![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||
|
![]() |
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5 | ||||
Auteur: |
|
|
quote: En vooral dus het dik gedrukte deel The military intelligence, Two words combined that can\'t make sense ![]() |
|
ja ![]() |
|
Gothic komt van Roze Zaterdag, een aloud Amsterdams gebruik. ![]() |
|
Gothic is een verbastering van Gay ![]() |
|
Maar goed, ff serieus, ik heb geen idee. Nu ja, een beetje. De 'gothic novel' is een genre in de literatuur -- denk aan Mary Shelley's "Frankenstein" bv. En aan de gedichten van Percy Bysse Shelley (spelling?). En aan Bram Stokers' Dracula. Dat werk werd dus al 'gothic' genoemd in de 19e eeuw volgens mij. Verdere etymologische verklaringen weet ik niet, en volgens mij heeft het weinig met de Goten (de Germaanse stam) te maken. Het woord 'gothic' is denk ik geassocieerd met de sfeer die bepaalde (gotische) kerken oproepen. En wellicht kwamen die kerken vaker in Noord-Europa (het domein van de Germanen -- ook van de Goten?) voor dan in Zuid-Europa (waar het katholicisme oppermachtig was, en de Romaanse architectuur ook). Verder kom ik niet... [Dit bericht is gewijzigd door Dwaallicht op 02-02-2003 2:59] ![]() |
|
in de kunst en architectuur was de benaming gotisch lange tijd negatief, n benaming die bijna gelijk stond aan lelijk. overvloedig etc.. mischien kunnen we dat weer invoeren? die kerstboomgoths tegenwoordig hebben ook last van "overvloed" aan teveel bullshit [Dit bericht is gewijzigd door Dreadfull_Hours op 02-02-2003 12:14] ![]() |
|
gothic komt uit de goot changed to 'ouwe' ![]() |
|
quote: ![]() Ik zal eens gaan spitten, ik geloof dat er al een verhelderend topic hierover was. [edit] Failed. [Dit bericht is gewijzigd door TNightmare op 02-02-2003 12:40] ![]() |
|
Gothic is dat niet een album van Paradise Lost? Het is ook een beetje afkomsitg uit de vroege jaren tachtig met Bands als: the Cure, Sisters of Mercy, Joy Division etc. ![]() |
|
Zie: de post aan het begin (lang verhaal). - "Gothic" betekent "duister" etc. - Architectuur wordt bestmpeld als zijnde "gotisch." - dan krijg je de literaire gotische stroming(en). Dat de keus valt op "gorthic" heeft niet alleen een semantische grondlag, maar heeft ook te maken met het feit dat in vele vroege gothic-werken gotische architectuur (denk bijv. aan kastelen) met bijbehorend effect gebruikt werd (vaak in vervallen staat). - de eerste muzikale gothic stroming (waar onder anderen de reeds genoemde Sisters of Mercy toe behoorden) ontstaat. Dat deze "gothic" werd genoemd heeft vooral met de oude betekenis van het woord te maken. - Toen kwam Paradise Lost en deed als één van de eerste metal bands wat later maar al te vaak nagedaan zou worden. Volgens mij werd het toen overigens nog gewoon een vorm van doom-metal genoemd. Totdat ze "Gothic" uitbrachten. - Daarna is de term gothic synoniem geworden ('gejat,' dus) voor wat sommige mensen ook al omschrijven als "laxeermetal." - Op zich is het gebruik van deze term best geschikt voor een genre dat afstamt van metal. Immers, het is duister (brr!) en de associatie die het oproept met geloof en de bijbehorende bouwwerken ligt ook nogal voor de hand. [edit] er waren op een gegeven moment ook mensen die als "Goth" door het leven gingen (ten tijde van de eerste muzikale gothic-stroming). Nooit lachen, helemaal in het zwart (het liefst behoorlijk verwassen), etc.[/edit] [Dit bericht is gewijzigd door Sporty Voleg op 02-02-2003 15:35] Touché, pussycat! ![]() |
|
goth is toch een engels woord/uitdrukking voor griezel/eng ![]() |
|
Engelse betekenis volgens Wolters handwoordenboek. Goth 1 Goot 2 Barbaar, Vandaal Gothic I 1 gotisch 2 barbaars, grotesk, somber 3 schreefloos II 1 Gotische taal 2 Gotiek ![]() |
|
ik heb een eigen mening hierover, lees maar in het onderwerp (waar dit onderwerp weer vandaan komt) "zwarte romantiek" bij spiritualiteit, levensbechouwing, geloof en mystiek. staat ook meer info hierover... en waarom zeiken jullie 't af als jullie niet goed weten wat 't is??? (diegene die zich aangesproken voelen, voel dat maar..) Groeten! Mordon sweetened horizons dance away the pain tonight, just like you and I... ![]() |
|
Ik heb ook een mening Tof he .. En die is van mij, en die blijft van mij, ik vind mooi wat ik mooi vind, boeie hoe het heet en wat anderen ervan vinden. ![]() |
|
Oh fijn zeg ! Op m'n werk word ik wel eens barbaar genoemd, maar ik ben alles behalve een gothic. Heh bah, ik ben geen frequent bezoeker van de bak in Rotterdam ![]() Ik, Wil Schuurman ![]() |
|
quote: ik bedoel dus dat ik niet twee keer ga posten... ![]() ![]() sweetened horizons dance away the pain tonight, just like you and I... ![]() |
|
quote: Mijn geest is velen mijlen ahead of you. Dit is wederom de zelfde prutsdiscussie als jaren/maanden terug. Prutser A vindt iets tof Prutser B vindt iets anders tof Prutser A vindt Prutser B gay Prutser B vindt Prutser A maar een intolerante sukkel. Prutser J lacht erom en beukt en zuipt rustig verder. ![]() |
|
prutser j is gek. No meat is sweater ![]() |
|
quote:dank U ![]() |
|
gothic, waar komt dat vandaan? ik vraag mezelf af, waar moet het naar toe? ![]() Oud Vuil. ![]() |
|
lol ![]() ![]() |
|
quote: HAHAHA!! ![]() ![]() p.s. doe 'k ook sweetened horizons dance away the pain tonight, just like you and I... ![]() |
|
quote: This says it all... ![]() |
|
ze zijn idd heel barbaars en 'vandaals' -huiver- Too Much Of Your Lippstikk Is Too Much On My Dippstikk ![]() |
|
quote:die jurken komen meer uit de rococo (pruiken en corsettentijd na de gotiek, duurde alleen maar ca 50 jaar...) www.studiomystica.nl --> Design & Photography ![]() |
![]() |
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5 |
![]() |
Index / Algemeen | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |