Jenje |
The power of the riff compels me |
 |
 |
|
Posted 16-05-2006 14:53 by Jenje (Speciaal lid) |
      |
|
quote: Hirsi Ali licht vertrek toe
Uitgegeven: 16 mei 2006 13:50
Laatst gewijzigd: 16 mei 2006 14:46
AMSTERDAM - "Politiek was voor mij een kwestie van vallen en opstaan. Ik kies nu voor een internationaal grensoverschrijdend debat voor de emancipatie voor moslimvrouwen", aldus Hirsi Ali dinsdag in een eerste toelichting op haar vertrek uit Nederland. Het VVD-kamerlid gaat in beroep tegen de vaststelling van minister Verdonk (Vreemdelingenzaken) dat ze mogelijk nooit het Nederlanderschap heeft verkregen.
In haar persconferentie zegt de politica altijd zeer open te zijn geweest over haar onjuiste naam en uithuwelijking. "Hoe vaak geven mensen op de vlucht andere namen op? Het ontnemen van mijn Nederlanderschap is een buitenproportionele sanctie."
Hirsi Ali geeft toe dat het moeilijk is om met zo veel bedreigingen en politie te moeten leven. "Moeilijk maar niet onmogelijk. Het besluit van een minister maakt het voor mij onmogelijk hier te blijven. Ik ga weg maar de vragen blijven", aldus Hirsi Ali. "Ik ga Nederland verlaten. Verdrietig en opgelucht zal ik mijn koffers pakken."
Bereikt
Hirsi Ali heeft naar eigen zeggen een hoop bereikt in de Tweede Kamer. "Ik heb de ondergeschikte positie van migrantenvrouwen aan de orde gesteld, met name de positie van moslimvrouwen. Ik heb duidelijk gemaakt dat de islam op belangrijke punten onverenigbaar is met een liberale rechtstaat."
"Daarnaast heb ik op mijn manier bijgedragen aan de debatten over onderwerpen als eerwraak, vrouwenbesnijdenis en huiselijk geweld. Deze zorgwekkende onderwerpen zijn nu niet meer weg te denken uit Den Haag."
Vertrek
Volgens Hirsi Ali heeft de recente media-aandacht over het verstrekken van onjuiste informatie over haar verleden bij haar komst naar Nederland, haar vertrek versneld. Omdat het Haagse gerechtshof eind april besloot dat zij haar woning eind augustus moet verlaten, kiest Hirsi Ali ervoor per september in de Verenigde Staten aan de slag te gaan.
Zalm
VVD-leider Gerrit Zalm laat weten begrip te hebben voor de beslissing van Hirsi Ali om de Kamer te verlaten. "De problemen met de huisvesting en haar veiligheid maken het leven voor haar onmogelijk."
Zalm is verbaasd dat ruim drie jaar lang niemand haar naturalisatie ter discussie heeft gesteld. "Ik respecteer het besluit van minister Verdonk, maar ben wel verbaasd over de snelheid van het besluit. Die snelheid zijn we van de IND niet gewend."
De VVD-leider zei dat de snelheid van Verdonk en de mogelijkheden voor Hirsi Ali in het kabinet besproken zullen worden. "Ik hoop dat de IND een eventueel hernieuwde aanvraag even snel zal behandelen."
Geen zorgen
Zalm wees er op dat het normaal een paar weken duurt voordat Kamervragen beantwoord worden. Nu zei Verdonk in reactie op de vragen uit de Kamer de eerste dag dat Hirsi Ali zich geen zorgen hoeft te maken. Dan volgt een onderzoek naar feiten die al drieëneenhalf jaar bekend zijn en dan is er binnen een dag een antwoord aan de Kamer, hield Zalm de media voor. "Dat is een opmerkelijke snelheid."
Spoeddebat
Mogelijk is er eind van de middag een spoeddebat over de hele kwestie. Het spoeddebat is aangevraagd door GroenLinks.
Ik moet nu heel heftig over die film denken met die excuus-neger ....
Wat een zielig gezemel, mevrouwtje loopt nu tegen de lamp en dan gaat ze huilen. Kut voor jij!
 |