IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Wat was eerder: punk of metal? Volgende pagina
chaoss
UNITY!
Usericon van chaoss
Posted 21-06-2006 11:30 by chaoss Wijzig reactieProfiel van chaossQuote dit bericht

Ik heb nu al tijden een discussie met mijn vriendin over de herkomst van punk en metal.
Zij zegt dat metal eerder was dan punk en dat de punk uit de metal voorgekomen is.
Ik beweer steeds dat punk er eerder was en dat de metal uit de punk voorgekomen is. Dat omdat punk in de jaren '70 was en vroegste metalbands die ik ken pas uit de jaren '80 stammen.

Wie weet het antwoord?


don't fuck the system, change it


Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 21-06-2006 11:33 by Audiophile Wijzig reactieProfiel van AudiophileQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

Hoe komt zij daarbij dan?



kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 21-06-2006 11:33 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

Begonnen Slayer en Mercyful Fate niet allebei ergens in '78/'79 al? En volgens mij waren zij niet de eersten.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 21-06-2006 11:34 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Ik heb eigenlijk altijd in me kop gehad dat er wat tijd niet teveel verschil in zat, maar dat een band als black sabbath ontstaan is al reactie op groepen als The Beatles en The ROLLING sTONES .....




kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 21-06-2006 11:34 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 11:33 schreef kwelgeest het volgende:
Begonnen Slayer en Mercyful Fate niet allebei ergens in '78/'79 al? En volgens mij waren zij niet de eersten.
Allebei '81 volgens metal-archives. Laat dus maar.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Fat Bastard
I'm not fat, I just have big bones
Usericon van Fat Bastard
Posted 21-06-2006 11:35 by Fat Bastard Wijzig reactieProfiel van Fat BastardQuote dit bericht

Geen van beiden.

Allebei zijn autonome muziekstromingen, die in de loop van de jaren wel meer naar elkaar zijn toegegroeid.

Basis voor beiden is m.i. de rock & roll.

Punk is protestmuziek, waar de boodschap belangrijker is, dan de muziek. Vandaar dat veel punkbands ook op elkaar lijken.

Metal is meer exhibitionistisch en de muziek is vaak belangrijker dan de teksten.


spectre
Usericon van spectre
Posted 21-06-2006 11:35 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 11:33 schreef kwelgeest het volgende:
Begonnen Slayer en Mercyful Fate niet allebei ergens in '78/'79 al? En volgens mij waren zij niet de eersten.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 21-06-2006 11:37 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 11:35 schreef spectre het volgende:

Die twee jaar ernaast. Oude bagger.

Maar goed: Black Sabbat was er erg vroeg bij. Maar dan kan je je natuurlijk afvragen of zij, direct, metal maak(t)en. Of dat het pre-metal is/was.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Smoochy
raar maar waar
Usericon van Smoochy
Posted 21-06-2006 11:38 by Smoochy Wijzig reactieProfiel van SmoochyQuote dit bericht

The Cure dan...is toch ook van 79...was dat niet gothic in die tijd..dus zou dat als eerste zijn.


SUPPORT YOUR LOCAL SERIAL KILLER.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 21-06-2006 11:39 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

The cure is geen punk en geen metal ... is imho een reactie op punk en kan dus nooit eerder zijn geweest


stoomfiets
HELEMAAL WAUS
Usericon van stoomfiets
Posted 21-06-2006 11:41 by stoomfiets Wijzig reactieProfiel van stoomfietsQuote dit bericht

Dingen als Def Leppard zijn toch ook heel oud en worden vanaf hun begin al gerekent als 'metal' ? (first wave of new british heavy metal, iirc)


I am the 1%.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 21-06-2006 11:43 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Waren imho toch later dan Black Sabbath ... *zoekt even*

BS is in 1969 begonnen ...
Def Leppard pas in 1977!

[Dit bericht is gewijzigd door Jenje op 21-06-2006 11:49]


Vampire John
alias Lord Neithan
Usericon van Vampire John
Posted 21-06-2006 11:43 by Vampire John Wijzig reactieProfiel van Vampire JohnQuote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl; http://www.myspace.com/neithan_666; www.dynamo666.nl

Basically; als je metal echt pas bij NWOBHM begint te tellen, dan was punk eerder, omdat elementen uit de punk naar de 'hard rock' werden gehaald.

De term heavy metal is ontstaan doordat een of andere DJ de nieuwe muziek ging omschrijven als 'heavy metal', terwijl het daarvoor altijd gewoon hard rock heette. Tot zover de terminologie, want Sabbath was natuurlijk al ruim voor de term heavy metal werd uitgevonden met een dergelijk karakteristiek geluid bezig.

Verder: boeien, ik ben metal en kan mij punk schelen (gheghe)


Metal zonder gitaren is als een bordeel zonder hoeren, en dat is ook maar gewoon een huis...


chaoss
UNITY!
Usericon van chaoss
Posted 21-06-2006 11:49 by chaoss Wijzig reactieProfiel van chaossQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 11:37 schreef kwelgeest het volgende:
Die twee jaar ernaast. Oude bagger.

Maar goed: Black Sabbat was er erg vroeg bij. Maar dan kan je je natuurlijk afvragen of zij, direct, metal maak(t)en. Of dat het pre-metal is/was.


De discussie ontstond doordat zij vond dat de oude metal vaak wat hardcore/punkachtig klinkt.


don't fuck the system, change it


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 21-06-2006 11:50 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 11:41 schreef stoomfiets het volgende:
Dingen als Def Leppard zijn toch ook heel oud en worden vanaf hun begin al gerekent als 'metal' ? (first wave of new british heavy metal, iirc)

Punk werd volgens mij pas echt groot als reactie op dat soort hair metal bands.

en disco!

[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 21-06-2006 12:00]


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 21-06-2006 11:53 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

van allmusic.com

quote:
To some, Hard Rock and Heavy Metal are nearly interchangeable terms, since they share so many similarities. In both styles, loud, distorted guitars are prominent and the band is fronted by a lead singer who rarely plays another instrument. However, there's a key difference -- Hard Rock stays true to the bluesy rock & roll of the Stones and has a certain swing in the back beat. Heavy Metal has no swing -- it relies on brutal guitar riffs and pummelling rhythms.

Hard rock evolved in the late '60s, as psychedelia and blues rock began pushing the boundaries of amplification and blues-based riffs. Hard-Rock relies less on improvisation than blues-rock and it isn't as loud as heavy metal, even if it shared the same distorted guitars and long solos. In Hard Rock, it's the songs, rhythms, riffs and hooks that matter, and they should all be played as loud as possible.

Heavy Metal also derived from the shatteringly loud blues-rock and psychedelia of the late '60s. Metal sanded away most of the blues influences and leaving the powerful, loud guitar riffs. In the early '70s, heavy metal established itself as one of the most commercially successful forms of rock & roll.


quote:
Punk Rock returned rock & roll to the basics -- three chords and a simple melody. It just did it louder and faster and more abrasively than any other rock & roll in the past. Although there had been several bands to flirt with what became known as punk rock -- including the garage rockers of the '60s and the Velvet Underground, the Stooges, and the New York Dolls -- it wasn't until the mid-'70s that punk became its own genre. On both sides of the Atlantic, young bands began forsaking the sonic excesses that distinguished mainstream hard rock and stripping the music down to its essentials. In New York, the first punk band was the Ramones; in London, the first punk band was the Sex Pistols.


[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 21-06-2006 11:55]


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 21-06-2006 11:56 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

In 1968 ontstond de band EARTH -als navolgband vann CREAM-, waaruit Black Sabbath (1969) en Judas Priest (1970) voortkwamen.

Punk komt idd vanuit de rock n roll en is een anti-reactie op de jaren 70 symfo rock.

Metal was eerder.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 21-06-2006 11:57 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 11:49 schreef chaoss het volgende:
De discussie ontstond doordat zij vond dat de oude metal vaak wat hardcore/punkachtig klinkt.
misschien naar latere maatstaven, maar in die tijd was er een duidelijk verschil ....

Black Sabbath is de bakermat van metal/hardrock en imho alle hardere vormen van gitaarmuziek, en daarom ben ik van mening dat metal toen ontstaan is ...


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 21-06-2006 11:59 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 11:57 schreef Jenje het volgende:
misschien naar latere maatstaven, maar in die tijd was er een duidelijk verschil ....

Black Sabbath is de bakermat van metal/hardrock en imho alle hardere vormen van gitaarmuziek, en daarom ben ik van mening dat metal toen ontstaan is ...

Volgens mij ook. BS wordt ook vaak als proto-metal aangeduid (voor de onwetenden, de geboorte van metal).

Trouwens

Sex Pistols: 1975
Ramones: 1974
Black Sabbath: 1969


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Murdering Monk
For a nihilist nothing is at least something...
Usericon van Murdering Monk
Posted 21-06-2006 12:01 by Murdering Monk Wijzig reactieProfiel van Murdering MonkQuote dit berichthttp://www.myspace.com/murdering_monk

Er was ergens in de jaren 60 toch ook een band Bewitched? Britse band meen ik, die hadden de eerste black metal plaat, vooral tekstueel gezien dan, muziekaal stelde het nog niet zo heel veel voor.

De lp van die band heette volgens mij Black widow of zoiets


True as steel, fake as hell!! www.context-band.nl www.myspace.com/contextband


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 21-06-2006 12:04 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

Ik las net ergens volgens mij dat BS uit '66 stamt.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 21-06-2006 12:04 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 21 juni 2006 12:01 schreef Murdering Monk het volgende:
Er was ergens in de jaren 60 toch ook een band Bewitched? Britse band meen ik, die hadden de eerste black metal plaat, vooral tekstueel gezien dan, muziekaal stelde het nog niet zo heel veel voor.

De lp van die band heette volgens mij Black widow of zoiets


Andersom; die band heette Black widow en Bewitched heeft een cover van ze opgenomen.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 21-06-2006 12:04 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 11:59 schreef ZelThoR het volgende:
Volgens mij ook. BS wordt ook vaak als proto-metal aangeduid (voor de onwetenden, de geboorte van metal).

Trouwens

Sex Pistols: 1975
Ramones: 1974
Black Sabbath: 1969
Ramones lieten hun waardering voor BS ook altijd flink horen geloof ik ...


spectre
Usericon van spectre
Posted 21-06-2006 12:04 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

dude. Bewitched heeft een nummer van Black Widow gecoverd, dat gedeelte heb je goed

[edit]woon ik in een andere tijdzone [/edit]

[Dit bericht is gewijzigd door spectre op 21-06-2006 12:05]


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 21-06-2006 12:04 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 12:04 schreef kwelgeest het volgende:
Ik las net ergens volgens mij dat BS uit '66 stamt.
allmusic.com geeft aan 69 ...


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 21-06-2006 12:05 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 12:04 schreef Jenje het volgende:
allmusic.com geeft aan 69 ...
Da's hun eerste demo.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen