IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 23 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Auteur:
Topic : Hoe voel je je daarbij? [psychiatrie topic] Vorige pagina
Rachel_Windsor
Usericon van Rachel_Windsor
Posted 04-08-2020 1:18 by Rachel_Windsor Wijzig reactieProfiel van Rachel_WindsorQuote dit bericht

quote:
Op 15 april 2020 13:18 schreef Silence het volgende:
Wanneer ben je biologisch man/vrouw? Zijn dat puur de uiterlijke kenmerken?

In een onderzoek dat ik ooit las, bleken er evenveel mensen met een intersekse conditie (van meisjes met XY-genen tot jongens met eierstokken) te zijn als dat er mensen zijn met rood haar. Best veel dus. Ik vermoed dat dit bij veel mensen met genderdysforie meespeelt.

Wat betreft intersekse condities kan ik dit filmpje aanraden:
https://www.youtube.com/watch?v=stUl_OapUso

quote:
Op 15 april 2020 13:18 schreef Silence het volgende:
Van de jongeren waar ik mee werk, die gekozen hebben voor een transitie, hangt dit veelal samen met dubbele diagnoses en ├╝berhaupt een heel broos 'ik-gevoel'. Ik ben enorm verbaasd over hoe snel het VU ingrijpende operaties goedkeurt en hoe makkelijk jongeren met liegen over hun mentale stabiliteit wegkomen. Komt maar weinig psychologische zorg bij kijken.

Wat noem je "snel" in dit geval? Volgens mij lopen de wachtrijen nog steeds jarenlang op bij de genderpoli van het VU...

Silence
Usericon van Silence
Posted 04-08-2020 7:20 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

De de jonge mensen met wie ik gewerkt heb; tussen uitspreken 'ik voel mij van binnen niet x' en de hormoontherapie en plannen van de mammectomie zat minder dan een jaar tijd (minderjarige mensen met meerdere ggz-labels), bij eentje 1.5 jaar. Ze worstelen alledrie nog steeds met depressie en zelfhaat. Volgens de genderpoli richtlijnen hoort een keuze als deze niet in een actuele depressie gemaakt te worden. Anderzijds, zorgt leven in een ljf dat niet als het jouwe voelt natuurlijk eerder voor somberheidsklachten. En deze ervaringen zijn natuurlijk op individueel niveau, dus wellicht helemaal niet te generaliseren.

tristanwins
Usericon van tristanwins
Posted 04-08-2020 12:09 by tristanwins Wijzig reactieProfiel van tristanwinsQuote dit bericht

quote:
Op 17 april 2020 8:18 schreef KwelgeestIV het volgende:
Je hebt zelf toch ook wel door dat je dit ter plekke uit je duim zuigt, heh?

Nee, hij kijkt programma's.

TW

Rachel_Windsor
Posted 04-08-2020 14:56 by Rachel_Windsor Wijzig reactieProfiel van Rachel_WindsorQuote dit bericht

quote:
Op 4 augustus 2020 7:20 schreef Silence het volgende:
De de jonge mensen met wie ik gewerkt heb; tussen uitspreken 'ik voel mij van binnen niet x' en de hormoontherapie en plannen van de mammectomie zat minder dan een jaar tijd (minderjarige mensen met meerdere ggz-labels), bij eentje 1.5 jaar. Ze worstelen alledrie nog steeds met depressie en zelfhaat.

Oke, maar dat is niet abnormaal ofzo. Elke psycholoog kan je vertellen dat er geen wondermiddel bestaat tegen depressie of zelfhaat. Depressie an sich valt al amper wat aan te doen behalve CGT of platleggende medicatie. Het einddoel is uiteindelijk dat de depressie minder erg is dan dat het was, en dat is het in de meeste gevallen wel na zo'n transitie.

Zie ook deze gigantische meta-study over de positieve effecten van een transitie:
https://whatweknow.inequality.cornell.edu/topics/lgbt-equality/what-does-the-scholarly-research-say-about-the-well-being-of-transgender-people/

quote:
Op 4 augustus 2020 7:20 schreef Silence het volgende:
Volgens de genderpoli richtlijnen hoort een keuze als deze niet in een actuele depressie gemaakt te worden. Anderzijds, zorgt leven in een ljf dat niet als het jouwe voelt natuurlijk eerder voor somberheidsklachten. En deze ervaringen zijn natuurlijk op individueel niveau, dus wellicht helemaal niet te generaliseren.

Wat telt als "actuele depressie" in zo'n geval? We geven mensen ook anti-depressiva als het echt slecht met ze gaat, dat is toch ook een "actuele depressie" op zo'n moment?

Ik ben inmiddels een beetje bekend met het VU, en wat ik *denk* dat ze hiermee bedoelen is dat ze de patient vooral eerst in een situatie willen brengen wat voor hen ten tijde optimaal is. Dus als je bijvoorbeeld bij mensen woont die je transgender zijn niet steunen of je actief mishandelen of iets dergelijks, maakt dat niet voor een goeie plek om een medische transitie aan te gaan.

Ik hoop dat ik dit een beetje duidelijk heb verwoord.

Rachel_Windsor
Posted 04-08-2020 15:05 by Rachel_Windsor Wijzig reactieProfiel van Rachel_WindsorQuote dit bericht

Wat betreft de wachttijden ben ik eigenlijk wel benieuwd wat voor jou een goeie wachttijd is. Als anderhalf jaar tijd niet genoeg is, wat dan wel? Twee? Drie? Vier? En waar is deze extra wachttijd precies voor nodig?

Het is handig om te onthouden dat de meeste transgenders al gigantisch veel bedenktijd hebben genomen voordat ze deze beslissing uberhaupt hebben gemaakt; niemand gaat "zomaar" even een medisch traject aan.

Dit topic is 23 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com