IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Auteur:
Topic : Recensies Vorige pagina | Volgende pagina
Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 04-06-2002 13:55 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

quote:
Op 4 juni 2002 13:48 schreef Lady Rose het volgende:
De recenties in de Aardschok zijn sowieso vaak erg slecht.
Als zij een cd afkraken kun je em bijna blind kopen, want dan is ie goed


Klopt, ik koop hem ook alleen maar voor....waar koop ik hem eigenlijk voor?

ps: ladyrose, wat doet "member" achter jouw naam?


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 04-06-2002 13:55 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

ik doe niks met recensies want die zijn nagenoeg altijd gebaseerd op de smaak van de desbetreffende persoon. en die hebben er ook niet altijd verstand van. voorbeeld is de zogenaamde snelle ondergang van bands als hellhammer, bathory etc door kenners van de aardschok. ook hadden zij rijen van bands die het gingen maken. daar hoor je dus nooit meer wat van.
het enige wat ik wil lezen in een recentie is een beschrijving van de stijl (en zelfs daar valt nog over te discudieren) en dan bepaal ik zelf wel of ik het goed vind.


Sporty Voleg
Dude Nukem v2.0
Usericon van Sporty Voleg
Posted 08-05-2003 22:40 by Sporty Voleg Wijzig reactieProfiel van Sporty VolegQuote dit bericht

*kick* search

Een goede recensie is iig verduidelijkend / beschrijvend. Een lezer die niet bekend is met het materiaal moet eruit kunnen opmaken waarmee zij / hij te maken heeft.

Vergelijkingsmateriaal aandragen of een genre-aanduiding behoren tot de mogelijkheden, maar (zoals al werd aangegeven) valt dat ook al niet mee. Ik hoef geen voorbeelden te noemen, neem ik aan.

Een persoonlijke mening ontkom je niet aan. Bovendien kan die heel goed tot een leuke, leesbare en aantrekkelijke recensie leiden.

Een sterke negatieve mening prik je vrij snel doorheen evenals een 'asskisser.'

Wat misschien nog wel belangrijker is dan een aantal dingen die men wil terugzien in een recensie, is dat die recensie een prikkel is om naar iets te gaan luisteren. Zeg nou zelf, is het logisch om puur af te gaan op een review en / of een bepaalde recensent? Voordat je besluit een schijf al dan niet aan te schaffen, ga je die toch wel eerst even beluisteren?


Touché, pussycat!


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 08-05-2003 22:43 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 8 mei 2003 22:40 schreef Sporty Voleg het volgende:
Zeg nou zelf, is het logisch om puur af te gaan op een review en / of een bepaalde recensent? Voordat je besluit een schijf al dan niet aan te schaffen, ga je die toch wel eerst even beluisteren?

Echt niet, ik word al schijtziek van één misser, die middelmatige meuk mag mijn oren niet meer bereiken. Wat mensen wier smaak ik vertrouw zijn dan een prima filter.

Alleen bij twijfelgevallen wil ik nog wel eens een pre-luistersessie doen (meestal tot mijn grote spijt).


Sporty Voleg
Dude Nukem v2.0
Usericon van Sporty Voleg
Posted 08-05-2003 22:57 by Sporty Voleg Wijzig reactieProfiel van Sporty VolegQuote dit bericht

quote:
Op 8 mei 2003 22:43 schreef Dwaallicht het volgende:
Echt niet, ik word al schijtziek van één misser, die middelmatige meuk mag mijn oren niet meer bereiken. Wat mensen wier smaak ik vertrouw zijn dan een prima filter.

Alleen bij twijfelgevallen wil ik nog wel eens een pre-luistersessie doen (meestal tot mijn grote spijt).
Ik bedoelde als je überhaupt niet bekend bent met hetgeen beschreven wordt en je vooral wel geprikkeld wordt door de recensie.


Touché, pussycat!


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 08-05-2003 22:59 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

Hey sporty wat vind je van mijn recensie(s)?

negatieve kritiek is erg welkom zolang het maar opbouwend is

edit:http://groups.msn.com/Metaalfamilie/documenten.msnw?fc_a=0&fc_p=

[Dit bericht is gewijzigd door ghoulliette op 08-05-2003 23:01]


Sporty Voleg
Dude Nukem v2.0
Usericon van Sporty Voleg
Posted 08-05-2003 23:02 by Sporty Voleg Wijzig reactieProfiel van Sporty VolegQuote dit bericht

Ik lees niet alles. Welke kwamen er van jouw hand?


Touché, pussycat!


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 08-05-2003 23:02 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

degene op die link dus http://groups.msn.com/Metaalfamilie/documenten.msnw?fc_a=0&fc_p=
en op de voorpagina bij vandaag die over The Haunted ea


Sporty Voleg
Dude Nukem v2.0
Usericon van Sporty Voleg
Posted 08-05-2003 23:08 by Sporty Voleg Wijzig reactieProfiel van Sporty VolegQuote dit bericht

Ik ga het morgen even lezen, ok? Want ik zit hier zo hard te gapen dat ik aan lezen niet meer toe kom.


Touché, pussycat!


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 08-05-2003 23:10 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

helemaal prima, vind het al tof dat je uberhaupt de moeite wilt nemen


Sporty Voleg
Dude Nukem v2.0
Usericon van Sporty Voleg
Posted 09-05-2003 13:35 by Sporty Voleg Wijzig reactieProfiel van Sporty VolegQuote dit bericht

Ik ben te goed, ik weet het.

Het JD-stuk is beschrijvend sterk, behalve de omschrijving van het genre dat de band speelt. Die is wat beperkt. Death metal kan vele dingen betekenen: death, obituary, cannibal corpse, nile, etc. Werelden van verschil.

Bij Hatesphere gaat je dat al beter af door de vergelijking met andere bands. Dat geeft houvast. Ook omschrijvingen als "catchy," "schaal van entertainment" en "contact met het publiek" geven je een goede indruk van de kwaliteit van het optreden.

In het deel over Mastodon ga je weer een stapje verder. Je noemt ze een vreemde eend in de bijt en legt vrij nauwkeurig uit waarom en ook waarom het je aanspreekt. Goede verwoording/argumentatie en enthousiasme maken dit tot een leuk stukje leesvoer. En nog een stukje reclame voor een andere band die met dit hele gebeuren niets te maken heeft, zonder dat het storend is.

Het enige 'negatieve' dat ik kan zeggen over het stuk over The Haunted, is dat het een typische headliner-review is. Ik krijg er een beetje het 'dit-is-de-terechte-headliner-gevoel' bij. Zo van: 'the Haunted doet wat het moet doen en goed.' Maar daar ontkom je waarschijnlijk niet aan, want zo'n band is het nu eenmaal (ook mensen die deze band niet leuk vinden zullen het er wel mee eens zijn dat ze qua spelen en presentatie gewoon staan als een huis). Je licht prima toe waarom.

Tot slot: Ik ben nieuwsgierig geworden door deze review. Als één of meerdere van deze bands hier in de buurt zouden komen spelen, ging ik daarheen. Verder heeft je review een kop en een staart en een gestructureerd middenstuk. Dat is prettig lezen. Een duidelijke introductie en slot en een eigen mening die niet overheersend is en wel onderbouwd. Da's dus een ruime voldoende, ofwel er valt niet veel op aan te merken.


[ ]wat vind je van mijn review? [/ ]


Touché, pussycat!


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 09-05-2003 15:35 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

dankjewel, ik snap precies wat je bedoeld (edit: ik zie die punten van kritiek zelf ook goed terug), thanx voor jou zeer duidelijke review van mijn review

[Dit bericht is gewijzigd door ghoulliette op 09-05-2003 15:36]


Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 09-05-2003 16:17 by Claw Wijzig reactieProfiel van ClawQuote dit berichthttp://www.aardtmann.tk/

Schrijf geen recensie van iets omdat het moet. Maar schrijf een recensie omdat je er iets over kwijt wilt.


Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )


Vampire Ricardo
Usericon van Vampire Ricardo
Posted 09-05-2003 16:34 by Vampire Ricardo Wijzig reactieProfiel van Vampire RicardoQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vampiremagazine

quote:
Op 9 mei 2003 16:17 schreef Claw het volgende:
Schrijf geen recensie van iets omdat het moet.


Moeilijk uit te leggen aan labels als ze promo's opsturen...

[Dit bericht is gewijzigd door Vampire Ricardo op 09-05-2003 16:34]



Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 09-05-2003 19:59 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

Als je enkel recensies schrijft als je iets leuk of goed vindt, dan krijg je alleen maar positieve recensies. Da's niet alleen saai, maar ook nog eens erg ongeloofwaardig. Af en toe eens een CD kunnen afzeiken (als ie echt slecht is, natuurlijk) kan ook 's leuk zijn.


When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 09-05-2003 20:02 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 9 mei 2003 19:59 schreef Count Usher het volgende:
Als je enkel recensies schrijft als je iets leuk of goed vindt, dan krijg je alleen maar positieve recensies. Da's niet alleen saai, maar ook nog eens erg ongeloofwaardig. Af en toe eens een CD kunnen afzeiken (als ie echt slecht is, natuurlijk) kan ook 's leuk zijn.

Je kunt ook je ei kwijt willen juist omdat ze zo verschrikkelijk kut zijn.


Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 10-05-2003 10:51 by Claw Wijzig reactieProfiel van ClawQuote dit berichthttp://www.aardtmann.tk/

quote:
Op 9 mei 2003 16:34 schreef Vampire Ricardo het volgende:
Moeilijk uit te leggen aan labels als ze promo's opsturen...


Ja daarom zijn recensies van zines die allerlei promo's moeten recenseren ook vaak gewoon slecht imo.


Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )


TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 10-05-2003 13:40 by TNightmare (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van TNightmareQuote dit bericht

Quote van mij uit een ander topic:

"Het beste uitgangspunt lijkt me idd de vraag "wat zou ik zelf in een recensie willen lezen?". Je vraagt je, als je onbekend met een bepaalde band bent, dingen af:

1) Wat voor genre metal heb je mee te maken?
Als je dat al niet boeiend vindt hoef je niet meer verder te lezen nl.

2) Een vergelijking met ouder materiaal van de band (boeken ze progressie (of kan ik beter een oudere cd van hun kopen)? Vreemde genre-wentelingen?).

3) Ken ik de muzikanten mogelijk van andere bands? Of welke mogelijk bekende muzikanten hebben ooit in de band gespeeld? En hoe zijn ze bij deze band bezig vergeleken met hun oude bands?

4) Een vergelijking met ander materiaal uit het genre. Stelt deze band wat voor? Is het een kopie van een andere band? Duidelijk hoorbare invloeden van oudere bekendere bands?

5) Speciale gedachten/thema's achter de muziek/teksten?

6) Accenten op bepaalde instrumenten?

Deze punten staan in volgorde van hoe ze in mij op gekomen zijn, en ik mis er vast enkelen."


Vampire Ricardo
Usericon van Vampire Ricardo
Posted 10-05-2003 17:31 by Vampire Ricardo Wijzig reactieProfiel van Vampire RicardoQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vampiremagazine

quote:
Op 10 mei 2003 10:51 schreef Claw het volgende:
Ja daarom zijn recensies van zines die allerlei promo's moeten recenseren ook vaak gewoon slecht imo.


Zoals je het zo neerzet kan het 2 opties betekenen:

1) 99,99% van de zines zijn slecht aangezien zij promo's opgestuurd krijgen die ze moeten recenseren. Die andere 0,01% koopt alle releases zelf of download ze....en kiest dus datgene uit wat ze willen recenseren en zijn goed bezig in jouw ogen.

2) Zines krijgen zooi binnen die ze moeten recenseren maar dat de juiste kennis voor een aantal releases niet aanwezig is (denkend aan een death/grind zine die een black metal cd binnenkrijgt) waardoor je slechte en niet relevante recensies krijgt over een album....en dat je dat slecht vind.

Ik neem aan dat je het 2e aanstipt in je post want het eerste zou volstrekt belachelijk zijn. Ik kan ook alleen voormezelf spreken maar door optie 2 komt het dat Vampire nogal wat medewerkers heeft en dat er een goede belans is bij die medewerkers. 9 black metal fanaten en maar 1 grind figuur werkt al niet. Dus je heb meerdere medewerkers voor de pure underground black metal, de melodieuze black metal, avantgarde black metal etc. om maar een voorbeeld te noemen. Daarnaast hoe je rekening ermee dat als er iemand (tijdelijk) wegvalt om wat voor reden dan ook, dat er iemand is die het kan opvangen.



Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 09-11-2005 14:59 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

*kick*


Vampire Ricardo
Usericon van Vampire Ricardo
Posted 10-11-2005 20:58 by Vampire Ricardo Wijzig reactieProfiel van Vampire RicardoQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vampiremagazine

Moet zeggen dat ik nu niet met mezelf eens ben. Goed dat ik geen schizofreen ben anders zou het nog een vervelend avondje worden. Het "moeten" recenseren is bij mij in ieder geval afgezwakt naar "eerst kijken wat het is....". Komt misschien ook dat ik door de jaren heen wel zoveel rotzooi heb ontvangen, dingen die ook totaal niks met metal te maken heeft. Eerst heb je nog zoiets van "het kost zo'n band/label geld, we krijgen het voor niks, dus bespreken maar...is het negatief dan is het hun eigen schuld dat ze het opsturen". Nu zie ik het als complete vervuiling als er zo'n recensie online komt te staan. Vandaar dat ik ook steeds meer weiger.

Maar om de vraag uit 2002 naar boven te halen: "Wat is een goede recensie?"
In mijn ogen, een recensie gemaakt door een deskundige van band/genre met voldoende kennis, doorspekt met subjectiviteit en objectiviteit.



Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 10-11-2005 21:10 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Hmmm



Nou



kut


Je hebt gelijk ....

Maar ik merk ook door het vele "moeten" luisteren naar promo's dat je af en toe een beetje verstompt raakt ..


arrebar
On the turning away
Usericon van arrebar
Posted 10-11-2005 22:04 by arrebar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van arrebarQuote dit berichthttp://www.asbestmetal.nl

Een goede recensie is in mijn ogen een recensie die iemand kan vertellen of hij/zij de cd/ het concert goed vond.


"Een vrouw als jou, heb ik nooit gekend. Sterker nog, ik zou niet weten wie je bent" Herman Finkers


Vampire Ricardo
Usericon van Vampire Ricardo
Posted 10-11-2005 22:29 by Vampire Ricardo Wijzig reactieProfiel van Vampire RicardoQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vampiremagazine

quote:
Op 10 november 2005 21:10 schreef Jenje het volgende:
Hmmm



Nou



kut


Je hebt gelijk ....

Ik moet vaker niet eens zijn met mezelf...

quote:
Maar ik merk ook door het vele "moeten" luisteren naar promo's dat je af en toe een beetje verstompt raakt ..

Kan ik enigzins begrijpen ALS je van een bepaald genre alleen de klassiekers kan waarderen of je alleen naar beperkt aantal stijlen kan luisteren. Mijn geluk is dat ik naar alle stijlen binnen metal kan luisteren en in m'n kast heb staan. Stel ik kan alleen naar Funeral Doom en botte US Death metal luisteren. Na 25 albums "moeten" luisteren dan komt de kans dat je een album snel gemiddeld vind zeer snel om de hoek kijken. Ook denk ik dat het dan "schadelijk" kan(!) zijn als je van andere muzieksoorten hou omdat je dan je "vlucht" gaat nemen naar die andere muzieksoort en het als een verademing ziet dat je effe niet naar "botte US Death Metal cd #14" hoeft te luisteren. Maar dan heeft ook weer te maken met het volgend punt...

Recenseren (vele figuren schrijven RECENTIE...wat is het werkwoord dan? Recentieren?)is in mijn oog een geval van uitersten. Vele mensen kunnen gemakkelijk iets zinnigs schrijven over een album, kwestie is om dit mooi, informatief en goed leesbaar in te pakken. Alleen komt er ook nog de "karakter" van een recensent om de hoek kijken. Iemand die bijv. net 2 jaar naar Thrash luistert kan misschien heel goed schrijven, maar het kan zijn dat ie alles maar goed tot geweldig vind wat ie binnenkrijgt aan thrash. Zelfde geval dat een ouwe rot snel in de verleiding kan vallen in "vroegah was alles beter" of "tja, leuk...maar geen Pleasure to Kill hé".



BerserkerWoman
:)
Usericon van BerserkerWoman
Posted 10-11-2005 22:37 by BerserkerWoman Wijzig reactieProfiel van BerserkerWomanQuote dit berichthttp://zathuracs.tumblr.com

quote:
Op 10 mei 2003 13:40 schreef TNightmare het volgende:
Quote van mij uit een ander topic:

"Het beste uitgangspunt lijkt me idd de vraag "wat zou ik zelf in een recensie willen lezen?". Je vraagt je, als je onbekend met een bepaalde band bent, dingen af:

1) Wat voor genre metal heb je mee te maken?
Als je dat al niet boeiend vindt hoef je niet meer verder te lezen nl.

2) Een vergelijking met ouder materiaal van de band (boeken ze progressie (of kan ik beter een oudere cd van hun kopen)? Vreemde genre-wentelingen?).

3) Ken ik de muzikanten mogelijk van andere bands? Of welke mogelijk bekende muzikanten hebben ooit in de band gespeeld? En hoe zijn ze bij deze band bezig vergeleken met hun oude bands?

4) Een vergelijking met ander materiaal uit het genre. Stelt deze band wat voor? Is het een kopie van een andere band? Duidelijk hoorbare invloeden van oudere bekendere bands?

5) Speciale gedachten/thema's achter de muziek/teksten?

6) Accenten op bepaalde instrumenten?

Deze punten staan in volgorde van hoe ze in mij op gekomen zijn, en ik mis er vast enkelen."

kan er niet meer op verzinnen
dit zijn nou precies de vragen die ik me altijd stel


Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen