IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Hoe kun je stemsparend screamen en grunten? Volgende pagina
madeline usher
The sow is mine!!
Usericon van madeline usher
Posted 11-01-2002 22:57 by madeline usher Wijzig reactieProfiel van madeline usherQuote dit bericht

Zoals jullie weten,heb ik zelf ff in een
band(je)gezongen.Had echter een zwaar probleem...als ik een beetje emotioneel werd,schreeuwde of brulde ik mijn stem gewoon nadezak en ging ik soms zelfs happend naar adem tegen de vloer(uit woede of verdriet).Hoe kan je dit vermijden?

Hello-hooray-let the show begin-I've been ready

Rectum Lobotomy
Usericon van Rectum Lobotomy
Posted 11-01-2002 23:00 by Rectum Lobotomy Wijzig reactieProfiel van Rectum LobotomyQuote dit bericht

Ik heb zelf geen ervaring met vocalen maar ademhalingsoefeningen schijnen heel erg veel te schelen, en melk drinken als je geen sterke drank nuttigd. Melk en sterke drank 'verneuken je strot' zodat er een mooi geluidje uit komt.

bazzio
opa lives!
Usericon van bazzio
Posted 11-01-2002 23:02 by bazzio Wijzig reactieProfiel van bazzioQuote dit bericht

Grunten moet je niet uit je strot doen (hou je niet lang vol), maar uit je middenrif

Bazzio Attacks!!!

Rectum Lobotomy
Usericon van Rectum Lobotomy
Posted 11-01-2002 23:08 by Rectum Lobotomy Wijzig reactieProfiel van Rectum LobotomyQuote dit bericht

quote:
Op 11 januari 2002 23:02 schreef bazzio het volgende:
Grunten moet je niet uit je strot doen (hou je niet lang vol), maar uit je middenrif

Dat heb ik ook al vaker gehoord idd.
Maar als je het niet kan sta je echt met je bek vol tanden want grunt maar eens uit je middenrif zonder dat je weet hoe het moet...

Sharteel
Mesmerized
Usericon van Sharteel
Posted 11-01-2002 23:14 by Sharteel Wijzig reactieProfiel van SharteelQuote dit berichthttp://www.photopit.be

Stemsparend grunten of screamen kan eingelijk niet omdat je zowiezo teveel kracht moet zetten op je stembanden. je kan de last wel wat verlichten door je stem te ondersteunen door buikademhaling.
Als je buikademhaling juist toepast dan kan je noten of grunts ofzo als het ware op een steunplateau leggen... Je kan leren dat plateau naar boven en beneden te dwingen met je ademhaling, het vastzetten enzovoort,... Het klinkt misschien abstract maar eens je het doorhebt (wat wel lang kan duren, bij mij zo'n jaar) raak je het nooit meer kwijt...

Buikademhaling kan je als volgt leren:
Manier 1: Ga op de grond liggen en leg een pak suiker van een kilo op je onderbuik. Probeer het met de adem omhoog te duwen...
Als dat een beetje gericht lukt, porbeer je je adem drie tellen vast te zetten en dan rustig uit te ademen.

Manier 2: Ga rechtop staan, handen in je zij... Probeer bij het inademen je handen opzij te duwen...

Belangrijk is dat je niet gewoon je spieren gaat gebruiken onafhankelijk van je ademhaling...
Er zijn zo nog wel meer oefeningen.. Ik stuur er wel een paar door als je wil...

Can anybody see the light.. Where the morn meets the dew... And the tide rises...Did you realise no one can see inside your view... Did you realise forwhy this sight belongs to you...

Sharteel
Mesmerized
Usericon van Sharteel
Posted 11-01-2002 23:29 by Sharteel Wijzig reactieProfiel van SharteelQuote dit berichthttp://www.photopit.be

Wat eigenlijk nog belangrijker is: je stem goed opwarmen... Hierover vind je wel info op het net...

Een manier is gewoon een toon pakken die je ligt en dan heel stil zoemen... Zzzzzzzz... En terwijl knauwbewegingen maken om je mondspieren te ontspannen..

Can anybody see the light.. Where the morn meets the dew... And the tide rises...Did you realise no one can see inside your view... Did you realise forwhy this sight belongs to you...

Lord Morgoth
Fear me...
Usericon van Lord Morgoth
Posted 12-01-2002 0:18 by Lord Morgoth Wijzig reactieProfiel van Lord MorgothQuote dit bericht

Bint hier:

Ik zal wel ff vragen of Volthor eventueel nog wat extra info kan posten. Vorig jaar hebben we "Grunten met Vincent"-workshop georganiseerd tijdens de muziekweek op de studentenvereniging

Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H’ghar

Infaustus
Fetus Eater
Usericon van Infaustus
Posted 12-01-2002 3:09 by Infaustus Wijzig reactieProfiel van InfaustusQuote dit bericht

ik heb zelf nooit ergens last van ofzo, dus dit is voor mij niet echt nodig ,maar als ik vee gerookt heb, en dan ga grunten ,dan kan het na een tijdje wel wat pijnlijk worden ,net zoals na een tijdje schreeuwen...

No meat is sweater

McDoom
[Dit bericht is gemodereerd door zillah-morte]
Usericon van McDoom
Posted 12-01-2002 4:20 by McDoom Wijzig reactieProfiel van McDoomQuote dit bericht

quote:
Op 11 januari 2002 23:29 schreef Sharteel het volgende:
Wat eigenlijk nog belangrijker is: je stem goed opwarmen..

Yep, net zo als Dani Filth die ook altijd een warming up deed, en toch zijn stem verklootte? (FF de nieuwe smilies testen! )

[Dit bericht is gewijzigd door McDoom op 12-01-2002 4:23]

Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 12-01-2002 4:40 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Ik weet niet hoe Legion van Marduk het doet, maar zo moet het dus niet!

Het ligt eraan of je zo diep mogelijk wilt grunten of dat je meer de schreeuwerige kant op wilt. De techniek verschilt enorm.
Bijv: John Tardy (Obituary) gebruikt z'n strot duidelijk totaal anders dan Mike van Maastrigt (ex-Sinister) een Edwin Kelder (Altar) of Dicky Barett (The Mighty mighty bosstones).

Die laatste zingt echt met een gruntzang!!! (Check hiervoor oude muziek van hen)

Anyway: je keel vochtig houden is een vereiste. Waarom klinkt het anders zo goed onder de douche? Bier lijkt goed te smeren, maar alcohol is eigenlijk funest op de lange duur.

Of je moet Tom Waits willen heten: in dat geval kan ik zoveel mogelijk whiskey aanraden!!!!!!

Wat kan werken is bijvoorbeeld 'Islamoos' (kan je kopen in de Tuinen van...) oftewel Ijslandsmos wat bedoelt is om speeksel los te maken zodat je strot niet uitdroogt en gaat 'schuren'.

Thee werd ook wel eens aangeraden, maar heb ik zelf nooit gebruikt (zal wel die verrekte brandnetelthee geweest zijn!)

O ja, veel mensen maken de denkfout om ook een hoog volume te moeten produceren! Laat de versterker het werk doen!!!

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 12-01-2002 4:49]

The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.

McDoom
Usericon van McDoom
Posted 12-01-2002 4:43 by McDoom Wijzig reactieProfiel van McDoomQuote dit bericht

quote:
Op 12 januari 2002 4:40 schreef Mutilator het volgende:
Ik weet niet hoe Legion van Marduk het doet, maar zo moet het dus niet!

O ja, veel mensen maken de denkfout om ook een hoog volume te moeten produceren! Laat de versterker het werk doen!!!

Ja, een waarheid als een koe! Volume zonder versterkers betekent ook een stem als een mier op den duur!

Mutilator
Usericon van Mutilator
Posted 12-01-2002 4:48 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 12 januari 2002 4:43 schreef McDoom het volgende:
Ja, een waarheid als een koe! Volume zonder versterkers betekent ook een stem als een mier op den duur!

Ik hoop niet dat je jezelf bedoelt maar Legion!

Misschien is het verhaal van Bart Smiths bekend? Dat was de originele zanger van The Gathering totdat hij poliepen op z'n stembanden kreeg. (voor zover ik weet zijn dat witte bultjes op je stembanden waardoor je je stem definitief kwijt kan raken!!!!!)

The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.

McDoom
Usericon van McDoom
Posted 12-01-2002 4:50 by McDoom Wijzig reactieProfiel van McDoomQuote dit bericht

quote:
Op 12 januari 2002 4:48 schreef Mutilator het volgende:
Ik hoop niet dat je jezelf bedoelt maar Legion!

Misschien is het verhaal van Bart Smiths bekend? Dat was de originele zanger van The Gathering totdat hij poliepen op z'n stembanden kreeg. (voor zover ik weet zijn dat witte bultjes op je stembanden waardoor je je stem definitief kwijt kan raken!!!!!)

Ja, ik bedoel gelukkig Legion en ook Bartje!
Ik doe zelf niet veel aan grunten( alleen het huis tuin en keuken-spul )
Maar Mutilator! Wellicht ben jij ook bekend met het laatste werk van de grote Bart?

Mutilator
Usericon van Mutilator
Posted 12-01-2002 4:53 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 12 januari 2002 4:50 schreef McDoom het volgende:
Maar Mutilator! Wellicht ben jij ook bekend met het laatste werk van de grote Bart?

Eigenlijk niet! Ik weet dat z'n band Wish heet en dat ze 2 cd's uit hebben, maar heb het nooit gehoord. Is het de moeite waard? (En hoe klinkt Bart tegenwoordig?)

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 12-01-2002 4:59]

McDoom
Usericon van McDoom
Posted 12-01-2002 5:01 by McDoom Wijzig reactieProfiel van McDoomQuote dit bericht

quote:
Op 12 januari 2002 4:53 schreef Mutilator het volgende:
Eigenlijk niet! Ik weet dat z'n band Wish heet en dat ze 2 cd's uit hebben, maar heb het nooit gehoord. Is het de moeite waard? (En hoe klinkt Bart tegenwoordig?)

De eerste CD wel! Ik heb dit dingetje in '95 gekocht en draai het nog steeds(het is gothic/industrial/doom, met af en toe valse zang van Bart en ook grunts)
De tweede CD is meer rock-achtig, en doet me niks.
Die eerste daarentegen bezorgt me keer op keer weer kippenvel...
Deze staat trouwens sinds vorig weekend op de ftp van Rajackar!

Mutilator
Usericon van Mutilator
Posted 12-01-2002 5:07 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Cool! 'k ga d'r meteen heen!
Thanx!!!!!!!

Bart klinkt op het eerste oor als Andrew Ridgely van The Sisters of Mercy! (drumcomputertje ook) Best ff wennen, maar lekker sfeertje!

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 12-01-2002 5:23]

rajackar
Rape the houses! Burn the women!
Usericon van rajackar
Posted 12-01-2002 12:06 by rajackar (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van rajackarQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com/rajackar

Ik grunt ook al weer een behoorlijk tijdje. Wat ik kan aanraden is inderdaad het ademenen vanuit je buik. Adem zo diep mogelijk. Deze spieren moet je trainen. En drinken inderdaad. Het voelt beter, het is lekker als je je helemaal uit de naad zweet en het helpt je stem nog ook. Bier is niet perfect maar staat live () natuurlijk wel het tofste

De nacht heeft vleugels maar nimmer teugels. * Grindpad * Facebook * http://twitter.com/rajackar

Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 12-01-2002 13:47 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Tja .. en gewoon veel oefenen ...
minstens weekelijks ...

Als je het eens in de zoveel weken een keer doet heb je er veel meer last van heb ik gemerkt.

Mutilator
Usericon van Mutilator
Posted 07-07-2002 5:20 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 12 januari 2002 12:06 schreef rajackar het volgende:
... Bier is niet perfect maar staat live () natuurlijk wel het tofste

Klinkt alsof je a;vast voor een gig een beter spoelmiddel in een leeg bierflesje giet...

ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 16-11-2006 2:17 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

ik begrijp dat je het geluid niet uit je keel moet halen, maar waar komt dat het rauwe vandaan? of is het met buikademhaling alleen lichter voor de keel. ik heb echt geen idee hoe je een grunt maakt zonder je keel (een beetje) te gebruiken, terwijl ik over buikademhaling altijd al controle had.

screamen met buikademhaling lukt me wel

♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><

Schaep
Usericon van Schaep
Posted 16-11-2006 2:19 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

quote:
Op 16 november 2006 2:17 schreef ElitE het volgende:
ik heb echt geen idee hoe je een grunt maakt zonder je keel (een beetje) te gebruiken, terwijl ik over buikademhaling altijd al controle had.

Beschimmeld brood eten.

ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 16-11-2006 2:22 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

dan gaat alleen mijn keelpijn over...
edit: hee goed idee

[Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 16-11-2006 2:22]

♀<o(((>< <o(((><

BVT
Usericon van BVT
Posted 16-11-2006 9:52 by BVT Wijzig reactieProfiel van BVTQuote dit berichthttp://www.nototherwisespecified.nl

quote:
Op 16 november 2006 2:17 schreef ElitE het volgende:
ik begrijp dat je het geluid niet uit je keel moet halen, maar waar komt dat het rauwe vandaan? of is het met buikademhaling alleen lichter voor de keel. ik heb echt geen idee hoe je een grunt maakt zonder je keel (een beetje) te gebruiken, terwijl ik over buikademhaling altijd al controle had.

screamen met buikademhaling lukt me wel

De oefeningen die Barteel gebruikt ( zangles gehad?) werken voor mij goed. Daarnaast heeft het inderdaad weinig zin om harder te willen schreeuwen dan de band. ( versterker wat harder, mocht hij blijven rondzingen dan kan je altijd een goede microfoon overwegen met zon aan/uit knopje)
Daarnaast is het forceren van je stem het stomste wat je kan doen. Een ieder heeft een bepaald bereik met zijn stem banden en niet iedereen kan zo laag als bijvoorbeeld Chis barnes.
Probeer eerst te grunten in je eigen stembereik, dus niet lager of hoger dan 'pretig' voelt.

Dit krijg ik eruit: http://www.myspace.com/bloodsin

[Dit bericht is gewijzigd door BVT op 16-11-2006 9:53]

ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 16-11-2006 11:43 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

mwa ben niet echt van plan om er echt watg mee te doen ben alleen nieuwsgierig.
maar ik begrijp wel dat je niet moet forceren en je buikademhaing moet gebruiken maar voor het "gore" geluid komt dat uit de stembanden of de keel?

♀<o(((>< <o(((><

BVT
Usericon van BVT
Posted 16-11-2006 11:57 by BVT Wijzig reactieProfiel van BVTQuote dit berichthttp://www.nototherwisespecified.nl

Al het geluid komt uit je keel-langs de stembanden, het geluid word veroorzaakt door het trillen van de stambanden.

Het geluid dat in het strottenhoofd wordt gemaakt, moet nog worden omgevormd tot verstaanbare spraak. Dit gebeurt in de mond-, neus- en keelholte waarbij ook het gebit, de lippen, de wangen, het verhemelte en de tong een belangrijke rol spelen. Voor een duidelijk verstaanbare spraak moet elk van deze organen goed functioneren.
Maar goed, dan heb je het over spraak, er zijn zangers( ahum, grunters) die nooit kunnen rochelen. In samen spraak met al de bovengenoemde tips, kan het ook gewoon zijn dat een zanger het gewoon niet kan.

ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 16-11-2006 11:58 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 16 november 2006 11:43 schreef ElitE het volgende:
mwa ben niet echt van plan om er echt watg mee te doen ben alleen nieuwsgierig.
maar ik begrijp wel dat je niet moet forceren en je buikademhaing moet gebruiken maar voor het "gore" geluid komt dat uit de stembanden of de keel?

In principe kun je over je stembanden grunten, maar dan mag je daarna fijn in je stembanden laten snijden. Poliepen, stembandkanker, fijn spul

Het karakteristieke geluid bij grunten komt uit de keel, de diepte van het geluid komt uit de buik. Probeer het geluid zover mogelijk van beneden in je keel te halen, dan merk je vanzelf dat je strottenhoofd (adamsappel) naar beneden duwt. Het karakteristieke geluid komt van het "klepperen" van je strottenhoofd.

Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.

Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com