IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Surinaamse woorden in de officiele Nederlandse spelling Vorige pagina
attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 16-12-2003 14:03 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 16 december 2003 13:52 schreef altx het volgende:
Nog een keer: Vlaamse woorden staan ook in het groene boekje en dat zijn ook woorden die een groot deel van de bevolking nooit gebruikt, namelijk wij Nederlanders. Ja, ok, misschien dat de Brabanders er een paar gebruiken, maar verder zijn er maar weinig Nederlanders die woorden als "goesting" of "plezant" uit hun strot krijgen. Dus als ik jouw redenatie doortrek, dan pleit ik ervoor dat alle Vlaamse woorden uit het groene boekje verdwijnen.


Ja, zeg het gerust nog maar een keer. Maar dan zeg ik weer dat Friese woorden er ook bij moeten, net zoals Drentse, Brabantse Zeeuwse etc etc. Net als het Vlaams zijn dat ook geen duidelijk gedefinieerde talen.
Waarom komen die woorden er niet in. leg mij dat dan eens uit.

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 16-12-2003 14:06]


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 16-12-2003 14:49 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 16 december 2003 14:03 schreef attila_de_hun het volgende:
Ja, zeg het gerust nog maar een keer. Maar dan zeg ik weer dat Friese woorden er ook bij moeten, net zoals Drentse, Brabantse Zeeuwse etc etc. Net als het Vlaams zijn dat ook geen duidelijk gedefinieerde talen.
Waarom komen die woorden er niet in. leg mij dat dan eens uit.


Fries is wel een aparte taal. Naast het Fries dienen ze ook nog ABN te kunnen spreken.

Drents, Brabants en Zeeuws zijn gewoon locale dialecten. Naast deze dialecten dienen de betrokken personen ook nog ABN te kunnen spreken.

Maar zowel Vlaams als Surinaams-Nederlands zijn een hoofdtaal in de desbetreffende landen.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 16-12-2003 15:07 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 16 december 2003 14:49 schreef altx het volgende:
Fries is wel een aparte taal. Naast het Fries dienen ze ook nog ABN te kunnen spreken.

Drents, Brabants en Zeeuws zijn gewoon locale dialecten. Naast deze dialecten dienen de betrokken personen ook nog ABN te kunnen spreken.

Maar zowel Vlaams als Surinaams-Nederlands zijn een hoofdtaal in de desbetreffende landen.


Maar officeele documenten in Vlaanderen worden toch in het ABN geschreven. Ik heb nog nooit een rapport van de regering gelezen met de termen "goesting", "plezant" of "zunne" erin.dat si vooral spreektaal net als dat surinaams. Het taalgebruik is iets anders maar niet in een mate afwijkend dat je met een woordenboek ernaast moet gaan lezen. neen, ik denk zelfs dat zo een document net zo goed door een ambtenaar in Den Haag kunnen zijn opgesteld.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 16-12-2003 15:32 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 16 december 2003 15:07 schreef attila_de_hun het volgende:
Maar officeele documenten in Vlaanderen worden toch in het ABN geschreven. Ik heb nog nooit een rapport van de regering gelezen met de termen "goesting", "plezant" of "zunne" erin.dat si vooral spreektaal net als dat surinaams. Het taalgebruik is iets anders maar niet in een mate afwijkend dat je met een woordenboek ernaast moet gaan lezen. neen, ik denk zelfs dat zo een document net zo goed door een ambtenaar in Den Haag kunnen zijn opgesteld.


Maar woorden als "goesting" en "plezant" staan dus wel in het groene boekje. "Zunne" niet, maar die is wel heel plat...
En het groene boekje is niet alleen voor officiƫle documenten. Het is gewoon een naslagwerk van woorden die door mensen die Nederlands schrijven gebruikt worden. Om de zoveel tijd wordt het groene boekje ook uitgebreid met woorden uit de spreektaal (zoals bepaalde anglicismen, germanismen, e.d.), dus waarom zou dat nu ineens niet mogen?


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 16-12-2003 15:42 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

Ik blijf het niks vinden maar als je het zo stelt is het idd niet tegen te houden. ach,ze doen dan maar.


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen