IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Albums met een verhaallijn Vorige pagina | Volgende pagina
XnegativeX
Usericon van XnegativeX
Posted 08-06-2003 13:21 by XnegativeX Wijzig reactieProfiel van XnegativeXQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com/dennis.janssen.946

quote:
Op 8 juni 2003 13:20 schreef wladimir het volgende:
Verhaal - literatuur
Muziek - muziek

Kortom, hij moet weer wat te zeiken hebben

I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Hub de Gallier
Usericon van Hub de Gallier
Posted 08-06-2003 13:22 by Hub de Gallier Wijzig reactieProfiel van Hub de GallierQuote dit bericht

Green Carnation-Light of day,day of darkness

Hub de Gallier RIP 17-03-2013

Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 08-06-2003 13:22 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Nou, in een tijdsbestek van drie kwartier tot een uur kan je gewoon niet zoveel vertellen, dus blijf je vaak zitten met een simplistisch aandoend verbindend verhaaltje zoals het Abigor-voorbeeld... of een lulverhaal over krijgers & draken, of dat stukje van die twee geliefden, etc.
Soms werkt het, maar meestal lees ik liever gewoon een boek en laat de muziek het werk doen.

Asherah
Usericon van Asherah
Posted 08-06-2003 13:22 by Asherah Wijzig reactieProfiel van AsherahQuote dit bericht

Ik vind het gewoon best wel leuk als een CD ook ergens over gaat... aangezien het zo kort moet zijn, komt er meestal veel symboliek en beeldtaal aan te pas, wat het net zo verschillend maakt van een boek. Ik vind eigenlijk niet dat je de vergelijking kan trekken.

[Dit bericht is gewijzigd door Asherah op 08-06-2003 13:23]

Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 08-06-2003 13:24 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 8 juni 2003 13:22 schreef Asherah het volgende:
Ik vind het gewoon best wel leuk als een CD ook ergens over gaat...

Ik ook! Maar een 'verhaallijn' vind ik dus vaak gekunsteld overkomen, zie, omdat je dan alle teksten in die structuur moet zien te persen.

Dan zou je dus eigenlijk een topic kunnen openen over de literaire potentie van conceptalbums .

*edit* het is inderdaad verschillend van een boek, dat is nu net het probleem want veel bands benaderen het wel alsof het een boek is en dan krijg je een boek wat in drie kwartier uit is

[Dit bericht is gewijzigd door Dwaallicht op 08-06-2003 13:24]

Tormented soul
Usericon van Tormented soul
Posted 08-06-2003 13:25 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht

Nou mods, verander de titel dan maar

JaneDoe
Scan your mind
Usericon van JaneDoe
Posted 08-06-2003 13:29 by JaneDoe Wijzig reactieProfiel van JaneDoeQuote dit berichthttp://www.scanyourmind.com

CoF - Cruelty and the beast

Over Erzsébet Báthory

Don't blush when I rip you open

DarknessThere
Usericon van DarknessThere
Posted 08-06-2003 13:34 by DarknessThere Wijzig reactieProfiel van DarknessThereQuote dit bericht

Dreams of Sanity - Komodia (Verhaal van Dante's Divine Comedy)
Dreams of Sanity - Masquerade (Verhaal van Phantom of the Opera)
Dreams of Sanity - The Game (eigen verhaal, over een of ander rijk waar voor amusement creatures worden afgemaakt in een arena-spel.)

Nightwish - Century Child draait om een thema, het verlies van de onschuld, maar is niet echt een verhaal.

IronGlory
More Metal Than You
Usericon van IronGlory
Posted 08-06-2003 14:21 by IronGlory Wijzig reactieProfiel van IronGloryQuote dit berichthttp://users.pandora.be/malagant/

en pakweg alles van King Diamond ... The King of Concept

Too Much Of Your Lippstikk Is Too Much On My Dippstikk

XnegativeX
Usericon van XnegativeX
Posted 08-06-2003 14:35 by XnegativeX Wijzig reactieProfiel van XnegativeXQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com/dennis.janssen.946

Oxiplegatz - Worlds and worlds

I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Aerpel
Fear no Beer
Usericon van Aerpel
Posted 08-06-2003 14:51 by Aerpel Wijzig reactieProfiel van AerpelQuote dit bericht

Goethes Erben - Nichts bleibt wie es war

Half zat is ook maar weg gegooid geld.

Chantalie
Prrrrrrrrrrrrr
Usericon van Chantalie
Posted 08-06-2003 14:58 by Chantalie Wijzig reactieProfiel van ChantalieQuote dit bericht

de beide After Forever-cd's hebben een concept, alleen slaat dat niet op alle nummers.

So you can make me come that doesn't make you Jesus (Tori Amos)

pale enchantress
staying alive
Usericon van pale enchantress
Posted 08-06-2003 17:07 by pale enchantress Wijzig reactieProfiel van pale enchantressQuote dit bericht

life of agony- river runs red

true disco chick

gummibeer
Sommige mensen praten maar zeggen niks
Usericon van gummibeer
Posted 08-06-2003 17:09 by gummibeer Wijzig reactieProfiel van gummibeerQuote dit bericht

quote:
Op 8 juni 2003 17:07 schreef pale enchantress het volgende:
life of agony- river runs red
die cd heerscht

ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 08-06-2003 17:09 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

weet niet of het al genoemd is maar edge of sanity- crimson is natuurlijk een super voorbeeld van een album met een verhaalslijn

Blizzard Strike
Usericon van Blizzard Strike
Posted 08-06-2003 17:18 by Blizzard Strike Wijzig reactieProfiel van Blizzard StrikeQuote dit bericht

quote:
Op 8 juni 2003 13:22 schreef Dwaallicht het volgende:
Nou, in een tijdsbestek van drie kwartier tot een uur kan je gewoon niet zoveel vertellen, dus blijf je vaak zitten met een simplistisch aandoend verbindend verhaaltje zoals het Abigor-voorbeeld... of een lulverhaal over krijgers & draken, of dat stukje van die twee geliefden, etc.
Soms werkt het, maar meestal lees ik liever gewoon een boek en laat de muziek het werk doen.

Wat een gelul eerste klas zeg. Nog nooit van King Diamond gehoord?? Die gast is daar geniaal in, en laat ook nog eens ruimte over voor een eigen stuk fantasie.

Conceptalbums zijn geweldig, zijn vooral gaaf voor een live vertolking. Een album met een duidelijk (tekstueel) concept is veel samenhangender dan een album met allemaal losse nummers.

White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 08-06-2003 17:38 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

Penumbra - The Last Bewitchment
Ayreon - The Universal Migrator
Dunwich - Eternal Eclipse of Frost (als ik me niet vergis, want het is, ondanks de engelse titel, italiaans en dat beheers ik niet)

Iron Maiden - 7th Son of a 7th Son (valt misschien niet iedereen op, maar er zit een 'verhaal' in.)

Ulver - Themes for William Blake's Marriage Between Heaven and Hell. (letterlijk een boek op muziek)

niet metaal, wel geniaal:
Pink Floyd - The Wall
Marillion - Misplaced Childhood

Maar inderdaad zijn muziek en literatuur twee totaal verschillende media, die erg lastig te vergelijken zijn. Een boek neemt meer tijd om alles te vertellen en heeft veel meer lagen (en meestal meer diepgang) dan een (Dubbel-)Cd ooit kan bevatten, waardoor de muzikale verhalen een enorm gevaar lopen gevangen te raken in een geforceerde structuur. Een traditionele verhaalstructuur is daardoor volgens mij niet geschikt om een muzikale verhaallijn neer te zetten (ik ben niet bekend met de oplossingen die de opera hiervoor heeft, maar een opera heeft natuurlijk ook het beeldende element om een extra laag toe te voegen), want niemand zit te wachten op een opsomming van handelingen onderbegeleiding van muziek.
Dat is iets wat Roger Waters heel goed doorhad toen hij The Wall schreef. Het is een reeks emotionele reflecties die de handelingen in de verhaalstructuur hebben vervangen. Tevens is de samenhang veel associatiever dan een verhalende 'en toen-en toen-stuctuur'. Dit geldt ook voor Misplaced Childhood. Opvallend is ook bij deze albums is ook het gebruik van thema's in de muziek waardoor het geheel ook meer met elkaar verbonden wordt.

Bij Ayreon wordt het verhaal aan elkaar gepraat tussen de nummers door en de personages bezingen hun acties en motivaties (into the Electric Castle), of de nummers gaan over hetzelfde, maar in een andere tijd-ruimte (Universal Migrator) zonder echt een dramatisch spannings te bezitten. Dat neemt niet weg dat het heerlijke muziek is om naar te luisteren.

Voor zover dit relaas....
Hoewel?
Nog één opmerking:
Ulver heeft gewoon het boek van William Blake letterlijk ingezongen en er muziek bij bedacht, maar deze 19e eeuwse tekst is zelf geen traditioneel verhaal, maar een betoog en uiteenzetting van Blake's eigen opvattingen over religie.

Conclusie: je kunt wel een verhaal vertellen op een album, maar niet op de (uitgebreide) manier van het boek. Hetzelfde probleem dient zich aan bij film vs boek.

en nu ben ik het typen echt zat

Marco_Filth
Usericon van Marco_Filth
Posted 08-06-2003 17:44 by Marco_Filth Wijzig reactieProfiel van Marco_FilthQuote dit berichthttp://www.geocities.com/marco_filth

quote:
Op 8 juni 2003 13:29 schreef JaneDoe het volgende:
CoF - Cruelty and the beast

Over Erzsébet Báthory

Inderdaad, dat is wel een goed voorbeeld. Heb die boek ook es gelezen waar het album op gebaseerd is, The Blood Countess. Best wel een aanrader.

And the earth was without form and void - And darkness was upon the face of the deep

Pil
Horned is the Hunter
Usericon van Pil
Posted 08-06-2003 18:34 by Pil Wijzig reactieProfiel van PilQuote dit berichthttp://elfwood.lysator.liu.se/loth/p/i/pilon/pilon.html

Als een album een goed concept heeft met een mooi verhaal vind ik persoonlijk dat het wel degelijk bij kan dragen aan de sfeer (bv The Wake Of Magellan, Nightfall...), als dat niet het geval is, dan maakt het meestal toch niks uit of de nummers wat met elkaar te maken hebben of niet.

Verdere conceptalbums (sommigen goed, anderen minder):

Alle Metalium albums
Enkele Grave Digger albums
Dragonland albums
Wizard - Odin (heerschplaat, maar om de teksten hoef je het niet te doen )
Iced Earth - Night Of The Stormrider (over een man die z'n ziel verkoopt)

Er zijn er ongetwijfeld nog tallozen meer, maar goed...

NP: Pooier 666 - Finally Getting The Hang Of It

For in each delve and greenwood far wiser creatures play. And in their veins and sinews live the Gods of yesterday.

Lothar
- Der Meisterbär -
Usericon van Lothar
Posted 08-06-2003 18:50 by Lothar Wijzig reactieProfiel van LotharQuote dit bericht

En niet te vergeten Rhapsody!!!

Snaack
Usericon van Snaack
Posted 09-06-2003 2:02 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 8 juni 2003 17:44 schreef Marco_Filth het volgende:
Inderdaad, dat is wel een goed voorbeeld. Heb die boek ook es gelezen waar het album op gebaseerd is, The Blood Countess. Best wel een aanrader.

Ooopz!

Zowel het album als het boek zijn op Erszebeth Bathóry, een Hongaarse gravin en tevens achternicht van Vlad Tepes gebaseerd.

Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 09-06-2003 2:06 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 8 juni 2003 17:38 schreef White Tree het volgende:
...
Iron Maiden - 7th Son of a 7th Son (valt misschien niet iedereen op, maar er zit een 'verhaal' in.)

...

Dat album was als concept album toch min of meer mislukt (dus níet muzikaal), zeg maar net als Pestilence - Testimony of the ancients?

The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.

suzanne
Goddess
Usericon van suzanne
Posted 09-06-2003 8:49 by suzanne (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van suzanneQuote dit bericht

quote:
Op 8 juni 2003 12:12 schreef TNightmare het volgende:
Bestaan er dergelijke instrumentale cd's eigenlijk? En dan niet in de zin van "dansbaar", maar eerder "sfeervol"?
Niet instrumentaal, maar wel sfeervol (darkwave) en met verhaal is de CD Love Poems for dying Children Act 2 (The Garden of Chrystaline Dreams)...

I've been sleeping a thousand years it seems...got to open my eyes to everything...

Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 09-06-2003 11:06 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 8 juni 2003 17:38 schreef White Tree het volgende:
Conclusie: je kunt wel een verhaal vertellen op een album, maar niet op de (uitgebreide) manier van het boek. Hetzelfde probleem dient zich aan bij film vs boek.

Precies wat ik bedoel ja, mooi verhaal!

Bij 'The Wall' is het concept inderdaad stukken beter uitgewerkt; op meerdere manieren te interpreteren ook.
Ik vind dat Absu het ook goed gedaan heeft met 'Tara' -- niet echt een verhaallijn maar wel consequent de oude Keltische mythologische omgeving gebruikt, behoorlijk diepgravend ook.

Ach, en ik vergeet nog een conceptalbum: 'In the Nightside Eclipse' van Emperor (al is dat concept (toen al) weer typisch des Ihsahns, die met z'n radiant cock of eternity in de duistere nacht de Transcendente Emperor loopt te wezen).

Vintersorg
Usericon van Vintersorg
Posted 09-06-2003 11:56 by Vintersorg Wijzig reactieProfiel van VintersorgQuote dit bericht

Mighty warrior for the legend ride again
from the hills for peace and love to the sea of gold
my land must be free

Lost in a dream I'm under the spell
of the sunny magic land
But Aresius said: become aware! all can hide the hell...
Now it's time to go to the mighty sword
it's time to follow the kings holy call

Face me evil bastards, smell the hate of angels
Glory, pride and bloodshed
Cowards and beholders, rapers of my wisdom
mix of dust and bones
Go back to your abyss, Algalord will not fall
but your heads will soon roll
Test the blade of heroes, fury of the thunder
hit my golden shield

Moonlight is lighting her face
down in the crypts of the damned
Her sins will not be the last
when the rituals start

Back into the fire I will have my sword
He won one fight but not the total war
Hurricanes will wipe out the dynasty of Kron
The chains of steel can't hold the holy storm

tja lijkt me duidelijk, misschien (nou weet wel zeker eigenlijk) niet zo geestverruimend, maar wel 1 groot verhaal!

RHAPSODY!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com