IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Auteur:
Topic : Metal-scriptie: Reageer! Volgende pagina
Sander S
Usericon van Sander S
Posted 23-10-2006 14:09 by Sander S Wijzig reactieProfiel van Sander SQuote dit bericht

Hallo lezers van het Zware Metalen-forum!

Momenteel ben ik voor mijn opleiding ‘Muzikaal Ondernemerschap’ aan de Fontys Rockacademie te Tilburg, bezig aan een scriptie over metalbands in Nederland (hoe zien zij hun toekomst in de Nederlandse muziekscene?) en over de metal-doelgroep (de metal-liefhebbers; hoe ziet deze groep eruit?)
Ik doe dit onderzoek aan de hand van interviews en literatuuronderzoek. Ook wil ik wat stellingen voorleggen aan lezers van dit forum.

Zelf ben ik ook een metalliefhebber, maar ik zou ook graag zou ik enkele reacties hebben van andere metalheads op onderstaande stellingen en vragen:

1. Metalliefhebbers hebben een agressief imago. Dit komt o.a. door hun uiterlijk en hun liefde voor metalmuziek.

2. In tegenstelling tot voorheen hoef je je als metalliefhebber niet meer te beperken tot zwarte bandshirts, kogelriemen en spijkerjacks met opnaaiemblemen.

3. In metalmuziek draait het vaak om geweld, dood en verderf en satanisme.

4. Als metalliefhebber heb je wel eens te maken met discriminatie vanwege je uiterlijk.

5. (Overmatig) drankgebruik hoort nu eenmaal bij metalliefhebbers.

6. Metal kan gevaarlijk zijn: jongeren kunnen worden beïnvloed door de negatieve boodschap overgebracht door tekst en muziek in metal.

7. De Nederlandse metalscene ziet er de laatste jaren beter uit dan ooit.

8. Metal is een way of life.

Enkele vragen:
9. Wat vind je leuk aan metal?
10. Draag je tijdens concerten andere kleren dan normaal?
11. Ben je geïnteresseerd in politiek en/of religie?
12. Speel je een instrument (en in een band)?

Het zijn misschien een hoop stellingen en vragen. Ik vraag je niet om alles te beantwoorden, maar pik er hier en daar iets uit waarover je iets te zeggen hebt. Dat zou niet alleen tof zijn, maar ook nog eens van grote waarde voor mijn scriptie!

Je kunt mij mailen via sandercof@hotmail.com of gewoon hier op dit forum een reactie achterlaten.

Alvast bedankt!

Gegroet, Sander.


Nix
Usericon van Nix
Posted 23-10-2006 14:10 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

Je kunt het beter laten mailen dan via een forum. Het is wel je scriptie.

Zie de twee onderstaande reacties als onderbouwing van mijn reactie.

[Dit bericht is gewijzigd door Nix op 23-10-2006 14:20]


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


Psychonaut
Usericon van Psychonaut
Posted 23-10-2006 14:15 by Psychonaut Wijzig reactieProfiel van PsychonautQuote dit bericht

1. ja
2. nee
3. ja
4. nee
5. ja
6. ja
7. nee
8. ja


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 23-10-2006 14:19 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

1. Metalliefhebbers hebben een agressief imago. Dit komt o.a. door hun uiterlijk en hun liefde voor metalmuziek.

Ja, zeker!

2. In tegenstelling tot voorheen hoef je je als metalliefhebber niet meer te beperken tot zwarte bandshirts, kogelriemen en spijkerjacks met opnaaiemblemen.

Waarom niet!? Tuurlijk wel!

3. In metalmuziek draait het vaak om geweld, dood en verderf en satanisme.

Ja, en soms over nazisme, NSBM

4. Als metalliefhebber heb je wel eens te maken met discriminatie vanwege je uiterlijk.

Nee, want daar geef ik geen fuck om

5. (Overmatig) drankgebruik hoort nu eenmaal bij metalliefhebbers.

Hehe, moet ik dit nog beantwoorden?

6. Metal kan gevaarlijk zijn: jongeren kunnen worden beïnvloed door de negatieve boodschap overgebracht door tekst en muziek in metal.

Mwah, niet altijd, maar metal is wel allemaal heel duister en is daar ook erg serieus over! Het zal zeker wel op een bepaalde manier van invloed zijn op je.

7. De Nederlandse metalscene ziet er de laatste jaren beter uit dan ooit.

Dus echt niet he! Er zijn superveel van die domme nu-metal sukkels en emo's

8. Metal is een way of life.

JA!

Enkele vragen:
9. Wat vind je leuk aan metal?

In het kort: Het beukt!! Wat langer: Het is tenminste niet van die simpele kortzichtige popmuziek Mensen die naar metal luisteren staan tenminste ergens voor, en daarnaast zit de muziek vol met sfeer, en nogmaals het beukt!

10. Draag je tijdens concerten andere kleren dan normaal?

Nee, altijd gewoon mijn bandshirts! Alleen bij festivals verruil ik mijn kisten soms voor sportschoenen, want dan is het vaak erg heet en moet je veel te veel lopen, dan zijn sportschoenen toch wel relaxter.. maar wel zwarte nikes dan!

11. Ben je geïnteresseerd in politiek en/of religie?

Ja, ik ben zeer geinteresseerd in het satanisme, ik ben zelf geen satanist ofzow, maar ik kan me wel in heel veel punten vinden. Verder vind ik dat alle religies behoorlijk kut zijn en de politiek is er alleen maar om ervoor te zorgen dat bands niet op mogen treden.. Antifa

12. Speel je een instrument (en in een band)?

Ik grunt en scream in de NSBM band Blitzkrieg




BARABAS
CONTRACOINTELPRO
Usericon van BARABAS
Posted 23-10-2006 14:35 by BARABAS Wijzig reactieProfiel van BARABASQuote dit bericht

Slotje! ...voordat nog meer kansloze homo's het woord nemen!


Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood.


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 23-10-2006 15:21 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

Wordt het niet eerst tijd een fatsoenlijk duidelijke vraagstelling te formuleren voor je scriptie? Zoals je het nu aanpakt kun je net zo goed het stuk uit de volkskrant n.a.v. headbanger's journey kopieren.

Of je een hoop werk besparen en meteen een onvoldoende scoren...

[Dit bericht is gewijzigd door Schaffelaer op 23-10-2006 15:24]


Dear dirty delightful old drunken old days


Mikeee
whiskypedia
Usericon van Mikeee
Posted 23-10-2006 15:27 by Mikeee Wijzig reactieProfiel van MikeeeQuote dit bericht

LOL!
Werkelijk elk jaar komt er weer zo'n pipo/piepin die zijn of haar scriptie over metal doet.



Sander S
Usericon van Sander S
Posted 23-10-2006 15:33 by Sander S Wijzig reactieProfiel van Sander SQuote dit bericht

Schaffelaer,

ik neem aan dat je weet waar je het over hebt. Kijk, bij een scriptie ga je uit van een vraagstelling. Je mag aannemen dat die er inderdaad is.

Deze vragen zijn onderdeel van een gedeelte van het geheel, snap je?

Als het je niet duidelijk is, hoor ik het graag.

Gegroet, Sander.


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 23-10-2006 15:38 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

quote:
Op 23 oktober 2006 14:09 schreef Sander S het volgende:
1. Metalliefhebbers hebben een agressief imago. Dit komt o.a. door hun uiterlijk en hun liefde voor metalmuziek.


niet mee eens. voor oude omaatjes wel maar voor de stoere jongeren van tegenwoordig zijn ze gewoon de drop outs en weirdo's. en meestal zijn het hele softe lui juist. en hun muziek hoort een buitenstaander zelden, meestal zien ze toch alleen maar het uiterlijk

quote:
2. In tegenstelling tot voorheen hoef je je als metalliefhebber niet meer te beperken tot zwarte bandshirts, kogelriemen en spijkerjacks met opnaaiemblemen.


mee eens. hoewel er nog genoeg vastgeroest volk rond loopt dat anders beweert. jongere luisteraars zijn iig altijd de zak wat dat betreft, die kunnen niks goed doen tot ze meer 'ervaring' hebben qua kleding, anders horen ze er niet bij

quote:
3. In metalmuziek draait het vaak om geweld, dood en verderf en satanisme.


jep

quote:
4. Als metalliefhebber heb je wel eens te maken met discriminatie vanwege je uiterlijk.


als cliche metalhead wel ja. maar bijvoorbeeld in het geval van werk zoeken of officiele aangelegenheden is het metal kleden ook niks anders dan rebelie

quote:
5. (Overmatig) drankgebruik hoort nu eenmaal bij metalliefhebbers.


jep, vaak wel, is stoer. volgens mij is het harddrugs gedeelte juist wel weer kleiner, blowen gebeurt ook veel, maarja, daar ben je alternatief voor

quote:
6. Metal kan gevaarlijk zijn: jongeren kunnen worden beïnvloed door de negatieve boodschap overgebracht door tekst en muziek in metal.


ook door films, games, omgeving en hun labiele geest. het hangt af van hun manier van relativeren, daar is niks metals aan.

quote:
7. De Nederlandse metalscene ziet er de laatste jaren beter uit dan ooit.


meer kleine namen en beginnende bands en minder grote gevestigde namen heb ik het idee.

quote:
8. Metal is een way of life.


voor veel wel maar de meesten draaien wel bij als ze ouder worden. waar zijn al die jaren 80 en begin 90 metalheads anders gebleven?

quote:
Enkele vragen:
9. Wat vind je leuk aan metal?


de muziek uiteraard en vaak goede sfeer op concerten

quote:
10. Draag je tijdens concerten andere kleren dan normaal?


soms een band shirtje maar dat draag ik anders ook af en toe. (loop er verder trouwens totaal niet metal bij ('normale' kleren en kort haar enzo), even voor de duidelijkheid)

quote:
11. Ben je geïnteresseerd in politiek en/of religie?


politiek boeit me iets minder tegenwoordig, religie is wel interessant, iig de onconventionele kanten ervan. politiek heeft geen binding met metal voor mij maar religie wel degelijk.

quote:
12. Speel je een instrument (en in een band)?


jep (en jep)



Je moeder.


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 23-10-2006 15:39 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 23 oktober 2006 15:33 schreef Sander S het volgende:
Kijk, bij een scriptie ga je uit van een vraagstelling. Je mag aannemen dat die er inderdaad is.


Nee.


Dear dirty delightful old drunken old days


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 23-10-2006 15:41 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Voor iemand die meldt liefhebber te zijn heb je wel stellingen die puur de publieke opinie weergeven. Ze zijn doorspekt van ongeïnteresseerdheid en oppervlakkigheid. In welke mate wil je een serieuze scriptie maken? Begin dan niet met dit soort belachelijke stellingen, die zullen er alleen maar voor zorgen dat je niet serieus genomen wordt.

Doe eens echt moeite voor je opleiding en probeer mensen te spreken die al jaren meedraaien en die belangrijk zijn geweest voor de Nederlandse metal.

Op de wijze die je nu hanteerd krijg je ten eerste te weinig en ten tweede onbetrouwbare informatie. Zoals iemand al eerder duidelijk probeert te maken komen om de zoveel tijd weer mensen opduiken met een vergelijkbaar verzoek, je zult dus beter je best moeten doen om met een echt goede scriptie te kunnen komen. Alhoewel ik me ook ten zeerste afvraag of ook maar één van de docenten maar iets afweet van de huidige metalcultuur in Nederland.


blonde rockgod
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van blonde rockgod
Posted 23-10-2006 15:51 by blonde rockgod Wijzig reactieProfiel van blonde rockgodQuote dit berichthttp://www.departuremetal.com

quote:
Op 23 oktober 2006 15:38 schreef karnivoor het volgende:



voor veel wel maar de meesten draaien wel bij als ze ouder worden. waar zijn al die jaren 80 en begin 90 metalheads anders gebleven?




* Zwaait * En voor de rest ben ik het wel met Jenje eens.



karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 23-10-2006 15:52 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

op die paar uitzonderingen na


Je moeder.


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 23-10-2006 15:56 by Argus Wijzig reactieProfiel van ArgusQuote dit bericht

*Zwaait ook*


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 23-10-2006 15:57 by Audiophile Wijzig reactieProfiel van AudiophileQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

Als je nou eens de vragen gaat beantwoorden ipv de fossielen uithangen met zen allen. als het oppervlakkig is geef je gewoon een diepzinnig antwoord.

Met jullie hoofden.



blonde rockgod
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van blonde rockgod
Posted 23-10-2006 15:59 by blonde rockgod Wijzig reactieProfiel van blonde rockgodQuote dit berichthttp://www.departuremetal.com

quote:
Op 23 oktober 2006 15:57 schreef Audiophile het volgende:
Als je nou eens de vragen gaat beantwoorden ipv de fossielen uithangen met zen allen. als het oppervlakkig is geef je gewoon een diepzinnig antwoord.

Met jullie hoofden.


Zo?

En of ik een vragenlijst invul bepaal ik zelf wel...Wat een onzin....

[edit] Oke dan omdat ik niets beters te doen heb.....

[Dit bericht is gewijzigd door blonde rockgod op 23-10-2006 16:04]



Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 23-10-2006 16:07 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

Ik wil graag weten hoe de hypothese waarop je je onderzoek baseert luidt.


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 23-10-2006 16:08 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 23 oktober 2006 15:57 schreef Audiophile het volgende:
Als je nou eens de vragen gaat beantwoorden ipv de fossielen uithangen met zen allen. als het oppervlakkig is geef je gewoon een diepzinnig antwoord.

Met jullie hoofden.
Euhm nee .. reden zie boven ..


Sander S
Usericon van Sander S
Posted 23-10-2006 16:16 by Sander S Wijzig reactieProfiel van Sander SQuote dit bericht

Jenje,

bedankt voor je respons op mijn stellingen en vragen. Ik zal je even precies uitleggen waar ik mee bezig ben.

Aan de hand van mijn vraagstelling "Welke kanalen heeft een beginnende band nodig om in de Nederlandse metalscene naam te kunnen maken?" probeer ik zo goed mogelijk in kaart te brengen hoe je je als beginnend metalbandje een vorm van bekendheid kunt verwerven.
Dit probeer ik te doen aan de hand van gesprekken met muzikanten die al enige jaren meedraaien in deze sector, maar ook met beginnende bands (hoe zien zij hun toekomst?). Daarnaast ga ik gesprekken aan met podia(programmeurs), boekers, platenlabels, doelgroep (metalliefhebbers) en de media (inclusief internet). Want wat ben je als band zonder deze 'externe factoren'?

In het hoofdstuk dat handelt over de doelgroep is het de bedoeling dat ik probeer de metalliefhebber te schetsen. Wat interesseert hem of haar? Hoe wordt er naar de metalhead gekeken door en volgens die publieke opinie (waar jij het over hebt)? Vragen en stellingen van dien aard. Het is dus niet zo dat ik mijn scriptie opbouw aan de hand van de reacties die ik op deze stellingen en vragen hoop te krijgen. Het is onderdeel van het geheel. Zoals ook de manier van het krijgen van reacties (via dit forum) slechts één manier is om reacties te krijgen.

Je zegt: Doe eens echt moeite voor je opleiding en probeer mensen te spreken die al jaren meedraaien en die belangrijk zijn geweest voor de Nederlandse metal. ik kan je vertellen dat ik tot op heden heb gesproken met veel bandleden, platenlabelmedewerkers, agencies, podia en media. En ik ben nog niet klaar. Dus je onderschat het één en ander. Maakt niet uit, dat kun je ook niet weten.

De scriptie is een onderdeel van het schoolse. Feit is dat ik dit onderwerp zelf ook nog eens ontzettend boeiend vind (zoals gezegd, ik houd van metal). Ik ben niet bang om niet serieus genomen te worden. Het gaat erom wat ik in die scriptie wil zetten. En of mijn docenten veel van de metalcultuur afweten? Ik betwijfel dat ook, maar wat maakt dat uit? Ik probeer hén iets te leren!

Snap je, Jenje?

In ieder geval, bedankt voor je reactie!

Gegroet, Sander.



blonde rockgod
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van blonde rockgod
Posted 23-10-2006 16:18 by blonde rockgod Wijzig reactieProfiel van blonde rockgodQuote dit berichthttp://www.departuremetal.com

1. Metalliefhebbers hebben een agressief imago. Dit komt o.a. door hun uiterlijk en hun liefde voor metalmuziek.

Ik weet niet hoe de "buitenwereld" precies tegen "ons" aankijkt, en het boeit mij ook niets. Dit lijkt mij een vraag voor mensen die geen metal luisteren.

2. In tegenstelling tot voorheen hoef je je als metalliefhebber niet meer te beperken tot zwarte bandshirts, kogelriemen en spijkerjacks met opnaaiemblemen.

Wanneer was voorheen? In de jaren 80? Iedereen moet zelf weten wat hij aantrekt.

3. In metalmuziek draait het vaak om geweld, dood en verderf en satanisme.

Ligt eraan welk sub-genre je bekijkt. En hoe je de teksten wil lezen.

4. Als metalliefhebber heb je wel eens te maken met discriminatie vanwege je uiterlijk.

Nee.

5. (Overmatig) drankgebruik hoort nu eenmaal bij metalliefhebbers.

Nee, maar ik ken er wel veel die er wel wat lusten. Evenals ik veel niet-metal liefhebbers ken die ook veel drinken.

6. Metal kan gevaarlijk zijn: jongeren kunnen worden beïnvloed door de negatieve boodschap overgebracht door tekst en muziek in metal.

Hoezo "de negatieve boodschap"?

7. De Nederlandse metalscene ziet er de laatste jaren beter uit dan ooit.

Het is wel gevarieerder.

8. Metal is een way of life.

Ja, het is wel verweven in mijn dagelijkse leven inderdaad.

Enkele vragen:
9. Wat vind je leuk aan metal?

De muziek.

10. Draag je tijdens concerten andere kleren dan normaal?

Nee.

11. Ben je geïnteresseerd in politiek en/of religie?

Nee.

12. Speel je een instrument (en in een band)?

Ja.


[Dit bericht is gewijzigd door blonde rockgod op 23-10-2006 16:31]



Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 23-10-2006 16:22 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

quote:
Op 23 oktober 2006 16:16 schreef Sander S het volgende:
Jenje,
"Welke kanalen heeft een beginnende band nodig om in de Nederlandse metalscene naam te kunnen maken?"



Waarom wil je dat graag weten en wat denk je zelf welke kanalen die bands nodig hebben?


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


stalinorgel
Usericon van stalinorgel
Posted 23-10-2006 16:22 by stalinorgel Wijzig reactieProfiel van stalinorgelQuote dit bericht


1. Metalliefhebbers hebben een agressief imago.

Agressiviteit is voor hardcore kaalkoppen. Metalliefhebbers zijn, als het puntje bij het paaltje komt eerder zwartgekleede hippies. Op enkele idioten in Scandinavië na dan.

2. In tegenstelling tot voorheen hoef je je als metalliefhebber niet meer te beperken tot zwarte bandshirts, kogelriemen en spijkerjacks met opnaaiemblemen.

voorheen? da's toen we bermuda's droegen net als Anthrax. Ik zie het eerder andersom. veel beperktere scene geworden.

3. In metalmuziek draait het vaak om geweld, dood en verderf en satanisme.

Te nauw. Alles wat escapisme is, is metal-verantwoord

4. Als metalliefhebber heb je wel eens te maken met discriminatie vanwege je uiterlijk.

Als vrouw niet dan?

5. (Overmatig) drankgebruik hoort nu eenmaal bij metalliefhebbers.

denken sommigen. vooral in kleine dorpjes. Maar ze bedoelen fans van 'Normaal'.

6. Metal kan gevaarlijk zijn: jongeren kunnen worden beïnvloed door de negatieve boodschap overgebracht door tekst en muziek in metal.

nee, want metal is geen religie.

7. De Nederlandse metalscene ziet er de laatste jaren beter uit dan ooit.

nee

8. Metal is een way of life.

tuurlijk niet. het is een bijbaan

9. Wat vind je leuk aan metal?

uitbundigheden

10. Draag je tijdens concerten andere kleren dan normaal?

tuurlijk. Entertainment

11. Ben je geïnteresseerd in politiek en/of religie?

uiteraard

12. Speel je een instrument (en in een band)?

uiteraard



Snaack
Usericon van Snaack
Posted 23-10-2006 16:27 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Ik weet maar 1 ding: wij zijn nerds.


Murdering Monk
For a nihilist nothing is at least something...
Usericon van Murdering Monk
Posted 23-10-2006 16:32 by Murdering Monk Wijzig reactieProfiel van Murdering MonkQuote dit berichthttp://www.myspace.com/murdering_monk

Ja, maar dat is alleen als je vanuit Veronica perspectief naar ons kijkt..


True as steel, fake as hell!! www.context-band.nl www.myspace.com/contextband


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 23-10-2006 16:33 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Ten wapen!


@Sander: kijk, daar wordt het al een stuk duidelijker van. Ik zal binnekort eens een uitgebreid antwoord geevn


spectre
Usericon van spectre
Posted 23-10-2006 16:40 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

quote:
Op 23 oktober 2006 16:27 schreef Snaack het volgende:
Ik weet maar 1 ding: wij zijn nerds.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen