IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Auteur:
Topic : Nationalisme Vorige pagina
Voodoo_xx
Usericon van Voodoo_xx
Posted 08-01-2013 13:51 by Voodoo_xx (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Voodoo_xxQuote dit bericht

quote:
Op 7 januari 2013 21:52 schreef Hypnos het volgende:
nee, er zijn verschillen, geschiedkundige. Maar die vallen precies samen met die van arm/rijk én solidair/minder solidair. En dat gaat niet over de mensen zelf maar over hun bestuurders. Als die niet federaal willen denken (waarom zouden ze ook), tja, dan doen ze toch gewoon verder? ¨Feit is wel dat Vlaanderen het kind van de rekening is.
EN ja, fout van de gematigde politici, als ze de boel niet rechtvaardig kunnen trekken maar uit handen geven aan de partij die logischerwijze voluit en 100% de separatist is... tja, eigen schuld. Net alsof je migratiethema's noooit aanpakt en dan verwonderd bent dat een extreem rechtse partij plots veel stemmen haalt. Tja. Ze duwen je in nationalisme. En eerlijk, na het bestudeerd te hebben (programma) kan ik er best mee leven




Hier ga je wel héél kort door de bocht vind ik. Dat er verschillen zijn tussen Walen en Vlamingen hoor je mij niet ontkennen, maar dat Vlaanderen het kind van de rekening is??? Vanaf het ontstaan van België tot in de jaren 60 was Vlaanderen arm, op vele gebieden achter op Wallonië (industrie, werkgelegenheid). Van waar denk je dat toen de transfers kwamen? Juist. Nu gaat het aan de andere kant slecht en hop, we moeten er vanaf. Het is niet omdat een fel vermagerd kereltje nu burgemeester van Antwerpen is geworden en zijn dagen vult met dergelijke onzin rond te bazuinen, het ook wààr is.


Voodoo_xx


Kvelgeest
Binkelator ಠ_ರೃ
Usericon van Kvelgeest
Posted 08-01-2013 14:17 by Kvelgeest Wijzig reactieProfiel van KvelgeestQuote dit berichthttp://www.churchofeuthanasia.org/index.html



If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed.


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 08-01-2013 14:29 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

quote:
Op 8 januari 2013 13:51 schreef Voodoo_xx het volgende:
Hier ga je wel héél kort door de bocht vind ik. Dat er verschillen zijn tussen Walen en Vlamingen hoor je mij niet ontkennen, maar dat Vlaanderen het kind van de rekening is??? Vanaf het ontstaan van België tot in de jaren 60 was Vlaanderen arm, op vele gebieden achter op Wallonië (industrie, werkgelegenheid). Van waar denk je dat toen de transfers kwamen? Juist. Nu gaat het aan de andere kant slecht en hop, we moeten er vanaf. Het is niet omdat een fel vermagerd kereltje nu burgemeester van Antwerpen is geworden en zijn dagen vult met dergelijke onzin rond te bazuinen, het ook wààr is.


Ik heb mij nooit Vlaming gevoeld of daar ook maar enige connotatie mee gehad. Belg misschien. Maar dankzij internet is de wereld toch een dorp, en lijken mij al die nationalistische principes nogal achterhaald. Ik zit er ook helemaal niet mee dat ik in Brussel met Frans (de taal, niet de zanger) eerder geholpen ben dan met Nederlands.
Enfin, heel dat NVA-discours heeft absoluut geen enkele connectie met mijn leefwereld.


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-01-2013 14:45 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 8 januari 2013 13:49 schreef Kvelgeest het volgende:
Wat is 'het'? Wat helpt er in veel gevallen?

Waar heb je het over? Een mentaal-'nationalistische' Pool geboren in het lichaam van een Belg, ofzo?






Over welke 'ilussie' heb je het hier? De niet-natiestaat?

Hoe kan nationalisme "multiculti" controleren? Of bedoel je uitsluiten?


Wat bedoel jij dan met 'cultuur'? Aan dergelijke loze kreten hebben we natuurlijk niets.

Wanneer zijn welke problemen van de baan?




http://nl.wikipedia.org/wiki/Smeltkroes_(sociologie)

Ik weet het niet, hoor; maar in Nederland leven mensen ook naast elkaar ipv met elkaar. Is dat ook niet met wat Thatcher bedoele met haar "society there no such thing"?
Behalve dan tijdens bijbaantjes kom ik zelden tot nooit echt in aanraking met mensen die echt een andere culturele of sociale achtergrond hebben. En ik weet zeker dat dat voor het merendeel van de Nederlanders geldt.
Was dat niet zo geweest, dan hadden we het multiculturele vraagstuk ook niet.
Als verschillende culturen gaan samenleven, dan ontstaat er een smeltkroes met één overkoepelende (meta)cultuur. Maar dat is nou juist niet aan de hand. Daarom is het multiculturele project mislukt; leven wij niet in multiculturele samenlevingen, want dat samenleven doen 'wij' immers niet, maar in multiculturele staten. En dan doemt het probleem van de natie en de natiestaat op.
Want kunnen mensen wel samenleven zonder gezamelijke notie?

[genealogie waarschuwing]

Het ideaal van de natiestaat is dat het min of meer een homogeen geheel zou zijn met een gezamelijke nationaalverhaal waaruit saamhorigheid, verwantschap en daaruit voortvloeiende wederkerige verantwoordelijkheid zou vloeien.
Voor het idee van de natiestaat was het idee dat kerken en gefortuneerden een bepaalde verantwoordelijkheid droegen. Noblesse oblige.
Het was immers bij de arbitraire gratie God's hoe jouw leven er uitzag.
Maar nu, na de dood van God en van de natiestaat hebben we een probleem. Immers, ik heb geen gemeenschappelijk verleden met mijn gehoofddoekte buurvrouw; en gezien niet God, maar ikzelf verantwoordelijk ben voor mijn leven, wordt die ton op mijn rekening ook een stuk minder arbitrair. Dus waarom zou ik verantwoordelijk zijn voor het welzijn van anderen, buiten mijn familie om?
Daar komt nog eens bij dat de anonimiteit en vanzelfsprekendheid van ons systeem misbruik in de hand werkt, wat de solidariteit nog verder ondergraaft.

In dat verfoeide Amerika hebben ze dat probleem opgelost met een e pluribus unum, wat soevereiniteit in eigen kring en patriottisme ipv nationalisme.
Ik heb geen data bij de hand, maar in C. Groenhuijsen's "Amerikanen zijn niet gek" schrijft hij dat Amerikanen 900 Dollar p.p. p.j. aan liefdadigheid weggeven terwijl Nederland toen op zo'n 300 Dollar bleef haken. Wellicht omdat die gekke God aan de overkant nog wel leeft.

Wat zit er dan zo diepgaand niet goed tussen Walen en Vlamingen? Of Schotten en Engelsen?
Kijk, tussen Israëliërs en Palestijnen zit iets fundamenteel niet goed en bestaan wellicht onoverbrugbare verschillen qua natie, geschiedenis, cultuur, religie en economie. Maar tussen Europese volkeren?
Kijk, tuurlijk, er is iets fundamenteel mis wanneer Brussel voor Vlamingen gaat bepalen dat zij straatnamen en menukaarten in twee talen moeten opstellen, maar is dat een spreekwoordelijke casus belli?
Volgens mij gaat het op een dieper niveau, net als bij de Schotten, eigenlijk heel banaal om geld.
En als geld het twistpunt is, is er dan echt wat mis met het DNA van het land of wellicht iets met de sociale voorzieningen?




pak vragen.


"Het", daar bedoel ik mee het eenheidsgevoel. Als mensen het gevoel hebben dat ze allemaal binnen bepaalde grenzen behoren tot hetzelfde "volk" (ik ben een Vlaming, jij ook, tof tof tof) dan is dat bevorderlijk voor de vrede binnen de grenzen, maar het voorkomt ook frustraties naar andere groepen binnen de samenleving die naar het gevoel van veel mensen even veel of meer vrijheden, voordelen of kansen krijgen in de economie, in religie, in gedrag, in onderwijs, terwijl dat niets te maken heeft met natuurlijke verschillen (seksuele voorkeur, geslacht, vorm van handicap) maar met afkomst.

ik draai het misschien wel om inderdaad, want ik argumenteer eerst waarom nationalisme iets goeds is. In dit geval is het inderdaad, om geld dat het gaat. Al DECENNIA lang gaan er miljarden uit de zakken van de Vlamingen naar de Walen. Het is structureel.
Op zich is dat geen probleem, een regio kan zich ontwikkelen. Probleem is dat ze in Wallonië bij de PS (de rulers) lak hebben aan maatschappelijke ontwikkeling. Als maatschappelijk assistent heb ik alle mogelijke studies zien passeren van hoe groot de activeringsdrang in Vlaanderen was en hoe klein in Wallonië. De kans dat je daar geschorst werd omdat je geen werk zocht was op momenten tien keer kleiner dan in Vlaanderen. Gewoon omdat er minder controles waren. Zelfde met de effectief geschorsten. In Vlaanderen zijn er ook transfers, naar Limburg bvb, maar daar staan voorwaarden tegenover, targets, cijfers, ... In Wallonië? None. EN dat is geen pipo uit Antwerpen die dat zegt, dat komt uit De Tijd, uit beleidsvoorschriften, uit wetten. Hetzelfde komt voor bij ziekte- en invaliditeitsvergoedingen, dossiers voor regularisaties, ... allemaal goed hoor, maar doe dat dan op eigen kosten aub en niet op de nek van een ander.
Toen Vlaanderen arm was heeft het ferm afgezien en kreeg het een bestuur opgelegd van Franstaligen. Het heeft geholpen inderdaad Voodoo , maar het was wel onder strikte voorwaarden en Franstalig bestuur (al die directeurs waren Franstaligen, ze zitten nog altijd in de Vlaamse steden)


Moesten de andere Vlaamse Partijen zich niet zo laten ringeloren en wat ballen hebben in plaats van altijd te beloven dan zou de NV-A misschien op 5% zitten ipv 35%. Van mij hoeft België helemaal niet gesplitst te worden, maar als je ziet hoe langdurig dit al gaande is, dan gaat dit volgens mij dieper dan een tijdelijke situatie maar een gebrek aan solidariteit en samenhorigheid en dan trek ik de nationalistische kaart. Uit wrok? Misschien. Uit gezond verstand zou ik zeggen. Geen enkele relatie is bestand tegen 40 jaar financieel onevenwicht, al helemaal niet als de partners een andere taal spreken (letterlijk en figuurlijk), nuja, de Walen dan aangezien ze weigeren van Nederland in school aan te leren terwijl Vlaamse kinderen vanaf hun 11e Frans ingelepeld krijgen (goeie zaak vind ik dat wel).

Langdurige ongelijkheid, financieel vooral, opgedreven door culturele verschillen, in dit geval tussen twee regio's die historisch een andere oorsprong hebben. Politiek gebeurde er veel te weinig, veel mensen zijn het beu. Ik ook. Zelfs met 40 jaar omgekeerde transfers hoeft het niet meer voor mij. Ik heb niets tegen Walen, ze doen maar, op zichzelf en op hun manier.
Ik besef nu wel dat het zich vooral op politiek niveau afspeelt, maar veel Vlamingen zullen niet zo ver meer kijken of zeggen dat de Walen bewust PS stemmen. Zo krijg je na een tijd haat en wordt nationalisme negatief. Dat kun je een Bart De Wever niet verwijten, hij heeft niet gezorgd voor de ongelijkheid in België. Hij legt het bloot en gebruikt het voor zijn zaak. De zaak heet nationalisme en lijkt mij alvast de enige weg naar structurele verandering. Andere politici falen en ik heb er genoeg van. Men is inderdaad meer en meer verantwoordelijk voor de keuze in solidariteit en ik ben ook helemaal niet minder solidair geworden.
Ik betaal graag mijn belastingen, maar dat ze het gebruiken voor projecten waar ik echt in geloof, desnoods in Afrika of voor de opvang van politiek vluchtelingen. Wallonië heb ik lang genoeg gesponsord. Of mijn belastingen naar Europa, laat Europa Wallonië maar eens evalueren en begroten. Graag!

Verder, over Amerika: klopt hoor, die doneren meer. Niet moeilijk met een belastingschaal van wat? 10-25%? En als welstellende republikein gaat het gedoneerde geld vooral naar projecten in je buurt. Eigen scholen, eigen parken, eigen onderhoud van de omgeving. Allemaal toegankelijk met een kaartje als je meebetaalt. En een keer per jaar vrijwilligerswerk doen bij de onderlaag van de maatschappij. Zo kan het ook natuurlijk. De armoedecijfers liegen er niet om in Amerika.








signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-01-2013 14:49 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 8 januari 2013 14:17 schreef Kvelgeest het volgende:



Ziet er ook gewoon zoveel interessanter uit.


signature


Kvelgeest
Binkelator ಠ_ರೃ
Usericon van Kvelgeest
Posted 08-01-2013 15:21 by Kvelgeest Wijzig reactieProfiel van KvelgeestQuote dit berichthttp://www.churchofeuthanasia.org/index.html

quote:
Op 8 januari 2013 14:45 schreef Hypnos het volgende:
pak vragen.


Moet je beter formuleren.

Verder beantwoord je een vraag en ga je voorbij aan de rest. Hoe denk jij nou dat nationalisme een oplossing voor problemen in huidige westerse staten?

Dat eenheidsgevoel nodig is voor het laten functioneren van een samenleving ontkent niemand. Maar hoe veroorzaakt volgens jou nationalisme dat eenheidsgevoel in multiculturele staten? Want het nationalisme waar jij voor lijkt te staan lijkt meer op een confronterend regionalisme.
Nationalisme is meer dan het 'tof vinden' totdezelfde natie te behoren, maar het dragen van dezelfde verantwoordelijkheid. En vanuit die gezamelijke verantwoordelijkheid op een nationaal niveau nationale problemen oplossen. Ipv deze problemen uit de weg gaan door slechts eliminatie. Want een dergelijk nationalisme is recept voor een uiteindelijke klassenstrijd als burgeroorlog.


If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed.


Kvelgeest
Binkelator ಠ_ರೃ
Usericon van Kvelgeest
Posted 08-01-2013 15:22 by Kvelgeest Wijzig reactieProfiel van KvelgeestQuote dit berichthttp://www.churchofeuthanasia.org/index.html

quote:
Op 8 januari 2013 14:49 schreef Hypnos het volgende:
Ziet er ook gewoon zoveel interessanter uit.
Als je geïnteresseerd bent in folkloren en streekgerechten, ja. Niet als je je volk een economische en diplomatieke kans wil geven.


If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-01-2013 15:24 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 8 januari 2013 15:22 schreef Kvelgeest het volgende:
Als je geïnteresseerd bent in folkloren en streekgerechten, ja. Niet als je je volk een economische en diplomatieke kans wil geven.

Daarbij bestaan die folklore en de streekgerechten ook prima, ongeacht hoe de landsgrenzen lopen...


Quis moderabat ipsos moderatores?


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-01-2013 15:48 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 8 januari 2013 15:21 schreef Kvelgeest het volgende:
Moet je beter formuleren.

Verder beantwoord je een vraag en ga je voorbij aan de rest. Hoe denk jij nou dat nationalisme een oplossing voor problemen in huidige westerse staten?




Ik kan verkeerd zijn natuurlijk, maar als je gebieden terugbrengt naar regio's op basis van een homogene groep, dan heeft een bestuur meer kans op slagen omdat het een gerichter beleid kan voeren. Er moet minder rekening gehouden worden met allerhande minderheden en fundamentele verschillen die alsnog "gelijk willen behandeld worden (de wafelijzerpolitiek bvb). Er zijn ook minder verschillende niveaus die nutteloos zijn en zelfs nefast voor groei maar er puur zijn voor macht en evenwicht, er zijn ook minder overheden, .... En tegelijkertijd kan een homogene regio de interne verschillen tussen subregio's beter gaan besturen. Een goed beleid is primordiaal, en overheden kunnen altijd falen, ook in zelfstandige regio's. Maar als je de regio's uit elkaar haalt dan kunnen die imo economisch beter gaan besturen. Dat kan imo ook in confederalisme of autonome staten waar "landen" een even symbolische of ceremoniële waarde hebben als het Koningshuis. Daarom ben ik ook voor een sterk Europa met regio's.


signature


Gemene Lepel
Usericon van Gemene Lepel
Posted 08-01-2013 17:20 by Gemene Lepel Wijzig reactieProfiel van Gemene LepelQuote dit bericht

quote:
Op 8 januari 2013 13:49 schreef Kvelgeest het volgende:

Volgens mij gaat het op een dieper niveau, net als bij de Schotten, eigenlijk heel banaal om geld.
En als geld het twistpunt is, is er dan echt wat mis met het DNA van het land of wellicht iets met de sociale voorzieningen?




Probleem met Schotland is vooral dat vrijwel heel Schotland centrum links stemt, terwijl in Londen vaak een rechtse regering zetelt. Dan kan separatisme een oplossing betekenen om regeringen en hun beleid meer representatief te make voor de keuzes van stemgerechtigden.


Ook ben ik nog nooit een tegenstelling tussen nationalisme en patriotisme tegen gekomen die hout snijdt. Het is altijd een normatief argument om 'goed' van 'slecht' te onderscheiden, wat de term analytisch onbruikbaar maakt. Ik kan sowieso Banal Nationalism aanraden aan iedereen die dit topic interessant vindt. (zie: http://books.google.co.uk/books?id=VV18cdwqVf4C&q=patriotism#v=snippet&q=patriotism&f=false )



[Dit bericht is gewijzigd door Gemene Lepel op 08-01-2013 17:23]


Grey over Kristalnacht: "Als de Joden destijds ook aanslagen hadden gepleegd dan had ik de nazi's misschien wel begrepen."


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 23-01-2013 19:47 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht



signature


Voodoo_xx
Usericon van Voodoo_xx
Posted 23-01-2013 20:00 by Voodoo_xx (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Voodoo_xxQuote dit bericht

quote:
Op 23 januari 2013 19:47 schreef Hypnos het volgende:
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1567442/2013/01/23/Eerste-stap-naar-referendum-Catalaanse-onafhankelijkheid-gezet.dhtml


hoppa


Jamaar, waarde Hypnos, wat is je punt? Moeten we nu vanuit Vlaanderen dezelfde politiek volgen en een referendum organiseren? Wat ik hiermee bedoel is dat je een bezvolkingsgroep kan laten zeggen wat je wil, als je de publieke opinie maar genoeg bespeeld! En dan weet ik het resultaat al...


Voodoo_xx


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 23-01-2013 20:07 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 23 januari 2013 20:00 schreef Voodoo_xx het volgende:
Jamaar, waarde Hypnos, wat is je punt? Moeten we nu vanuit Vlaanderen dezelfde politiek volgen en een referendum organiseren? Wat ik hiermee bedoel is dat je een bezvolkingsgroep kan laten zeggen wat je wil, als je de publieke opinie maar genoeg bespeeld! En dan weet ik het resultaat al...


I know, trust me, ik ben geen extreme fan van democratie hoor. Want inderdaad, als je dat kan, de bevolking "bespelen" zodat ze ja voor Vlaanderen stemmen,
dan kun je ze misschien ook laten stemmen "ja voor de doodstraf", "ja voor Vlaanderen bij Nederland", "ja voor Vlaanderen terug bij Wallonië" of "ja voor een verbod op vlees". Maar dat is democratie, en die democratie heeft ook geleid tot zaken waar ik niet mee akkoord ga en moet slikken.
Als je dat niet wil moet je misschien nu al een dictator proberen aan de macht te brengen die ten allen tijde België wil samenhouden



signature


Voodoo_xx
Usericon van Voodoo_xx
Posted 23-01-2013 20:11 by Voodoo_xx (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Voodoo_xxQuote dit bericht

quote:
Op 23 januari 2013 20:07 schreef Hypnos het volgende:
I know, trust me, ik ben geen extreme fan van democratie hoor. Want inderdaad, als je dat kan, de bevolking "bespelen" zodat ze ja voor Vlaanderen stemmen,
dan kun je ze misschien ook laten stemmen "ja voor de doodstraf", "ja voor Vlaanderen bij Nederland", "ja voor Vlaanderen terug bij Wallonië" of "ja voor een verbod op vlees". Maar dat is democratie, en die democratie heeft ook geleid tot zaken waar ik niet mee akkoord ga en moet slikken.
Als je dat niet wil moet je misschien nu al een dictator proberen aan de macht te brengen die ten allen tijde België wil samenhouden




Ik dacht dat we al een Elio hadden? Kort door de bocht, i know.
Misschien iets meet Legionarii op radio 1???????????????????


Voodoo_xx


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 23-01-2013 20:16 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 23 januari 2013 20:11 schreef Voodoo_xx het volgende:
Ik dacht dat we al een Elio hadden? Kort door de bocht, i know.
Misschien iets meet Legionarii op radio 1???????????????????


Elio als dictator? zo'n lief ventje


signature


Voodoo_xx
Usericon van Voodoo_xx
Posted 23-01-2013 20:18 by Voodoo_xx (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Voodoo_xxQuote dit bericht

quote:
Op 23 januari 2013 20:16 schreef Hypnos het volgende:
Elio als dictator? zo'n lief ventje


Mo! ;-)


Voodoo_xx


MetalKrijger
Usericon van MetalKrijger
Posted 30-01-2013 22:42 by MetalKrijger Wijzig reactieProfiel van MetalKrijgerQuote dit bericht

ja is op zich toch wel belangrijk

zijn nu eenmaal grenzen en je deelt toch cultuur en je taal, mag je best trots op zijn, maarja dat ben ik


Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen