quote:
Op 9 maart 2004 13:56 schreef Griffin het volgende:
Hm. “Het beste ervan maken” – een spreuk waarin ik met tegenzin geloof. Het besef van de zinsloosheid van het leven maakt het geloven toch vrij lastig. Waarom zou ik? Ik ben er nog niet uit. Enerzijds wil ik zoveel mogelijk weten (en lezen), anderzijds wordt het me steeds duidelijker dat ik niets weet. Wat ik met mijn toekomst wil doen is me ook nog geheel onduidelijk. Ik stond er eerst op sterrenkunde te doen – toen ik inzag dat dat toch niet was wat ik wilde ben ik overgestapt op een ander profiel waardoor ik nu het gemiste half jaar alleen moet inhalen.
This is one of the hardest lessons for humans to learn. We cannot admit that things might be neither good nor evil, neither cruel nor kind, but simply callous - indifferent to all suffering, lacking all purpose.
-Richard Dawkins
Maar goed, ik heb de test gedaan, en er waren toch wel vrij veel vragen waarin ik eigenlijk geen echt passend antwoord kon vinden, ik beschouw mezelf dan ook als een atheist, een resultaat dat volgens mij niet eens in de test voorkomt (maar misschien vervangen is door egoist, wat toch in mijn optiek heel wat anders is). Griff, wat jij zegt klinkt meer als nihilisme, ik kan er verder ook niet veel over zeggen maar ik wens je in ieder geval veel succes met het vinden van je eigen weg door het leven. Oh, en mocht het helpen, hier nog een Richard Dawkins quote (tsja, heb zojuist zijn quotes pagina doorgespit dus vandaar

)
quote:
"The world and the universe is an extremely beautiful place, and the more we understand about it the more beautiful does it appear. It is an immensely exciting experience to be born in the world, born in the universe, and look around you and realize that before you die you have the opportunity of understanding an immense amount about that world and about that universe and about life and about why we're here. We have the opportunity of understanding far, far more than any of our predecessors ever. That is such an exciting possibility, it would be such a shame to blow it and end your life not having understood what there is to understand."
Oh, en wat die test betreft:
1. humanisme
2. boeddhisme en protestantisme
Die protestantisme vind ik wel interessant omdat mijn vader protestants is opgevoed, maar ik denk eigenlijk eerder dat het komt doordat ik "Het is beter te trouwen dan te branden." als antwoord op de laatste vraag koos. Dit omdat dat voor mij het meest correcte antwoord is.
Ah, net even veranderd en het blijft Protestantisme, tsja, hebben mijn grootouders toch nog wat repercussies in mijn levensvisie gehad (volgens die test dan).