McDoom Wijzig reactieProfiel van McDoomQuote dit bericht

quote:
Op 1 februari 2003 22:26 schreef madeline usher het volgende:
( denkt ff na)...en in de wereld van de muziek is gothic een stijl,ontstaan in de vroege nineties,gebaseerd op de new wave van de jaren '80,maar veel gekwelder en getormenteerder.Da's dan weer een ander topic,geloof ik-



Vroege jaren negentig?
Was toch al wel in de jaren tachtig reeds aan de gang?


Mordon
and don't deny your life's a living hell...
Usericon van Mordon
Posted 02-02-2003 12:32 by Mordon Wijzig reactieProfiel van MordonQuote dit bericht

ik denk dat gothic ook een denkweize is... of een gevoelsweize...
niet dat je dat bewust kiest, maar dat waar je je goed bij voelt. zoals rust, afzondering, en jezelf weiden aan je denk-gevoelsweize. en donker, somber en je anders kleden horen bij afzondering denk ik. ik denk ook dat veel "goth's" vormen van anarchisme (geen gezag accepteren) tonen...
tenminste, ik heb een vreeeeselijke rothekel aan overheid en gezag... (ik schaak ook zonder koningen en koninginnen )
ik denk dat bij de gothic "cultuur" ook een groot respect voor de natuur hoort. helemaal bij de heksen en verder denk ik dat iedere "goth" op zich zelf staat, met een eigen mening, uit eigen ervaring opgebouwd vandaar is er ook geen vast "gothic geloof"
als er hier nog andere "goth's" zijn, reageer hier even op, zeg wat je denkt

of zullen we d'r een nieuw onderwerp over openen?

Iris, tot snel!

groeten! Mordon


sweetened horizons dance away the pain tonight, just like you and I...


Mordon
and don't deny your life's a living hell...
Usericon van Mordon
Posted 02-02-2003 12:38 by Mordon Wijzig reactieProfiel van MordonQuote dit bericht

om wat te zeggen over romantiek:

ik denk dat dat ook belangrijk is in de gothic sfeer, het is de liefde
ik dnk dat er in de liefde ook zo iets is al onberijkbare liefde... niet omdat je de persoon niet kan bereiken, maar omdat je haar wilt, maar tegelijk verschrikkelijk bang bent dat je afscheid van d'r moet nemen... en ik denk dat er meer aan serieuze relaties wordt gedaan, en niet aan one night-ers

groeten! Mordon


sweetened horizons dance away the pain tonight, just like you and I...


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 02-02-2003 13:35 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

quote:
Op 2 februari 2003 2:02 schreef Egregius het volgende:
Ben ik nou gek of is dit een klein beetje domme vraag als we het in dezelfde topic over gothic als (literair) genre hebben?

Interesting verhaal btw Marco.

Daarom open ik er ook een nieuw topic over nerd.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 02-02-2003 13:37 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

quote:
Op 2 februari 2003 12:32 schreef Mordon het volgende:
ik denk dat gothic ook een denkweize is... of een gevoelsweize...
niet dat je dat bewust kiest, maar dat waar je je goed bij voelt. zoals rust, afzondering, en jezelf weiden aan je denk-gevoelsweize. en donker, somber en je anders kleden horen bij afzondering denk ik. ik denk ook dat veel "goth's" vormen van anarchisme (geen gezag accepteren) tonen...
tenminste, ik heb een vreeeeselijke rothekel aan overheid en gezag... (ik schaak ook zonder koningen en koninginnen )

het is denkwijze, gevoelswijze etc.
Maar je kan niet schaken zonder koning en koningin.


campske666
Usericon van campske666
Posted 02-02-2003 14:04 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 2 februari 2003 12:32 schreef Mordon het volgende:

als er hier nog andere "goth's" zijn, reageer hier even op, zeg wat je denkt


Mordon


Niet dat ik een Gothic ben ( denk ik), maar ik heb ook de indruk dat het gothic zijn meer een levenswijze is gebaseerd op gevoelens en de "donkere kant van het leven" net als in de donkere romantike dus. Het gothic zijn hangt niet zo hard vast aan muziek als het metalhead zijn. Alhoewel Gothics meestal wel naar donker getinte muziek luisteren.
Die verwijfde kerels met make-up en latex rokjes die ik op Eurorock bezig heb gezien vallen dus ook onder gothic, maar wat daar de bedoeling van is snap ik dus ook niet


Mordon
and don't deny your life's a living hell...
Usericon van Mordon
Posted 02-02-2003 16:15 by Mordon Wijzig reactieProfiel van MordonQuote dit bericht

-nevermind-

[Dit bericht is gewijzigd door Mordon op 02-02-2003 16:17]


sweetened horizons dance away the pain tonight, just like you and I...


Mordon
and don't deny your life's a living hell...
Usericon van Mordon
Posted 02-02-2003 16:17 by Mordon Wijzig reactieProfiel van MordonQuote dit bericht

quote:
Op 2 februari 2003 14:04 schreef campske666 het volgende:
Die verwijfde kerels met make-up en latex rokjes die ik op Eurorock bezig heb gezien vallen dus ook onder gothic, maar wat daar de bedoeling van is snap ik dus ook niet


ik ook niet...
geef mij maar lekker veel ruime kleding...
veel zwart, met een beetje een kleurtje (donker blauw, - rood, of -paars)
ik heb geen makeup op, ik ga wel eens zwarte nagel proberen, maar ik denk dat dat wat is voor m'n vriendin, niet voor mij )
verder een hoop zilverkleurige en eigengemaakte sieraden

groeten! Mordon


sweetened horizons dance away the pain tonight, just like you and I...


Ineluki
Usericon van Ineluki
Posted 05-02-2003 1:20 by Ineluki Wijzig reactieProfiel van InelukiQuote dit bericht

quote:
Op 1 februari 2003 20:36 schreef wladimir het volgende:
Ik heb nou nooit gesnapt, waarom gothic zich gothics noemen?

Hebben ze dit van de gothische kerken en/of de westgoten/oostgoten afgepakt? of?


Dat woord heeft feitelijk een lange omweg gemaakt doorheen de geschiedenis.

Het begint idd bij de Germaanse stam de Goten, die in de loop van 3de/4de eeuw uiteensplitste in de Oostgoten (of Ostrogoten) en Westgoten (of Visigoten). Als belangrijke tak binnen het geheel van de Germaanse bevolkingsgroepen en mede door hun aanzienlijke rol in de vernietiging van het West-Romeinse Rijk werden ze in de loop van de middeleeuwen, samen met de Vandalen, synoniem voor barbaarsheid.

Toen de hoogmiddeleeuwse gotische architectuur ontstond, werd deze opgevat als afwijkend van de traditionele middeleeuwse architectuur. De nieuwe bouwstijl, met alle overdaad aan tierelantijntjes en horror vacui, werd tijdens de renaissance beschouwd als een 'barbaarse' bouwstijl t.o.v. de sobere, 'klassieke' Romaanse stijl uit de vroege middeleeuwen en dan maar meteen de 'gotische stijl' gedoopt.

Vasari (16de eeuw):

"Then arose new architects who after the manner of their barbarous nations erected buildings in that style which we call Gothic."

John Evelyn (17de eeuw):

"The ancient Greek and Roman architecture answered all the perfections required in a faultless and accomplished building -- but the Goths and Vandals destroyed these and introduced in their stead a certain fantastical and licentious manner of building: congestions of heavy, dark, melancholy, monkish piles, without any just proportion, use or beauty."

De kunsthistorici van de renaissance hadden natuurlijk een voorliefde voor de symmetrische en sobere klassieke architectuur, wat hun aversie jegens de overdadige gotiek verklaart.
Overigens zou ik de associatie tussen deze 'gotische' architectuur en de Goten en Vandalen niet al te nauw nemen. De gotiek ontstond als bouwstijl pas in de 12de eeuw in Noord-Frankrijk. De Goten en Vandalen verdwenen reeds van het toneel in de loop van de 6de/7de eeuw. Wel gaat het om een Noordwest-Europese en dus niet-mediterrane (niet-Romeinse) bouwstijl. Sommige kunsthistorici zien er nog steeds iets 'Germaans' in ...

Enfin ... om terug bij het topic te belanden: in 1764 verscheen "The Castle of Ortanto" van Horace Walpole. De gebeurtenissen spelen zich af in macabere middeleeuwse decors: kastelen, ruïnes, kloosters, crypten, ... Dit werk lag -voor zover ik weet- aan de basis van de hele literaire stroming die men "gothic novel" is gaan noemen en bevat zo'n beetje de blauwdruk van de voornaamste genre-elementen. De term "gothic" verwijst hierbij naar de middeleeuwse architectuurstijl, tegen de achtergrond waarvan de verhalen zich afspelen. Zoals Marco al eerder zei dus.

En da's dan zo'n beetje de link tussen de "gothic novel" en de Germaanse Goten. Als muziekterm zal het woord dan wel weer op zijn beurt op de 18de/19de-eeuwse kunststroming slaan. Met de oorspronkelijke Goten heeft het qua thematiek en inhoud feitelijk niet veel meer te maken, maar het woord is er via allerlei betekenisverschuivingen wel op terug te voeren.

[Dit bericht is gewijzigd door Ineluki op 05-02-2003 1:27]


Ineluki
Usericon van Ineluki
Posted 05-02-2003 13:14 by Ineluki Wijzig reactieProfiel van InelukiQuote dit bericht



Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen