IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 15 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Auteur:
Topic : Ondernemen Vorige pagina | Volgende pagina
karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 30-07-2007 18:18 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

en zenial, wat ga jij ondernemen vandaag? ik ga zo maar eens boodschappen doen, dat lijkt me nu wel een goeie onderneming!

[Dit bericht is gewijzigd door karnivoor op 30-07-2007 18:18]


Je moeder.


Zenial
Usericon van Zenial
Posted 30-07-2007 19:28 by Zenial Wijzig reactieProfiel van ZenialQuote dit berichthttp://www.zenial.nl

Gaat je geen zak aan


Zenial


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 31-07-2007 17:48 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/



Je moeder.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 04-08-2007 19:16 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Hm, ik vraag me ineens iets af.

Als ik afspreek met een klant dat product X hem 1000 euro gaat kosten, factureer ik uiteindelijk 1190 euro inclusief BTW.

De klant betaalt de 1190 euro. Ik hou 1000 euro, 190 euro maak ik over aan de belastingdienst. Vervolgens trekt de klant 190 euro af van het bedrag dat hij aan BTW moet betalen voor die periode (mits het te betalen meer is dan het afgedragen natuurlijk).

Wat is dan het punt?


Veronderstel dat bedrijf X in periode A geen klanten heeft gehad, en dus geen BTW heeft gerekend maar wel zelf 190 euro BTW heeft betaald aan bedrijf Y.
Bedrijf Y draagt aan het eind van de periode 190 euro af aan de belastingdienst, vervolgens krijgt bedrijf X die 190 euro van diezelfde belastingdienst weer terug.

Mis ik iets? Ik bedoel, alleen particulieren 'betalen' BTW toch? Waarom moet ik dan aan een bedrijf ook BTW rekenen, en andersom?

Het komt nogal pointless over, eigenlijk.

[Dit bericht is gewijzigd door WhiteRider op 04-08-2007 19:17]


Aaaarco
Usericon van Aaaarco
Posted 04-08-2007 19:24 by Aaaarco Wijzig reactieProfiel van AaaarcoQuote dit bericht

Dan zou je als bedrijf moeten gaan bijhouden wat je verkoopt aan particulieren en wat je verkoopt aan bedrijven, lijkt me net zo veel werk.


In black metal maakt men grapjes over religie... aldus pindakaasruud


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 04-08-2007 19:28 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 4 augustus 2007 19:24 schreef Aaaarco het volgende:
Dan zou je als bedrijf moeten gaan bijhouden wat je verkoopt aan particulieren en wat je verkoopt aan bedrijven, lijkt me net zo veel werk.

Hm, ok, goed punt.

Maar op zich klopt het dat het tussen bedrijven nogal pointless is?


Aaaarco
Usericon van Aaaarco
Posted 04-08-2007 19:46 by Aaaarco Wijzig reactieProfiel van AaaarcoQuote dit bericht

op zich wel, je moet je wel bedenken dat je over je bureau, je computer, je visitekaartjesmap, je nieuwe telefoontje etc ook btw moet betalen en deze kan terugvragen. dit zijn geen artikelen die je doorverkoopt en dus ook geen btw voor af moet dragen.

in tijden van grote aanschaf (startperiode bijv) kan het dus zo zijn dat je meer terugkrijgt dan dat je moet betalen (voorbelasting)

daarom reken je qua inkoop enzo altijd zonder btw, simpelweg omdat t niet telt voor jou als bedrijf, en heb je er volgens mij eigenlijk ook geen nadeel/ongemak van.


In black metal maakt men grapjes over religie... aldus pindakaasruud


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 04-08-2007 19:47 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 4 augustus 2007 19:46 schreef Aaaarco het volgende:
op zich wel, je moet je wel bedenken dat je over je bureau, je computer, je visitekaartjesmap, je nieuwe telefoontje etc ook btw moet betalen en deze kan terugvragen. dit zijn geen artikelen die je doorverkoopt en dus ook geen btw voor af moet dragen.

in tijden van grote aanschaf (startperiode bijv) kan het dus zo zijn dat je meer terugkrijgt dan dat je moet betalen (voorbelasting)

daarom reken je qua inkoop enzo altijd zonder btw, simpelweg omdat t niet telt voor jou als bedrijf, en heb je er volgens mij eigenlijk ook geen nadeel/ongemak van.

Ah, op zo'n fiets! Bedankt voor de uitleg.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 04-08-2007 19:49 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 4 augustus 2007 19:28 schreef WhiteRider het volgende:
Hm, ok, goed punt.

Maar op zich klopt het dat het tussen bedrijven nogal pointless is?


In zekere zin wel.

VAT is een dubbele belasting (je betaalt het immers van je netto inkomen) op de consumentm hij is de enige die uiteindelijk de volle mep betaalt. De enige reden waarom bedrijven dit onderling moeten verrekenen is dat het betere controle op (schijn)facturen mogelijk maakt. Wellicht dat er nog een ander fiscaaltechnische reden is maar ik ken het niet.

VAT is gewoon een manier om extra zakcentjes voor de overheid te kloppen.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 04-08-2007 19:51 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 4 augustus 2007 19:46 schreef Aaaarco het volgende:
op zich wel, je moet je wel bedenken dat je over je bureau, je computer, je visitekaartjesmap, je nieuwe telefoontje etc ook btw moet betalen en deze kan terugvragen. dit zijn geen artikelen die je doorverkoopt en dus ook geen btw voor af moet dragen.

in tijden van grote aanschaf (startperiode bijv) kan het dus zo zijn dat je meer terugkrijgt dan dat je moet betalen (voorbelasting)

daarom reken je qua inkoop enzo altijd zonder btw, simpelweg omdat t niet telt voor jou als bedrijf, en heb je er volgens mij eigenlijk ook geen nadeel/ongemak van.


Klopt, ja. Dat is echter eerder een bijeffect dan een bedoeld effect. M.a.w. het is niet de intentie van de BTW om de opstartfase makkelijker te maken. Het is gewoon een straf op consumeren.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 04-08-2007 19:55 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Duidelijk verhaal, maar vind je dan ook dat consumenten eigenlijk helemaal geen belasting zouden moeten betalen over hun producten?


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 04-08-2007 20:00 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 4 augustus 2007 19:55 schreef WhiteRider het volgende:
Duidelijk verhaal, maar vind je dan ook dat consumenten eigenlijk helemaal geen belasting zouden moeten betalen over hun producten?


Ja, dat vind ik inderdaad wel om drie redenen.

1.Je hebt al inkomstenbelasting betaald. BTW is dus een dubbele belasting

2.Het is een regressieve belasting wat zo mogelijk nog oneerlijker is dan een progressieve belasting:

Piet verdient 20.000 euro per jaar en koopt een bankstel van 3.570 (inc btw). Hij betaalt dus 570 BTW oftewel 2.85% van zijn inkomen.

Jan verdient 100.000 euro en koopt dezelfde bank. Hij betaalt maar 0.57% van zijn inkomen.

3.Er zijn veel landen en en staten in de VS waar geen BTW bestaat of waar die heel laag is, die landen functioneren allemaal prima.

[Dit bericht is gewijzigd door Chelman op 04-08-2007 20:02]


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 04-08-2007 20:01 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 4 augustus 2007 20:00 schreef Chelman het volgende:
Ja, dat vind ik inderdaad wel om drie redenen.

1.Je hebt al inkomstenbelasting betaald. BTW is dus een dubbele belasting

2.Het is een regressieve belasting wat zo mogelijk nog oneerlijker is dan een progressieve belasting:

Piet verdient 20.000 euro per jaar en koopt een bankstel van 3.570 (ex btw). Hij betaalt dus 570 BTW oftewel 2.85% van zijn inkomen.

Jan verdient 100.000 euro en koopt dezelfde bank. Hij betaalt maar 0.57% van zijn inkomen.

3.Er zijn veel landen en en staten in de VS waar geen BTW bestaat of waar die heel laag is, die landen functioneren allemaal prima.

Ah, op die fiets!

Thanks!


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 04-08-2007 20:03 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Check.

OVerigens moet ex btw, inc btw zijn in het bovenstaande. TYPO


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 04-08-2007 20:05 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Trouwens, ik bedenk me nu net iets. (Ik ben een n00b op het gebied van belastingen e.d., maar uit puur interesse vraag ik vrolijk verder.)

Kloppen je cijfers wel? Iemand van 20.000 betaalt toch procentueel minder inkomstenbelasting dan iemand die een ton per jaar verdient?


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 04-08-2007 20:08 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 4 augustus 2007 20:05 schreef WhiteRider het volgende:
Trouwens, ik bedenk me nu net iets. (Ik ben een n00b op het gebied van belastingen e.d., maar uit puur interesse vraag ik vrolijk verder.)

Kloppen je cijfers wel? Iemand van 20.000 betaalt toch procentueel minder inkomstenbelasting dan iemand die een ton per jaar verdient?


Ja, die betaalt inderdaad minder inkomstenbelasting. Dat is namelijk een progresseive belasting (Meer inkomsten --> meer belasting)

In geval van BTW is dat echter anders. Als je een product koopt betaal je altijd exact hetzelfde bedrag (BTW hoogte is afhankelijk van waarde product en niet van je inkomsten) ongeacht hoeveel je verdient. Dit betekent dus dat iemand met een lager inkomen een hoger percentage van zijn inkomsten af moet staan aan de belastingdienst om dit product te bezitten. (regressief: Minder inkomsten --> meer belasting)

quote:
A simplified illustration of a regressive tax on income (proportional on consumption) is as follows: If Jane has $10 and John has $5, a tax of $1 on a purchase would result in an effective tax rate on the total of 20% for John and 10% for Jane. Thus, a tax that is fixed to the value of the good/service (without exemptions or rebates) would likely, in effect, result in a higher rate of taxation to people with less money (depending on consumption level and timeline examined - year or lifetime). A regressive tax system does not mean and likely would not result in low income earners paying more taxes than the wealthy, only that the effective tax rate relative to income or consumption would be a larger tax burden to low income earners.


[Dit bericht is gewijzigd door Chelman op 04-08-2007 20:10]


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 04-08-2007 22:11 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Hm, ik begrijp het verhaal, maar weet te weinig van die zaken om er echt een mening over te hebben, hehe.

Bedankt voor de uitleg!


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 12-08-2007 15:23 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Zo, de zakelijke rekening doet het!


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 14-08-2007 17:39 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Ja, en dat laatste is écht heersende shit. Omdat het allemaal via m'n privérekening liep werd het één grote teringbende, .

Nu al het geld netjes rondgepompt, de overzichten kloppen weer.


Lionheart
|"| |''| |"| >')
Usericon van Lionheart
Posted 14-08-2007 18:44 by Lionheart Wijzig reactieProfiel van LionheartQuote dit bericht

Interessant zo'n monoloog.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 14-08-2007 18:50 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Absoluut!


Smithereens
Usericon van Smithereens
Posted 20-09-2007 23:41 by Smithereens Wijzig reactieProfiel van SmithereensQuote dit berichthttp://www.lieshc.com

Wat jij nodig hebt is een bedrijfscoach.. iemand die eens in de zoveel tijd een thermometer in je bedrijf steekt om te zien hoe het gaat. Zo is hij/zij ook altijd een goed klankbord voor de zaken die jij noemt.

Via de KVK lopen vaak dergelijke trajecten, niet eens zo duur (30e per maand was het ooit) en soms gesubsidieerd.



WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 20-09-2007 23:43 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Bedankt voor de tip, maar m'n boekhouder adviseert me op verschillende punten. Tot dusver gaat het allemaal best!


Nix
Usericon van Nix
Posted 20-09-2007 23:57 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

Bedrijfscoach, een zoveelste nutteloze poging om extra nuttig te lijken.(Om uiteindelijk banen te scheppen.) Je moet toch iets te doen hebben, is het niet?



I generally avoid temptation...unless I can't resist it.


Smithereens
Usericon van Smithereens
Posted 21-09-2007 7:18 by Smithereens Wijzig reactieProfiel van SmithereensQuote dit berichthttp://www.lieshc.com

Het is hoe je het bekijkt.. je hebt een bedrijfsadviseur en ik denk dat jij die bedoelt en daar heb je er 1.000.000 van rondlopen in elk dorp waarvan er 3 afgestudeerd zijn en niets zinnigs te melden heeft behalve wat het boek voorschrijft en de rest geen boek heeft ingezien en denk dat hij/zij ervaring heeft na 2 jaar filiaalchef van de Kijkshop te zijn geweest.

Ik bedoel een 'bedrijfscoach' of klankbord via zo'n kvk of syntens traject. Dat zijn vaak (ex)ervaren ondernemers van een jaar of 60 die alle facetten van de groei van een bedrijf hebben meegemaakt. Geen baanschepperij maar ervaren mensen die het leuk vinden nieuwe aanwas te helpen (vaak kostenloos).



Dit topic is 15 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen