the wounded immortal |
twi rocks |
|
|
|
Posted 17-07-2006 18:46 by the wounded immortal |
|
|
fuck kben hier echt niet goed van, kende die kerel. kvoel me al heel de dag slecht erover. En het gaat wel degelijk over hem.
Kraker randt vier meisjes aan in Gent
GENT - Minstens vier minderjarige allochtone meisjes zijn de afgelopen twee maanden aangerand op speelpleintjes in Gent. Dankzij een uitstekende samenwerking van de lokale recherche en de interventiepolitie, het wakkere oog van een wijkinspecteur en een opvallend oranje fiets, kon de 37-jarige Steven W. dinsdagavond na een achtervolging door het centrum van Gent bij de kraag worden gevat.
Morgen vind ik de dader'', zei buurtinspecteur Roger Verheyen half gekscherend tegen zijn collega's toen hij maandag uit het politiebureau stapte. Daar hadden alle wijkagenten een robotfoto te zien gekregen van de man die al twee maanden in het Gentse op rooftocht was om zijn lusten bot te vieren op meestal zeer jonge meisjes.
Roger Verheyen kon toen niet bevroeden dat zijn voornemen vierentwintig uur later zou uitkomen.
,,Ik had dinsdag een dagje vrij'', zegt de buurtinspecteur. ,,'s Namiddags stond ik met mijn auto voor het rode licht in de De Smetstraat toen mijn blik op een vuil oranje mountainbike viel. Op de briefing waren we op die kleur gewezen. Dan zag ik zijn pet, zijn baard en zijn snor. Alles strookte met de robotfoto. Even was er oogcontact tussen ons maar dan sloeg hij de IJskelderstraat in. Ik wou hem achtervolgen maar dan moest ik rechtsomkeer maken in de straat en dat was moeilijk. Ik heb toen onmiddellijk alarm geslagen.''
Felicitaties
Luttele minuten later had de politie een perimeter opgetrokken rond de Gasmeterlaan. De fietser werd opnieuw gesignaleerd in de Tolhuislaan. De politie zette de achtervolging in langs de Baudeloostraat, de Vrijdagmarkt en Sint-Jacobs. Uiteindelijk kon de vluchter tegengehouden worden op de brug Jorremaaie aan het einde van de Steendam. Tussen het eerste alarm en de inrekening waren geen twintig minuten verlopen. Het was het positieve slotakkoord van een twee maanden lange, intensieve speurtocht van de lokale recherche, de interventiepolitie en de buurtinspecteurs. ,,Ik heb de hele dag al felicitaties gekregen'', zegt Roger Verheyen, die in het verleden ook al een brand opmerkte en een dief op heterdaad betrapte. ,,Dit voelt heel goed aan.''
Vier feiten bekend
Ondertussen heeft de aangehouden Steven W. (37) vier zedenfeiten bekend. De man ging telkens op zoek naar mogelijke slachtoffers in parkjes en speelpleintjes. Een zesjarig Turks meisje uit de Muide werd eind mei in de Vorkstraat, een zijstraat van de straat waarin ze woont, meegelokt en aangerand. Diezelfde week sloeg de man toe bij een ander minderjarig meisje van Oost-Europese origine. De migrantengemeenschap werd via de imams gevraagd een oogje in het zeil te houden en het onderzoek mee verder te helpen.
Twee weken geleden lokte hij op een speelparkje in de Londenstraat - opnieuw in de volkswijk de Muide - een zesjarig Turks meisje mee met snoep en penetreerde haar met zijn vinger. Achteraf vertelde het slachtoffertje aan oudere zusjes en buurmeisjes dat iemand haar had pijn gedaan. De ouders dienden klacht in en dankzij de allermodernste verhoortechnieken konden de speurders belangrijke informatie over de dader verkrijgen van het kind, zoals het feit dat hij zich met een oranje fiets verplaatste. Aan de hand van het verhoor kon de robotfoto verfijnd worden. Het was dat beeld dat alle wijkinspecteurs maandag op een briefing te zien kregen. Die dag nog randde de kinderlokker een meisje aan in de omgeving van de Dendermondsesteenweg in Sint-Amandsberg.
Oproep aan allochtonen
Steven W. heeft geen officieel adres. De man heeft op verschillende plekken gewoond in West-Vlaanderen en ook in Groot-Brittannië. In 1996 werd hij ingeschreven in Gent. Volgens goede bron zou hij in die tijd gesignaleerd zijn in een Gents kraakpand aan de Lozevisserstraat en zou hij toen ook opgepakt zijn voor zedenfeiten. Een strafblad heeft hij niet. De jongste jaren was men zijn spoor bijster.
De politie vermoedt dat de man nog meer slachtoffertjes heeft gemaakt en doet dan ook een oproep aan ouders om dat te melden. Makkelijk zal dat niet zijn omdat de dader zijn prooien uitsluitend uitkoos in allochtone milieus. In de moslimcultuur is een meisje dat geen maagd meer is, niet langer huwbaar. Daarom is er grote druk om zware zedenfeiten bij jonge meisjes te verzwijgen.
Omdat de kinderlokker ook foto's maakte van zijn slachtoffertjes, vreest de politie dat de beelden zouden kunnen opduiken in het pedofiele circuit.
Geert NEYT
|