IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Grunten, acoustische gitaar, keyboards en klassieke instrumenten Vorige pagina | Volgende pagina
Tormented soul
Usericon van Tormented soul
Posted 20-09-2003 17:21 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht

quote:
Op 20 september 2003 17:20 schreef Chelman het volgende:
Ik vind dat elke instrument en techniek zijn plaats in de metal mag hebben.

Genres zijn enkel grove aanduidingen die in de laatste jaren IMHO zeer beklemmend werken op de artiesten en metalheads. Kijk maar naar de eindeloze discussies als:

Power Metal is gay
Dickinson klinkt alsof iemand zijn ballen knijpt
Black Metal is herrie
Keyboards zijn sellout
ALLE nu-metal is per definitie slecht

en nog vele meer van dergelijke stompzinnige uitspraken.

Experimenteren met nieuwe geluiden en technieken is lovenswaardig en draagt bij aan de ontwikkeling van muziek in het algemeen. Hetzelfde geldt voor het experimenteren buiten de vastomlijnde genre grenzen.

Dit geldt voor werkelijk elke genre van muziek, van Jazz tot HipHop tot Electronisch tot Rock tot Pop tot Metal.

wat ben ik blij dat de 'worship smiley' uitgevonden is

Black Tulip
The End of All Hope
Usericon van Black Tulip
Posted 20-09-2003 18:23 by Black Tulip Wijzig reactieProfiel van Black TulipQuote dit bericht

quote:
Op 20 september 2003 17:15 schreef Tormented soul het volgende:
Me heeft een gesigneerde LP van Morningrise

Cool

quote:
Opeth Morningrise CD
14.50
+ Bonus track

Ja ja ja hebben hebben hebben

Sorry

Black Tulip
The End of All Hope
Usericon van Black Tulip
Posted 20-09-2003 18:24 by Black Tulip Wijzig reactieProfiel van Black TulipQuote dit bericht

quote:

Genres zijn enkel grove aanduidingen die in de laatste jaren IMHO zeer beklemmend werken op de artiesten en metalheads. Kijk maar naar de eindeloze discussies als:

Power Metal is gay
Black Metal is herrie
Keyboards zijn sellout

Experimenteren met nieuwe geluiden en technieken is lovenswaardig en draagt bij aan de ontwikkeling van muziek in het algemeen. Hetzelfde geldt voor het experimenteren buiten de vastomlijnde genre grenzen.

Dit geldt voor werkelijk elke genre van muziek, van Jazz tot HipHop tot Electronisch tot Rock tot Pop tot Metal.

En ja ik vind violen best goed combineerbaar met Thrash. Luister eens naar oude viool virtuoso's zoals Paganini of bijvoorbeeld de vele traditionele zigeuner violisten en vergelijk de power en energie die daar van afdruipt met dat van menig thrash nummer. Het is best combineerbaar en de enige manier om daarachter te komen is experimenteren.

Ik heb ruimte voor bijlages, hm....

Dankje

Voice Of Doom
kotsende chaoot
Usericon van Voice Of Doom
Posted 20-09-2003 18:28 by Voice Of Doom Wijzig reactieProfiel van Voice Of DoomQuote dit bericht

quote:
Op 20 september 2003 13:42 schreef Black Tulip het volgende:
Zou jij daar graag naar luisteren dan?
Ja! Het bestaat zelfs trouwens...

I've got no trust to give, I've got no heart to break, Nothing for me to fucking lose, because I never had a fucking thing

0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 20-09-2003 18:32 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:

Power Metal is gay
Black Metal is herrie
Keyboards zijn sellout

En ja ik vind violen best goed combineerbaar met Thrash. Luister eens naar oude viool virtuoso's zoals Paganini of bijvoorbeeld de vele traditionele zigeuner violisten en vergelijk de power en energie die daar van afdruipt met dat van menig thrash nummer. Het is best combineerbaar en de enige manier om daarachter te komen is experimenteren.

Het probleem met genre's of subgenre's zo je wil, is dat het geneigd is een commerciele houding aan te nemen. Versimpeling van muziek, zoals bij veel numetal bandjes. Dat is juist waarom numetal zo'n slechte naam heeft. Metal wil niets te maken hebben met commercie, tenminste, tot op zekere hoogte!

"This one is older than shit, heavier than time!"

Sater
Usericon van Sater
Posted 20-09-2003 18:36 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

Metal is een te algemeen onderwerp voor een profielwerkstuk, je moet het echt een heel stuk indammen, doe het dan over death of thrash metal ofzo, dat is makkelijker denk ik, black metal wordt ook te moeilijk omdat iedereen een andere definitie van black metal heeft.

one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe

Tormented soul
Posted 20-09-2003 18:39 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht

quote:
Op 20 september 2003 18:23 schreef Black Tulip het volgende:
Cool

Ja ja ja hebben hebben hebben

Sorry
kijk maar op www.displeasedrecords.nl

Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 20-09-2003 18:40 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 20 september 2003 18:32 schreef 0Tolerence het volgende:
Het probleem met genre's of subgenre's zo je wil, is dat het geneigd is een commerciele houding aan te nemen. Versimpeling van muziek, zoals bij veel numetal bandjes. Dat is juist waarom numetal zo'n slechte naam heeft. Metal wil niets te maken hebben met commercie, tenminste, tot op zekere hoogte!

Commercie hoeft de metal of een andere genre helemaal niet slecht gezind te zijn. Sterker nog, de grootste muzikale werken die de mens ooit voortgebracht heeft waren puur commercieel.

Het grootschalig maken van kunst 'om de kunst' is een relatief nieuwe begrip. Tot aan de 18e/19e eeuw werden nagenoeg alle kunstwerken en dus ook de muziek op bestelling gemaakt.

Of je het persoonlijk mooi vindt of niet kan de genialiteit van artiesten als Verdi, Bach of Michelangelo (geen musicus uiteraard ) niet ontkend worden.

KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !

Voice Of Doom
kotsende chaoot
Posted 20-09-2003 18:40 by Voice Of Doom Wijzig reactieProfiel van Voice Of DoomQuote dit bericht

quote:
Op 20 september 2003 18:36 schreef Sater het volgende:
Metal is een te algemeen onderwerp voor een profielwerkstuk, je moet het echt een heel stuk indammen, doe het dan over death of thrash metal ofzo, dat is makkelijker denk ik, black metal wordt ook te moeilijk omdat iedereen een andere definitie van black metal heeft.
Kan best algemeen over metal gaan. Wil prima...

I've got no trust to give, I've got no heart to break, Nothing for me to fucking lose, because I never had a fucking thing

Sater
Usericon van Sater
Posted 20-09-2003 18:52 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

quote:
Op 20 september 2003 18:40 schreef Voice Of Doom het volgende:
Kan best algemeen over metal gaan. Wil prima...

hmm, mij is geleerd dat het niet te algemeen moet zijn, tweede wereld oorlog mag niet, maar concentratiekampen is ook te algemeen...

Maar wat is de probleemstelling eigenlijk?

Voice Of Doom
kotsende chaoot
Posted 20-09-2003 18:54 by Voice Of Doom Wijzig reactieProfiel van Voice Of DoomQuote dit bericht

Ach ja...ik stond een 4 voor nederlands op mijn eindexamen en met een examenopstel over metal in het algemeen heb ik dat toch mooi opgehaald naar een 6 gemiddeld...dus niks te algemeen.

Sater
Usericon van Sater
Posted 20-09-2003 19:16 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

Mijn Engels spreekbeurt over Mayhem ging ook wel erg goed totdat ik mijn cassettebandje in de klas aanzwengelde...

altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 20-09-2003 19:33 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 20 september 2003 13:24 schreef Black Tulip het volgende:
(...)

Grunten
Acoustische gitaar
Keyboards
Klassieke instrumenten (piano, viool, fluit, klavecimbel etc)

Deze muziekelementen in metal, wat vind je ervan?

1 Noodzakelijk
2 Gewenst
3 Toelaatbaar
4 Ongewenst
5 Verwerpelijk

Geef je oordeel per element

(...)

Voor sommige subgenres is een van bovenstaande elementen gewoon evident. Bij death metal horen gewoon grunts. Death metal zonder grunts bestaat niet. Verder is power metal zonder keyboards toch wel ondenkbaar. Terwijl bij gothic metal eigenlijk ook altijd wel keyboards zitten. Met andere woorden, als je weet in welk (sub)genre een band zich bevindt, dan kun je meestal wel voorspellen welke van deze elementen ze zullen gebruiken.
Neem bijvoorbeeld "medieval metal", dan weet je gelijk dat ze wel klassieke instrumenten zullen gebruiken.

Maar nu zijn er een aantal bands die bepaalde van deze elementen in hun muziek integreren, terwijl je dat niet van hen zou verwachten. Er heeft al wel iemand gezegd dat violen niet in death metal thuishoren, maar er is een Italiaanse band, Dark Lunacy genaamd, die dat dus wel doet, terwijl het niet geforceerd overkomt. Verder is er nog een heel onbekend Duits bandje, Saruman; die gebruiken cello bij death metal.

Conclusie: Stuk voor stuk vind ik de dingen die jij noemt, een verrijking voor de metal en als ze dan ook nog eens gebruikt worden bij een band waar je dat niet verwacht, mits het niet geforceerd overkomt, dan vind ik het helemaal fantastisch.

Dus in principe zou ik voor elk punt "gewenst" willen antwoorden. Maar dat is slechts mijn persoonlijke mening, veroorzaakt door mijn nogal brede smaak. De gemiddelde death metal fan zal bij "grunten" noodzakelijk zeggen en bij "keyboards" verwerpelijk. De gemiddelde power metal fan zal bij "keyboards" noodzakelijk zeggen en bij grunten juist "verwerpelijk". Dit hangt eigenlijk puur af van welke subgenres binnen de metal je allemaal luistert.

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!

altx
Usericon van altx
Posted 20-09-2003 19:57 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 20 september 2003 13:27 schreef Judge M. het volgende:
Die vraagstelling is zo krom als een hoepel.. In mijn ogen is zoiets puur genre-afhankelijk. Ik zou niet graag een viool bij een thrashmetal band horen maar in een doommetal band zou het weer een fijne verrijking kunnen zijn. Grunts in symfometal klinkt in mijn ogen ook niet maar deathmetal zou niet zonder kunnen... Hebben jij en je leraar te grote oogkleppen op dat jullie het zoveel over 1 kam scheren?

@Black Tulip: Ik kan me voorstellen dat je door zo'n reply van de wijs raakt, maar zoals ik in mijn vorige post al schreef, zijn er dus best bands te verzinnen die tegen de door Judge M. omschreven regeltjes in gaan.

Een ander voorbeeld: Wolverine is een progressive metal band (je weet wel, zoiets als Dream Theater), maar naast cleane zang gebruiken zij ook grunts, hetgeen voor dat genre niet gebruikelijk is.

Verder zijn bepaalde subgenres juist ontstaan uit het gebruiken van invloeden uit andere subgenres: Gothenburg metal bijvoorbeeld, waarbij grunts gecombineerd worden met melodieus gitaarspel. Of een ander voorbeeld "dark metal", een term die door Aeternus de wereld in is geslingerd en (in die betekenis die Aeternus eraan geeft) een mix is van death en black metal.

Met andere woorden, hoewel er een bepaald logisch verband is tussen de subgenres binnen de metal en de elementen die jij noemt, mag er aan dat logische verband best getornd worden en dat wordt dus ook gedaan.

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!

Sater
Usericon van Sater
Posted 20-09-2003 20:42 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

quote:
Op 20 september 2003 19:57 schreef altx het volgende:
Of een ander voorbeeld "dark metal", een term die door Aeternus de wereld in is geslingerd en (in die betekenis die Aeternus eraan geeft) een mix is van death en black metal.

Ik dacht dat Bethlehem die term al eerder gebruikte voor hun depressieve deuntjes.

Black Tulip
The End of All Hope
Usericon van Black Tulip
Posted 21-09-2003 11:51 by Black Tulip Wijzig reactieProfiel van Black TulipQuote dit bericht

quote:

quote:
hmm, mij is geleerd dat het niet te algemeen moet zijn, tweede wereld oorlog mag niet, maar concentratiekampen is ook te algemeen...

Maar wat is de probleemstelling eigenlijk?

Het werkstuk is een combinatie van de vakken muziek en maatschappijleer. Dit is de hoofdvraag:

In welk opzicht is het waar dat de muziek, bands en fans van metal negatief worden beoordeeld door een groot deel van de tegenwoordige Nederlandse maatschappij?

Ik heb al eerder threads hierover gepost, als je meer wil weten, kan je kijken op http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic.php?id=954537, http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic.php?id=956267 en http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic.php?id=957154

altx en Chelman, bedankt De poll is dan wel niet gelukt, maar ik kan het een en ander wat door jullie gezegd is goed gebruiken in mijn werkstuk.

Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 21-09-2003 11:55 by Elfensteen Wijzig reactieProfiel van ElfensteenQuote dit bericht

quote:
Op 20 september 2003 13:41 schreef Voice Of Doom het volgende:
Waarom past een viool niet bij thrash metal? Bull shit.
*proest* nee...sorry

campske666
Usericon van campske666
Posted 21-09-2003 12:33 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

quote:
Op 20 september 2003 13:24 schreef Black Tulip het volgende:
Grunten: gewenst
Acoustische gitaar: toelaatbaar
Keyboards: toelaatbaar
Klassieke instrumenten (piano, viool, fluit, klavecimbel etc): gewenst

Mijn huiswerk is weer gedaan voor vandaag.

Tormented soul
Posted 21-09-2003 13:07 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht

quote:
Op 20 september 2003 19:33 schreef altx het volgende:
Voor sommige subgenres is een van bovenstaande elementen gewoon evident. Bij death metal horen gewoon grunts. Death metal zonder grunts bestaat niet. Verder is power metal zonder keyboards toch wel ondenkbaar. Terwijl bij gothic metal eigenlijk ook altijd wel keyboards zitten. Met andere woorden, als je weet in welk (sub)genre een band zich bevindt, dan kun je meestal wel voorspellen welke van deze elementen ze zullen gebruiken.
Neem bijvoorbeeld "medieval metal", dan weet je gelijk dat ze wel klassieke instrumenten zullen gebruiken.

Deeathmetal met soms ene heldere zang: Edge of Sanity :D. Maar dats maar 1 voorbeeldje, en idd death zonder grunts is echt ondenkbaar. Je vergelijking qua powermetal vind ik wat minder. Powermetal is ontstaan ZONDER keyboards. Doro gegroeit vanuit Iron Maiden en groot geworden door oa. ManOwar, Hammerfall, Vigin Steelle. en Iced earth. In die bands komen heel soms geluids samples voor en dergelijke, maar bestaat over het algemeen alleen uit gitaren, bass drum en vocals.

altx
Usericon van altx
Posted 21-09-2003 13:18 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 21 september 2003 11:51 schreef Black Tulip het volgende:
Het werkstuk is een combinatie van de vakken muziek en maatschappijleer. Dit is de hoofdvraag:

In welk opzicht is het waar dat de muziek, bands en fans van metal negatief worden beoordeeld door een groot deel van de tegenwoordige Nederlandse maatschappij?

Ik heb al eerder threads hierover gepost, als je meer wil weten, kan je kijken op http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic.php?id=954537, http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic.php?id=956267 en http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic.php?id=957154

altx en Chelman, bedankt De poll is dan wel niet gelukt, maar ik kan het een en ander wat door jullie gezegd is goed gebruiken in mijn werkstuk.

Graag gedaan!

By the way, ik vind persoonlijk dat je het goed aanpakt door eerst een beter besef (te proberen) te krijgen van wat metal nu precies inhoudt, voordat je daadwerkelijk je hoofdvraag probeert te beantwoorden. Anders kun je mijns inziens daarover namelijk niet oordelen.

O ja, als je verder nog gebruik wil maken van mijn expertise (ahum...), kun je altijd ff een mailtje sturen of eventueel ICQ (ik gebruik geen MSN meer, dat brakke programma laat altijd mijn compu crashen). E-mail adres en ICQ-nummer staan in mijn profiel.

altx
Usericon van altx
Posted 21-09-2003 13:36 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 21 september 2003 13:07 schreef Tormented soul het volgende:
Deeathmetal met soms ene heldere zang: Edge of Sanity :D. Maar dats maar 1 voorbeeldje, en idd death zonder grunts is echt ondenkbaar. Je vergelijking qua powermetal vind ik wat minder. Powermetal is ontstaan ZONDER keyboards. Doro gegroeit vanuit Iron Maiden en groot geworden door oa. ManOwar, Hammerfall, Vigin Steelle. en Iced earth. In die bands komen heel soms geluids samples voor en dergelijke, maar bestaat over het algemeen alleen uit gitaren, bass drum en vocals.

De stroming die nu aangeduid wordt met power metal, is - voor zover ik weet - ontstaan uit Helloween en later Gamma Ray. ManOwar en Iced Earth zijn geen power metal, net zo min als Iron Maiden. Iron Maiden komt uit de NWOBHM en Iced Earth is ook gewoon heavy metal. Maar dit gaat waarschijnlijk weer uitmonden in een welles/nietes-discussie, dus laten we het er maar op houden dat de meningen hierover verschillen.

Wat ik met mijn uitspraak eigenlijk bedoelde is dat als je nu aan power metal denkt, je dat toch gelijk associeert met supervrolijke keyboard-riedeltjes, onafhankelijk van de ontwikkeling die dat subgenre doorgemaakt heeft. Maar dat hier de meningen over verschillen, komt eigenlijk ook door het feit dat sommige subgenres niet vastomlijnd zijn beschreven. Vraag een aantal metalheads om te vertellen hoe zij tegen power metal aan kijken en je krijgt toch een aantal verschillende beschrijvingen. Net zoals - hierboven ergens te lezen - dark metal, waarover de meningen ook nogal uiteenlopen.

Tormented soul
Posted 21-09-2003 13:41 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht

quote:
Op 21 september 2003 13:36 schreef altx het volgende:
De stroming die nu aangeduid wordt met power metal, is - voor zover ik weet - ontstaan uit Helloween en later Gamma Ray. ManOwar en Iced Earth zijn geen power metal, net zo min als Iron Maiden. Iron Maiden komt uit de NWOBHM en Iced Earth is ook gewoon heavy metal. Maar dit gaat waarschijnlijk weer uitmonden in een welles/nietes-discussie, dus laten we het er maar op houden dat de meningen hierover verschillen.

Wat ik met mijn uitspraak eigenlijk bedoelde is dat als je nu aan power metal denkt, je dat toch gelijk associeert met supervrolijke keyboard-riedeltjes, onafhankelijk van de ontwikkeling die dat subgenre doorgemaakt heeft. Maar dat hier de meningen over verschillen, komt eigenlijk ook door het feit dat sommige subgenres niet vastomlijnd zijn beschreven. Vraag een aantal metalheads om te vertellen hoe zij tegen power metal aan kijken en je krijgt toch een aantal verschillende beschrijvingen. Net zoals - hierboven ergens te lezen - dark metal, waarover de meningen ook nogal uiteenlopen.

heel ff snel: ik beweer NIEt dat IM powermetal is, maar heavy metal. Powermetal is daarvanuit ontstaan. Oja IE en MoW is WEL powermetal. maar voor de rest ben ik het helemaal met je een hoor

Rob Guts
Vi brenner guds barn på bålet, Vi brenner guds hus
Usericon van Rob Guts
Posted 21-09-2003 13:55 by Rob Guts Wijzig reactieProfiel van Rob GutsQuote dit berichthttp://www.putrid.tk

Mee eens! Discussies over of dit of dat 'toelaatbaar' zou zijn, oftewel vanuit je luie stoel mensen die keihard werken voor hun muziek jou wil proberen op te leggen, wat bereik je ermee? Een viool in trashmetal, nou en? Als het goed klinkt dan klinkt het goed, vind je het niks dan koop je het niet. Het is hoe dan ook een uitdaging om er WEL iets interessants mee te doen.

Met Thy Withering Orchard gaan we steeds meer richting de Zweedse DM. Maar dat geweld wordt wel opgesierd met sfeervolle keyboardpartijen, waarbij de muzikale ontdekkingsreis voorop blijft staan. En vind je het niks, neuk jou, wij vinden van wel!

Oh sorry, ik verstond toch echt dat je serieus genómen wou worden...

altx
Usericon van altx
Posted 21-09-2003 14:00 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 21 september 2003 13:55 schreef Rob Guts het volgende:
Mee eens! Discussies over of dit of dat 'toelaatbaar' zou zijn, oftewel vanuit je luie stoel mensen die keihard werken voor hun muziek jou wil proberen op te leggen, wat bereik je ermee? Een viool in trashmetal, nou en? Als het goed klinkt dan klinkt het goed, vind je het niks dan koop je het niet. Het is hoe dan ook een uitdaging om er WEL iets interessants mee te doen.

Met Thy Withering Orchard gaan we steeds meer richting de Zweedse DM. Maar dat geweld wordt wel opgesierd met sfeervolle keyboardpartijen, waarbij de muzikale ontdekkingsreis voorop blijft staan. En vind je het niks, neuk jou, wij vinden van wel!

Thy Withering Orchard, zeg je. Die naam noteer ik ff!

(Ik ben de laatste tijd op zoek naar bands die muzikaal geweld aan de ene kant combineren met meer sfeervolle elementen aan de andere kant.)

Tormented soul
Posted 21-09-2003 14:02 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht

quote:
Op 21 september 2003 14:00 schreef altx het volgende:
Thy Withering Orchard, zeg je. Die naam noteer ik ff!

(Ik ben de laatste tijd op zoek naar bands die muzikaal geweld aan de ene kant combineren met meer sfeervolle elementen aan de andere kant.)

check de nieuwe Edge of Sanity (CrimsonII)!!

Combinatie van Deathmetal met Progressive metal! Heel apart en steengoed!

Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com