IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Auteur:
Topic : Filosofie vs Wetenschap Vorige pagina
lygophile
de rogue
Usericon van lygophile
Posted 29-11-2006 1:28 by lygophile Wijzig reactieProfiel van lygophileQuote dit bericht

ik vind het voorgestelde onderscheid maar vaag. filosofie maakt een theorie die al dan niet waar is, en wetenschap een theorie die tijdelijk waar is?

dat is een behoorlijk 'ineffectual' verschil nietwaar?

wat ik ervan vernomen denk te hebben is dat de filosofie zich nogal tegen de wetenschap keert, het beschouwende als een religie ofzo....

andersom netzoiets geloof ik.
maarja...aangezien 'this very' gewouwel het gebied van de filosofie is, en je dus nooit een solide 'case' kan maken voor de wetenschap zonder een uitstapje naar de filosofie, lijkt me persoonlijk de winnaar wel duidelijk.

wetenschap gaat uit van...'wetenschap' (lees: aanname). van feiten en conclusies. "zie je, ik toon dit of dat aan dus..".
filosofie gaat uit van logika. van "zou dit?", of "hoe zit het nou echt?".

en tja...van wetenschap gaat de techniek mischien vooruit, van filosofie gaat de samenleving vooruit.
en alle grote wetenschappers waren volgens mij tevens filosofen. grote filosofen waren uitsluitend wetenschappers als je filosofie een wetenschap noemt.

en daarbij is wetenschap niets zonder, zou ook nooit hebben bestaan zonder, en is onderhevig aan de filosofie. filosofie maakt hooguit gebruik van de wetenschap.

wetenschap, of 'science', is de 'knowledge' (ook een vertaling van "wetenschap") van de mensheid, filosofie de wijsheid van de mensheid. de een is handig, de ander nodig.


Dolk
Usericon van Dolk
Posted 27-01-2007 1:11 by Dolk Wijzig reactieProfiel van DolkQuote dit bericht

Kijk eens naar 'What the bleep... down the rabbit hole' zou ik zeggen.
De eerste versie is inmiddels ZWAAR achterhaald, maar de tweede klopt toch aardig goed, zeker omdat ze ook nog een stukje de toekomst in filosoferen, en echt onverklaarbare dingen bewijzen. Echt, kijk en je ziet dat t samen gaat!
(superfilm... zie je wel dat mijn nerderigheid (overigens alleen natuurkundige stromingen als kernfysica en astronomie) best samengaat met mijn overgevoelige spirituele ikje:p


Cainam Ladicius
Usericon van Cainam Ladicius
Posted 27-01-2007 14:24 by Cainam Ladicius Wijzig reactieProfiel van Cainam LadiciusQuote dit bericht

quote:
Op 27 januari 2007 1:11 schreef Dolk het volgende:
Kijk eens naar 'What the bleep... down the rabbit hole' zou ik zeggen.
De eerste versie is inmiddels ZWAAR achterhaald, maar de tweede klopt toch aardig goed, zeker omdat ze ook nog een stukje de toekomst in filosoferen, en echt onverklaarbare dingen bewijzen. Echt, kijk en je ziet dat t samen gaat!
(superfilm... zie je wel dat mijn nerderigheid (overigens alleen natuurkundige stromingen als kernfysica en astronomie) best samengaat met mijn overgevoelige spirituele ikje:p


Ik weet niet of ik nog een poging wil wagen, deel 1 was ZOOOO slecht, echt om te huilen.



Dolk
Usericon van Dolk
Posted 27-01-2007 20:49 by Dolk Wijzig reactieProfiel van DolkQuote dit bericht

Deel 1 heb ik nog niet half uit kunnen zitten, maar ik ben fan van deel 2


Griffin
Usericon van Griffin
Posted 28-01-2007 21:46 by Griffin Wijzig reactieProfiel van GriffinQuote dit bericht

quote:
Op 29 november 2006 1:28 schreef lygophile het volgende:


wat ik ervan vernomen denk te hebben is dat de filosofie zich nogal tegen de wetenschap keert, het beschouwende als een religie ofzo....

haha wtf die heb ik nog niet gehoord
*gaat weer terug de studieboeken in.. woensdag tentamen van kant's kritik*..


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 07-01-2023 17:51 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/



When your people matter, menstrual health matters


OPPEREINDBAAS
The user formerly known as EINDBAAS
Usericon van OPPEREINDBAAS
Posted 07-01-2023 18:15 by OPPEREINDBAAS Wijzig reactieProfiel van OPPEREINDBAASQuote dit bericht

Leuke interviews geeft Donald Hoffman ja, maar zijn theorie heeft niets met religie te maken. Heb zijn boek "The case against reality" hier al een tijdje liggen, binnenkort eens gaan lezen.


Dwazen die menen wijs te zijn, zijn de ergste dwazen.


Nix
Usericon van Nix
Posted 07-01-2023 22:35 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

Dit vind ik nogal een gekke topictitel.



[Edit] Taaltechnisch mankementje opgelost.

[Dit bericht is gewijzigd door Nix op 08-01-2023 12:37]


I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 07-01-2023 22:41 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Ik ook!




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen