quote:
Op 21 juli 2011 12:00 schreef bastianus het volgende:
In het straatje van Hypnos: ik heb zelden iemand op een oorspronkelijke gedachte betrapt. Op de vuilniswagen hoorde ik soms betere gedachten dan op de hogeschool van gestudeerde mensen. Hoe wijs ook, boekenwijsheid en studiewijsheid klinken altijd enorm voorgekauwd. En ik vertrouw het niet, daarom ben ik altijd geneigd meer op mijn gevoel en ervaring te vertrouwen.
Ja, want die mannen op de vuilniswagen, díe hebben oorspronkelijke gedachten. Dat moet wel, want ze lezen geen boeken. Sowieso.
Onzin, natuurlijk. Ik ben het met je eens dat er mensen zijn die niet verder denken dan wat ze lezen. Kan best dat iemand die dan alleen vanuit zijn onderbuik praat een juister idee heeft, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet nóg beter kan of dat onderboekgevoelens
altijd minder juist zijn.
Zeker iemand als jij, die inziet dat die valkuil bestaat, zou niet zomaar boeken aan de kant moeten zetten. Jij moet dan toch vanuit onderboekgevoel en buikwijsheid tot een betere waarheid kunnen komen?
quote:
Op 21 juli 2011 12:49 schreef Hypnos het volgende:
er moet toch een manier zijn om je bewust te worden wat voor zaken je verlangt omwille van goedkeuring, status, aandacht of appreciatie en wat niet?
"Ik ben op zoek naar mijn pure gevoel!" + "Ik wil dat iemand mij laat zien hoe ik mijn pure gevoel vind!" = fail.
Je tilt er mijns inziens allemaal veel te zwaar aan. Er zijn hier geen antwoorden voor. En zonder oplossing is er feitelijk ook geen probleem, het ís gewoon. Het onbehagen wat je hier voor jezelf creëert is dus onnodig. Leer er maar mee omgaan dat een mens geen houvast heeft, er nergens absolute standaarden voor zijn en dat je geen puur eigen pad kan bewandelen. En dat dat ook allemaal niet nodig is... Of bekeer je tot een of andere religie ofzo en bespaar jezelf het hoofdbreken.
Waarom maak je je überhaupt zorgen dat je gevoel ergens bij teveel beïnvloed wordt door de buitenwereld? Alleen omdat het hypothetisch mogelijk is en dat je het niet weet? Dan wil ik met alle liefde nog wel een oneindige hoeveelheid andere 'problemen' voor je bedenken