IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Auteur:
Topic : Realiteit versus de (incomplete) perceptie ervan [van Descartes/Hume/Kant tot New-age] Vorige pagina | Volgende pagina
Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-02-2013 16:47 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

en tijd


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-02-2013 16:47 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 16:45 schreef ElitE het volgende:
Daarmee verlies je massa

Ohja, toch wel



[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 08-02-2013 16:50]


Quis moderabat ipsos moderatores?


Helvete
Usericon van Helvete
Posted 08-02-2013 16:47 by Helvete Wijzig reactieProfiel van HelveteQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 16:45 schreef ElitE het volgende:
Daarmee verlies je massa
Sneller posten dus, misschien kan je dan wat massa terugwinnen.


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 08-02-2013 16:51 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 16:43 schreef Helvete het volgende:
Maar die antwoorden krijg je dan net zo goed niet.


Met het gevaar om nu erg esoterisch uit de hoek te komen ( ), maar 'leven', echt op de meest hedonistisch mogelijke manier, is volgens mij het enige antwoord dat er bestaat.
Niet dat ik zo leef, verre van, iedereen is gebonden aan conventies en angsten en iedereen moet wel met iemand anders rekening houden, maar de reden van ons bestaan (daar gaat het hier toch over hé anders mijn excuses)is leven en er zo veel mogelijk uit te krijgen.


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-02-2013 16:52 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 16:47 schreef Hypnos het volgende:
wiii, look at me, i'm travelling into cybertime


signature


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 08-02-2013 16:53 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 16:51 schreef PandroidJack het volgende:
Met het gevaar om nu erg esoterisch uit de hoek te komen ( ), maar 'leven', echt op de meest hedonistisch mogelijke manier, is volgens mij het enige antwoord dat er bestaat.
Niet dat ik zo leef, verre van, iedereen is gebonden aan conventies en angsten en iedereen moet wel met iemand anders rekening houden, maar de reden van ons bestaan (daar gaat het hier toch over hé anders mijn excuses)is leven en er zo veel mogelijk uit te krijgen.

Nee, daar gaat het dus niet over. "Realiteit versus de (incomplete) perceptie ervan.", daar gaat het over

Iemand nog wat interessants?


Quis moderabat ipsos moderatores?


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 08-02-2013 16:53 by ElitE Profiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

.

[Dit bericht is gemodereerd door Ascendant Grotesque op 08-02-2013 17:01]


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-02-2013 16:59 by Hypnos (Hoofdredacteur) Profiel van HypnosQuote dit bericht

.

[Dit bericht is gemodereerd door Ascendant Grotesque op 08-02-2013 17:01]


signature


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 08-02-2013 17:01 by powertieke Profiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

.

[Dit bericht is gemodereerd door Ascendant Grotesque op 08-02-2013 17:01]


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 08-02-2013 17:32 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 16:53 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Nee, daar gaat het dus niet over. "Realiteit versus de (incomplete) perceptie ervan.", daar gaat het over

Iemand nog wat interessants?
Ik vraag me af hoeveel mensen hier nog originele ideeën over hebben. Meestal blijft het toch bij dingen die mensen napraten, hetzij van school of uit de media.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


bastianus
Usericon van bastianus
Posted 08-02-2013 17:34 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Zelf heb ik een aantal spirituele ervaringen opgedaan. Maar als ik dat vertel wordt het al gauw in het belachelijke of fantastische getrokken, zeker hier. Dus ik hou dat mooi voor mezelf.
Maar wat me wel verbaast, is dat mensen eerder uit een boekje of wat anderszins wordt voorgekauwd geloven, dan dat ze op hun eigen zintuigen afgaan.

[Dit bericht is gewijzigd door bastianus op 08-02-2013 17:35]


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-02-2013 17:36 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

misschien moeten we er gewoon allemaal naar streven om in dezelfde grot te zitten, misschien zouden we dan beter overeen komen, in plaats van recht in de zon te willen kijken die het allemaal toch ook anders voorstelt dan het is.


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-02-2013 17:45 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 17:34 schreef bastianus het volgende:
Zelf heb ik een aantal spirituele ervaringen opgedaan. Maar als ik dat vertel wordt het al gauw in het belachelijke of fantastische getrokken, zeker hier. Dus ik hou dat mooi voor mezelf.
Maar wat me wel verbaast, is dat mensen eerder uit een boekje of wat anderszins wordt voorgekauwd geloven, dan dat ze op hun eigen zintuigen afgaan.


ik kan niet voor iedereen spreken, maar ik ben zintuiglijk behoorlijk bankroet. Inspiratie of verwondering is er bijna niet meer bij eigen ervaringen, met of zonder zogenaamde geestverruimende middelen. De processor werkt nochtans even snel als altijd. De verbeelding is mijn bron van geluk en rust geworden, maar dat is geen zintuig - denk ik.


[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 08-02-2013 17:46]


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-02-2013 22:18 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

hoe dan ook, als we binnen x aantal jaar een hologramwereld en ontwikkelen voor een soort Truman Show en daar mens-creaties kunnen laten functioneren met alle mogelijke gedragingen en vrijheden en gedachten en verbeelding zoals wij die hebben, geanalyseerd door computers en die geprojecteerd in virtuele "mensen" die net zoals wij hun omgeving kunnen percipiëren en een gevoel van bewustzijn en vrije wil hebben,
dan zijn wij in principe hun scheppers en zitten zij in een virtuele - denkbeeldige realiteit met virtuele perceptie.

Zitten wij dan in een biologische realiteit per biologische perceptie en is er dan ook zoiets als een energetische realiteit per energetische perceptie?


signature


Onweerwolf
Born Again!
Usericon van Onweerwolf
Posted 08-02-2013 22:21 by Onweerwolf Wijzig reactieProfiel van OnweerwolfQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 16:36 schreef PandroidJack het volgende:
het waarom van ons bestaan.


:')


Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat.


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 08-02-2013 22:29 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

Ik neem de lengte van een uitzending van The Voice als te lang waar.


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 08-02-2013 22:32 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

is het ook... nodeloos rekken met die voorfilmpjes en ook alle afvallers in beeld brengen
LOSERS GO HOME


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 09-02-2013 2:35 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

hoe komt het als je in een spiegel kijkt dat rechts links wordt en links rechts, terwijl boven niet onder wordt en onder niet boven?


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 09-02-2013 2:49 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht


eN?

[Dit bericht is gewijzigd door Hypnos op 09-02-2013 12:42]


signature


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 09-02-2013 15:43 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

lama



signature


BARABAS
CONTRACOINTELPRO
Usericon van BARABAS
Posted 10-02-2013 14:57 by BARABAS Wijzig reactieProfiel van BARABASQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 17:34 schreef bastianus het volgende:

Maar wat me wel verbaast, is dat mensen eerder uit een boekje of wat anderszins wordt voorgekauwd geloven, dan dat ze op hun eigen zintuigen afgaan.
Ja, of dat men heel makkelijk al het andere uitsluit. Als solipsist denk ik dan ook; ik ben, dus ik creeer. Zo nu eerst even schijten.


Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 11-02-2013 9:24 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 9 februari 2013 2:35 schreef Hypnos het volgende:
hoe komt het als je in een spiegel kijkt dat rechts links wordt en links rechts, terwijl boven niet onder wordt en onder niet boven?

Omdat een spiegel de wereld zo draait zodat je jezelf juist niet ziet zoals anderen je zien (jaja), terwijl jij -Hypnos- denkt dat dat wel zo is. Zij zien jou ook niet ondersteboven, maar wel de voor jou linkerkant aan hun rechterkant en vice versa.

Vanaf daar op de door Mark later geponeerde denkfout
quote:
Op 8 februari 2013 17:34 schreef bastianus het volgende:
Maar wat me wel verbaast, is dat mensen eerder uit een boekje of wat anderszins wordt voorgekauwd geloven, dan dat ze op hun eigen zintuigen afgaan.

Dat is helemaal niet zo raar. Mensen zijn notoir slechte observanten. Dat je als individu iets ziet of meemaakt, wil niet zeggen dat je alles ervan doorhebt of dat je überhaupt daadwerkelijk gezien hebt wat er te zien was (gezichtsbedrog, hallucinaties, etc.). Van alle impulsen die je binnenkrijgt per moment neem je (factoid) 1% van op? Hoeveel ooggetuigenverklaringen wel niet totaal waardeloos blijken te zijn etc.

Een boek is zeer gebaseerd op de waarneming van vele mensen; gaat over kennis die over een grote spanne van tijd en plaats vergaard is. En hoewel je daarmee nog steeds niet uitsluit dat men het collectief fout heeft, is het wel íets betrouwbaarder. Alleen daar komt weer een risico voor massadelusie/achter elkaar aan lopen etc. bij. Maar goed, het devies is dus om iets wat collectief geclaimed wordt zelf te testen. Voor zover mogelijk.

edit: factoid... http://wiki.answers.com/Q/How_much_information_can_the_brain_process Nog veel minder dan 1%?

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 12-02-2013 17:12]


Quis moderabat ipsos moderatores?


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 11-02-2013 9:32 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 17:45 schreef Hypnos het volgende:
ik kan niet voor iedereen spreken, maar ik ben zintuiglijk behoorlijk bankroet. Inspiratie of verwondering is er bijna niet meer bij eigen ervaringen, met of zonder zogenaamde geestverruimende middelen. De verbeelding is mijn bron van geluk en rust geworden, maar dat is geen zintuig - denk ik.



Hier kan ik mij wel goed in vinden. Ik ben erg rationeel ingesteld, en heb helemaal geen 'spirituele aanleg'. Waardoor de realiteit natuurlijk zeer triviaal overkomt. Ik zou niets liever hebben dan op een zintuigelijke manier een spirituele 'dimensie' waar te nemen, een soortement van backstage van de realiteit, een blik achter het gordijn. Maar ik ben vastgeroesd in de ideefix dat er niks achter dat gordijn zit.
Meer algemeen, wat perceptie betreft, vond ik 'The Doors of Perception' van Huxley wel een zeer goed boek. Ook al gaat het daarin vooral over je perceptie verruimen door gebruik van LSD. Ik vind het fascinerend dat iedereen van bij z'n geboorte geconditioneerd wordt om de wereld met een bepaalde perceptie te aanschouwen, en de verschillende percepties die er zo ontstaan bij mensen.
Lovecraft heeft ook zo'n kortverhaal, dat er vanalles rondzweeft dat de mens, met z'n beperkte zintuigen, niet kan waarnemen. Waarna er natuurlijk een mad scientist iets uitvindt waardoor je dat wel allemaal kunt zien, en zot wordt


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 11-02-2013 9:46 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

Ik snap echt niet waar jullie een probleem mee hebben. Als de realiteit alles is wat er is (geen 'spirituele' dingen), dan is deze juist niet triviaal.

Volgens mij ligt het probleem niet in ontbrekende perceptie, maar in onvrede met het leven. En daar kan je dan voor vluchten door een surrogaatrealiteit via drugs e.d. Al geloof ik best dat je via dat soort zaken dingen op een andere manier kan waarnemen en daardoor tot betere inzichten kan komen, denk ik dat dat echt niet gebeurt als je met zo'n a priori nihilisme/verbittering erin stapt.


Quis moderabat ipsos moderatores?


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 11-02-2013 10:55 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2013 17:45 schreef Hypnos het volgende:
ik kan niet voor iedereen spreken, maar ik ben zintuiglijk behoorlijk bankroet. Inspiratie of verwondering is er bijna niet meer bij eigen ervaringen, ...



Ik sta dan aan de andere kant. Ik kan zoiets als een regenboog, een vlucht vogels, een plant nog steeds mateloos bewonderen. Maar goed, ik vraag mij ook af hoe je het zou ervaren als je hoort dat jij nog maar een week te leven hebt. Mogelijk besef je dan pas door hoeveel mooie dingen je bent omringd.

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 11-02-2013 10:58]


Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen