|
Dit topic is 9 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | ||||
Auteur: |
|
|
quote: Ik heb het dan vooral over die overgeproduceerde sound die Watain eerst ten berde bracht en waar Marduk nu gretig op in gaat. Heaven Shall Burn was eigenlijk al een breekpunt, maar daar hoorde je toch nog dat sacrale in, wat het nog steeds authentiek BM maakte. Dark Funeral sprong ook meteen op die trein, Setherial vanaf hun tweede, Naglfar vanaf hun derde. Frikandel noem ik dat. Zweedse frikandel. En nu gaan we vegen |
|
Leg die 'overgeproduceerde sound' eens uit, want dat is altijd een term die te pas en te onpas wordt gebruikt. Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat |
|
Technisch ken ik te weinig van muziek. Het is gewoon een auditief gevoel dat ik heb. Hetzelfde gevoel dat ik heb bij het luisteren naar dingen lijk Behemoth of de laatste Krisiun's. Het klinkt allemaal te proper, lijk in een kliniek. Net lijk black een gevoel is. Al dat geneuzel over technische instrumentalisering heb ik lak aan, het draait allen rond die kult en de sacrale. En nu gaan we vegen |
|
Fatsoenlijke productie, booooeeee. Stofzuigersound, hoera! Hou toch op. Bands die nu nog producties afleveren die klinken als een Transilvanian Hunger (om maar een voorbeeld te noemen) moeten gedeporteerd worden. Toentertijd was het niet anders, de technieken waren binnen die budgetten niet beter en apparatuur was duur. Overproductie is echt een complete onzin-term. Maargoed, om true te zijn moet je band waarschijnlijk klinken als een op hol geslagen Miele. "Nee, het gaat om de sfeer!" Pleurt op joh. Als je geen sfeer kunt creëren met alleen je instrumenten moet je je afvragen of je je album überhaupt wel uit moet brengen. Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread. |
|
Nou ja, ik denk wel dat productie een middel is, een stijlmiddel zo je wil, wat onderdeel is van het uiteindelijke artistieke totaalplaatje. En de ene productie past beter ergens bij dan de andere productie. Neem bv. die Burzum-reissues. Ik vind dat waardeloos klinken, die transparante kraakheldere productie. Of als Xasthur net zo crisp & clear zou klinken als dat debuut van The Mars Volta, die werkelijk je speakers uit komt knallen. Maar in zijn algemeenheid mag je hopen dat bands er wel over nagedacht hebben, en een stofzuigerproductie is in zijn algemeenheid natuurlijk gewoon ruk. Maar ja, wie doet dat nou nog tegenwoordig, ook in de black metal is het allemaal van een behoorlijk niveau dezer dagen. Gelukkig maar. Fickt nicht mit dem Raketemensch!! |
|
quote: Oh maar daar heb je ook helemaal gelijk in. De kille productie van een Grand Declaration of War bijvoorbeeld, kan je smaak niet zijn maar het past wel erg goed bij de muziek imho. Hoort er absoluut bij. Maar soms komen er producties voorbij waarvan je je afvraagt hoe dat in godsnaam ooit op cd/plaat/tape terecht is gekomen. Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread. |
|
quote: Dit inderdaad. Die stofzuigersound is verheven naar pure cult en voor veel truie bands dé manier waarop BM hoort te klinken. Volledig kansloos. Ik kan me nog een interview met Quorthon herinneren waar hij aangaf graag een betere productie had willen hebben, maar dat dat er domweg niet inzat. Ik snap dat ook niet, als je muziek maakt wil je toch dat je plaat zo goed mogelijk klinkt? http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships." |
|
Helemaal mee eens hoor, juist het voorbeeld van 'Heaven shall burn' is gek, want dat album zou met een goede productie juist geweldig zijn. Ik vind het nog steeds Marduk's beste, maar het klinkt nergens naar. Aan de andere kant, de 2005 editie van Stormblast was niet echt een succes. Nilfisk Black is zóóóóó 1992. Hafgufa |
|
Heaven Shall Burn is ook mijn favoriet, al is dat destijds ook mijn introductie geweest op het gebied van black metal (samen met Cradle of Filth's Dusk and Her Embrace). Dan heeft zo'n plaat toch al snel een voorkeur. http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships." |
|
quote: De vraag is "wat wil ik zeggen?". Je snapt toch wel dat "zo goed mogelijk" slaat op de vorm die een bepaald gevoel/ idee belichaamt? |
|
Uiteraard, maar ik snap niet dat je als muzikant het maximale er niet uit zou willen halen en bewust een plaat uit zou willen brengen die kutter klinkt dan nodig. http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships." |
|
Vaak is dat om de zeer beperkte 'kwaliteiten' van de betreffende muzikanten te maskeren. Worden er weer termen als 'sfeerverhogend' bijgehaald, maar punt is gewoon dat de muzikanten slecht zijn. Gelukkig zijn er altijd figuren als Caron die heerlijk naief in dat soort onzin meegaan. |
|
quote: Het kan inderdaad een (slecht) excuus zijn door gebrek aan kunnen, maar het is een beetje vreemd om er maar vanuit te gaan dat dit vaak het geval is. Zelf denk ik dat de 'kwaliteiten' ook verstopt zitten in compositie en - jazeker - het uitzoeken van een passende productie, dus niet zomaar uitgaan van het "maximale". "Het maximale", zoals Ralph het omschrijft is even obscuur en nietszeggend als "sfeerverhogend". |
|
Heaven Shall Burn is net de stijlbreuk geweest met de beste Marduk-era en de productie ging vanaf toen hoger naar crescendo. Opus Nocturne, sacraler kan black niet klinken. Vanaf Heaven was er ook Legion en de inbreng van Morgan minder. Wat Quorthon zegt, begrijp ik, ik knap ook af op die productie maar anders. Ik vind dat die Bathory te weinig agressie uitstraalt en te weinig knetterpunten in die mix. Maar da's anders. Als je lo-fi wilt horen, luister dan eens naar Drowning The Light of Seigneur Voland, da's pas slechte productie. Jullie zijn te gepolijst gewend. Te klinisch. Waar is die puurheid? En nu gaan we vegen |
|
Seigneur Voland, lekker man. |
|
quote: Bovenstaande albums klinken alles behalve puur. Zo klinkt geen enkele band in een oefenruimte, dat is onmogelijk. Ik pak een oefenruimte hier als het meest puur mogelijke in mijn optiek. Wat ik ermee wil zeggen is dat jouw definitie van puur een soort van faux-puur is Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat |
|
quote: Geluidsbeleving is ook een individueel iets natuurlijk. Maximaal is ook maar relatief. Ik kan dat toegeven. http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships." |
|
Maximaal is niet relatief. Maximaal is maximaal. If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed. |
|
Niet in die context. Of zo. Weet ik veel. Ik weet ook niet meer wat ik bedoel. "Niet kut" in ieder geval. http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships." |
|
Toto is wel kut. Is ook niet relatief. Zo zit dat, en niet anders. If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed. |
|
Dat is een waarheid als een koe. http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships." |
|
quote: Niet binnen deze context. Prvtser. |
|
quote:Ook. Als iets 'maximaals' vanuit een andere benadering overtroffen kan worden, was het blijkbaar niet hem maximum. Dat ligt in het concept besloten. If there’s one thing we’ve learned from the death of Dimebag it’s this, making shitty music can get you killed. |
|
quote: Klopt. De "maximale" productie werd hier echter niet omschreven en kon daarom geen vaste maximale waarde worden. |
Dit topic is 9 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 |
Index / Heavy Metal | Vorige pagina | Volgende pagina |