lygophile |
de rogue |
|
|
|
Posted 29-11-2006 1:28 by lygophile |
|
|
ik vind het voorgestelde onderscheid maar vaag. filosofie maakt een theorie die al dan niet waar is, en wetenschap een theorie die tijdelijk waar is?
dat is een behoorlijk 'ineffectual' verschil nietwaar?
wat ik ervan vernomen denk te hebben is dat de filosofie zich nogal tegen de wetenschap keert, het beschouwende als een religie ofzo....
andersom netzoiets geloof ik.
maarja...aangezien 'this very' gewouwel het gebied van de filosofie is, en je dus nooit een solide 'case' kan maken voor de wetenschap zonder een uitstapje naar de filosofie, lijkt me persoonlijk de winnaar wel duidelijk.
wetenschap gaat uit van...'wetenschap' (lees: aanname). van feiten en conclusies. "zie je, ik toon dit of dat aan dus..".
filosofie gaat uit van logika. van "zou dit?", of "hoe zit het nou echt?".
en tja...van wetenschap gaat de techniek mischien vooruit, van filosofie gaat de samenleving vooruit.
en alle grote wetenschappers waren volgens mij tevens filosofen. grote filosofen waren uitsluitend wetenschappers als je filosofie een wetenschap noemt.
en daarbij is wetenschap niets zonder, zou ook nooit hebben bestaan zonder, en is onderhevig aan de filosofie. filosofie maakt hooguit gebruik van de wetenschap.
wetenschap, of 'science', is de 'knowledge' (ook een vertaling van "wetenschap") van de mensheid, filosofie de wijsheid van de mensheid. de een is handig, de ander nodig.
|