IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Paniekstoornis Volgende pagina
caile1
Usericon van caile1
Posted 02-05-2002 10:46 by caile1 Wijzig reactieProfiel van caile1Quote dit berichthttp://asl.to/caile

Weet er iemand wat dit is en of je er iets aan kan doen? Idiote vraag waarschijnlijk.


schoonheid is een ziel verbrandt in het water van geluk


Sharteel
Mesmerized
Usericon van Sharteel
Posted 02-05-2002 10:48 by Sharteel Wijzig reactieProfiel van SharteelQuote dit berichthttp://www.photopit.be

WAT IS EEN ANGST- OF PANIEKSTOORNIS?

In een officiële diagnostische handleiding spreekt men van een paniekstoornis als er sprake is van één of meer paniekaanvallen gevolgd door een periode van tenminste één maand met voortdurende angst weer een aanval te krijgen of als binnen een periode van 4 weken 4 of meer aanvallen van intense angst voorkomen. De aanvallen hebben geen aanwijsbare redenen en zijn ook niet gebonden aan angstwekkende situaties of activiteiten. Tijdens een paniekaanval kunnen verschillende symptomen tegelijk optreden:
Trillen of beven, transpireren, angst om dood te gaan, pijn en/of druk op de borst, angst om gek te worden of onbeheerste dingen te doen, misselijkheid of maagklachten, ademnood of verstikkend gevoel, onwerkelijk gevoel, oorsuizingen, gevoel flauw te vallen, tintelingen in handen en/of voeten, duizeligheid, hartkloppingen, naar adem happen, warme opvliegers of koude vlagen.

Een paniek aanval kenmerkt zich vaak door meerdere van deze verschijnselen, die zich plotseling voordoen en binnen een paar minuten verergeren. Daarbij kan niet worden aangetoond dat een lichamelijke factor de stoornis heeft veroorzaakt, zoals bijvoorbeeld een versnelde schildklierwerking. Een paniekstoornis is ernstig te noemen wanneer men in de afgelopen maand minsten 8 aanvallen heeft gehad.

Mensen die aan een paniekstoornis lijden hebben vaak al een lange weg afgelegd met vele doktersbezoeken, omdat de stoornis niet snel genoeg herkend wordt. Reden hiervan is dat mensen vaak met zeer vage klachten komen hetgeen onnodig lijden veroorzaakt. Door duidelijk een beeld te schetsen van uw gevoelens aan uw arts kunt u voorkomen dat uw klachten als aanstellerij, gezeur of hypochondrie enz. worden afgedaan.

http://www.afhh.nl/angststoornis.html

[Dit bericht is gewijzigd door Sharteel op 02-05-2002 10:48]


Can anybody see the light.. Where the morn meets the dew... And the tide rises...Did you realise no one can see inside your view... Did you realise forwhy this sight belongs to you...


bazzio
opa lives!
Usericon van bazzio
Posted 02-05-2002 11:20 by bazzio Wijzig reactieProfiel van bazzioQuote dit bericht

quote:
Op 2 mei 2002 10:46 schreef caile1 het volgende:
Weet er iemand wat dit is en of je er iets aan kan doen? Idiote vraag waarschijnlijk.


Niet in paniek raken.


Bazzio Attacks!!!


General Skullfucker
Eerlijk delen
Usericon van General Skullfucker
Posted 02-05-2002 12:58 by General Skullfucker Wijzig reactieProfiel van General SkullfuckerQuote dit berichthttp://www.metalhints.nl

Wat je er dus aan kunt doen is langsgaan bij een arts. Die kan dan eventueel medicijnen (sommige antidepressieva kunnen ook tegen een angststoornis helpen.) voorschrijven en/ of advies geven over eventuele andere behandeling.



the beast
Figuurzagen en anders niets.
Usericon van the beast
Posted 02-05-2002 13:05 by the beast Wijzig reactieProfiel van the beastQuote dit bericht

ter aanvulling, de oorzaak van paniek aanvallen, kan eventueel ook met hyperventilatie te maken hebben, daar is met ademhalings oefeningen wel wat aan te doen...


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 02-05-2002 15:38 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

Als je zo'n aanval hebt moet je gaan zitten, ogen en oren sluiten, kort inademen en heel langzaam uitademen door de mond. Denk ook alleen maar na over je ademhaling en probeer andere gedachten uit te sluiten. Hoe minder prikkels je krijgt van je omgeving, hoe beter.

Ik heb ooit eens zulke paniekaanvallen gehad als reactie op een medicijn waar ik blijkbaar overgevoelig voor was. Damn, wat was dat voor een drug!

Ben je al naar de dokter geweest?


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Rectum Lobotomy
Usericon van Rectum Lobotomy
Posted 02-05-2002 15:43 by Rectum Lobotomy Wijzig reactieProfiel van Rectum LobotomyQuote dit bericht

quote:
Op 2 mei 2002 10:46 schreef caile1 het volgende:
Weet er iemand wat dit is en of je er iets aan kan doen? Idiote vraag waarschijnlijk.

ga naar de huisarts, die stuurt je door naar de GGZ (geestelijke gezondheiszorg ofzo) of hoe dat ook heet in jou stad.
Je krijgt wat gesprekken, eerst algemeen en dan krijg je een behandeling 'op maat'.
Daar zit soms medicatie bij in, dat is ook gedeeltelijk je eigen keuze.
Meer weten? Mail me maar.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 02-05-2002 15:54 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Je moet even wachten tot Vampie weer eens hier is geweest, die lijdt hier ook aan (of iets dergelijks). Zij weet ook hoe het behandelt word.


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 02-05-2002 16:32 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

Ik heb dit een jaar geleden ook heel erg gehad, maar nu is het minder. Vooral de angst om dood te gaan omdat ik enorme steken in mijn hartstreek had wat zich dus kenmerkt voor paniek aanvallen. Ook vooral tijdens het uitgaan had ik erg last van ademnood. Ik loop er nog steeds voor bij de psycholoog dit is dan ook een erg goede manier om er mee te leren leven of om er vanaf te komen. Om het zelf te doen kan praktisch niet!


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


caile1
Usericon van caile1
Posted 03-05-2002 9:58 by caile1 Wijzig reactieProfiel van caile1Quote dit berichthttp://asl.to/caile

Bedankt mensen. Ge weet ni hoe gelukkig ik zen da dermensen zen die wete wa da is en het zelfs ook hebben. Dat steekt een hart onder mijne riem.
Zelf em ik relaxatietherapie gevolgd, maar dat heeft niet veel geholpen. Mijn ouders snappen niet wat ik heb en houden er dan ook geen rekening mee. Gelukkig mijn lief wel.
Deze reacties geven mij terug hoop
Bedankt ook voor die link.
Voor diegenen dioe dit ook hadden of hebben. Onder welke omstandigheden hebben jullie dit?
Ik zelf heb het bij het uitgaan en vooral in de cinema. Eigenlijk kunt ge met mij dus niet weggaan.


schoonheid is een ziel verbrandt in het water van geluk


Shadow_Smile
Mr. Bitch
Usericon van Shadow_Smile
Posted 03-05-2002 12:01 by Shadow_Smile Wijzig reactieProfiel van Shadow_SmileQuote dit bericht

Ik moet er ook mee te zien leven, ik raakte 3 jaar geleden burn-out, maar het uitte zich eerst in een MEGA zware paniek aanval. Dit zorde er voor dat ik in het zieken huis 4 uur op de EHBO heb gelegen. Mijn paniek aanvallen kwamen door uitputting van mijn lichaam. Hoe zwakker/vermoeider je lichaam is, de te gevoeliger je word voor paniekaanvallen. Gelukkig heb ik het ergste achter de rug, en ben herstellend. De angst om terug te vallen is er nog wel, en die zal ook nog wel lang blijven.

Ook in mijn omgeving, denk men dat ik mij loop aan te stellen. Maar ik trek me er nix van aan, de denken maar wat ze willen.

Ik weet waar ik last van heb, en probeer daar zo goed mogelijk mee om te gaan.


Wiegen Meister !


G.
Usericon van G.
Posted 03-05-2002 12:09 by G. Wijzig reactieProfiel van G.Quote dit bericht

Ja hier weet ik erg veel van. 2x in mijn leven langdurig last van gehad. Behalve ervarings deskundig (als ik het zo mag zeggen) heb ik er ook heel erg veel over gelezen. Mocht je vragen hebben dan kan je me altijd mailen. Heel veel sterkte er mee!


caile1
Usericon van caile1
Posted 15-05-2002 11:36 by caile1 Wijzig reactieProfiel van caile1Quote dit berichthttp://asl.to/caile

Kwam Vampie nu ook nog? Ik ben wel curieus naar wa zij ga zegge.


schoonheid is een ziel verbrandt in het water van geluk


Angela Mortis
Sinistre Française
Usericon van Angela Mortis
Posted 15-05-2002 11:39 by Angela Mortis Wijzig reactieProfiel van Angela MortisQuote dit bericht

Vampie zal er vanavond wel weer zijn denk ik


MuayThaigerrr!!


Grimnir
Wodans leger rijdt door de nacht.
Usericon van Grimnir
Posted 15-05-2002 12:26 by Grimnir Wijzig reactieProfiel van GrimnirQuote dit berichthttp://www.myspace.com/RowanRoodbaert

Angststoornis gepaard met depressie...ik heb er nu anti-depressieva tegen.



helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 15-05-2002 15:15 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

Okay, ik post wel even voor Vampie dan, aangezien ik met 'r samenwoon weet ik ook wel ongeveer hoe het zit.

Een paniekstoornis zelf is iets anders dan een paniekaanval. Een aanval is vaak op zichzelf staand en wordt onder andere veroorzaakt door stress, kortademigheid, slaapgebrek en dat soort dingen. Er wordt pas van een paniekstoornis gesproken op het moment dat er meer dan acht keer per maand een paniekaanval optreedt.

Kortgezegd wordt een paniekstoornis veroorzaakt door een chemische onbalans in de hersenen. Bij iedereen is er een bepaalde drempel in de hersenen waarna angsten en zorgen omslaan in zware paniek. Op een normaal niveau betekent dat dat je in paniek raakt als er iets goed fout gaat.
Bij iemand met een paniekstoornis ligt deze drempel dusdanig lager dat zelfs de kleinste schrikreacties en zorgen een aanval kunnen veroorzaken. Deze mensen kunnen, bijvoorbeeld, al in paniek raken als de deurbel gaat.

De behandeling gebeurt bij Vampie door het GGZ/Riagg onder begeleiding van zowel een psychiater als een psycholoog als een therapeut. De psychiater waakt over de lichamelijke klachten (veroorzaakt door een vrijwel constante staat van stress en paniek) alsmede de medijcenen ter tijdelijke verlaging van de angstdrempel. De psycholoog praat, legt uit en overziet de behandeling en de therapeut zorgt voor verschillende methoden om de aanvallen direct te beperken (zoals de bovengenoemde ademhalingsoefeningen).

Helaas moet er bij gezegd worden dat Vampie al tien jaar met deze paniekstoornis rondloopt. Dit komt vooral doordat de artsen (en voornamelijk de huisarts) het ziektebeeld (daarbij heeft Vampie ook nog last van Borderline) absoluut onderschat hebben en daarom veel te laat tot behandeling over gegaan zijn. De huidige behandeling loopt pas vier maanden, maar positief is om te zien dat de behandeling langzaamaan wel aan lijkt te slaan.

Dit verklaart ook gelijk waarom Vampie niet zo vaak online is de laatste tijd of wij ons maar heel even hebben laten zien op het ZM festival. Hoe graag we ook aanwezig zijn.. paniekaanvallen zijn enorm uitputtend voor zowel lichaam als geest dat veel rust gewenst is.

Verdere vragen... u bent vrij te mailen.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 15-05-2002 15:18 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Ik vond het iig erg tof dat jullie er toch even waren!
En ik heb Vampie toch mooi even een hugg gegeven!


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 15-05-2002 15:26 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 15 mei 2002 12:26 schreef Grimnir het volgende:
Angststoornis gepaard met depressie...ik heb er nu anti-depressieva tegen.
Dat hoeft helemaal niet bij mijn weten. Voor zover ik begrepen heb hebben veel anti-depressiva de bijwerking dat ze de angstdrempel in je hersenen verhogen (ik meen door het cerotenine-tekort te verhelpen). Tenminste, dat zei de psychiater en ik hoop dat die er verstand van heeft


I'm not being rude. You're just insignificant.


Grimnir
Wodans leger rijdt door de nacht.
Usericon van Grimnir
Posted 16-05-2002 21:58 by Grimnir Wijzig reactieProfiel van GrimnirQuote dit berichthttp://www.myspace.com/RowanRoodbaert

Tja, serotenine heropname remmers zijn het, maar het kan je wel helpen even uit een bepaalde stoornis cyclus te komen en dan te hopen dat het over is. Je leert het af zeg maar... En daarbij helpen ze aardig, en daar benik erg blij mee



Sarjenka
Greetings and felicitations children of technology
Usericon van Sarjenka
Posted 17-05-2002 12:39 by Sarjenka Wijzig reactieProfiel van SarjenkaQuote dit berichthttp://nightmarepatrol.net/sarjenka/weblog

een hypnotherapeut kan ook helpen... en dat kan zelfs zonder medicatie!


If you can't eat it or fuck it, then kill it...


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 17-05-2002 12:44 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 17 mei 2002 12:39 schreef Sarjenka het volgende:
een hypnotherapeut kan ook helpen... en dat kan zelfs zonder medicatie!
Dat is toch echt zeer zeker niet de algemeen voorgeschreven behandelmethode voor mensen met een paniekstoornis. Het is in theorie wel mogelijk, maar ze (hypnotherapeuten) kunnen er vrij weinig mee.

En dan nog is het nog steeds handig om medicatie er bij te blijven gebruiken, omdat die ook effect geven buiten de momenten van daadwerkelijke behandeling om. Hypnose op zich houdt de angsten namelijk niet tegen.

(Ja, ik weet waar ik het over heb. Mijn vader is hypnotherapeut en mijn vriendin heeft een paniekstoornis. Tel maar bij elkaar op )


I'm not being rude. You're just insignificant.


Grimnir
Wodans leger rijdt door de nacht.
Usericon van Grimnir
Posted 17-05-2002 17:37 by Grimnir Wijzig reactieProfiel van GrimnirQuote dit berichthttp://www.myspace.com/RowanRoodbaert

Tja, therapeuten, psychologen...enz...allemaal leuk, maar ik ga er niet naartoe. Waarom niet? Niet datb ik er bang voor ben, maar het is mijn eigen denken. Ik ben ook een keer naar een psycholoog geweest maar die kwam er niet uit, en op het laatst begon ik hem de vragen te stellen zodat de rollen een beetje omgedraaid werden. Hij stopte naar een paar minuten en heeft me een inteligentheids test aangeraden, dit is nu een jaar geleden, ik heb er nooit aan gewild maar nu ga ik het toch maar doen, als het helpt is het mooi meegenomen. Tja, dat is in juni, dus ik ben benieuwd...



DimmuChild
Usericon van DimmuChild
Posted 17-05-2002 18:16 by DimmuChild Wijzig reactieProfiel van DimmuChildQuote dit bericht

quote:
Op 17 mei 2002 17:37 schreef Grimnir het volgende:
Hij stopte naar een paar minuten en heeft me een inteligentheids test aangeraden, dit is nu een jaar geleden, ik heb er nooit aan gewild maar nu ga ik het toch maar doen, als het helpt is het mooi meegenomen. Tja, dat is in juni, dus ik ben benieuwd...


Ja, zo'n test is mij ook aangeboden en ik heb toegezegd. Dat is nu zo'n 4 maanden geleden. Dat terwijl gezegd is dat ik er 'maar' 1 maand op zou hoeven wachten.

Maar goed, dat is het RIAGG. Als je geluk hebt vergeten ze alleen je naam, als je pech hebt de hele afspraak.

[Dit bericht is gewijzigd door DimmuChild op 17-05-2002 18:16]


Grimnir
Wodans leger rijdt door de nacht.
Usericon van Grimnir
Posted 19-05-2002 12:38 by Grimnir Wijzig reactieProfiel van GrimnirQuote dit berichthttp://www.myspace.com/RowanRoodbaert

quote:
Op 17 mei 2002 18:16 schreef DimmuChild het volgende:
Ja, zo'n test is mij ook aangeboden en ik heb toegezegd. Dat is nu zo'n 4 maanden geleden. Dat terwijl gezegd is dat ik er 'maar' 1 maand op zou hoeven wachten.

Maar goed, dat is het RIAGG. Als je geluk hebt vergeten ze alleen je naam, als je pech hebt de hele afspraak.


Ik heb geluk, ik mag eind volgende maand, en daar wordt ik door een paar profesoren onderzocht...Dus ik ben benieuwd...



Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 19-05-2002 15:43 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

ik loop nu al een poos bij een psycholoog en het ligt enorm aan de persoon hoe hij/ zij je kan helpen. Ik heb een super toffe vent die mij echt goed kan helpen.. Ik heb al haast geen pijn in bijn borst steek meer en ademhalen op de 'angstige momenten' gaat ook een stuk beter. Maar ik merk wel dat mijn aanvallen zich uitbreiden niet alleen meer in de auto en trein maar ook in de bus en op de fiets. Ook mijn angst om alleen te zijn en om dood te gaan wordt steeds erger. Het is zoooo klote wat je hersenen allemaal met je doen.


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


McDoom
[Dit bericht is gemodereerd door zillah-morte]
Usericon van McDoom
Posted 19-05-2002 16:46 by McDoom Wijzig reactieProfiel van McDoomQuote dit bericht

quote:
Op 15 mei 2002 15:26 schreef helmet het volgende:
Dat hoeft helemaal niet bij mijn weten. Voor zover ik begrepen heb hebben veel anti-depressiva de bijwerking dat ze de angstdrempel in je hersenen verhogen (ik meen door het cerotenine-tekort te verhelpen). Tenminste, dat zei de psychiater en ik hoop dat die er verstand van heeft

Dat klopt wel. Toen ik die zooi slikte was ik ook bij het minste geringste in paniek. Sindsdien slik ik helemaal geen medicijnen meer. Puur vergif!


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen