IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Wat was eerder: punk of metal? Vorige pagina
Pauline
mrauwww!
Usericon van Pauline
Posted 23-06-2006 2:23 by Pauline Wijzig reactieProfiel van PaulineQuote dit berichthttp://www.prrrauline.tomaatnet.nl

Doet het er uberhaupt toe? (terzijde)


"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 23-06-2006 2:26 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Tja, dat kan je in elk topic wel posten, dat verschilt natuurlijk per persoon.

Natuurlijk doet alles ergens toe, maar waar toe, dat is de vraag.


Pauline
mrauwww!
Usericon van Pauline
Posted 23-06-2006 2:28 by Pauline Wijzig reactieProfiel van PaulineQuote dit berichthttp://www.prrrauline.tomaatnet.nl

Mja, het gaat om de grote lijnen en die lijken me duidelijk.


"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 23-06-2006 2:29 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Jou wel, maar hoe zit het bijvoorbeeld met je buurman, moeder of melkboer?

De grote lijnen verschillen per persoon.

Evenals de grootte en dikte ervan.

Dat is voor mij het mooie aan deze wereld.

[Dit bericht is gewijzigd door Schaep op 23-06-2006 2:30]


Pauline
mrauwww!
Usericon van Pauline
Posted 23-06-2006 2:30 by Pauline Wijzig reactieProfiel van PaulineQuote dit berichthttp://www.prrrauline.tomaatnet.nl

quote:
Op 23 juni 2006 2:29 schreef Schaep het volgende:
Jou wel, maar hoe zit het bijvoorbeeld met je buurman, moeder of melkboer?


Ik heb zo'n vermoeden dat zij zich drukker maken om de kinderkes in Afrika.


"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."


Burzum
Usericon van Burzum
Posted 23-06-2006 2:31 by Burzum Wijzig reactieProfiel van BurzumQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Raymond1982

quote:
Op 23 juni 2006 2:29 schreef Schaep het volgende:
Jou wel, maar hoe zit het bijvoorbeeld met je buurman, moeder of melkboer?

De grote lijnen verschillen per persoon.

Evenals de grootte en dikte ervan.

Dat is voor mij het mooie aan deze wereld.


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 23-06-2006 2:31 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

quote:
Op 23 juni 2006 2:30 schreef Pauline het volgende:
Ik heb zo'n vermoeden dat zij zich drukker maken om de kinderkes in Afrika.


Kijk, dat zijn de grote lijnen voor die mensen.

Ik bedoel maar!


Pauline
mrauwww!
Usericon van Pauline
Posted 23-06-2006 2:34 by Pauline Wijzig reactieProfiel van PaulineQuote dit berichthttp://www.prrrauline.tomaatnet.nl

quote:
Op 23 juni 2006 2:31 schreef Schaep het volgende:
Kijk, dat zijn de grote lijnen voor die mensen.

Ik bedoel maar!


En zo hoort het.


"Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen."


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 23-06-2006 2:34 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

quote:
Op 23 juni 2006 2:34 schreef Pauline het volgende:
En zo hoort het.


Daar ben ik het zeker mee eens.


skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 23-06-2006 14:45 by skullfuck Wijzig reactieProfiel van skullfuckQuote dit berichthttp://

petal en munk.

verder ga ik er niet op in.


Suck my piss


Nix
Usericon van Nix
Posted 23-06-2006 17:21 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

Volgens mijn vwo kunstgeschiedenis boek was Punk er eerder.


Ik heb het boek niet meer (zit niet meer op vwo) dus kan de argumentering niet opzoeken voor jullie. Helaas!


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 23-06-2006 18:43 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Oh, dan was metal er dus eerder. In schoolboeken staan alleen maar leugens.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 24-06-2006 8:28 by Ralph (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van RalphQuote dit berichthttp://soundsfromthedarkside.com

quote:
Op 21 juni 2006 11:34 schreef Jenje het volgende:
Ik heb eigenlijk altijd in me kop gehad dat er wat tijd niet teveel verschil in zat, maar dat een band als black sabbath ontstaan is al reactie op groepen als The Beatles en The ROLLING sTONES .....





Ach, en Iron Maiden is toendertijd ook weer een reactie geweest op punk. En grunge weer op metal, etc. Het is altijd een beetje een wisselwerking geweest..


http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 24-06-2006 9:56 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

quote:
Op 23 juni 2006 17:21 schreef Nix het volgende:
Volgens mijn vwo kunstgeschiedenis boek was Punk er eerder.


Dat boek zal de kleding en kunst stijlen van Punk bedoelen. Niet de muziek.


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Duxmortem
MURDER JUNKIE
Usericon van Duxmortem
Posted 14-07-2006 16:40 by Duxmortem Wijzig reactieProfiel van DuxmortemQuote dit bericht

Punk was eerder. Veel eerder zelfs. Bands als los saicos, the novas, etc. waren al halverwege de jaren '60 actief (en waarschijnlijk nog wel eerder met demo-materiaal e.d. maar daar ben ik verder niet zo in thuis).

[Dit bericht is gewijzigd door Duxmortem op 14-07-2006 16:44]


SCUM FUCK


Duxmortem
MURDER JUNKIE
Usericon van Duxmortem
Posted 14-07-2006 16:48 by Duxmortem Wijzig reactieProfiel van DuxmortemQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2006 11:56 schreef Mutilator het volgende:
In 1968 ontstond de band EARTH -als navolgband vann CREAM-, waaruit Black Sabbath (1969) en Judas Priest (1970) voortkwamen.

Punk komt idd vanuit de rock n roll en is een anti-reactie op de jaren 70 symfo rock.

Metal was eerder.


Dat is onzin. Zie mijn vorige post. Waar jij op doelt is mainstream punk, niet de undeground stroming die tegen die tijd al lang en breed uitgekristalliseerd was. Punk is een rechtstreekse voortzetting van de ruigere underground elementen uit de sixties.


SCUM FUCK


Nix
Usericon van Nix
Posted 14-07-2006 16:49 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

quote:
Op 24 juni 2006 9:56 schreef Argus het volgende:
Dat boek zal de kleding en kunst stijlen van Punk bedoelen. Niet de muziek.



Dat verwacht ik niet. Maar kan het niet uitsluiten.


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


fiume
Usericon van fiume
Posted 14-07-2006 22:47 by fiume Wijzig reactieProfiel van fiumeQuote dit bericht

rock 'n roll is gwn verder ontwikkeld en diverse wegen in gegaan
en als nog je zou het niet kunnen weten omdat je natuurlijk niet alle underground bandjes weet


Fuck 'em &nd Their Law


Monco1976
Usericon van Monco1976
Posted 17-07-2006 17:06 by Monco1976 Wijzig reactieProfiel van Monco1976Quote dit bericht

Scott Ian heeft in elk geval de eerste thrash riffs gebaseerd op Agnostic front...


Rouwend in de Mist
Usericon van Rouwend in de Mist
Posted 18-07-2006 14:13 by Rouwend in de Mist Wijzig reactieProfiel van Rouwend in de MistQuote dit berichthttp://www.myspace.com/branislavplesa

Het lastige is dus dat Black Sabbath er ook al sinds de sixties zijn.
Bovendien, het verschijnen van bands wordt altijd gekoppeld aan wanneer hun eerste opnames de winkels bereiken en niet bijvoorbeeld, wanneer hun eerste optreden was, of wanneer de muziek geschreven werd.
Bovendien, met welke bands begon punk en metal, dat maakt het mischien wat makkelijker, het fenomeen punk of metal kan makkelijk al veel langer bestaan hebben zonder dat mensen er van af wisten.



madeline usher
The sow is mine!!
Usericon van madeline usher
Posted 18-07-2006 14:23 by madeline usher Wijzig reactieProfiel van madeline usherQuote dit bericht

Ik denk dat ze zowat gelijktijdig gestart zijn. Protopunkbands: The Stooges, MC5 en zelfs The New York Dolls (né eind mid tot eind jaren '60). Geldt toch ook voor Led Zeppelin, The Who, Blue Cheer en Black Sabbath?


Hello-hooray-let the show begin-I've been ready


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 18-07-2006 14:37 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 14 juli 2006 16:40 schreef Duxmortem het volgende:
Punk was eerder. Veel eerder zelfs. Bands als los saicos, the novas, etc. waren al halverwege de jaren '60 actief (en waarschijnlijk nog wel eerder met demo-materiaal e.d. maar daar ben ik verder niet zo in thuis).


En aan de metal-kant waren Titanic, Lucifer's Friend,
Master's Apprentices, Necromandus, Yardbirds en Bloodrock dat ook. Bovendien durf ik te stellen dat 'metal'-kenmerken in de door mij aangehaalde bands veel duidelijker hoorbaar zijn dan de punk-kenmerken in de bands die jij aanhaalde. Punk heeft i.t.t. metal ook een ideologisch kenmerk en ik heb het vermoeden dat de Saicos of Novas deze lading niet bezaten in de zin van latere punk. (eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat ik die twee bands niet ken).

Daarnaast: Niet alles wat maar ruw en ongepolijst klinkt is punk. The Stooges zijn daar een goed voorbeeld van...

Volgens mij zijn het gewoon twee genres die los van elkaar geëvolueerd hebben rond dezelfde tijd (zij het met een licht 'voordeel' van de metal). Punk is daarbij een veel beperkter genre dan metal waardoor de populariteit ervan behoorlijk gedaald is.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Rouwend in de Mist
Usericon van Rouwend in de Mist
Posted 18-07-2006 15:30 by Rouwend in de Mist Wijzig reactieProfiel van Rouwend in de MistQuote dit berichthttp://www.myspace.com/branislavplesa

Hmmm nou, ik durf te wedden dat als je het ideologische aspect van punk juist naar voren haalt, er opeens een hoop hippie-bands onder punk gaan vallen, terwijl ze de kenmerkende ritmes en gitaarriffs niet bevatten.



Duxmortem
MURDER JUNKIE
Usericon van Duxmortem
Posted 18-07-2006 17:52 by Duxmortem Wijzig reactieProfiel van DuxmortemQuote dit bericht

quote:
Op 18 juli 2006 14:37 schreef Chelman het volgende:
En aan de metal-kant waren Titanic, Lucifer's Friend,
Master's Apprentices, Necromandus, Yardbirds en Bloodrock dat ook. Bovendien durf ik te stellen dat 'metal'-kenmerken in de door mij aangehaalde bands veel duidelijker hoorbaar zijn dan de punk-kenmerken in de bands die jij aanhaalde. Punk heeft i.t.t. metal ook een ideologisch kenmerk en ik heb het vermoeden dat de Saicos of Novas deze lading niet bezaten in de zin van latere punk. (eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat ik die twee bands niet ken).

Daarnaast: Niet alles wat maar ruw en ongepolijst klinkt is punk. The Stooges zijn daar een goed voorbeeld van...

Volgens mij zijn het gewoon twee genres die los van elkaar geëvolueerd hebben rond dezelfde tijd (zij het met een licht 'voordeel' van de metal). Punk is daarbij een veel beperkter genre dan metal waardoor de populariteit ervan behoorlijk gedaald is.


Je kent die bands inderdaad overduidelijk niet. Met name the nova's zijn overduidelijk punk, evenals bijv. the count fives. Los Saicos zijn misschien wat minder direct te herkennen als punk, maar ze beschouwden zichzelf wel degelijk als een punk-band. In 1965 verscheen hun debuut-album, dat ze zelf omschreven als 'wild teen punk'. Dat is dan ook het verschil met de bands die jij noemt: ze bevatten al wel wat elementen die later uit zouden groeien tot metal, maar het zijn zeker geen metal-bands en zo zagen/zien ze zichzelf ook niet.

Dat ideologische kenmerk dat jij als zo essentieel voor punk beschouwd werd door de vroege punk-scene zelf helemaal niet als kenmerkend gezien. Kenmerkend voor punk is het 'provocatief absurdisme' (met dank aan wikipedia voor de mooie term, ik kan het niet beter omschrijven). Dat is mijns inziens ook altijd veel belangrijker geweest dan het muzikale aspect van punk. Muzikaal valt alles van the tits tot Tampax onder punk, dus daar valt niet echt een duidelijke lijn in te trekken.

[Dit bericht is gewijzigd door Duxmortem op 20-07-2006 12:36]


SCUM FUCK


Duxmortem
MURDER JUNKIE
Usericon van Duxmortem
Posted 18-07-2006 18:14 by Duxmortem Wijzig reactieProfiel van DuxmortemQuote dit bericht

quote:
Op 18 juli 2006 15:30 schreef Rouwend in de Mist het volgende:
Hmmm nou, ik durf te wedden dat als je het ideologische aspect van punk juist naar voren haalt, er opeens een hoop hippie-bands onder punk gaan vallen, terwijl ze de kenmerkende ritmes en gitaarriffs niet bevatten.


Veel 'hippie-bands' bevatten juist wel de kenmerkende ritmes en gitarriffs. The Sonics bijvoorbeeld zijn duidelijk een voorloper van de vroege punk.

Daarbij hebben veel mensen een totaal verkeerd beeld van 'hippie-bands'. Bands als the Blue Cheer, the Rats, etc. hebben helemaal niets te maken met de gebruikelijke ideologische crap die met hippies geassocieerd wordt. Hun teksten gaan voornamelijk over geweld, drugs en sex, met hier en daar wat rock 'n roll-thema's er doorheen.


SCUM FUCK


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen