IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Auteur:
Topic : bas tops en speakerkasten Vorige pagina
Jerome
Usericon van Jerome
Posted 02-04-2005 18:09 by Jerome Wijzig reactieProfiel van JeromeQuote dit bericht

dat is niet erg handig, 4 ohm en 8 ohm combineert niet erg lekker (2,6 ohm). Bovendien moet je eerst uitzoeken wat je top minimaal moet hebben. Als 4 ohm het minimum is, kun je naast de 410hlf niets meer toevoegen zonder schade aan je eindtrap te riskeren....


B-O-L-D-E-Y
Schaamlappen: 1 verse kut, beetje peper, bakken...
Usericon van B-O-L-D-E-Y
Posted 03-04-2005 15:03 by B-O-L-D-E-Y Wijzig reactieProfiel van B-O-L-D-E-YQuote dit berichthttp://www.grinroth.nl

Voor de HLF gaan, die andere Ampegs kunnen toch niet zo extreem laag als de HLF, en ik denk dat je aan 1 echt wel zat hebt hoor...tenzij je net als Jerome een complete truck met oplegger wil gebruiken om alles rond te slepen



Jerome
Usericon van Jerome
Posted 04-04-2005 0:28 by Jerome Wijzig reactieProfiel van JeromeQuote dit bericht



Boldey!

Zie hier de SvtII-Pro (met dank aan jouw cash hehehe), 300 watt volledig buizen. Momenteel op 2 ohm met Mesa/Boogie 2x15" 800 watt en Ampeg 4x12" 400 watt. Heerlijk! Wel jammer dat de top alleen al 40 kg weegt. Samen bijna 150 kg....pfffff


metal_fantasy
Usericon van metal_fantasy
Posted 04-04-2005 10:49 by metal_fantasy Wijzig reactieProfiel van metal_fantasyQuote dit berichthttp://www.thats-me.nl/metal_fantasy

ik heb zelf speakers van 2e hands winkel uit de buurt
kan je ze voor een 10tje mee krijgen
alleen was er geen garantie als ik t goed heb

maar ze werkten wel ongeveer 7 jaar
alleen heb ik ze laatst opgeblazen
dus binnekort nieuwe ophalen en monteren



~ From nothing we have risen and from nothing we still rise ~


B-O-L-D-E-Y
Schaamlappen: 1 verse kut, beetje peper, bakken...
Usericon van B-O-L-D-E-Y
Posted 04-04-2005 11:46 by B-O-L-D-E-Y Wijzig reactieProfiel van B-O-L-D-E-YQuote dit berichthttp://www.grinroth.nl

quote:
Op 4 april 2005 0:28 schreef Jerome het volgende:


Boldey!

Zie hier de SvtII-Pro (met dank aan jouw cash hehehe), 300 watt volledig buizen. Momenteel op 2 ohm met Mesa/Boogie 2x15" 800 watt en Ampeg 4x12" 400 watt. Heerlijk! Wel jammer dat de top alleen al 40 kg weegt. Samen bijna 150 kg....pfffff



Wat een ontzettend bruut monster Ik kom snel een keer luisteren bij een optreden...



ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 04-04-2005 12:56 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

quote:
Op 4 april 2005 10:49 schreef metal_fantasy het volgende:
ik heb zelf speakers van 2e hands winkel uit de buurt
kan je ze voor een 10tje mee krijgen
alleen was er geen garantie als ik t goed heb

maar ze werkten wel ongeveer 7 jaar
alleen heb ik ze laatst opgeblazen
dus binnekort nieuwe ophalen en monteren



dit topic gaat over bas speakers


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Embodiment of Fire
Usericon van Embodiment of Fire
Posted 07-04-2005 18:41 by Embodiment of Fire Wijzig reactieProfiel van Embodiment of FireQuote dit bericht

quote:
Op 2 april 2005 18:09 schreef Jerome het volgende:
dat is niet erg handig, 4 ohm en 8 ohm combineert niet erg lekker (2,6 ohm). Bovendien moet je eerst uitzoeken wat je top minimaal moet hebben. Als 4 ohm het minimum is, kun je naast de 410hlf niets meer toevoegen zonder schade aan je eindtrap te riskeren....


Mijn top kan 2 x 2 Ohm hebben dus dat is genoeg. Als ik het goed begrijp in ieder geval...

In ieder geval alvast bedankt voor de reacties, ga zaterdag de SVT410HLF bestellen. Thnx dudes!


Embodiment of Fire
Usericon van Embodiment of Fire
Posted 18-04-2005 15:03 by Embodiment of Fire Wijzig reactieProfiel van Embodiment of FireQuote dit bericht

quote:
Op 1 april 2005 12:15 schreef blastmaster het volgende:
Dat was toen bij dat optreden in Heathcliffs erg. Allemaal torens met versterkers naast mij ik heb toen een halve week met een piep in m'n oren gelopen


Nou is het daar ook hartstikke klein dus dat is wel logisch...

Maar goed, ik heb de SVT410HLF aangeschaft
(Thnx Jerome) en ben nu eigenlijk op zoek naar een box die mij genoeg mid en high kan bieden. De 410 HLF is zwaar genoeg en er iets bovenop zou het helemaal afmaken.

Ik kan hiervoor niet een geschikte Ampeg box vinden, misschien Eden?

[Dit bericht is gewijzigd door Embodiment of Fire op 19-04-2005 19:50]


Buried_Alive
Usericon van Buried_Alive
Posted 19-04-2005 22:11 by Buried_Alive Wijzig reactieProfiel van Buried_AliveQuote dit bericht

Voor de Trace Elliot-fans: Men produceert weer.



Jerome
Usericon van Jerome
Posted 20-04-2005 14:06 by Jerome Wijzig reactieProfiel van JeromeQuote dit bericht

ook volledig buizen?


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 26-04-2005 23:25 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

ik ben zaterdah naar de fietbek geweest en heb de nemesis NC 210 gereserveerd.
volgende zaterdag ga ik hem halen



voor 700 vind ik dit goed te doen, met eden speakers en andere onderdelen.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Madthijs
Usericon van Madthijs
Posted 27-04-2005 18:25 by Madthijs Wijzig reactieProfiel van MadthijsQuote dit berichthttp://www.myspace.com/fondlecorpse

ff iets slightly different, maaruh heeft iemand hier soms ervaring mee?? Het lijkt me wel een makkelijk ding aangezien je op deze manier geen super pc/geluidskaart nodig hebt.


"Just connect the shiny red GuitarPort hardware to your Windows PC with the included USB cable and connect GuitarPort's stereo output to multimedia speakers, headphones or your stereo. Then install the software and plug your guitar into GuitarPort and you're ready to jam!"

officiele site :
http://www.guitarport.com/

hij staat voor 99 US Dollar hier te koop :
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B0000AJQ42/qid=1075833233//ref=sr_8_xs_ap_i3_xgl23/104-6996614-5395940?v=glance&s=electronics&n=507846


Buried_Alive
Usericon van Buried_Alive
Posted 27-04-2005 23:22 by Buried_Alive Wijzig reactieProfiel van Buried_AliveQuote dit bericht

quote:
Op 20 april 2005 14:06 schreef Jerome het volgende:
ook volledig buizen?

Nog niet gezien.



Embodiment of Fire
Usericon van Embodiment of Fire
Posted 30-04-2005 10:42 by Embodiment of Fire Wijzig reactieProfiel van Embodiment of FireQuote dit bericht

quote:
Op 26 april 2005 23:25 schreef ElitE het volgende:
ik ben zaterdah naar de fietbek geweest en heb de nemesis NC 210 gereserveerd.
volgende zaterdag ga ik hem halen



voor 700 vind ik dit goed te doen, met eden speakers en andere onderdelen.


Ik denk dat ik voor dat geld toch liever een Ampeg box koop.

Bv. :
De BXT410HL




Of de BXT210


[Dit bericht is gewijzigd door Embodiment of Fire op 30-04-2005 10:45]


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 30-04-2005 11:59 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

zijn dat ook combo's


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Embodiment of Fire
Usericon van Embodiment of Fire
Posted 02-05-2005 18:28 by Embodiment of Fire Wijzig reactieProfiel van Embodiment of FireQuote dit bericht

quote:
Op 30 april 2005 11:59 schreef ElitE het volgende:
zijn dat ook combo's


Hehe, nou niet echt...

Gelukkig ben ik al in het bezit van goed materiaal dus geen combo nodig.
Binnekort die BXT 2x10 halen.


Jerome
Usericon van Jerome
Posted 07-05-2005 19:07 by Jerome Wijzig reactieProfiel van JeromeQuote dit bericht

....

[Dit bericht is gewijzigd door Jerome op 07-05-2005 19:12]


Suurmeijer
Usericon van Suurmeijer
Posted 11-04-2006 11:16 by Suurmeijer Wijzig reactieProfiel van SuurmeijerQuote dit berichthttp://www.gerbensuurmeijer.nl

ik heb zelf een 1x15 en een 2x10 en een classic top. maar toch is het niet zwaar genoeg. als je dan een 1x15 en een 4x10 neemt heb je een mooie set.. heb ook gehoord dat je de tonen kan filteren.. dus al het hoog naar de 4x 10 en het laag naar 1x15... maar weet niet precies hoe dat zit. maar dat moet nog vetter zijn.

http://www.spanjaardmuziek.nl/shop/product_info.php?cPath=23_36&products_id=1728

http://www.spanjaardmuziek.nl
versterking-->boxen en monitoren--> kijk maar

daar staat een 4x10 he en hf voor een "leuke" prijs (700 euro)...hebt blijft altijd duur. maar dan heb je ook wat


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 01-10-2006 18:53 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Zo, ik ben aan het rondkijken voor een top en speakerkast, want mijn huidige unit durft mijn kamer niet uit te komen

Waar ik echter mee zit zijn de 2/4/8 Ohm die bij een versterker of kast meekomen. Hoe is dat veilig en mooi te combineren?


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Jerome
Usericon van Jerome
Posted 01-10-2006 22:30 by Jerome Wijzig reactieProfiel van JeromeQuote dit bericht

Met betrekking tot die ohms moet je onderscheid maken tussen transistor en buizentops.

Bij buizentops moet je idealiter het ohmage matchen, doe je dat, dan komt er altijd het volle vermogen uit de top. Als je met een buizenamp een 'mismatch' maakt, dan niet meer dan 100% en zeker niet op vol vermogen, maar eigenlijk beter van niet. Door een te hoge of te lage weerstand verander je binnen in de top bepaalde spanningen e.d. wat op den duur tot schade kan leiden. De meeste buizentops hebben een switch voor tenminste twee opties. Meest gangbaar voor bas is 4 of 8 ohm, soms ook 2/4/8 etc. Hou daar dus rekening mee bij wat je koopt, als je top minimaal 4 ohm kan hebben. Koop dan of een 4 ohms box die direct genoeg druk geeft, of koop eerst een 8 ohms zodat je nog kan uitbreiden.

Bij een transistor amp hoef je geen impedantie 'match' te maken. Er komt alleen wel minder vermogen uit als de weerstand hoger is. Bijvoorbeeld zo'n (akelige) Hartke HA3500 geeft op 4 ohm 350 watt, op 8 ohm 240 watt, en waarschijnlijk op 16 ohm iets van 160 ofzo... Je mag alleen bij een transitor amp nooit de minimale impedantie overschrijden. Dus nooit op 2 ohm draaien als het minimum voor je amp 4 ohm is. De eindtrap kan het dan niet aan, je geluid gaat flubberen en je loopt kans de amp + speakers te beschadigen. Een ander groot nadeel aan transistor amps is dat ze gaan "clippen" als je ze te zwaar belast, het signaal dat ze dan geven is naast dat het aartslelijk klinkt ook nog eens schadelijk voor je speakers (extreme pieken). Dat clippen gebeurt dus bij overbelasting, en wanneer je een transistoramp zoals een Hartke op een 8 ohms 4x10 boxje draait komt er maar 240 watt uit. Dan zijn er twee factoren die je in de weg zitten, ten eerste is een modern 4x10 boxje vaak niet bijster luid, waardoor je de amp harder gaat zetten. Maar als het boxje ook 8 ohm is, wat dus de output van de amp reduceert, moet je hem nog een tandje harder zetten. Dit alles maakt dus de kans op overbelasting extra groot...

Een buizenamp vervormt bij overbelasting op een speakervriendelijke manier die zelfs prettig in het gehoor ligt. De overall sound is in het algemeen sowieso mooier.

Het hangt wel af van wat voor muziek je wilt maken natuurlijk en of je vaak zonder PA gaat optreden. Maar ik zweer bij een oude 100 watts buizenbak op een goede 2x15 box. Genoeg druk en plenty volume.

Als je met een transistor amp gaat spelen, zorg dan dat het aantal watts van je top minstens gelijk (liever het dubbele) is aan dat van van je speakers. Ook is het goed te kijken naar de efficientie van de boxen, wordt in db aangeven bij de produkt informatie. De nieuwe ampeg boxen lijken heel imposant qua wattage, maar bij een efficientie van 97db moet je er veel watts in stoppen om hard te gaan. Een speakerkast met een efficientie van 100db klinkt al twee keer zo hard! Daar hoeft dus dan ook minder watts in voor hetzelfde volume.

Je kan je ook afvragen waarom al die merken opeens met 1200 watt transistortops komen, terwijl er decennia lang met 100 watt buizen topjes en pak em beet 240 watt transistor tops is gespeeld. Ik denk dat dit mede komt doordat huidige speakers gewoon heel inefficient zijn.

Als je begint met bassen, probeer eens te zoeken naar bijvoorbeeld een London City buizentop (+/- 300 euro) en een 8 ohms box met voldoende speakers en wattage. Die LC's doen de bas ook heel goed hoor. Dan heb je een uitstekend begin lijkt me voor weinig geld. Ook heb je dan in veel gevallen een authentiekere sound. Al die transistorbakken van Eden/SWR/Hartke etc klinken mij hetzelfde in de oren, zompig laag en kletterend hoog, soms ook met gebruik van een tweeter, iets waar ik maar niet aan kan wennen, het is toch een 'bas'?
Just my two cents...

[Dit bericht is gewijzigd door Jerome op 01-10-2006 22:52]


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 02-10-2006 4:00 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Wow! Top dat hele verhaal Morgens eens goed doorlezen en verder op zoek

Ik begin niet met bassen, maar ik mijn budget is niet uitzonderlijk groot, dus de opmerking m.b.t. de LC top neem ik ter harte. Op dit moment heb ik een kleine LC combo (MVB-500), en die geeft ook voor weinig geld een mooi geluid. Relatief dan, in ieder geval


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


MyGreatDevastator
Usericon van MyGreatDevastator
Posted 02-10-2006 13:14 by MyGreatDevastator Wijzig reactieProfiel van MyGreatDevastatorQuote dit berichthttp://www.greyonline.nl

Zijn hier eigenlijk mensen die een sansamp gebruiken?
ik heb nog een trace elliot te koop staan bestaand uit box met 15 inch en 10 inch speaker en een 300 watt top, geinterreseerd? mail me!



rensdus
Usericon van rensdus
Posted 14-10-2006 8:21 by rensdus Wijzig reactieProfiel van rensdusQuote dit bericht

Ik speel over een behringer BX4500 top, met een 300 watt 2x15" kast van een of ander heel oud onbekend merk; Main electronics.

Nou wil ik die kast gaan ombouwen, naar een soort van mesa/boogie 1516 indeling (1x15 - 1x10 - 2x6), omdat ik wat meer definitie in mn geluid wil.

Heeft iemand ervaring met het zelf bouwen van kasten? tips zijn welkom.....


[Dit bericht is gewijzigd door rensdus op 14-10-2006 8:32]


B-O-L-D-E-Y
Schaamlappen: 1 verse kut, beetje peper, bakken...
Usericon van B-O-L-D-E-Y
Posted 14-10-2006 14:05 by B-O-L-D-E-Y Wijzig reactieProfiel van B-O-L-D-E-YQuote dit berichthttp://www.grinroth.nl

Ik denk dat de kast daar veel te groot voor is, ik vraag me af of je dan bereikt wat je wil. Die Mesa kast die je bedoelt heeft aparte kamers in de box. Het zelf bouwen van speakers is wel een mooie hobby, maar geen garantie tot succes, aangezien elke speaker andere karakteristieken heeft waar de box op moet worden aangepast om een goed geluid te krijgen. Vaak kost het je ook meer dan wanneer je een fabrieks-kabinet koopt. Bij een box van een bekend merk zijn meestal veel onderzoeken en tests aan vooraf gegaan voor ze het optimale geluid geven, dat kun je zelf niet doen.

Ik wil je niet ontmoedigen ofzo, maar het zou zonde zijn als je een lading geld erin stopt, terwijl je voor dat geld ook een goed 4 x 10" kabinet had kunnen kopen.

Als je er aan begint, denk dan wel aan de elektronica, pas op dat je er geen 32 ohms kast van maakt, of nog erger, een 2 ohms kast ofzo...

Op basgitaarforum.nl staat veel info, een ook op de Hevos site staat er het eea over op.



Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen