IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Auteur:
Topic : Reïncarnatie Vorige pagina | Volgende pagina
kleine Micha Banaan
I like my metal heavy...
Usericon van kleine Micha Banaan
Posted 16-12-2002 15:07 by kleine Micha Banaan Wijzig reactieProfiel van kleine Micha BanaanQuote dit bericht

ok maar de kern van mijn vraag was en is
door wie/wat wordt dit opgelegd dit terugkomen als iets


And my marlboro light


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 16-12-2002 15:08 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

quote:
Op 16 december 2002 15:07 schreef kleine Micha Banaan het volgende:
ok maar de kern van mijn vraag was en is
door wie/wat wordt dit opgelegd dit terugkomen als iets



Ah zo...
Goeie vraag...En ik kan je dr geen antwoord op geven. Sommigen zeggen God, sommigen buitenaardse wezens. Ik weet t niet, hoewel ik er mn eigen theorietje dr op na hou.
Die komt neer op 1 zin: alles is voorbestemd.

Ik zie t leven als een soort enorm schaakspel, en zonnestelsels zijn pionnetjes.
Door wie bepaald wordt wanneer we terug komen: beats me...het enige dat ik weet is dát t gebeurt. Zie deze wereld enzo een beetje als een trede van een trap: je blijft ontiegelijk lang op die trede hangen, totdat je geestelijk zo gegroeid bent dat je op de volgende trede kunt stappen...en wat er daar gebeurd, of hoe t er daar uitziet: ik weet t niet.
Ik hang ook alleen nog maar op deze trede rond...

[Dit bericht is gewijzigd door Blackjack op 16-12-2002 15:13]


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


kleine Micha Banaan
I like my metal heavy...
Usericon van kleine Micha Banaan
Posted 16-12-2002 15:12 by kleine Micha Banaan Wijzig reactieProfiel van kleine Micha BanaanQuote dit bericht

en wat houdt deze in als ik vragen mag?


And my marlboro light


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 16-12-2002 15:12 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 16 december 2002 15:07 schreef kleine Micha Banaan het volgende:
ok maar de kern van mijn vraag was en is
door wie/wat wordt dit opgelegd dit terugkomen als iets
Ik ben het absoluut met je eens dat als het zo zou zijn dat een ziel achter zou blijven omdat hij/zij dingen recht moet zetten er sprake moet zijn van een hogere macht die bepaald wat goed is en wat fout is (en dus, wat er rechtgezet moet worden).

Aan de andere kant zou het ook zo kunnen zijn dat die zielen/geesten hier niet blijven hangen om iets recht te zetten maar dat ze een aantal nabestaanden uitzoeken die ze nog voor enige tijd willen begeleiden en dat ze zelf aangeven wanneer die taak er op zit.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 16-12-2002 15:15 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

quote:
Op 16 december 2002 15:12 schreef kleine Micha Banaan het volgende:
en wat houdt deze in als ik vragen mag?



mijn fout net: drukte te snel op "verstuur reactie"...en wat ik verbeterd heb is maar voor zo'n 50% enigszins "normaal" uitgelegd...


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


kleine Micha Banaan
I like my metal heavy...
Usericon van kleine Micha Banaan
Posted 16-12-2002 15:18 by kleine Micha Banaan Wijzig reactieProfiel van kleine Micha BanaanQuote dit bericht

ok ja tja, ik weet wel dat het in het boeddhisme door niks of niemand wordt gedaan, iniedergeval geen bewuste entiteit met eigen wil
hun verklaring (die eigenlijk niet echt een verklaring is) dat we allemaal aan het rad der casualiteit gebonden zijn

ps wie zijn de schaakspelers als wij de pionnen zijn?


And my marlboro light


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 16-12-2002 15:26 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

Tsjaaa...
Als ik dat wist zat ik enkele treden hoger...
Misschien iets wat mensen God noemen...en de tegenstander? Who knows...

Effe een metafoor: Ken je die laatste scene van Men in Black (nee, niks over de rest van de film)? Zo ja, dan heb je een flauw idee van iets waar ik al jaren mee bezig ben om...


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


kleine Micha Banaan
I like my metal heavy...
Usericon van kleine Micha Banaan
Posted 16-12-2002 15:29 by kleine Micha Banaan Wijzig reactieProfiel van kleine Micha BanaanQuote dit bericht

ehm is dat wanneer die alien uit elkaar spat doordat die doordat deze een mieterse raket in zijn anus geprakt kreeg?
ik denk het trouwens niet, maar die scene bleef me wel bij (als deze van mib kwam)


And my marlboro light


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 16-12-2002 15:32 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

Nog iets verder: Tommy Lee is al geflasht en de andere 2 zijn nu "in charge"... op t moment dat de camera uitzoomt en blíjft uitzoomen...


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


kleine Micha Banaan
I like my metal heavy...
Usericon van kleine Micha Banaan
Posted 16-12-2002 15:34 by kleine Micha Banaan Wijzig reactieProfiel van kleine Micha BanaanQuote dit bericht

ok got it


And my marlboro light


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 16-12-2002 15:34 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

Hebbes? T eindshot zo'n beetje...


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


Astaroth
Just one out of seventy-two
Usericon van Astaroth
Posted 16-12-2002 18:29 by Astaroth Wijzig reactieProfiel van AstarothQuote dit berichthttp://odyssey.sickminds.org

Oke, nu eindelijk pas tijd om effe te gaan zitten en hier ook te posten, dus hier komt mijn mening over reincarnatie...

Bestaat het? Ja, ik geloof van wel. Echter volledig willekeurige reincarnatie geloof ik niet. Je kan niet eerst mens zijn, en dan ineens terugkomen als een knaagdier. Net zoals evolutie niet ineens sprongen maakt, kan je geest ook niet zo'n sprong maken van het ene leven naar het ander.

Wat reincarnatie veroorzaakt is denk ik niet een bewust systeem wat door een God (of buitenaardse wezens) gestuurd wordt. Ik zie de natuur meer als een vol-automatisch systeem en reincarnatie is in mijn mening een onderdeel van de natuur. Geesten die naar andere dimensies gaan, denk ik niet. Ik geloof maar in vier dimensies; de drie bekende, en de 4de, tijd.

Waar komen al die mensenzielen vandaan dan? Ik weet het niet zeker. Een vraag waar ik nog zelf al een tijd mee zit is de vraag of zielen zich in twee'en kunnen splitsen. (Het is een mogelijke verklaring voor dingen zoals mentale ziektes, maar ook het idee van "incompleteness" wat velen hebben.)
Hoe dan ook, de wetenschap zegt dat energie niet uit niets ontstaat en dat het ook niet vernietigd kan worden. Dus waar komt het vandaan, vast uit een andere vorm van energie of materie, wat doorgroeit als een simpel beest, daarna complex beest, en uiteindelijk naar de mens.

Wat betreft de link met geesten (zie ander topic), denk ik dat er een tijd tussen leven in zit. Die tijd heeft je geest nodig om alles te "verwerken". Daarna kan zo'n geest weer verder gaan.

Mja, that's just my opinion. commentaar is welkom


"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."


Argentumfeles
Usericon van Argentumfeles
Posted 16-12-2002 20:09 by Argentumfeles Wijzig reactieProfiel van ArgentumfelesQuote dit bericht

anfangers


kleine Micha Banaan
I like my metal heavy...
Usericon van kleine Micha Banaan
Posted 16-12-2002 20:18 by kleine Micha Banaan Wijzig reactieProfiel van kleine Micha BanaanQuote dit bericht

quote:
Op 16 december 2002 18:29 schreef Astaroth het volgende:
Oke, nu eindelijk pas tijd om effe te gaan zitten en hier ook te posten, dus hier komt mijn mening over reincarnatie...

Bestaat het? Ja, ik geloof van wel. Echter volledig willekeurige reincarnatie geloof ik niet. Je kan niet eerst mens zijn, en dan ineens terugkomen als een knaagdier. Net zoals evolutie niet ineens sprongen maakt, kan je geest ook niet zo'n sprong maken van het ene leven naar het ander.

Wat reincarnatie veroorzaakt is denk ik niet een bewust systeem wat door een God (of buitenaardse wezens) gestuurd wordt. Ik zie de natuur meer als een vol-automatisch systeem en reincarnatie is in mijn mening een onderdeel van de natuur. Geesten die naar andere dimensies gaan, denk ik niet. Ik geloof maar in vier dimensies; de drie bekende, en de 4de, tijd.

Waar komen al die mensenzielen vandaan dan? Ik weet het niet zeker. Een vraag waar ik nog zelf al een tijd mee zit is de vraag of zielen zich in twee'en kunnen splitsen. (Het is een mogelijke verklaring voor dingen zoals mentale ziektes, maar ook het idee van "incompleteness" wat velen hebben.)
Hoe dan ook, de wetenschap zegt dat energie niet uit niets ontstaat en dat het ook niet vernietigd kan worden. Dus waar komt het vandaan, vast uit een andere vorm van energie of materie, wat doorgroeit als een simpel beest, daarna complex beest, en uiteindelijk naar de mens.

Wat betreft de link met geesten (zie ander topic), denk ik dat er een tijd tussen leven in zit. Die tijd heeft je geest nodig om alles te "verwerken". Daarna kan zo'n geest weer verder gaan.

Mja, that's just my opinion. commentaar is welkom


hmmmm tja ik blijf me er altijd erover verbazen dat men de wereld altijd ziet in aparte zielen, als je je bedenkt bv. dat een mensenlichaam geen statische entiteit is (lichaam opgebouwd in deeltjes die constant aangemaakt en afgebroken worden) maar ook je bestaat uit wat je eet en je karakter is voor een deel de som van de ervaringen die je meemaakt enz enz,
zou het volgens mij niet beter zijn als we gewoon de hele realiteit als een eenheid zien



And my marlboro light


Phriar
Hutkippie voor bok en spenen
Usericon van Phriar
Posted 16-12-2002 20:25 by Phriar Wijzig reactieProfiel van PhriarQuote dit berichthttp://metal.20m.com

Ik ben het er maar gedeeltelijk mee eens dat alles voorbestemd is, ik geloof wel dat sommige dingen uiteindelijk voorbestemd zijn, maar dat de mens als individu altijd kan vechten en protesteren tegen welk lot dan ook, welke invloed, hoe klein dan ook kan de loop van de tijd veranderen en kan uiteindelijk een gedeelte van de Grote Uitkomst of hoe ik het anders ook kan benoemen veranderen


"Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine"


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 16-12-2002 20:44 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 16 december 2002 18:29 schreef Astaroth het volgende:
Je kan niet eerst mens zijn, en dan ineens terugkomen als een knaagdier.


waarom zou dat niet kunnen? Zo lijkt het net alsof een mens beter is als een knaagier, hoger in de evolutie. Wij vinden dat natuurlijk wel maar een eekhoorn zal er zeker anders over denken. er zijn geen "betere" soorten.


Phriar
Hutkippie voor bok en spenen
Usericon van Phriar
Posted 16-12-2002 20:49 by Phriar Wijzig reactieProfiel van PhriarQuote dit berichthttp://metal.20m.com

het gaat om ervaringen.. de ervaringen en belevingswereld van een eekhoorn is simpeler, veel instinctiever om het zo maar te zeggen, ik zeg niet dat het minder leven is, alleen dat het een leven is dat misschien nog in het begin stadium is, en moet groeien...



"Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine"


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 16-12-2002 20:53 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 16 december 2002 20:49 schreef Phriar het volgende:
het gaat om ervaringen.. de ervaringen en belevingswereld van een eekhoorn is simpeler, veel instinctiever om het zo maar te zeggen, ik zeg niet dat het minder leven is, alleen dat het een leven is dat misschien nog in het begin stadium is, en moet groeien...




mischien, maar ik ben hier erg voorzichtig in. Wij ervaren de "eekhoorn wereld" niet. Wij ervaren alleen de "mensenwereld". Ik ben er ook vast van overtuigd dat alle individuele dieren een of andere vorm van zelfbewustzijn hebben. maar dat is weer een andere discussie. Maar verder, ook mensen reageren vaak instinctief.


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 16-12-2002 22:45 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 16 december 2002 15:12 schreef helmet het volgende:
Aan de andere kant zou het ook zo kunnen zijn dat die zielen/geesten hier niet blijven hangen om iets recht te zetten maar dat ze een aantal nabestaanden uitzoeken die ze nog voor enige tijd willen begeleiden en dat ze zelf aangeven wanneer die taak er op zit.

Hmm.. Nu spreek je nog steeds over een 'taak' en een 'begeleiden', alsof er dan toch soort hogere moraal bestaat.. Dat is imo in dezelfde sfeer als zeggen dat we reïncarneren om fouten recht te zetten.

Of reïncarnatie bestaat? Ik weet het niet, want ik herinner me niks, maar let's fukkin' hope not Het geloof in reïncarnatie lijkt me slechts een wanhopig geforceerde poging tot ontkenning van de dood, dat eigenlijk gewoon een einde maakt aan dit ene korte leven.


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Phriar
Hutkippie voor bok en spenen
Usericon van Phriar
Posted 17-12-2002 9:38 by Phriar Wijzig reactieProfiel van PhriarQuote dit berichthttp://metal.20m.com

ik heb vanacht liggen nadenken over wat ik hier eerder heb gepost over de eekhoorntjes belevingswereld en ik denk dat ik toch vanuit een typisch menselijk "wij zijn beter" beeld heb gekeken, dus misschien is die overplaatsing van zielen ook op dieren van betrekking...

verder:

"Maar verder, ook mensen reageren vaak instinctief."

Vooral het lichaam of de ziel...? (rhetorische vraag).

Ik geloof dat het instinct een lichamelijk iets is en dat de ziel het instinct moet overwinnen


[Dit bericht is gewijzigd door Phriar op 17-12-2002 9:40]


"Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine"


Astaroth
Just one out of seventy-two
Usericon van Astaroth
Posted 17-12-2002 16:38 by Astaroth Wijzig reactieProfiel van AstarothQuote dit berichthttp://odyssey.sickminds.org

quote:
Op 16 december 2002 20:18 schreef kleine Micha Banaan het volgende:
hmmmm tja ik blijf me er altijd erover verbazen dat men de wereld altijd ziet in aparte zielen, als je je bedenkt bv. dat een mensenlichaam geen statische entiteit is (lichaam opgebouwd in deeltjes die constant aangemaakt en afgebroken worden) maar ook je bestaat uit wat je eet en je karakter is voor een deel de som van de ervaringen die je meemaakt enz enz,
zou het volgens mij niet beter zijn als we gewoon de hele realiteit als een eenheid zien


Hmm.. ik zie een ziel niet per se als een apart iets, maar meer een afzonderlijk onderdeel van het geheel. Een motor van een auto is ook niet een geheel. Het is opgebouwd uit vele onderdelen.

quote:
Op 16 december 2002 20:44 schreef attila_de_hun het volgende:
waarom zou dat niet kunnen? Zo lijkt het net alsof een mens beter is als een knaagier, hoger in de evolutie. Wij vinden dat natuurlijk wel maar een eekhoorn zal er zeker anders over denken. er zijn geen "betere" soorten.


Ik zeg niet dat de mens beter is als een knaagdier. Maar ik geloof wel dat onze zielen zich meer bewust zijn van zichzelf en daarom meer in een menselijk lichaam passen dan in dat van een knaagdier. Misschien kan het wel, hoor? Maar dat geloof ik, persoonlijk, dus niet.

quote:
Maar verder, ook mensen reageren vaak instinctief.


Sommige mensen misschien wat meer dan anderen. Maar ons instinct is allang niet meer hetzelfde als dat van dieren. Ons bewustzijn zit ook vaak in de weg.


"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 18-12-2002 11:34 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

quote:
Op 17 december 2002 16:38 schreef Astaroth het volgende:
Hmm.. ik zie een ziel niet per se als een apart iets, maar meer een afzonderlijk onderdeel van het geheel. Een motor van een auto is ook niet een geheel. Het is opgebouwd uit vele onderdelen.


Yep, dat was waar ik op doelde: de ziel is waar t om draait, het lichaam is maar een auto...

______________________________________

Ik zeg niet dat de mens beter is als een knaagdier. Maar ik geloof wel dat onze zielen zich meer bewust zijn van zichzelf en daarom meer in een menselijk lichaam passen dan in dat van een knaagdier. Misschien kan het wel, hoor? Maar dat geloof ik, persoonlijk, dus niet.

___________________________________

Hierbij denk ik dat t te maken heeft met de vorm van het lichaam waar de ziel in zit. Je weet niet hoe t voelt een dier te zijn omdat je het niet (meer) bent. Ik weet niet of t een kwestie is van zelfbewustzijn. In dat geval zouden apen (die ook zelfbewustzijn hebben) ook menselijke zielen moeten kunnen bevatten...Maar goed, dan ga je weer iets van het onderwerp af.

__________________________________________
Sommige mensen misschien wat meer dan anderen. Maar ons instinct is allang niet meer hetzelfde als dat van dieren. Ons bewustzijn zit ook vaak in de weg.


______________________________________

Klopt. Maar je kunt je instincten weer trainen, dat volgt t zelfde pad zo'n beetje als t geestentopic (gevoelens enzo overbrengen): Helmet zei t best goed..


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


Faceless Unknown
Brutality is Law
Usericon van Faceless Unknown
Posted 19-12-2002 10:43 by Faceless Unknown Wijzig reactieProfiel van Faceless UnknownQuote dit bericht

Ik geloof zeker in reïncarnatie. Het is de enige levensbeschouwing die voor mij sense maakt. Ik geloof niet in 1 leven. Geloven in 1 leven en geloven in God is geloven dat god inderdaad een sadist is. Waarom? Waarom laat god toe dat mensen massaal doodgaan door voedseltekort? Waarom laat hij toe dat mensen worden geboren met ziekten? Waarom laat hij toe dat mensen gehandicapped geboren worden of dat sommige mensen maar 8 jaar worden? Wat zou het nut zijn van leven, wat zou het nut zijn van zoveel mogelijk goed proberen te doen in je leven? Front row seats in de hemel? Hoe komt het dat mensen worden geboren met een aangeboren angst voor water, vuur, het donker? Vanwaar komen alle karaktereigenschappen waarmee mensen geboren worden, sommige kinderen liegen veel, anderen zijn stoer, weer sommigen zijn bang en laf. Het moet van ergens komen?

Dus als ik erin geloof? Geloof is misschien geen goed woord, ik weet dat het bestaat.


There is no religion higher than Truth!


Astaroth
Just one out of seventy-two
Usericon van Astaroth
Posted 19-12-2002 21:37 by Astaroth Wijzig reactieProfiel van AstarothQuote dit berichthttp://odyssey.sickminds.org

Btw, ook nog wel een interessante gedachte...

Stel reincarnatie is een soort evolutie van de ziel... Met elk leven wat we leven nemen we meer belevenissen en ervaringen in ons op, en wordt onze ziel ... sterker (for lack of better words.)
Groeien onze zielen dan ergens naar toe? En is het dan niet mogelijk dat de ziel uiteindelijk het lichaam ontstijgt?

Een idee waar ik al een tijdje mee zit is het idee van reincarnatie en goden. Wie zegt namelijk dat Goden niet bestaan? Voor hetzelfde geld zijn het namelijk wezens wiens ziel al zover vooruit is gegaan dat het geen stoffelijk lichaam meer nodig heeft...

just an idea..

PS. Ja, ik geloof wel dat de ziel van mensen meer bewust is dan dat van dieren. Sorry als ik daar mensen mee beledig, maar ja... zo is mijn mening nou eenmaal

PPS. Ja, apen zijn ook wel degelijk zelfbewust, dus wat let een menselijk ziel om in een apenlichaam te komen? Geen idee, kan vast wel, maar ik zie het wel als een stap terug in bewustzijn. No offense, ik zeg niet dat apen stom zijn, maar dat ze minder kunnen als mensen lijkt me toch wel duidelijk.


"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."


Frietbal
Usericon van Frietbal
Posted 19-12-2002 21:45 by Frietbal Wijzig reactieProfiel van FrietbalQuote dit bericht

Ik wil reincarneren als bier!
Wat lijkt me dat geweldig.


Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen