IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Administration Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : Verkopen van promo's [ethiek versus wet bij de verkoop van muziek] Vorige pagina
Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-06-2009 0:43 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 22 juni 2009 0:35 schreef Jällö het volgende:
Op zich nog steeds een goede vraag ja... nou je het zegt vraag ik me ook af of verkoop wettelijk überhaupt wel te verbieden is.

Op een gewone CD is een tekst als "DOORVERKOOP VERBOTEN" toch ook niet zomaar mogelijk...


op de omtrek van de cd staat dat dat eigenlijk niet mag

feit is dat je geen winst mag halen uit het gedoe denk ik, want dan moet je bijdragen betalen aan de staat, maar ook de belasting op te toegevoegde waarde overnemen van de verkoper.

aangezien die er niet echt is bij een promo, is dat een probleem. In principe moet jij als verkoper dan ook op je winst belasting betalen. Bij het doorverkopen van een originele cd (ebay/tweedehandswinkel) doe je meestal geen winst (of het moet cult zijn, en dan is het label meestal al faïlliet).

denk dat het zoiets is.

maar dan nog, een rechtzaak zal er nooooit van komen aangezien het neerleggen van de zak bij de griffie al meer kost dan de verzendingskost van de promo denk ik


signature


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 22-06-2009 0:56 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

quote:
Op 22 juni 2009 0:43 schreef Hypnos het volgende:
op de omtrek van de cd staat dat dat eigenlijk niet mag

Je kunt met een simpel tekstje echt niet zomaar even de wet overtreffen.

Het is ook gebleken uit rechtzaken dat doorverkoop van promo's wél legaal is. (in de US en UK tenminste)

http://www.thehippodrome.org/selling-promo-cds-is-now-legal
http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/7450112.stm


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-06-2009 0:58 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

tja, van mij mag het ook hoor, alleen, wie koopt dan in godsnaam? als er opstaat dat de eigenaar hem gekregen heeft, en jij moet betalen... of er zijn gaten ingeknipt... of geplooid, of geen tekstboekje. ALhoewel het soms wel leuke hebbedingetjes zijn


signature


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 22-06-2009 1:02 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

Tja, wat en waarom andere mensen bepaalde dingen willen snap ik wel vaker niet.


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-06-2009 1:07 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

ik snap mezelf al niet , laat staan andere menschen

alhoewel... alles voor de voortplanting en overleving

en promokopers, dat zijn realistische niet-idealisten zeker?


signature


Jällö
Usericon van Jällö
Posted 22-06-2009 1:09 by Jällö Wijzig reactieProfiel van JällöQuote dit bericht

Ja, en promoseksuelen.


Information is not knowledge is not wisdom is not truth


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-06-2009 1:20 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

wooha



signature


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 22-06-2009 12:09 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 22 juni 2009 0:35 schreef Jällö het volgende:
Op zich nog steeds een goede vraag ja... nou je het zegt vraag ik me ook af of verkoop wettelijk überhaupt wel te verbieden is.

Op een gewone CD is een tekst als "DOORVERKOOP VERBOTEN" toch ook niet zomaar mogelijk...

Ja, precies. Hopen dat er iemand met verstand van zaken hier eens iets over gaat zeggen. Anders blijf ik erbij dat het gewoon mag

Ik heb trouwens de reactie op Judge maar even geupdate. Daar had ik nog wat kansen laten liggen. edit: misschien dat iemand met verstand van zaken daar nog wat over kan zeggen

[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 22-06-2009 12:10]


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 22-06-2009 12:13 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Als je eens terug leest zul je zien dat het juridisch gezien idd nergens op slaat. Ik geloof dat Chelman dat eens helemaal uit heeft gezocht/heeft laten uitzoeken. Maar als ene label dergelijke zaken te horen krijgt zal het waarschijnlijk weinig meer met je te maken willen hebben, daarnaast vind ik het not done.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 22-06-2009 12:15 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

quote:
Op 22 juni 2009 0:29 schreef ZelThoR het volgende:
Hoewel het natuurlijk beduidend minder promotie is dan afspelen in een kroeg, is het doorverkopen van een promo ook extra promotie. Weer één persoon meer die het hoort, en die er ook nog een stuk aandachtiger naar luistert dan mensen in de kroeg.



Het essentiele verschil zit hem denk ik tussen door-verkopen- en doorgeven (gratis). Als je een gratis promo krijgt toegestuurd en die ga je vervolgens verkopen, dan ben je in mijn ogen fout bezig.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 22-06-2009 12:42 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 22 juni 2009 12:15 schreef Mark het volgende:
Het essentiele verschil zit hem denk ik tussen door-verkopen- en doorgeven (gratis). Als je een gratis promo krijgt toegestuurd en die ga je vervolgens verkopen, dan ben je in mijn ogen fout bezig.

In jouw ogen, ja Maar mag het ook niet? De US-redenering kort-door-de-bocht; je krijgt ongevraagd en zonder van te voren met voorwaarden in te stemmen iets opgestuurd dan is het van jou om er mee te doen wat je wil ongeacht wat er op dat ding staat.
quote:
Op 22 juni 2009 12:13 schreef Jenje het volgende:
Als je eens terug leest zul je zien dat het juridisch gezien idd nergens op slaat. Ik geloof dat Chelman dat eens helemaal uit heeft gezocht/heeft laten uitzoeken. Maar als ene label dergelijke zaken te horen krijgt zal het waarschijnlijk weinig meer met je te maken willen hebben, daarnaast vind ik het not done.

Dan heb ik dat mogelijk gemist. Was dat ook voor NL bevestigd? Zal eens zoeken. edit: niks in dit topic gevonden, wel dat ik deze discussie eerder gestart ben

Ja, het zal andere 'politieke' consequenties kunnen hebben. En doorverkopen voor de release-date is in ieder geval een forse kutstreek. Erna moet toch gewoon kunnen? Dan hoef je je toch ook niet meer op je kop te laten zitten door de intimidatie van de maatschappijen?

[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 22-06-2009 12:44]


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 22-06-2009 12:48 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Even vanuit ZM sprekende (omdat ik niet weet hoe anderen mensen die promo's ontvangen er mee omgaan):

We krijgen die promo's omdat wij graag een magazine willen runnen en zo content creeëren, zonder labels/promokantoren besta je dus erg moeilijk als magazine zijnde. De labels aan de andere zijde hebben de magazines nodig om promotie te krijgen voor hun product. De bands krijgen meestal uitbetaald naar aantal verkochte cd's.

Het is dus absoluut geen juridische zaak maar 100% een relationele zaak, ZM wil graag op goede voet met labels blijven, dat resulteerd in meer releases die we krijgen en meer mogelijkheden mbt de bands/promo's etc etc. Wij willen ook die bands promoten. Hoe harder kun je zo'n band dan naaien dat die gratis promo achter de rug om te verkopen? Als iemand uit winstbejag promo's probeert te scoren ben je echt verkeerd bezig,voor dergelijke mensen is dus bij ons in ieder geval geen plaats. In mijn ogen moet een magazine een ideologisch geheel zijn en niet opgezet worden om snel rijk te worden (like that's gonna happen).


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 22-06-2009 12:50 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Lijkt me een goede instelling, ja


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 22-06-2009 12:52 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Als je een promo kut vind, gebruik em dan als spiegeltje, of onderzetter, of dingetje om je wibelende tafel mee recht te zetten.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-06-2009 12:53 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

en zo gebeurt het ook


signature


Taets van Avezaete
Bourgondische Bockworst
Usericon van Taets van Avezaete
Posted 22-06-2009 12:56 by Taets van Avezaete Wijzig reactieProfiel van Taets van AvezaeteQuote dit bericht

quote:
Op 22 juni 2009 12:13 schreef Jenje het volgende:
Als je eens terug leest zul je zien dat het juridisch gezien idd nergens op slaat. Ik geloof dat Chelman dat eens helemaal uit heeft gezocht/heeft laten uitzoeken. Maar als ene label dergelijke zaken te horen krijgt zal het waarschijnlijk weinig meer met je te maken willen hebben, daarnaast vind ik het not done.


Vreemd genoeg schijnt de Aardschok ook promo's te verkopen wanneer ze met hun stand op festivals staan. Toch blijven labels gewoon zaken met ze doen...


Oh, no I did, but I spent most of my time occupying various administration buildings... smoking a lot of thai stick... breaking into the ROTC... and bowling. To tell you the truth Brandt, I don't remember most of it.


De Ulk
Ulkamania!
Usericon van De Ulk
Posted 22-06-2009 12:59 by De Ulk Wijzig reactieProfiel van De UlkQuote dit bericht

Waarschijnlijk omdat de Aardschok zo groot is dat de labels het blad nodig hebben om albums te verkopen.


Bareuh...


varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 22-06-2009 18:23 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

quote:
Op 22 juni 2009 12:56 schreef Taets van Avezaete het volgende:
Vreemd genoeg schijnt de Aardschok ook promo's te verkopen wanneer ze met hun stand op festivals staan. Toch blijven labels gewoon zaken met ze doen...


Hehe, ik zei dat tegen Mike op Waldrock. Ik kreeg daarop een heel nuchter antwoord: "tja, ik mag ze ook niet weggeven, dan verkoop ik ze liever voor een euro...".


spelfout weggehaald...


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 22-06-2009 18:24 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Toch nog ff wat aan verdienen ja ..


Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Administration Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen