|
Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 | ||||
Auteur: |
|
|
Ooow je bedoelt vanuit je eigen onbewuste, en niet van 'buitenaf'! Dan ben ik het iig eens met je. Not all who wander are lost. - JRR Tolkien |
|
quote: maar het zou ook kunnen dat het wel vaststaat(dus lot) maar dat het gewoon niet te berekenen is door een mens. Zoals jij het al schrijft. deze vraag is niet te beantwoorden. |
|
quote: Ja precies! Daarom zeg ik dat lot hetzelfde als toeval is. Gesteld dat je buiten dit universum kon staan, dan zou je de huidige toestand van het universum kunnen berekenen, en bijgevolg ook voorspellingen kunnen doen (mits je daar de capaciteit toe hebt). 'Chaos' betekent niet 'at random'. De dingen gebeuren niet willekeurig. Ze gebeuren als gevolg van de toestand van het universum. Maar omdat het onmogelijk is om met Alles rekening te houden,kan er niets met 100% zekerheid voorspeld worden. Not all who wander are lost. - JRR Tolkien |
|
Als ik even de astro erbij mag halen. *ducks before anybody shoots*. De essentie van astro is dat je de psychologische grondslagen van iemand zowel het bewuste als het onbewuste uit zo'n kaart kan halen. Definieer het maar als drijfveren en motieven. Het 'voorspellen' vindt dan ook plaats door de effecten te bekijken op die grondslagen van je psyche. In feite zijn het variabelen zoals ik hier boven las (één groot schaakspel). Hele ingewikkelde zelfs die geen mens ooit in zijn geheel zal kunnen overzien. In feite gaat de astro uit van dat jij als individu je eigen omstandigheden schept (onderstreping van vrije wil of toeval!) maar dat die nooit los kunnen staan van de essentie die jij bent. Een voorbeeld: Stel je bent een persoon met een sterke vrijheidsdrang dat zich vooral manifesteert op je beroep. [dit kan men destilleren met astro] Dan komt er opeens een transit van Saturnus (de structureerder, de hierarchie, de controleur) langs op het punt dat deze vrijheidsdrang symboliseert in je kaart verbonden met het beroepsleven. Ik kan je nu al zeggen dat deze persoon hier zwaar last van zal hebben. Het kan zijn dat je huidige baan niet meer wilt hebben, het kan ook zijn dat je in aanraking komt met een persoon die die structuur van jou wilt afdwingen of het kan zijn dat je door de structerende inhoud je leven op orde krijgt in samenwerking met je vrijheidsdrang op dat gebied. Het probleem met het duiden van die variabelen is je weet altijd wel +/- WANNEER en WAAR maar de precieze HOEDANIGHEID blijft vaak in het donker. Het enige wat je in dit voorbeeld zou kunnen noemen is dat de persoon waarschijnlijk niet evenwichtig gaat reageren en dat er omstandigheden van buitenaf of van binnuit hem gaan dwingen veranderingen aan te brengen op dat gebied. Als je m'n post eerder leest waar ik een quote van Carl Jung heb aangehaald snap je misschien ook beter hoe de verhouding tussen lot en toeval ligt in de astro. Ik vond het woord variabelen eenmaal te uitnodigend om er niks over te zeggen. |
|
quote: toeval is iha een verklaring wanneer iets niet te verklaren valt. maar het maakt in principe allemaal niet uit. ik heb het gevoel dat ik alles zelf beslis. |
|
de wetenschap gebruikt toeval als excuus voor als ze iets niet kunnen verklaren. of, how bout this one: 'geheimzinnige toevalligheden leiden je naar je lotsbestemming' ... (zoiets komt uit celestijnse belofte). |
|
Toevallig is ZM kut. Het lot heeft gewild dat ik hier toch post. |
|
LOL ja ja ja, toevallig reageer ik maar weer.. terwijl ik het eigenlijk niet wil. het lot heeft gewild dat ik me morgen verslaap... haha |
|
LOL, ik heb me echt verslapen vermorgen.. ik kan het lot voorspellen, whoohoo! |
|
Zou het mijn lot zijn dat alles wat mij overkomt nogal toevallig is? Aha! Je kan me de bout hachelen! |
|
You Decide Your Own Destiny... Door de keuzes die je maakt, verloopt je leven op alternatieve manieren... Het lot is wat je er zelf van maakt... Ad Astra... |
|
quote: exactly. en toevalligheden kunnen je helpen |
|
zozo, je kan niet alles zelf bepalen hoor. Het is het is het lot |
|
is het mijn idee, of heeft menig metal-minded persoon iets tegen determinisme? signature |
|
Volgens mij verveelt iemand zich. Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie |
|
toevallig wel ja signature |
|
quote: |
|
Toeval. En lot in eigen handen. "Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen." |
|
Leuk een topic uit 2002 omhoog schoppen. Is dat toeval of lot? Internet is gaaf, ik kan mensen blokkeren, bannen en deleten!! | http://www.brutal-network.nl | http://www.snakes-reptiles.com |
|
quote: Lot "Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen." |
|
quote: Nee |
|
ok signature |
|
quote: Volgens mij hebben de meeste mensen iets tegen determinisme. Dat is zo'n typisch theoretisch leuk dingetje, maar verder dan een week het weer voorspellen komen we niet. Er zijn te veel (continue veranderende) factoren om alle gebeurtenissen vast te kunnen leggen. "Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uitzagen." |
|
zoals Nietzsche zei " geluk bestaat niet, het is geen vast punt, dus stop maar met er naar te streven" signature |
Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 |
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek | Vorige pagina | Volgende pagina |