IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Surinaamse woorden in de officiele Nederlandse spelling Volgende pagina
Tormented soul
Usericon van Tormented soul
Posted 12-12-2003 10:22 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht


Surinamer spreekt nu officieel Nederlands

AMSTERDAM - De Surinamer pakt een plane als hij naar het vliegveld gaat. Vliegtuig dus, afgeleid van het Engels. Net als zoveel Surinaams-Nederlandse woorden. Een mes is knevi. Of schrijf je het als knefi? Of is het toch nefi? Suriname wordt vandaag lid van de Nederlandse Taalunie en als alles meezit, zal de nieuwe Woordenlijst Nederlandse taal (het Groene Boekje) vanaf 2005 ook typisch Surinaamse woorden bevatten.

Met de ondertekening vandaag in Brussel van een associatie-overeenkomst wordt Suriname de derde partner in de Nederlandse Taalunie. Hoewel er in Suriname twintig talen worden gesproken, is het land, na Nederland en België, het derde land in de wereld waar het Nederlands een belangrijke positie inneemt in het onderwijs en het openbare leven.

Het directe gevolg van de toetreding is dat de officiële spelling van het Nederlands nu ook in de ex-kolonie geldt. Typisch Surinaamse woorden kunnen nu in het Groene Boekje worden opgenomen.

Omdat het Surinaams-Nederlands vooral een spreektaal is, is vaak onduidelijk hoe een woord wordt gespeld. Wordt 'iets uitzoeken' geschreven als checken of tjecken? 'We zullen aangeven hoe woorden die typisch zijn voor de taal in Suriname, moeten worden gespeld', zegt algemeen secretaris Koen Jaspaert van de Nederlandse Taalunie.

Alleen, welke woorden halen het Groene Boekje? En komt het er niet op neer dat Suriname bepaalde woorden zal moeten opgeven? Jaspaert: 'We willen niet gaan zeggen dat bepaalde woorden correct of niet correct zijn. Het gaat ons om de spelling. Suriname hoeft beslist geen woorden op te geven.'

bron: Volkskrant




je zou er haast extreem rechts van worden


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 12-12-2003 10:36 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Verloedering


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 12-12-2003 10:36 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Weinig mis mee...je HOEFT die surinaamse woorden toch niet te gebruiken?
--> onzinnig nieuws-topic


Gunman
the destroyer
Usericon van Gunman
Posted 12-12-2003 10:43 by Gunman Wijzig reactieProfiel van GunmanQuote dit bericht

quote:
Op 12 december 2003 10:36 schreef Jenje het volgende:
Verloedering


Als het een spreektaal is, laat dat dan ook zo, PUNT


I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 12-12-2003 10:46 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 12 december 2003 10:36 schreef MBMarduk het volgende:
Weinig mis mee...je HOEFT die surinaamse woorden toch niet te gebruiken?
--> onzinnig nieuws-topic
Waarom moeten ze dan zonodig ana de Nederlandse taal toegevoegd worden?


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 12-12-2003 11:25 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Zoals ik het bericht lees staat er het volgende:

1. Ze krijgen daar de Nederlandse spelling

2. Er worden wat Anglicismes aan het Groene Boekje toegevoegd.


Er gaat niks verloren er komen er enkel worden bij, dit gebeurt sowieso structureel met andere Anglicismes die niet uit landen die aan NL gerelateerd zijn.

Ik zie dus niet direct wat het probleem is.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 12-12-2003 12:10 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

ik sluit me daarbij aan. Ik ga er niet opeens surniaams door praten denk ik

*Hey Jongeh doe mij 'ns een Roti weet je*


juggalo
chainsaw boogie
Usericon van juggalo
Posted 12-12-2003 12:15 by juggalo Wijzig reactieProfiel van juggaloQuote dit bericht

Ik dacht altijd dat surinamers geen WERKwoorden hadden.


MOTHERFUCKER! you want my COUCH?. you motherFUCKER. I need your motherfucking Brain!. You can't have my COUCH!. What the FUCK you thinking?.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 12-12-2003 12:23 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 12 december 2003 11:25 schreef Chelman het volgende:



Er gaat niks verloren er komen er enkel worden bij,

Ik zie dus niet direct wat het probleem is.



maar dan kunnen we alle friese woorden er ook wel bij doen. sterker nog dat vin ik zelfs veel logischer.
het probleem is dus dat je op een gegven moment geen consistente taal meer hebt. die regel is dus ook gewoon onzin met dat nepengels er door heeb.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 12-12-2003 12:30 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

Fries is geen taal, maar een dialect.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 12-12-2003 12:32 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Helaas ...


Zelfs Twents is een taal dacht ik.


stigma
awesome
Usericon van stigma
Posted 12-12-2003 12:33 by stigma Wijzig reactieProfiel van stigmaQuote dit bericht

Dialect


Subtiel kamerolifantje


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 12-12-2003 12:35 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Weet je het zeker?

Ik dacht dat Twents tot taal verklaard was ...

(practisch is er geen verschil tussen tala en dialect, alleen het noemertje is anders)


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 12-12-2003 12:36 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

Dialect.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 12-12-2003 13:02 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 12 december 2003 12:23 schreef attila_de_hun het volgende:
het probleem is dus dat je op een gegven moment geen consistente taal meer hebt. die regel is dus ook gewoon onzin met dat nepengels er door heeb.


Een consistente onveranderlijke taal heeft nooit bestaan en zal nooit bestaan. Probeer eens wat NL lietratuur uit begin 20ste eeuw in de oorspronkelijke uitgaves te lezen en vergelijk het met het hedendaags Nederlands.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Leviathanica
Usericon van Leviathanica
Posted 12-12-2003 14:43 by Leviathanica Wijzig reactieProfiel van LeviathanicaQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/Craptavaganza

Echt belachelijk.


Iedereen heeft recht op mijn mening.


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 12-12-2003 14:50 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

ik ben het eens met Chelman .
mijn lerares Nederlands heeft ook zoiets gezegd over dynamiek van taal .van mij hoeven Surinaamse woorden niet toegevoegd te worden als er zoveel bezwaar is trouwens .
Ik denk ook dat een discussie over het Nederlands steeds minder relevant wordt , naarmate Engels ( de taal waarmee wetenschappers hun werk publiceren ) meer terrein wint bij onderwijsinstellingen .



DMTR
Stik er maar in
Usericon van DMTR
Posted 12-12-2003 14:50 by DMTR Wijzig reactieProfiel van DMTRQuote dit berichthttp://www.shadowsofdisgust.com

Ja, belachelijk zeg...ik kan niet slapen vannacht door dit vreselijke onrecht. Stel je toch eens voor....oh oh oh....

Allechristus waar maken jullie je weer druk om...


You see what happens when you fuck a stranger in the ass?!!


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 12-12-2003 15:10 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Doe mij een bakkabana en twee porties moksie-metie.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Y Draig Goch
Vegetarian Progressive Grindcore
Usericon van Y Draig Goch
Posted 12-12-2003 15:23 by Y Draig Goch (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Y Draig GochQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Joris_/

Krijgen we ook Surinaamse spellingregels?

Dat je bijvoorbeeld iedere zin moet afsluiten met 'man'.


We had sex, drugs and rock 'n' roll. Now we have aids, crack and techno.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 12-12-2003 15:25 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 12 december 2003 13:02 schreef Chelman het volgende:
Een consistente onveranderlijke taal heeft nooit bestaan en zal nooit bestaan. Probeer eens wat NL lietratuur uit begin 20ste eeuw in de oorspronkelijke uitgaves te lezen en vergelijk het met het hedendaags Nederlands.

dat is zo. maar dan nog,waar trek je dan de grens voor het toevoegen? moet papiamento worden toegevoegd, het zuidafrikaans en het eerder genoemde fries (wat duidlijk wel een taal is naar mijn !brabantse mening)?


RrroooaaarrR
as "The Chief"
Usericon van RrroooaaarrR
Posted 12-12-2003 15:29 by RrroooaaarrR Wijzig reactieProfiel van RrroooaaarrRQuote dit bericht

quote:
Op 12 december 2003 15:25 schreef attila_de_hun het volgende:
...moet papiamento worden toegevoegd...?


Nee! Het is geen taal, maar wartaal.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 12-12-2003 15:32 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 12 december 2003 15:25 schreef attila_de_hun het volgende:
dat is zo. maar dan nog,waar trek je dan de grens voor het toevoegen? moet papiamento worden toegevoegd, het zuidafrikaans en het eerder genoemde fries (wat duidlijk wel een taal is naar mijn !brabantse mening)?


Sranantongo en Fries zijn afzonderlijke talen. Surinaams-Nederlands is een dialect en heeft derhalve plaats in het Groot-Hollandsch.

Kei gaaf toch? Kutbrabo!


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 12-12-2003 15:34 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 12 december 2003 15:32 schreef Chelman het volgende:
Sranantongo en Fries zijn afzonderlijke talen. Surinaams-Nederlands is een dialect en heeft derhalve plaats in het Groot-Hollandsch.

Kutbrabo!


Dat is toch sranantongeo voor "zeer hoog geachte collega", niet?

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 12-12-2003 15:34]


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 12-12-2003 15:35 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 12 december 2003 15:34 schreef attila_de_hun het volgende:
Dat is toch sranantongeo voor "zeer hoog geachte collega", niet?






KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 12-12-2003 15:54 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Op 12 december 2003 15:25 schreef attila_de_hun het volgende:
dat is zo. maar dan nog,waar trek je dan de grens voor het toevoegen? moet papiamento worden toegevoegd, het zuidafrikaans en het eerder genoemde fries (wat duidlijk wel een taal is naar mijn !brabantse mening)?
Zuid-Afrikaans is al een aparte taal (wordt al zo erkent). Vind het alleen wel jammer dat die woorden ook in het Groene Boekje worden opgenomen.

[Dit bericht is gewijzigd door Iskariot op 12-12-2003 16:48]


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen