Nog een soort verslagje/recensie van mijn kant:
De eerste band, Fumes Of Decay, heb ik moeten missen.
Nadat ik m’n polsbandje had afgehaald en wat munten uit de automaat getrokken had, begaf ik me naar de zaal. Daar stond
Kastrated op punt van beginnen. Met een wat schel geluid (gelukkig werd het later beter) knalde men erin. Keiharde deathmetal met een lekkere putgrunt, dat horen en zien we graag. De Britten hadden er zin in. Ook het publiek ging behoorlijk uit z’n stekker middels een ‘zombiepit’. Erg grappig om te zien.
Daarna was het de beurt aan het Italiaanse
Vulvectomy met drumcomputer en samples. Het geluid was prima te noemen en deze mannen hadden er ook zin in. Het duurde even voordat het publiek losging, maar ze bouwden ook bij dit optreden een leuk feestje.
Uit een heel ander vaatje, tapte het technische
Diluvian. Lang duurt dit optreden van deze Fransen niet, want tijdens het 2e nummer blies men een gitaartop op en trapte de drummer door de dubbele bass pedalen. Na een angstvallige stilte, hebben ze, na wat ik later gehoord heb, nog 2 nummers gespeeld. Maar toen waren we al wat gaan eten.
Na 2 broodjes braadworst, was het tijd voor
Carnal Decay. De band uit Zwitserland gaf een puik optreden weg en het publiek genoot met volle teugen. Eén van de beste optredens deze dag, van de heren én dame!
Dan de band waar volgens mij de meeste mensen voor gekomen was;
Begging For Incest! Het eerste wat mij opviel was dat, óf de zanger is flink aangekomen, óf ze hebben gewoon een andere zanger en achteraf bleek het laatste het geval te zijn. De verassing is er nu wel beetje vanaf en de bandnaam is niet echt spannend meer, hehe (het is het 3e optreden op HDF!), maar deze gasten weten wel hoe ze een feestje moeten bouwen! Heerlijke (slam)death met dito vocalen is wat we voorgeschoteld krijgen. Ook het publiek lust er uiteraard wel pap van. Gaaf optreden!
De drumer van BFI kan blijven zitten, wat hierna staat
Kraanium op het programma. Wegens omstandigheden drumt hij vandaag, na een paar uurtjes met ze te hebben geoefend de avond ervoor. En dat is helaas te merken, want hij zit er paar keer flink naast. Al met al klinkt het muzikaal wel vet en het publiek gaat ook hier flink los.
Speciaal voor Houten Deathfest hebben de mannen van
Despondency de gitaren nog eenmaal opgepakt. Na dit optreden besluit men op te stoppen met de band. Men speelt een lekkere mix van oud en nieuw materiaal. Hoewel het geluid in het begin wat matig is, word het later gelukkig een stuk beter. Een waardig laatste optreden van deze Duitsers.
Aan
Malignancy de taak om deze avond af te sluiten. Daar weten de Amerikanen wel raad mee. Hun deathmetal is zeer complex en zit vol breaks. Geen zombiepits hier, maar publiek geniet wel, zo als ook ondergetekende. De zanger praat het geheel, op een Mikael Åkerfeldt -achtige manier aan elkaar. Al met al een prima laatste optreden van deze dag.
Op naar de 6e editie!