|
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3 | ||||
Auteur: |
|
|
Green Carnation-Light of day,day of darkness Hub de Gallier RIP 17-03-2013 |
|
Nou, in een tijdsbestek van drie kwartier tot een uur kan je gewoon niet zoveel vertellen, dus blijf je vaak zitten met een simplistisch aandoend verbindend verhaaltje zoals het Abigor-voorbeeld... of een lulverhaal over krijgers & draken, of dat stukje van die twee geliefden, etc. Soms werkt het, maar meestal lees ik liever gewoon een boek en laat de muziek het werk doen. |
|
Ik vind het gewoon best wel leuk als een CD ook ergens over gaat... aangezien het zo kort moet zijn, komt er meestal veel symboliek en beeldtaal aan te pas, wat het net zo verschillend maakt van een boek. Ik vind eigenlijk niet dat je de vergelijking kan trekken. [Dit bericht is gewijzigd door Asherah op 08-06-2003 13:23] |
|
quote: Ik ook! Maar een 'verhaallijn' vind ik dus vaak gekunsteld overkomen, zie, omdat je dan alle teksten in die structuur moet zien te persen. Dan zou je dus eigenlijk een topic kunnen openen over de literaire potentie van conceptalbums . *edit* het is inderdaad verschillend van een boek, dat is nu net het probleem want veel bands benaderen het wel alsof het een boek is en dan krijg je een boek wat in drie kwartier uit is [Dit bericht is gewijzigd door Dwaallicht op 08-06-2003 13:24] |
|
Nou mods, verander de titel dan maar |
|
CoF - Cruelty and the beast Over Erzsébet Báthory Don't blush when I rip you open |
|
Dreams of Sanity - Komodia (Verhaal van Dante's Divine Comedy) Dreams of Sanity - Masquerade (Verhaal van Phantom of the Opera) Dreams of Sanity - The Game (eigen verhaal, over een of ander rijk waar voor amusement creatures worden afgemaakt in een arena-spel.) Nightwish - Century Child draait om een thema, het verlies van de onschuld, maar is niet echt een verhaal. |
|
en pakweg alles van King Diamond ... The King of Concept Too Much Of Your Lippstikk Is Too Much On My Dippstikk |
|
Oxiplegatz - Worlds and worlds I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell. |
|
Goethes Erben - Nichts bleibt wie es war Half zat is ook maar weg gegooid geld. |
|
de beide After Forever-cd's hebben een concept, alleen slaat dat niet op alle nummers. So you can make me come that doesn't make you Jesus (Tori Amos) |
|
life of agony- river runs red true disco chick |
|
quote:die cd heerscht |
|
weet niet of het al genoemd is maar edge of sanity- crimson is natuurlijk een super voorbeeld van een album met een verhaalslijn |
|
quote: Wat een gelul eerste klas zeg. Nog nooit van King Diamond gehoord?? Die gast is daar geniaal in, en laat ook nog eens ruimte over voor een eigen stuk fantasie. Conceptalbums zijn geweldig, zijn vooral gaaf voor een live vertolking. Een album met een duidelijk (tekstueel) concept is veel samenhangender dan een album met allemaal losse nummers. |
|
Penumbra - The Last Bewitchment Ayreon - The Universal Migrator Dunwich - Eternal Eclipse of Frost (als ik me niet vergis, want het is, ondanks de engelse titel, italiaans en dat beheers ik niet) Iron Maiden - 7th Son of a 7th Son (valt misschien niet iedereen op, maar er zit een 'verhaal' in.) Ulver - Themes for William Blake's Marriage Between Heaven and Hell. (letterlijk een boek op muziek) niet metaal, wel geniaal: Pink Floyd - The Wall Marillion - Misplaced Childhood Maar inderdaad zijn muziek en literatuur twee totaal verschillende media, die erg lastig te vergelijken zijn. Een boek neemt meer tijd om alles te vertellen en heeft veel meer lagen (en meestal meer diepgang) dan een (Dubbel-)Cd ooit kan bevatten, waardoor de muzikale verhalen een enorm gevaar lopen gevangen te raken in een geforceerde structuur. Een traditionele verhaalstructuur is daardoor volgens mij niet geschikt om een muzikale verhaallijn neer te zetten (ik ben niet bekend met de oplossingen die de opera hiervoor heeft, maar een opera heeft natuurlijk ook het beeldende element om een extra laag toe te voegen), want niemand zit te wachten op een opsomming van handelingen onderbegeleiding van muziek. Dat is iets wat Roger Waters heel goed doorhad toen hij The Wall schreef. Het is een reeks emotionele reflecties die de handelingen in de verhaalstructuur hebben vervangen. Tevens is de samenhang veel associatiever dan een verhalende 'en toen-en toen-stuctuur'. Dit geldt ook voor Misplaced Childhood. Opvallend is ook bij deze albums is ook het gebruik van thema's in de muziek waardoor het geheel ook meer met elkaar verbonden wordt. Bij Ayreon wordt het verhaal aan elkaar gepraat tussen de nummers door en de personages bezingen hun acties en motivaties (into the Electric Castle), of de nummers gaan over hetzelfde, maar in een andere tijd-ruimte (Universal Migrator) zonder echt een dramatisch spannings te bezitten. Dat neemt niet weg dat het heerlijke muziek is om naar te luisteren. Voor zover dit relaas.... Hoewel? Nog één opmerking: Ulver heeft gewoon het boek van William Blake letterlijk ingezongen en er muziek bij bedacht, maar deze 19e eeuwse tekst is zelf geen traditioneel verhaal, maar een betoog en uiteenzetting van Blake's eigen opvattingen over religie. Conclusie: je kunt wel een verhaal vertellen op een album, maar niet op de (uitgebreide) manier van het boek. Hetzelfde probleem dient zich aan bij film vs boek. en nu ben ik het typen echt zat ...the man on moon smiles and he says: www.audiovisueelontwerp.nl & www.soundclick.com/bands/5/extinguishedfire.htm |
|
quote: Inderdaad, dat is wel een goed voorbeeld. Heb die boek ook es gelezen waar het album op gebaseerd is, The Blood Countess. Best wel een aanrader. And the earth was without form and void - And darkness was upon the face of the deep |
|
Als een album een goed concept heeft met een mooi verhaal vind ik persoonlijk dat het wel degelijk bij kan dragen aan de sfeer (bv The Wake Of Magellan, Nightfall...), als dat niet het geval is, dan maakt het meestal toch niks uit of de nummers wat met elkaar te maken hebben of niet. Verdere conceptalbums (sommigen goed, anderen minder): Alle Metalium albums Enkele Grave Digger albums Dragonland albums Wizard - Odin (heerschplaat, maar om de teksten hoef je het niet te doen ) Iced Earth - Night Of The Stormrider (over een man die z'n ziel verkoopt) Er zijn er ongetwijfeld nog tallozen meer, maar goed... NP: Pooier 666 - Finally Getting The Hang Of It For in each delve and greenwood far wiser creatures play. And in their veins and sinews live the Gods of yesterday. |
|
En niet te vergeten Rhapsody!!! |
|
quote: Ooopz! Zowel het album als het boek zijn op Erszebeth Bathóry, een Hongaarse gravin en tevens achternicht van Vlad Tepes gebaseerd. |
|
quote: Dat album was als concept album toch min of meer mislukt (dus níet muzikaal), zeg maar net als Pestilence - Testimony of the ancients? The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world. |
|
quote:Niet instrumentaal, maar wel sfeervol (darkwave) en met verhaal is de CD Love Poems for dying Children Act 2 (The Garden of Chrystaline Dreams)... I've been sleeping a thousand years it seems...got to open my eyes to everything... |
|
quote: Precies wat ik bedoel ja, mooi verhaal! Bij 'The Wall' is het concept inderdaad stukken beter uitgewerkt; op meerdere manieren te interpreteren ook. Ik vind dat Absu het ook goed gedaan heeft met 'Tara' -- niet echt een verhaallijn maar wel consequent de oude Keltische mythologische omgeving gebruikt, behoorlijk diepgravend ook. Ach, en ik vergeet nog een conceptalbum: 'In the Nightside Eclipse' van Emperor (al is dat concept (toen al) weer typisch des Ihsahns, die met z'n radiant cock of eternity in de duistere nacht de Transcendente Emperor loopt te wezen). |
|
Mighty warrior for the legend ride again from the hills for peace and love to the sea of gold my land must be free Lost in a dream I'm under the spell of the sunny magic land But Aresius said: become aware! all can hide the hell... Now it's time to go to the mighty sword it's time to follow the kings holy call Face me evil bastards, smell the hate of angels Glory, pride and bloodshed Cowards and beholders, rapers of my wisdom mix of dust and bones Go back to your abyss, Algalord will not fall but your heads will soon roll Test the blade of heroes, fury of the thunder hit my golden shield Moonlight is lighting her face down in the crypts of the damned Her sins will not be the last when the rituals start Back into the fire I will have my sword He won one fight but not the total war Hurricanes will wipe out the dynasty of Kron The chains of steel can't hold the holy storm tja lijkt me duidelijk, misschien (nou weet wel zeker eigenlijk) niet zo geestverruimend, maar wel 1 groot verhaal! RHAPSODY!!!!!!!!!!!!!!!!! |
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3 |
Index / Heavy Metal | Vorige pagina | Volgende pagina |