IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Auteur:
Topic : toeval of lot? Vorige pagina | Volgende pagina
aerodis
Usericon van aerodis
Posted 18-05-2006 14:01 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Maar in de praktijk niet.


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 17-08-2006 15:13 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

Ik zou er bijna in gaan geloven als ik nadenk hoe mijn vriendin en ik bij elkaar gekomen zijn. We hadden elkaar 1 keer eerder gezien en gesproken en ruim een jaar later zien we elkaar weer bij een concert. Een concert waar ik eigenlijk niet eens heen kon vanwege geldgebrek en gebrek aan vervoer. Met dank aan een paar ZM-ers (RenYek voor het vervoer, DevPem voor de consumpties en *Sander* voor een plekje op de gastenlijst - mijn dank is nog steeds van bijbelse proporties) kon ik er alsnog heen. Vervolgens herkende ik haar in eerste instantie niet eens vanwege wat uiterlijke veranderingen (haar geverfd, lenzen) maar vervolgens sprong de vonk binnen een kwartier over en zijn we nu erg gelukkig met elkaar

Best bizar als ik er nu aan terugdenk



Staalman
Usericon van Staalman
Posted 17-08-2006 15:15 by Staalman Wijzig reactieProfiel van StaalmanQuote dit bericht

Ik geloof absoluut niet in toeval!


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 17-08-2006 15:21 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 15:15 schreef Staalman het volgende:
Ik geloof absoluut niet in toeval!


wat dan, dat alles voorbestemd is?? dat zou wat zijn zeg. dan is iedereen in principe onschuldig, je "moest"het immers doen. het is ke lot. je moet zelfs beloond worden misschien

nee, een mens beslist veel zelf denk ik en natuurlijk komen er wel eens onverwacht dingen op je pad. maar het lot?????


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 17-08-2006 15:25 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Lot bestaat niet.

Gezwets ook van "het had zo moeten zijn, dit is voorbestemd dat we elkaar ontmoet hebben". Zeg je dat ook als het uitgaat?? Dom gelul altijd...


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 17-08-2006 15:29 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

Ik geloof in een bepaalde richting die je op gaat, op het zogenaamde pad (om het uit te kunnen leggen) heb je vele zijpaden met weer zijpaden enzovoorts. De keuze is aan jou welke paden je kiest oftewel wat je met je leven doet en waar het eindigen zal. Dus eh lot? Lot maak je zelf


Staalman
Usericon van Staalman
Posted 17-08-2006 15:29 by Staalman Wijzig reactieProfiel van StaalmanQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 15:21 schreef attila_de_hun het volgende:
wat dan, dat alles voorbestemd is?? dat zou wat zijn zeg. dan is iedereen in principe onschuldig, je "moest"het immers doen. het is ke lot. je moet zelfs beloond worden misschien

nee, een mens beslist veel zelf denk ik en natuurlijk komen er wel eens onverwacht dingen op je pad. maar het lot?????


Ik zeg ook nergens dat ik in 't lot geloof...


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 17-08-2006 15:32 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 15:29 schreef Staalman het volgende:
Ik zeg ook nergens dat ik in 't lot geloof...


ik opper ook maar een mogelijkheid he . maar wat dan?


Staalman
Usericon van Staalman
Posted 17-08-2006 15:36 by Staalman Wijzig reactieProfiel van StaalmanQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 15:32 schreef attila_de_hun het volgende:
ik opper ook maar een mogelijkheid he . maar wat dan?


Ik geloof dat iedere mens zijn eigen weg bewandeld en zelf zijn toekomst bepaald. Het is aan diegene welke keuzes hij tijdens deze tocht maakt..

Als je leven overhoop ligt is dat je eigen schuld en moet je niet met een vingertje richting het lot wijzen.. Je hebt het zelf (grotendeels) in handen of alles goed of slecht gaat.


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 17-08-2006 15:41 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 15:36 schreef Staalman het volgende:
Ik geloof dat iedere mens zijn eigen weg bewandeld en zelf zijn toekomst bepaald. Het is aan diegene welke keuzes hij tijdens deze tocht maakt..

Als je leven overhoop ligt is dat je eigen schuld en moet je niet met een vingertje richting het lot wijzen.. Je hebt het zelf (grotendeels) in handen of alles goed of slecht gaat.

OK, maar hoe pas je dan je stelling "Ik geloof niet in toeval" hierin?? zulke dingen gezegd als iemand opeens veel geld wint, of juist bij iets naars (waarje zelf niks aan kunt doen).


Staalman
Usericon van Staalman
Posted 17-08-2006 15:43 by Staalman Wijzig reactieProfiel van StaalmanQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 15:41 schreef attila_de_hun het volgende:
OK, maar hoe pas je dan je stelling "Ik geloof niet in toeval" hierin?? zulke dingen gezegd als iemand opeens veel geld wint, of juist bij iets naars (waarje zelf niks aan kunt doen).


Omdat toeval geen rede heeft...


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 17-08-2006 16:01 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 15:36 schreef Staalman het volgende:
Ik geloof dat iedere mens zijn eigen weg bewandeld en zelf zijn toekomst bepaald. Het is aan diegene welke keuzes hij tijdens deze tocht maakt..

Als je leven overhoop ligt is dat je eigen schuld en moet je niet met een vingertje richting het lot wijzen.. Je hebt het zelf (grotendeels) in handen of alles goed of slecht gaat.

Typische zienswijze van de moderne individualistische westerling... Je hele leven kun je zelf bepalen en alles wat je niet zint is je eigen dikke schuld.

Wat een larie...

[Dit bericht is gewijzigd door Schaffelaer op 17-08-2006 16:01]


Dear dirty delightful old drunken old days


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 17-08-2006 16:01 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 16:01 schreef Schaffelaer het volgende:
Typische zienswijze van de moderne indivualistische westerling... Je hele leven kun je zelf bepalen en alles wat je niet zint is je eigen dikke schuld.

Wat een larie...


Nou, vertel jij dan eens even de waarheid?


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 17-08-2006 16:02 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 16:01 schreef MMayo het volgende:
Nou, vertel jij dan eens even de waarheid?

Vertel jij een kind in Afrika dat met Aids wordt geboren even de waarheid: eigen schuld!


Dear dirty delightful old drunken old days


Staalman
Usericon van Staalman
Posted 17-08-2006 16:03 by Staalman Wijzig reactieProfiel van StaalmanQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 16:01 schreef Schaffelaer het volgende:
Typische zienswijze van de moderne individualistische westerling... Je hele leven kun je zelf bepalen en alles wat je niet zint is je eigen dikke schuld.

Wat een larie...


Je wilt altijd iemand of iets anders geven als je iets verkloot begrijp ik hieruit?


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 17-08-2006 16:05 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 16:02 schreef Schaffelaer het volgende:
Vertel jij een kind in Afrika dat met Aids wordt geboren even de waarheid: eigen schuld!


Wellicht geloofd hij of zij in andere dingen, prima toch. Waarom is in iets geloven per definitie lariekoek? Als dat nu is wat men wil geloven, daar is iedereen toch vrij van? Wie ben jij om te bepalen wat lariekoek is en wat niet?


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 17-08-2006 16:17 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 16:03 schreef Staalman het volgende:
Je wilt altijd iemand of iets anders geven als je iets verkloot begrijp ik hieruit?

Dan begrijp je dat verkeerd.

quote:
Op 17 augustus 2006 16:05 schreef MMayo het volgende:
Wellicht geloofd hij of zij in andere dingen, prima toch. Waarom is in iets geloven per definitie lariekoek? Als dat nu is wat men wil geloven, daar is iedereen toch vrij van? Wie ben jij om te bepalen wat lariekoek is en wat niet?

Omdat het heel simpel weerlegbaar is. Als iemand zegt dat je elke tegenslag in je leven aan jezelf hebt te danken, vind ik dat niet alleen lariekoek, maar ook ronduit beledigend voor mensen die bv. met Aids worden geboren. Of uberhaupt in een kansloze omgeving leven.

Het is eerder omgekeerd: dat wij hier leven is puur toeval en we mogen in onze handjes knijpen dat we in zo'n absurd voordelige situatie leven, dat we uberhaupt kunnen zeggen dat we al onze tegenslagen aan onszelf te danken hebben. Maar als je dat echt denkt is dat bijzonder kortzichtig.


Dear dirty delightful old drunken old days


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 17-08-2006 16:20 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 16:17 schreef Schaffelaer het volgende:
Dan begrijp je dat verkeerd.

Omdat het heel simpel weerlegbaar is. Als iemand zegt dat je elke tegenslag in je leven aan jezelf hebt te danken, vind ik dat niet alleen lariekoek, maar ook ronduit beledigend voor mensen die bv. met Aids worden geboren. Of uberhaupt in een kansloze omgeving leven.

Het is eerder omgekeerd: dat wij hier leven is puur toeval en we mogen in onze handjes knijpen dat we in zo'n absurd voordelige situatie leven, dat we uberhaupt kunnen zeggen dat we al onze tegenslagen aan onszelf te danken hebben. Maar als je dat echt denkt is dat bijzonder kortzichtig.


Dus omdat jij geloofd dat hier leven pure toeval is, dient iedereen dat maar te moeten geloven? DAT is pas bijzonder kortzichtig. Ik geloof wat ik wil geloven en betrek dat op *jawel* mezelf, ik heb totaal geen boodschap aan mensen die voor een ander willen bepalen wat te moeten geloven. Als Staalman nu wil geloven dat alle tegenslagen aan onszelf te danken is, dan is dat hem goed recht. Als een ander denkt dat God je die dingen laat overkomen, is hem of haar dat ook goed recht.


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 17-08-2006 16:36 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 16:20 schreef MMayo het volgende:
Dus omdat jij geloofd dat hier leven pure toeval is, dient iedereen dat maar te moeten geloven? DAT is pas bijzonder kortzichtig. Ik geloof wat ik wil geloven en betrek dat op *jawel* mezelf, ik heb totaal geen boodschap aan mensen die voor een ander willen bepalen wat te moeten geloven.

Fundamenteel foute gedachtengang naar mijn mening. Wat hecht je aan je eigen waarden als je iedereen maar laat geloven wat hij wil? Geef je niks om je eigen waarden? Stel: jij gelooft in vrijheid van geloof, maar iemand anders zijn geloof is dat hij jou moet dwingen in zijn geloof te geloven, dan moet je het daar maar mee eens zijn? Dat kan natuurlijk niet. Elk geloof dient aan bepaalde randvoorwaarden gebonden te zijn. Je moet vasthouden aan bepaalde basisbeginselen.

Weg met het cultuurrelativisme!!


quote:
Als Staalman nu wil geloven dat alle tegenslagen aan onszelf te danken is, dan is dat hem goed recht. Als een ander denkt dat God je die dingen laat overkomen, is hem of haar dat ook goed recht.

Nogmaals, als hij dat zo graag wil denken vind ik dat hij op z'n minst zich moet verantwoorden tegen iemand die buiten z'n eigen schuld een ongeneeslijke ziekte heeft opgelopen. Durft hij recht is z'n gezicht te zeggen: "Sorry jongen, eigen schuld!"


Dear dirty delightful old drunken old days


Staalman
Usericon van Staalman
Posted 17-08-2006 16:44 by Staalman Wijzig reactieProfiel van StaalmanQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 16:36 schreef Schaffelaer het volgende:
Fundamenteel foute gedachtengang naar mijn mening. Wat hecht je aan je eigen waarden als je iedereen maar laat geloven wat hij wil? Geef je niks om je eigen waarden? Stel: jij gelooft in vrijheid van geloof, maar iemand anders zijn geloof is dat hij jou moet dwingen in zijn geloof te geloven, dan moet je het daar maar mee eens zijn? Dat kan natuurlijk niet. Elk geloof dient aan bepaalde randvoorwaarden gebonden te zijn. Je moet vasthouden aan bepaalde basisbeginselen.

Weg met het cultuurrelativisme!!


En jij bent wie om dat op te leggen aan de wereldbevolking?


quote:
Nogmaals, als hij dat zo graag wil denken vind ik dat hij op z'n minst zich moet verantwoorden tegen iemand die buiten z'n eigen schuld een ongeneeslijke ziekte heeft opgelopen. Durft hij recht is z'n gezicht te zeggen: "Sorry jongen, eigen schuld!"


Durft jij recht is z'n gezicht te zeggen: "Sorry jongen, het is het lot"
Durft jij recht is z'n gezicht te zeggen: "Sorry jongen, da´s gewoon toeval"

Je bent nml. wel erg rechtlijnig bezig! Roep jij bovenstaande? Ik denk dat de reactie van desbetreffend persoon dan niet erg verschillend is..


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


MMayo
Whut?
Usericon van MMayo
Posted 17-08-2006 16:50 by MMayo Wijzig reactieProfiel van MMayoQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 16:36 schreef Schaffelaer het volgende:
Fundamenteel foute gedachtengang naar mijn mening. Wat hecht je aan je eigen waarden als je iedereen maar laat geloven wat hij wil? Geef je niks om je eigen waarden?

Stel: jij gelooft in vrijheid van geloof, maar iemand anders zijn geloof is dat hij jou moet dwingen in zijn geloof te geloven, dan moet je het daar maar mee eens zijn? Dat kan natuurlijk niet. Elk geloof dient aan bepaalde randvoorwaarden gebonden te zijn. Je moet vasthouden aan bepaalde basisbeginselen.

Weg met het cultuurrelativisme!!




Tuurlijk heb je basisbeginselen, dat heb je overal en uiteraard werken waarden en normen mee in je kijk naar zaken als het geloof. Maar ik vind nog steeds dat men binnen die beginselen (en zelfs er buiten, maarja sommige dingen zijn nu eenmaal strafbaar) zelf mag bepalen wat te geloven. Geloof je in het lot of in toeval, geloof je in God of in Allah of geen van beide. Hoe wil je je geloof uiten, ga je elke zondag naar de kerk of niet. En zo heb je zoveel dingen die een mens zelf kan bepalen, het is hoe jij het ziet en niet omdat iemand zoals jij vind dat men zus of zo moet denken.

Dan vind je de gedachtengang maar asociaal, dat is jouw ding.. jouw mening maar een ander kan daar in verschillen en daar dien je tot bepaalde hoogte respect voor te hebben.


Daops
Usericon van Daops
Posted 17-08-2006 16:52 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 16:44 schreef Staalman het volgende:


Durft jij recht is z'n gezicht te zeggen: "Sorry jongen, het is het lot"
Durft jij recht is z'n gezicht te zeggen: "Sorry jongen, da´s gewoon toeval"


Het eerste niet (omdat ik niet in dingen als lot geloof), het tweede wel ja. Sterker nog, dat heb ik gedaan in subtiele vorm. Als ik zelf ongeneeslijk ziek was zou ik liever de gedachte hebben dat het toeval was dat ik bijv. kanker had, dan dat het zo voorbestemd was..

[Dit bericht is gewijzigd door Daops op 17-08-2006 16:52]


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 17-08-2006 16:54 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 16:44 schreef Staalman het volgende:
En jij bent wie om dat op te leggen aan de wereldbevolking?

Sinds wanneer is de validiteit van een mening afhankelijk van je maatschappelijke status?

quote:
Durft jij recht is z'n gezicht te zeggen: "Sorry jongen, het is het lot"
Durft jij recht is z'n gezicht te zeggen: "Sorry jongen, da´s gewoon toeval"

Je bent nml. wel erg rechtlijnig bezig! Roep jij bovenstaande? Ik denk dat de reactie van desbetreffend persoon dan niet erg verschillend is..

Denk jij serieus dat mensen het net zo erg vinden dat jij het gruwelijke wat hen is overkomen toeschuift aan het lot of het toeval, dan dat je zegt dat het hun eigen schuld is?? Ik mag hopen dat je niet in de zorg werkt!


Dear dirty delightful old drunken old days


Staalman
Usericon van Staalman
Posted 17-08-2006 16:55 by Staalman Wijzig reactieProfiel van StaalmanQuote dit bericht

Hehehehe, ik werk in de zorg...

[edit] ik werk echter wel in een tak van de zorg waar ik zou kunnen zeggen: eigen schuld..

[Dit bericht is gewijzigd door Staalman op 17-08-2006 16:57]


"Life Is Much More Beautiful, When It Means Nothing At All"


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 17-08-2006 16:58 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht

quote:
Op 17 augustus 2006 16:55 schreef Staalman het volgende:
Hehehehe, ik werk in de zorg...

LOL!!


Dear dirty delightful old drunken old days


Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen