IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : Dante's divine comedy Volgende pagina
Tormented soul
Usericon van Tormented soul
Posted 29-04-2003 18:35 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht

Wie heeft dit boek wel eens gelezen?
Voor de onwetende, dit bekende boek is geschreven in de middeleeuwen, en gaat over hoe de schrijver door een engel op reis wordt genomen door de hel, het vagevuur en de hemel. Vooral de hel (de 9 lagen) komen groots aan bod.

Ik las bij een vriend een dure versie met veel llustraties, met daarop de meest brute martelingen verbeeld, en alhoewel het lastig t lezen is, is het een heel erg koel boek (vol onzin ). Wie heb het nog meer gelezen?

pale enchantress
staying alive
Usericon van pale enchantress
Posted 29-04-2003 18:42 by pale enchantress Wijzig reactieProfiel van pale enchantressQuote dit bericht

Ik was van plan hem te lezen,maar ben er helaas nog niet aan toe gekomen

[Dit bericht is gewijzigd door pale enchantress op 29-04-2003 18:43]

true disco chick

TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 29-04-2003 18:47 by TNightmare (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van TNightmareQuote dit bericht

Dante wordt niet door een engel, maar door de dode Vergilius (Romeins dichter) door de hel en naar de top van de Mount Purgatorio geleid. Vergilius zelf zat volgens mij in de allereerste laag van de hel, en in Paradiso wacht Beatrice, de vrouw die Dante fascineert.

Ik heb Paradiso nog niet gelezen, Inferno en Purgatorio wel. Wat wel jammer is, is dat Dante zo ontzettend veel Italianen tegen komt die mij (en vele andere lezers ongetwijfeld) echt totaal niks zeggen, en slechts dankzij de notes (450 pagina's Dante, 300 pagina's notes ) krijg je een idee waarom welke Italiaan in welke laag van de hel/purgatory zit.

Faceless Unknown
Brutality is Law
Usericon van Faceless Unknown
Posted 29-04-2003 18:56 by Faceless Unknown Wijzig reactieProfiel van Faceless UnknownQuote dit bericht

Ik heb het eerste deel, Inferno, voor een groot gedeelte gelezen en ben erg onder de indruk van de beschrijvingen die worden gegeven. Illustraties door Gustav Dore en Lucas Signorelli zijn op het net te vinden om mijn fantasie te ondersteunen.

Ik was er echter mee gestopt en ben van plan opnieuw te beginnen.

Een vervelend effect van het boek was dat ik me schuldig ging voelen voor de dingen die ik in het dagelijks leven deed. Als je het boek leest voel je je echt beoordeeld.

Heeft iemand Faust van Goethe gelezen?

There is no religion higher than Truth!

Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 29-04-2003 18:58 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

faust? Alleen het eerste deel: prachtig... echt, de eerste 50 bladzijdes waren niet om door heen te komen, maar daarna begon t leuk te worden

Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic

XnegativeX
Usericon van XnegativeX
Posted 29-04-2003 18:59 by XnegativeX Wijzig reactieProfiel van XnegativeXQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com/dennis.janssen.946

Ik ben hem op dit moment aan het lezen. Maar ik vind het geen fijn boek. Er wordt me teveel geouwehoerd over de geweldige glorie van God. Leidt erg af van het verhaal. En het boek is bijna nergens to-the-point.

I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 29-04-2003 19:04 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

Welke? dante of Goethe?

Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic

XnegativeX
Usericon van XnegativeX
Posted 29-04-2003 19:23 by XnegativeX Wijzig reactieProfiel van XnegativeXQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com/dennis.janssen.946

Dante

I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 29-04-2003 19:30 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

Aah okee... moet ik ooit zelf nog eens aan beginnen. Onze drummer was daar helemaal wild van. Nog steeds trouwens geloof ik

Gangrad
MKP
Usericon van Gangrad
Posted 29-04-2003 19:49 by Gangrad Wijzig reactieProfiel van GangradQuote dit bericht

De Divina Commedia is geniaal. De symboliek, de structuur is zo complex dat het je wel moet fascineren.

Filosofisch, religieus, politiek, echt een multidisciplinair MEESTERWERK!

Mai am un singur dor, În linistea serii sa ma lasati sa mor

helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 29-04-2003 20:53 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

Ah hey, ik heb ooit een heel gesprek met (ik meen) Dwaallicht over de werken van Dante gehad. Zal wel in het boeken topic geweest zijn.

Anyway, zeer goede schrijver, zeer goede boeken. Ik heb hier ook een compleet metrische Nederlandse vertaling op rijm liggen die een paar jaar geleden uitgebracht is.

En voor de liefhebbers kan ik ook 'Inferno' van Larry Niven aanraden, een geweldige parodie op die van Dante.

I'm not being rude. You're just insignificant.

Hagal
Usericon van Hagal
Posted 29-04-2003 22:22 by Hagal Wijzig reactieProfiel van HagalQuote dit bericht

Ik heb hem wel hier liggen (nou ja Gangrad dan), wil er wel in beginnen maar ik moet zoveel boeken lezen, dat het bijna verwarrend is, dus misschien in de vakantie ofzo

Heroin is sooo passé, it's CAKE at the moment. A DIRTY MIND IS A JOY FOREVER

rvanderholst
Det var så oerhört nära!
Usericon van rvanderholst
Posted 30-04-2003 9:21 by rvanderholst Wijzig reactieProfiel van rvanderholstQuote dit bericht

Ah, kheb altijd die uitgave van Dante willen hebben met die tekeningen van Gustav Dore!!

Zelf heb ik uit die serie : Orlando Furioso (De Razend Roeland) Zeer mooie hoofse dicht!

En magistrale tekeningen van de meester DORE!!

kben er nog niet helemaal doorheen geworsteld maar het is echt mooi en zeer zeer goed in het nederlands vertaald!

kent iemand deze??

I Find That I Am Not There...

Tormented soul
Usericon van Tormented soul
Posted 01-05-2003 10:31 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht

heeft niet iemand de geilustreerde versie te koop voor een zacht prijsje

vind de nieuwe versie nogal aan de prijs

[Dit bericht is gewijzigd door Tormented soul op 01-05-2003 10:32]

Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 01-05-2003 14:52 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Dante... cartograaf van de hel.. en een goede!

Heb alleen Inferno nog gelezen, min of meer, .. wil ooit nog een keer een mooie luxe hardcover editie hebben van de hele trilogie.. en dan natuurlijk het liefst een met illustraties van Dore he..

Faceless Unknown
Brutality is Law
Usericon van Faceless Unknown
Posted 05-05-2003 18:20 by Faceless Unknown Wijzig reactieProfiel van Faceless UnknownQuote dit bericht

"Abandon every hope, all you who enter"

Ik ben vandaag begonnen met The Divine Comedy en heb al loadz van Gustav Doré´s paintings in een folder opgeslagen om zodoende mijn fantasie een helpende hand te bieden.

Wie geïnteresseerd is in werken van Doré, met betrekking tot The Divine Comedy, zie:
http://www.fortunecity.com/rivendell/mage/719/direct1/artgallery.html

Veel plezier ermee!!!

There is no religion higher than Truth!

TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 05-05-2003 20:09 by TNightmare (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van TNightmareQuote dit bericht

Die illustraties van Dore zien er idd erg mooi uit!

Lies
Usericon van Lies
Posted 05-05-2003 20:30 by Lies Wijzig reactieProfiel van LiesQuote dit bericht

quote:
Op 29 april 2003 18:35 schreef Tormented soul het volgende:
Dante's divine comedy

quote:
Op 5 mei 2003 18:20 schreef Faceless Unknown het volgende:

Dit snap ik toch echt niet. Ik begrijp wel dat "Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate" niet voor iedereen even verstaanbaar is, maar vertaal het dan naar het Nederlands, niet naar het Engels.

Toch?

[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.

sorontur
Usericon van sorontur
Posted 14-07-2003 19:12 by sorontur Wijzig reactieProfiel van soronturQuote dit bericht

heb thuis de tweedelige hardcover editie liggen, met afbeeldingen in het eerste en uitleg in het tweede, erg handig

vexilla regis prodeunt inferni

~Narsil
Usericon van ~Narsil
Posted 14-07-2003 19:16 by ~Narsil Wijzig reactieProfiel van ~NarsilQuote dit berichthttp://www.myspace.com/phobos_kim

quote:
Op 5 mei 2003 20:30 schreef Lies het volgende:
Dit snap ik toch echt niet. Ik begrijp wel dat "Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate" niet voor iedereen even verstaanbaar is, maar vertaal het dan naar het Nederlands, niet naar het Engels.

Toch?

At your service: "Laat alle hoop varen, gij die binnentreedt."

Lies
Usericon van Lies
Posted 14-07-2003 22:04 by Lies Wijzig reactieProfiel van LiesQuote dit bericht

quote:
Op 14 juli 2003 19:16 schreef ~Narsil het volgende:
At your service: "Laat alle hoop varen, gij die binnentreedt."

Hehe, bedankt!

[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.

Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 14-07-2003 22:29 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 29 april 2003 18:35 schreef Tormented soul het volgende:
Dante's divine comedy

quote:
Op 5 mei 2003 18:20 schreef Faceless Unknown het volgende:

quote:

Toch?

Ach.. Nederlands, Engels.. het boeit niet zoveel, als je het maar GOED vertaalt:

Het is Abandon all hope, ye who enter here

Lies
Usericon van Lies
Posted 15-07-2003 21:40 by Lies Wijzig reactieProfiel van LiesQuote dit bericht

Ja, ik weet het, ik ben aan het muggenziften. Maar ik kan me er zo in opwinden dat mensen soms hun eigen moedertaal niet eens deftig spreken/schrijven, en dan maar een andere taal gaan lopen verkrachten. Brrr.

(vertalingen zijn trouwens nooit exclusief)

mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 15-07-2003 21:50 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

Ik heb er eens doorgebladerd bij De Slegte, maar het leek me niet erg boeiend.

Not all who wander are lost. - JRR Tolkien

Asherah
Usericon van Asherah
Posted 15-07-2003 21:51 by Asherah Wijzig reactieProfiel van AsherahQuote dit bericht

boah, mij boeit dat ook niet.

Awel, het schijnt literatuur te zijn he.

Sporty Voleg
Dude Nukem v2.0
Usericon van Sporty Voleg
Posted 16-07-2003 10:38 by Sporty Voleg Wijzig reactieProfiel van Sporty VolegQuote dit bericht

quote:
Op 14 juli 2003 19:16 schreef ~Narsil iets:

quote:
Op 15 juli 2003 21:51 schreef Asherah weer iets:

Touché, pussycat!

Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com