|
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5 | ||||
Auteur: |
|
|
Scandinavië is voor zover ik weet nog steeds Noorwegen, Zweden, Ijsland, Finland en Denemarken. Not all who wander are lost. - JRR Tolkien |
|
quote:Correctie:Finland hoort dus NIET bij Scandinavie.Finland heeft ook een taal die niet gebaseerd is op de scandinavische vorm van taal. Hub de Gallier RIP 17-03-2013 |
|
quote: Finland hoort wel bij Scandinavie. Hun taal is inderdaad niet aan de overige talen in die reio gerelateerd. Het maakt onderdeel van de Ugro-Finse taalgroep waar enkel Fins en Hongaars bij horen. KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
quote:Ik ga hier verder geen -nietes-welles- spelletje doen.Zoals eerder al gezegd,Finland maakt geen deel uit van Scandinavie.Believe it or not. Hub de Gallier RIP 17-03-2013 |
|
Scandinavië: Noorwegen, Zweden, Denemarken. Ijsland is slechts een voortzetting van de mid-atlantische rug boven water. Finland is een voormalige uithoek van Rusland. mvg wk10 |
|
Typ eens 'scandinavian countries' in in Google. Sheesh zeg. Not all who wander are lost. - JRR Tolkien |
|
quote:Klopt,hoewel Ijsland wel tot Scandinavie word gerekend (geldt ook voor Groenland trouwens). En dan kan er bij Google vanalles staan,dan hoeft het nog niet helemaal te kloppen.Alsof alles op internet de waarheid is Hub de Gallier RIP 17-03-2013 |
|
In Google verschijnen er dan titels van boeken van mensen die het dus helemaal fout hebben.. Gelukkig zijn jullie er, mijn wijze zm'ers! Not all who wander are lost. - JRR Tolkien |
|
Eigenlijk zitten we hier weer onwijs te zorken aangezien die discussie op meer plekken gevolgd wordt, maar dit moet ik toch nog ff kwijt. Het woord Scandinavie komt van een bergrug in Noorwegen/Zweden, Skandern genaamd. Er bestaan drie definities voor Scandinavië: 1.geografisch, daarmee wordt dus The Scandinavian Peninsula bedoeld. Dat sluit Ijsland, (merendeel van) Finland en Denemarken uit 2.taalkundig, daarmee wordt Ijsland(deels)* en Finland uitgesloten . 3.cultureel, daarin vallen ze allemaal. Niet verwonderlijk aangezien Finland 600 jaar onder Zweeds heerschappij geleefd heeft. De Finnen beschouwen zich ook als onderdeel van Scandinavie, ze hebben een woord voor de hele gebied; 'pohjoinen'. Dat laatste is een reden om Finland wel tot de Scandinavische landen te rekenenen. Overigens op de RUG bijvoorbeeld, kan je Scandinavische Talen en Culturen volgen. Daarnaast kan je Finoegrische Talen en Culturen volgen waar Fins, Hongaars en Ests onderwezen wordt. Op taalgebied zijn het aparte studies, de cultuur gedeelte wordt echter voor beide via faculteit Scandinavistiek verricht. Grappig is dat Ijsland structureel ondergeschoven kindje is wat die opleidingen betreft.... *Ijslands is een afstammeling van Noors maar is niet direct aan Zweeds en Deens gerelateerd KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
"IJsland" leest prettiger dan "Ijsland" Dolf Brouwers - another dead hero |
|
Finland hoort bij Scandinavie. Dat zeg ik. En wat ik zeg dat is zo. Punt. |
|
quote: Naar wat ik dacht gelezen te hebben is IJslands eigenlijk gewoon middeleeuws Noors van 500 jaar geleden dat sindsdien niet meer veel geëvolueerd is. mvg wk10 |
|
quote:Ijslands is inderdaad een oude vorm van het oud-Noors en is sinds die tijd bijna niet geevolueerd,dit in tegenstelling tot het hedendaagse Noors (Ny-Norse). Hub de Gallier RIP 17-03-2013 |
|
quote: Dat zei ik toch. mvg wk10 |
|
quote:Het hedendaagse Noors heeft 2 schrijfwijzen (en ook een licht verschillende woordenschat). Zo'n 70% van de Noren gebruikt Bokmål, en de rest Nynorsk. Not all who wander are lost. - JRR Tolkien |
|
Er is toch ook Samnorsk? wat is dat dan? Crapuul |
|
quote: Dat bestaat niet officiëel. Alleen Nynorsk en Bokmål. Samnorsk is een initiatief om het kunstmatige Nynorsk te vervangen en samen te voegen met het van oorsprong Deense Bokmål. Een pure vorm van nostalgisch Noors zeg maar. Ein volk, ein reich, ein Samnorsk. |
|
quote: Deze schrijwijze is bij wet afgeschaft (klinkt wel als gewoon Noors, alleen de schrijfwijze is anders). (Tja, bij wet, want als je die Noren laat doen, sgreife se alemaa hoe se ville. ) Not all who wander are lost. - JRR Tolkien |
|
quote: Bij wet, want het is daar een gaye christelijk-collectivistische bende. KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
quote: Dat ook al! Pfoeh, wat is er niet fout aan Norge, hee.. kutland. Not all who wander are lost. - JRR Tolkien |
|
quote: Klopt. KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
Noorwegen heerscht.Alleen jammer dat de metalscene nogal klein is en het bier daar erg duur is. |
|
quote: En de belastingen retehoog, en veel rooien die de scpeter zwaaien. KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA ! |
|
quote: De paus heerscht. Alleen jammer dat hij nogal dement is en dat hij katholiek is. Maar de landschappen heersen er wel uiteraard. (om ervan te genieten wel een dekentje en je eigen zuip meenemen).. Not all who wander are lost. - JRR Tolkien |
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5 |
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek | Vorige pagina | Volgende pagina |