IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Wat was eerder: punk of metal? Vorige pagina | Volgende pagina
ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 21-06-2006 12:05 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 12:04 schreef kwelgeest het volgende:
Ik las net ergens volgens mij dat BS uit '66 stamt.
In 1969 heeft de voorloper van BS, Earth, haar naam veranderd in BS.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 21-06-2006 12:06 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 12:01 schreef Murdering Monk het volgende:
Er was ergens in de jaren 60 toch ook een band Bewitched? Britse band meen ik, die hadden de eerste black metal plaat, vooral tekstueel gezien dan, muziekaal stelde het nog niet zo heel veel voor.

De lp van die band heette volgens mij Black widow of zoiets
Black Widow - Sacrifice; Geweldige plaat maar muziekaal ligt dir nog erg ver van metal. Meer progressie rock.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Murdering Monk
For a nihilist nothing is at least something...
Usericon van Murdering Monk
Posted 21-06-2006 12:08 by Murdering Monk Wijzig reactieProfiel van Murdering MonkQuote dit berichthttp://www.myspace.com/murdering_monk

Dat bewithced en black widow verhaal, kopt, heb het inderdaad omgedraaid, hehe


True as steel, fake as hell!! www.context-band.nl www.myspace.com/contextband


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 21-06-2006 12:10 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Biography by William Ruhlmann
Leicester, England-based Black Widow formed in 1969 from the ashes of blue-eyed soul band Pesky Gee. Jim Gannon (vocals, guitar, vibraphone), Kip Trevor (vocals, guitar, harmonica), Zoot Taylor (keyboards), Clive Jones (woodwinds), Bob Bond (bass), and Clive Box (drums) played dark, allegedly Satanically-inspired rock along the lines of Black Sabbath, and gained plenty of attention and controversy for their theatrical live sets. Black Widow made the U.K. Top 40 with their 1970 debut album Sacrifice. Despite, or perhaps because of, the focus on their occult trappings, the group moved away from their dark roots with their 1971 self-titled album and continued this trend with the following year's Black Widow III. By this time, however, lack of critical and label support, plus many lineup changes, caused the group to falter. Late in 1972, after losing their deal with CBS Records, Black Widow recorded Return to the Sabbat, a self-produced set that did not see the light of day until 1999, when it was released by Blueprint Records. A tribute album, Come to the Sabbat, appeared later that year as well.



Volges Allmusic.com ... kennelijk dus zelfde jaar als black sabbath ...


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 21-06-2006 12:12 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 12:10 schreef Jenje het volgende:
Volges Allmusic.com ... kennelijk dus zelfde jaar als black sabbath ...
Ik heb die Black Widow schijf hier liggen. En ik kan je vertellen dat BS muziekaal gezien een stuk dichter bij, hedendaagse, metal zit. Al heeft MM zeker gelijk over de teksten. Black Widow is, bij mijn weten, de eerste band die openlijk Satanistische teksten had (en een groter publiek bereikte. Hoe het destijds in de underground zat weet ik niet).


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Fat Bastard
I'm not fat, I just have big bones
Usericon van Fat Bastard
Posted 21-06-2006 12:33 by Fat Bastard Wijzig reactieProfiel van Fat BastardQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 11:53 schreef ZelThoR het volgende:
van allmusic.com



Jouw quotes bevestigen dus wat ik zei. Beiden voortgekomen uit rock & roll en niet punk uit metal of metal uit punk!


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 21-06-2006 12:37 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 12:33 schreef Fat Bastard het volgende:
Jouw quotes bevestigen dus wat ik zei. Beiden voortgekomen uit rock & roll en niet punk uit metal of metal uit punk!

Yup.

Maar het ging er meer om wie er eerder was


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Vlkodlak
Usericon van Vlkodlak
Posted 21-06-2006 13:08 by Vlkodlak Wijzig reactieProfiel van VlkodlakQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 12:12 schreef kwelgeest het volgende:
Ik heb die Black Widow schijf hier liggen. En ik kan je vertellen dat BS muziekaal gezien een stuk dichter bij, hedendaagse, metal zit. Al heeft MM zeker gelijk over de teksten. Black Widow is, bij mijn weten, de eerste band die openlijk Satanistische teksten had (en een groter publiek bereikte. Hoe het destijds in de underground zat weet ik niet).


Uit hetzelfde jaar ook het geweldige "Coven - Witchcraft destroys minds and reaps souls" en "Jacula - In Cauda Semper Stat Venenum". Allemaal satanische/occulte teksten en erg gave bands, maar geen van allen hebben ze veel te maken met hoe metal momenteel klinkt (alhoewel het mij niet zou verbazen als die Jacula plaat een band als Skepticism sterk beinvloed heeft). 1969 was uberhaupt een erg goed muzikaal jaar met veel gave releases op het gebied van prog en hardrock.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 21-06-2006 13:48 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 21 juni 2006 12:05 schreef ZelThoR het volgende:
In 1969 heeft de voorloper van BS, Earth, haar naam veranderd in BS.


Bíjna goed.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 21-06-2006 13:56 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Klopt wel hoor, maar er zat nog wat voor:

quote:
The group was formed by four teenage friends from Aston, near Birmingham, England: Anthony "Tony" Iommi (b. Feb 19, 1948), guitar; William "Bill" Ward (b. May 5, 1948), drums; John "Ozzy" Osbourne (b. Dec 3, 1948), vocals; and Terence "Geezer" Butler (b. Jul 17, 1949), bass. They originally called their jazz-blues band Polka Tulk, later renaming themselves Earth, and they played extensively in Europe. In early 1969, they decided to change their name again when they found that they were being mistaken for another group called Earth. Butler had written a song that took its title from a novel by occult writer Dennis Wheatley, Black Sabbath, and the group adopted it as their name as well.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 21-06-2006 14:02 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht



Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Sater
Usericon van Sater
Posted 21-06-2006 17:03 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 11:39 schreef Jenje het volgende:
The cure is geen punk en geen metal ... is imho een reactie op punk en kan dus nooit eerder zijn geweest


Mja, zelfs postpunk/newwave etcblabla

Maarja de Kinks waren ook al punk, bijna dan.
En Lou Reed.

Eerst maar eens de definitie van punk en metal vastleggen.

Wat mij betreft is Black Sabbath sowieso metal.


one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


Sater
Usericon van Sater
Posted 21-06-2006 17:05 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 12:12 schreef kwelgeest het volgende:
Black Widow is, bij mijn weten, de eerste band die openlijk Satanistische teksten had (en een groter publiek bereikte. Hoe het destijds in de underground zat weet ik niet).


Vergeet die bluesneger niet...Robert Johnson geloof ik?


one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


Iscariah
Slateman
Usericon van Iscariah
Posted 21-06-2006 18:42 by Iscariah Wijzig reactieProfiel van IscariahQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 11:59 schreef ZelThoR het volgende:
Volgens mij ook. BS wordt ook vaak als proto-metal aangeduid (voor de onwetenden, de geboorte van metal).

Trouwens

Sex Pistols: 1975
Ramones: 1974
Black Sabbath: 1969
The Stooges: 1968

...


slome
Usericon van slome
Posted 21-06-2006 19:00 by slome Wijzig reactieProfiel van slomeQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 18:42 schreef Iscariah het volgende:
The Stooges: 1968

...


En uit het zelfde jaar ook Blue Cheer...

Weer terug bij af


Morningrise
Usericon van Morningrise
Posted 21-06-2006 19:02 by Morningrise Wijzig reactieProfiel van MorningriseQuote dit bericht

En the Who dan? Ik vind the Who al aardig richting punk neigen hoor!


Waag eens een dansje!


Doomy
Usericon van Doomy
Posted 21-06-2006 19:15 by Doomy Wijzig reactieProfiel van DoomyQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 13:08 schreef Vlkodlak het volgende:
Uit hetzelfde jaar ook het geweldige "Coven - Witchcraft destroys minds and reaps souls" en "Jacula - In Cauda Semper Stat Venenum". Allemaal satanische/occulte teksten en erg gave bands, maar geen van allen hebben ze veel te maken met hoe metal momenteel klinkt (alhoewel het mij niet zou verbazen als die Jacula plaat een band als Skepticism sterk beinvloed heeft). 1969 was uberhaupt een erg goed muzikaal jaar met veel gave releases op het gebied van prog en hardrock.
Gaaf ja


iPim zei: Zeikhoofd... alsof ik me door een 18-jarig kneusje laat afzeiken. Ik kom je nog wel eens tegen op een concert van Jan Smit, kneus!


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 21-06-2006 19:27 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Thrash/speed metal was het begin van de extreme metal, heavy metal gekruist met punk/hardcore. Punk en heavy metal zijn volgens mij ongeveer tegelijkertijd ontstaan, punk misschien een jaartje eerder ofzo. In ieder geval tussen '76 en '78.
Mijn punt is dat we zonder punk en hardcore in ieder geval nooit thrash/speed/black/death hadden gehad, dus mag men nooit de waarde van punk onderschatten. Iets dat nogal veel word gedaan door het jongere grut in de huidige metalscene.
Oude Slayert, Metallica, Venom, Sodom, maar ook Celtic Frost staat bol van de hardcoreinvloeden en de meeste van die bands noemen ook punk/hardcore als de inspiratie van hun ontstaan.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 21-06-2006 20:29 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 18:42 schreef Iscariah het volgende:
The Stooges: 1968

...

Wordt dat als punk beschouwd of als de stap er nét voor? Ik dacht namelijk dat ik gelezen had dat het als de stap ervoor werd gezien.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


chaoss
UNITY!
Usericon van chaoss
Posted 22-06-2006 20:02 by chaoss Wijzig reactieProfiel van chaossQuote dit bericht

Het idee van punk was toch dat iedereen die dat wilde het podium op kon klimmen met een instrument en punk kon maken, terwijl je bij metal behoorlijk technisch vaardig moet zijn (beter gezegd, ik zou punk kunnen maken, maar metal totaal niet). In dat licht beschouwd zou het mij niets verbazen dat metal eerder was en dat punk een soort van reactie daarop was (wat zou betekenen dat mijn vriendin gelijk heeft ) of dat ze allebei autonome stromen waren afkomstig vanuit de rock'n roll.


don't fuck the system, change it


trol
Usericon van trol
Posted 23-06-2006 1:51 by trol Wijzig reactieProfiel van trolQuote dit berichthttp://www.dimensional-psychosis.com

quote:
Op 21 juni 2006 12:04 schreef Mutilator het volgende:
Andersom; die band heette Black widow en Bewitched heeft een cover van ze opgenomen.


En bovendien had led zeppelin ook occulte teksten en waren zij alles behalve metal laat staan black metal..

Ik vind black sabbath zeer zeker metal en zij waren eerder bezig dan dat, de punk die ik ken, is.


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 23-06-2006 2:07 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

quote:
Op 22 juni 2006 20:02 schreef chaoss het volgende:
Het idee van punk was toch dat iedereen die dat wilde het podium op kon klimmen met een instrument en punk kon maken (...)




Pauline
mrauwww!
Usericon van Pauline
Posted 23-06-2006 2:09 by Pauline Wijzig reactieProfiel van PaulineQuote dit berichthttp://www.prrrauline.tomaatnet.nl

Voor zover ik weet begint punk zo'n beetje met The Sex Pistols (vanaf '75) en metal officieel met Led Zeppelin (vanaf '68) en daarna Black Sabbath.

Conclusie: Metal heeft zich een stuk breder ontwikkeld dan punk.


"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."


Burzum
Usericon van Burzum
Posted 23-06-2006 2:11 by Burzum Wijzig reactieProfiel van BurzumQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Raymond1982

Ja man.


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 23-06-2006 2:13 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

quote:
Op 23 juni 2006 2:09 schreef Pauline het volgende:
Voor zover ik weet begint punk zo'n beetje met The Sex Pistols (vanaf '75) en metal officieel met Led Zeppelin (vanaf '68) en daarna Black Sabbath.


Volgens mij vroegen ze er pas een octrooi voor aan in 1974.


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen