helmet |
Smaad |
|
|
|
Posted 02-02-2003 15:47 by helmet |
|
|
Een tijdje geleden heb ik een E-mail gestuurd naar de Nederlandse Mededingingsauthoriteit over de prijzen, en dan met name de servicekosten, die Ticketservice Nederland in rekening brengt. Deze klacht is waarschijnlijk op een grote stapel zonder prioriteit beland, maar ik heb wel een duidelijke mail terug ontvangen.
Nou wil ik net weer eens een paar concertkaarten reserveren op de website van TSN, blijkt dat er tegenwoordig alleen nog maar met een creditcard betaald kan worden:
quote: Tot onze spijt is het i.v.m. misbruik door zwarthandelaren niet meer mogelijk uw internetreservering af te halen en te betalen bij een van onze verkooppunten. Betalen van uw internetreservering is uitsluitend nog mogelijk d.m.v. creditcard. Beschikt u niet over een creditcard, dan kunt u reserveren via ons callcenter, telefonisch te bereiken via 0900-3001250 (0,45 p/m). Vanzelfsprekend kunt u ook terecht bij een van onze verkooppunten.
Nou heb ik momenteel geen creditcard (het wordt zo te zien toch echt eens tijd om er een aan te schaffen), maar het is toch wel zeer stotend om te zien dat er met de kapitalen die TSN lijkt te innen voor het onderhouden en verbeteren van hun reserveringssysteem er geen betere oplossing dan deze gevonden kan worden. Vandaar dat ik de eerder genoemde mail hier maar eens plaats, in de hoop dat meer mensen gemotiveerd raken contact op te nemen met de NMA en deze klachten iets meer prioriteit geven.
Nou weet ik natuurlijk absoluut niet zeker of de in rekening gebrachte kosten gegrond zijn, maar mijn bescheiden mening is van niet.
quote: Verzonden: maandag 6 januari 2003 15:02
Aan: info@nma-org.nl
Onderwerp: Ticketservice Nederland
L.S.,
Graag wil ik via deze E-mail mijn zorgen uitdrukken over het huidige prijzenbeleid van Ticketservice Nederland (TSN) bij de (voor)verkoop van o.a. concertkaarten.
Ik ben al jarenlang een fanatiek concertganger, maar de laatste jaren zie ik dat de kosten met een enorm tempo gestegen zijn. Wat vooral opvalt is dat, naast de basisprijs voor een toegangskaartje, er een relatief hoog bedrag in rekening gebracht wordt onder de noemer 'reserveringskosten'. Bij een vraag om uitleg kreeg ik als antwoord dat dit bedrag de transactiekosten, de administratie en de operating costs van het TSN netwerk inhoudt, maar aangezien er niet per transactie maar per kaartje betaald wordt zie ik met de bedragen in kwestie geen verhouding meer.
Om het geheel maar toe te lichten met een tweetal voorbeelden:
Pasgeleden ben ik 4 concertkaarten gaan halen voor het optreden van de bands Stratovarius en Symphony X in 013, Tilburg. De kosten van een enkel kaartje zijn EUR 16,00, de zogeheten servicekosten bedragen
EUR 3,20. Ik moest dus aan de balie van het postkantoor, voor de 4 kaarten een bedrag van EUR 76.80 betalen, waarvan EUR 12.8 aan servicekosten.
Aanstaande zaterdag ga ik 5 kaarten halen, ditmaal voor het Metalfest 2003 in 013. De kosten van een enkel kaartje zijn hier EUR 25,00 en de service kosten wederom EUR 3,20. Dus daar ga ik EUR 16,00 aan servicekosten betalen.
Mijn vraag is nu of deze bedragen wel verantwoord zijn of puur voortkomen uit het feit dat TSN de enige aanbieder van toegangskaarten in Nederland is.
Met vriendelijke groet,
Twan van Knippenberg
En hier het antwoord van de NMA:
quote:
Delivery-date: Mon, 13 Jan 2003 13:44:27 +0100
From: NMa Postbus <xxx>
Subject: RE: Ticketservice Nederland
Geachte heer Van Knippenberg,
In antwoord op de door u gestuurde mail van 6 januari jl. kan ik u mededelen dat bij de uitvoering van de Mededingingswet de NMa toezicht houdt op de werking van de markten. Voor dit toezicht wordt gebruik gemaakt van signalen van concurrenten, leveranciers, afnemers en consumenten. Wij danken u voor uw signaal. Ik heb uw mail doorgestuurd naar de afdeling concurrentie toezicht cluster vrije beroepen, zorg en cultuur.
Indien daartoe aanleiding bestaat, nemen wij uiteraard graag contact met u op voor meer informatie in dit concrete geval.
Een beoordeling of de bedragen verantwoord zijn is op het eerste gezicht niet te geven. Daar dient een gedegen onderzoek aan ten grondslag te liggen.
Voor de uitoefening van haar taken heeft de NMa beperkte middelen en mensen tot haar beschikking. Omdat de NMa meer klachten en signalen ontvangt dan zij met deze mensen en middelen aankan, wordt er een prioriteitenbeleid gehanteerd. De beslissing om naar aanleiding van signalen en klachten al dan niet een onderzoek in te stellen teneinde een inbreuk op de mededingingsregels te kunnen vaststellen, dient steeds per geval te worden afgewogen. Bij die afweging wordt steeds betrokken de vraag in welke mate een onderzoek beslag zal leggen op de beschikbare arbeidscapaciteit en middelen, zulks met het oog op de afhandeling van andere onderzoeken naar inbreuken.
Belangrijke argumenten die een rol spelen bij de afwegingen binnen het prioriteitenbeleid zijn het belang van overtredingen voor de economie, het belang voor de consument, de ernst van de overtreding, maar ook de kansrijkheid van de vaststelling van de overtreding en de hoeveelheid bruikbare informatie die het signaal of de klacht bevat.
Behalve de NMa kan ook de civiele rechter de Mededingingswet toepassen. U kunt voor deze mogelijkheid het beste contact opnemen met een juridisch adviseur.
Ik hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Joan Verbeek
Informatielijn NMa/DTe
0800 - 0231885
I'm not being rude. You're just insignificant.
|