IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Surinaamse woorden in de officiele Nederlandse spelling Vorige pagina | Volgende pagina
SkinPeeleR
moeite van het doodschoppen niet waard
Usericon van SkinPeeleR
Posted 12-12-2003 15:58 by SkinPeeleR Wijzig reactieProfiel van SkinPeeleRQuote dit berichthttp://www.e-psychiater.nl/html/psychiatrie/zwakbegaafdheid.php

Fries is officieel een taal, menselijk bezien een spraakgebrek..

Gronings, Drents, Achterhoeks tot punt van Limbadwe heet tegenwoordig Nedersacksisch..

En dan nog wat de topic betreft, als ik zie hoeveel spelfouten e.d. (incl mijzelf) hier worden gemaakt zou het toch geen hond opvallen.


Een kleine snol zit zo vol.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 12-12-2003 16:31 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 12 december 2003 15:58 schreef SkinPeeleR het volgende:
En dan nog wat de topic betreft, als ik zie hoeveel spelfouten e.d. (incl mijzelf) hier worden gemaakt zou het toch geen hond opvallen.


[foutloosNederlands]

Ja, inderdaad, alleen de mensen die altijd foutloos schrijven, of in ieder geval in staat zijn om dat te doen, hebben het recht om hierover te bitchen. Dan valt dus 75% van het forum af.

[/foutloosNederlands]



[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 12-12-2003 16:31]


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 12-12-2003 16:36 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Wat jei segge?


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 12-12-2003 16:41 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 12 december 2003 16:36 schreef Chelman het volgende:
Wat jei segge?

iek segge da allein die mensuh die algkemien beskaafd niederlant sjpreken kunne moguh klagu ofer die suurinams in groen boeksje


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


metal blade
Usericon van metal blade
Posted 12-12-2003 16:55 by metal blade Wijzig reactieProfiel van metal bladeQuote dit bericht

Nederland zal over 20 jaar ''het land der uitschot'' worden.


B6R6A6M
Usericon van B6R6A6M
Posted 12-12-2003 17:09 by B6R6A6M Wijzig reactieProfiel van B6R6A6MQuote dit bericht

Handig toch, leren die mensen ook eens goed woorden te spellen!

[Dit bericht is gewijzigd door B6R6A6M op 12-12-2003 17:09]


metal blade
Usericon van metal blade
Posted 12-12-2003 17:27 by metal blade Wijzig reactieProfiel van metal bladeQuote dit bericht

Ja hun eigen Surinaamse woorden.
Niet de Nederlandse.

[Dit bericht is gewijzigd door metal blade op 12-12-2003 17:28]


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 13-12-2003 19:52 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

Dat er sprake is van verloedering van de maartschappij, kan je zien aan het (gemiddelde ) opleidingsniveau , niet aan het feit of er Surinaamse woorden worden toegevoegd .
als men zich werkelijk druk maakt over verloedering en /of integratie, dan zou je een discussie moeten voeren over opleidingen ,werkeloosheid(onder verschillende groepen),wijken ,scholen etc .

[Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 13-12-2003 19:53]



Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 13-12-2003 19:54 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Neen, 'allochtone' woorden die in het ABN worden opgenomen is het zoveelste teken van verloedering der Nederlansche historie


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 13-12-2003 20:02 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

Niks op tegen. Uitbreiding van de Nederlandse taalunie zorgt sowieso voor een grotere kans van het voortbestaan van onze taal.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 13-12-2003 20:08 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

Lachen man, hoe *bekrompen* sommige mensen kunnen reageren.

Het groene boekje staat al helemaal vol met anglicismen, dus dan kunnen deze er ook nog wel bij. Verder gebruiken wij het woord "checken" volgens mij vaker dan de gemiddelde Surinamer, maar ja...

Verder is er niemand die je verplicht om alle woorden die in het groene boekje staan ook daadwerkelijk te gebruiken...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 13-12-2003 20:09 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

zucht .. slappe houding ..


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 13-12-2003 20:11 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 13 december 2003 20:09 schreef Jenje het volgende:
zucht .. slappe houding ..


EIGEN WOORDEN EERST!

Zo beter?


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 13-12-2003 20:15 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Engelse woorden als computer zijn toch wegens andere reden in de Nederlandse taal gekomen dan deze achterlijke surinaamse termen.

Voor deze termen zijn prima Nederlandse woorden te vinden ...


Phriar
Hutkippie voor bok en spenen
Usericon van Phriar
Posted 13-12-2003 20:15 by Phriar Wijzig reactieProfiel van PhriarQuote dit berichthttp://metal.20m.com

quote:
Op 12 december 2003 12:30 schreef ghoulliette het volgende:
Fries is geen taal, maar een dialect.



nou, technisch gezien...


*zeik zeik zeik*


"Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine"


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 13-12-2003 20:17 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 13 december 2003 20:15 schreef Jenje het volgende:
Engelse woorden als computer zijn toch wegens andere reden in de Nederlandse taal gekomen dan deze achterlijke surinaamse termen.

Voor deze termen zijn prima Nederlandse woorden te vinden ...


Anglicismen, germanismen, gallicismen komen heus niet allemaal uit de computerwereld hoor...

Als je het groene boekje filtert op "rasechte Nederlandse woorden", dan hou je niet veel over...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 13-12-2003 20:18 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 13 december 2003 20:17 schreef altx het volgende:
Anglicismen, germanismen, gallicismen komen heus niet allemaal uit de computerwereld hoor...

Als je het groene boekje filtert op "rasechte Nederlandse woorden", dan hou je niet veel over...

woorden ALS computer ... sjezus ..


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 13-12-2003 20:21 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 13 december 2003 20:18 schreef Jenje het volgende:
woorden ALS computer ... sjezus ..


Nou, dan slaat je reply al helemaal nergens meer op...

Want anglicismen, germanismen, noem al die -ismen maar op, komen alle via de spreektaal uiteindelijk in het groene boekje terecht. En aangezien ze in Suriname ook Nederlands spreken, is het niet zo gek dat die woorden ook het groene boekje halen. Typisch Vlaamse woorden staan toch ook in het groene boekje?


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


metal blade
Usericon van metal blade
Posted 14-12-2003 11:12 by metal blade Wijzig reactieProfiel van metal bladeQuote dit bericht

Maar wat willen ze nou hiermee bereiken?
Er zal helemaal niks goeds gebeuren.

Wat heeft Surinaams voor nut..


Phaestus
In vino veritas
Usericon van Phaestus
Posted 16-12-2003 12:37 by Phaestus Wijzig reactieProfiel van PhaestusQuote dit bericht

Wat een gezeik.

De Nederlandse taal staat bol van de buitenlandse woorden. van Uberhaupt tot Portemonnee en Computer tot Gymnasium.

Wat zal je je dan druk maken om wat extra woorden...


"Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point."


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 16-12-2003 12:46 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 16 december 2003 12:37 schreef Phaestus het volgende:
De Nederlandse taal staat bol van de buitenlandse woorden. van Uberhaupt tot Portemonnee en Computer tot Gymnasium.

Wat zal je je dan druk maken om wat extra woorden...


Deze woorden zijn langzaam geïntegreerd in onze taal en worden door een groot deel van de bevolking gebruikt. Nu komt er opeens een reeks woorden bij die een groot deel van de bevolking hier niet en waarschijnlijk nooit zal gaan gebruiken. zeg eerlijk; hoveel surinaamse woorden gebruik jij? waarschijnlijk nul. het is dus geen onderdeel van onze taal. dit is echt weer een overdreven politieke correcte daad naar mijn mening.


Phaestus
In vino veritas
Usericon van Phaestus
Posted 16-12-2003 12:57 by Phaestus Wijzig reactieProfiel van PhaestusQuote dit bericht

Nou ja. Ik heb geen idee welke "surinaamse" woorden er toegevoegd zullen worden, maar als het anglicismen zijn zoals "Checken" denk ik dat een groot deel van de Nederlanders, en dan met name de jongeren in de grote steden, deze woorden al ten overvloedde gebrukt.


"Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point."


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 16-12-2003 13:02 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 16 december 2003 12:57 schreef Phaestus het volgende:
Nou ja. Ik heb geen idee welke "surinaamse" woorden er toegevoegd zullen worden, maar als het anglicismen zijn zoals "Checken" denk ik dat een groot deel van de Nederlanders, en dan met name de jongeren in de grote steden, deze woorden al ten overvloedde gebrukt.


Okee, maar dan vind ik het geen Surinaams maar gewoon een anglicisme (net zoals het woord okee aan het begin van deze zin). Computer hoort ook thuis in onze taal maar is natuurlijk geen echt nederlands net zoals floppy, megabyte etc. etc.


chriz
Dóh!
Usericon van chriz
Posted 16-12-2003 13:33 by chriz Wijzig reactieProfiel van chrizQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/facesofcain

Ik ben hier niet fel op tegen ofzo, maar ik zie hier helemaal geen nut in



altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 16-12-2003 13:52 by altx Wijzig reactieProfiel van altxQuote dit bericht

quote:
Op 16 december 2003 12:46 schreef attila_de_hun het volgende:
Deze woorden zijn langzaam geïntegreerd in onze taal en worden door een groot deel van de bevolking gebruikt. Nu komt er opeens een reeks woorden bij die een groot deel van de bevolking hier niet en waarschijnlijk nooit zal gaan gebruiken. zeg eerlijk; hoveel surinaamse woorden gebruik jij? waarschijnlijk nul. het is dus geen onderdeel van onze taal. dit is echt weer een overdreven politieke correcte daad naar mijn mening.


Nog een keer: Vlaamse woorden staan ook in het groene boekje en dat zijn ook woorden die een groot deel van de bevolking nooit gebruikt, namelijk wij Nederlanders. Ja, ok, misschien dat de Brabanders er een paar gebruiken, maar verder zijn er maar weinig Nederlanders die woorden als "goesting" of "plezant" uit hun strot krijgen. Dus als ik jouw redenatie doortrek, dan pleit ik ervoor dat alle Vlaamse woorden uit het groene boekje verdwijnen.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen