|
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4 | ||||
Auteur: |
|
|
quote: Die kneusjes zullen er altijd blijven. Gewoon doen waar je mee bezig bent en schijt aan dat gezeik hebben. Als het geen succes wordt merk je het vanzelf toch? Werkt het wel dan haal je je gelijk vanzelf. |
|
quote: Oh okay. Is er hier iemand die wel snap wat z'n punt is? quote: Weet ik veel. Het is business, daar doen we nou eenmaal geheimzinnig over in Nederland. Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. |
|
Het lijkt erop dat als je heb begrijpt je een probleem hebt. |
|
Had Metalcamp ook niet zo'n constructie? |
|
quote: ja, hoe meer kaarten je verkocht als band, hoe "hoger" op de ranglijst. I am mine own redeemer...! |
|
quote: kan het iets breder? bedoel, mis even het gegeven dat er vaak allerlei informatie op fora, fb, twitter wordt geflikkerd over gages, randvoorwaarden etc...terwijl er niet eens een (voor)contract is getekend... I am mine own redeemer...! |
|
quote: Weinig kneuzigs aan onderbouwd je mening geven. Vind het jammer dat discussies zo in de kiem gesmoord worden. Als je kritiek hebt ben je meteen een zeikerd, right... quote: Dat het werkt / kan werken voor een zaal/promotor/headliner is wel duidelijk. Het is een wijdverbreid fenomeen. Dat het mag is ook overduidelijk, en niet echt interessant. Het punt is of het nodig is, wenselijk is, enzovoorts. Ik denk dat het in enige mate nodig kan zijn, gezien teruglopende subsidies enzovoorts. Echter, waarom zou dan een support daarvoor op moeten draaien? De headliner kan ook met minder genoegen nemen. Er zijn ook andere constructies te bedenken om het risico te delen. Daarnaast denk ik dat het niet wenselijk is, omdat er het gevaar is dat niet per se de juiste (goede, passende, etc.) bands maar de meestbetalende bands meekomen op zo'n tour. Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy. |
|
ah, je maakt de discussie zelf al breder... moment! [Dit bericht is gewijzigd door Herrie Records Inc. op 21-05-2013 19:12] I am mine own redeemer...! |
|
quote: Ja hoor, valt onder het omgaan met dit soort constructies door alle betrokken partijen Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy. |
|
quote: Dat begrijp ik wel maar het ging er nu even specifiek om waarom je het vervelend vindt dat het überhaupt naar buiten komt. Had je liever geheim gehouden dat er een pay to play concept was? Of had je alleen maar liever geheim willen houden hoeveel bands moeten betalen. En is dit voor jou/de zaal ook van belang om geheim te houden of gaat het je alleen om het feit dat de andere bands dit liever geheim willen houden. Daar hoef je niet op te antwoorden als je dat niet wilt maar dat vraag ik me dan wel af. Mijns inziens zou het het beste zijn om gewoon duidelijk te maken welke constructie er speelt. In dit geval dus pay to play, maar niet naar buiten brengen welke bedragen er in omgaan. Die bedragen vind ik niet interessant, maar ik vind het wel interessant om te weten waarom een band ergens komt spelen. Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. |
|
quote: En Wacken ook. Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. |
|
quote: Ik ben erzelf voor dat bepaalde voorwaarden ten alle tijde tussen de promoter en de bands blijft. Dat op zich het pay to play concept op tafel ligt vind ik persoonlijk niet zo erg alleen het feit dat mensen bedenkingen krijgen bij mijn bedoelingen. Daarbij vind ik het vervelend voor de bands aangezien sommige bands komen spelen tegen een vriendendienst maar dit een uitzondering is en ze normaal gewoon een fixed fee hebben. Nu kan er voor zo'n band een situatie onstaan dat andere promoters kunnen gaan denken van, deze band is lekker goedkoop ,en ze nooit meer de gevraagde fee bieden. En dit vind ik vervelend voor hun. |
|
quote: ah... mededelingen over gages, mislukte "deals", "gelukte" deals, overige "randvoorwaarden" vind ik, ondanks dat het een hobby is, een zakelijke aangelegenheid en die maak je niet openbaar. verder lijkt de tendens dat zalen (organisatoren) steeds meer opzoek zijn naar "de headliner" om volk te trekken (logisch met alle teruglopende subsidies, bezoekersaantallen, etc)...en probeert men tegelijkertijd "krampachtig" nog wat bands erbij te regelen... die verhouding (zinnen als "het budget is al op, kunnen jullie voor een krat bier komen?") draagt nou niet bepaald bij aan een fijne sfeer back stage en on stage... je kiest ervoor als band om het wel te doen... dan niet zeuren, of je doet het niet, ook niet zeuren. uiteindelijk kun je met bijvoorbeeld 700 euro budget ook 4 goede bands krijgen, die, vaak, nog meer volk trekken dan "de headliner" in zijn eentje... met "headliners" in dit verhaal bedoel ik dus niet de bands die de metal op de kaart hebben gezet (voordat iemand daar weer over valt)... [Dit bericht is gewijzigd door Herrie Records Inc. op 21-05-2013 19:22] I am mine own redeemer...! |
|
quote: Lijkt me een duidelijk en steekhoudend argument ja. Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. |
|
quote: Ben ik het op zich mee eens, maar niet tot in het oneindige. Mocht een boeker of zaal écht prutswerk leveren moet dat ook gezegd kunnen worden. Het ideaal van zakelijkheid mag geen dekmantel voor onkunde / malversaties worden. Overigens geldt dit ook voor bands die prutswerk leveren of op andere wijze onbetrouwbaar zijn Daarbij denk ik dat zalen/boekers én grote bands een erg sterke machtspositie ten opzichte van kleine bands hebben. Tegenhouden dat men (publiek) praat over dit soort dingen is vooral in het voordeel van die eerste groep dus. En dat vind ik ergens ook wel jammer. En zoals SW net al zei: boekers praten ook rustig over de fees die bands vragen, en of ze misschien wel een keer voor niks willen spelen. Dat gaat dan niet publiek, maar ondermijnt ook de positie van kleine bands. Maar goed. Al met al heb ik er (uiteraard) niet bepaald een hapklare oplossing voor. Het uitgangspunt van "niet praten over voorwaarden etc." lijkt me wel een goed startpunt Don't try to impress anyone. You're brave, we all know that. Be simple, be direct. Nothing fancy. |
|
quote: Dat wordt inderdaad regelmatig op dit forum uitgedragen. Ongeacht of je iets onderbouwt of niet. |
|
Zaaltjes doen het, festivals doen het, zelfs labels doen het. Geef maar 4000 euro, dan brengen we jouw kut cd wel uit. Pakken ze meteen de winst. Jezelf inkopen in een tour kan eventueel wel vruchten afwerpen, bijvoorbeeld om je nieuwe cd te promoten. De realiteit is dat je er in je camper achteraan moet crossen, en de hele wereld weet wat je neergelegd hebt om dat te mogen doen. Ik zou verdomd zijn dat ik dat doe met mijn band, maar ik kan me wel voorstellen dat sommige bands het er voor over hebben. |
|
Ha, 3 jaar geleden kreeg ik een mailtje van de euro boeker van Six Feet Under in de Ortega mailbox. Blijkbaar wilde ze alle kosten mbt tickets, bushuur en brandstof dekken door de supports voor de onkosten op te laten komen. Er waren meer bands die rond die periode dit bericht kregen: Hey guys, we're looking for support acts to a tour now in December with the legendary SIX FEET UNDER (US). The tour is called the "CHRISTMAS METAL TOUR" 2010 and the dates are 01.12. - 12.12. 2010 (12 days with 11 shows) and will go through Germany, Slovenia and Austria. Complete tour routing can be found on SIX FEET UNDER's Myspace (http://www.myspace.com/sixfeetunder). Here's the tour lineup and available positions (only buy-ons!): SIX FEET UNDER (Us) (http://www.myspace.com/sixfeetunder) DISBELIEF (Ger) (http://www.myspace.com/disbeliefmetal) Pos. 3: STILL AVAILABLE Pos. 4: STILL AVAILABLE GARAGEDAYS (AUT) LIES (Fr) HASTUR (I) If you are interested to join, there are 3 options; 1) You can travel in the nightliner bus the whole tour. The price in the nightliner is 7.000 Euros. 2) You can travel yourselves in your own car the whole tour. The price if you go by your own car is 4.800 Euro. 3) If you can not play the whole tour, you can travel by your own car and choose whatever dates you like for 450 euro per gig. For this price, we provide you with: - Booking for the whole tour (200-400 people to each show) - Nightliner doubledecker (not if you go by your own car) - Complete backline (heads and cabinets for bass and guitar, drumkit) - Tourmanager - Soundengineer - Stage / backline manager - Merchseller (he is getting 10 % of your incomes) - Food and drinks to every show Nothing is payed in advance - everything is written in contract. Let me know if you're interested and free these dates, and I'll send over more infos on conditions etc. Time is short, so we need your answer LATEST BY FRIDAY THIS WEEK (19th November). Cheers, Peter -- Ik was toendertijd nog niet bekend met het fenomeen buy-in, dus heb ik maar gevraagd of we daadwerkelijk moesten betalen om te spelen en dat hij me nog wat info moest sturen over het hoe en wat: Hey Richard, I'm glad to hear you guys are interested! Yes, the support bands buy positions on the tour and gets; - Booking for the whole tour (200-400 people to each show) - Nightliner doubledecker (not if you go by your own car) - Complete backline (heads and cabinets for bass and guitar, drumkit) - Tourmanager - Soundengineer - Stage / backline manager - Merchseller (he is getting 10 % of your incomes) - Food and drinks to every show Nothing is payed in advance, so you can pay when you arrive to the first show in Köln on December 1st. Of course, everything is written in a legal contract so you can feel 100% sure. You get the contract directly from SIX FEET UNDER's tour manager, so you can ask all the questions you want too. Time is a bit short, so the next step for you is to read and sign the contract for the tour, so let me know what e-mail address you want the contract sent to and we'll take care of the rest! Cheers, Peter -- Ehh, contract? Volgens mij had ik nog niet gezegd dat ik hier aan mee wilde doen. Ik was op werk en had nog niet gereageerd en deze kwam er achteraan: Hey again, Only thing I need to know is if you choose to go with the nightliner tourbus or by your own car? If you go with nightliner tourbus, you'll get the transportation and sleeping accomodation for the whole tour, but you're responsible yourselves for the transfer to tour start and back home. If you go with your own car, you're responsible for your own transportation and sleeping accomodation (therefore the lower price). - The price in the nightliner tourbus is 7.000 Euros. - The price if you go by your own car is 4.800 Euro. Let me know, and I'll have SIX FEET UNDER's management prepare the contract for you tomorrow morning. Cheers, Fredrik -- Na flink te hebben gelachen heb ik hem bedankt en succes gewenst met de tour. Na 2 weken kreeg ik nog een mailtje: Hey again guys, If you'd still be interested to join the tour with SIX FEET UNDER and have possibility to travel by yourselves in your own car the whole tour, we can lower the price to 2.500 euros. -- Ik heb maar niet meer gereageerd. |
|
Je zou bijna meegaan op tour met ze, maar dan als Volbeat-coverband of zo. Maar nee, ik vraag me wel af: wat is eigenlijk redelijk? Voor 7.000 piek met zijn stinkende vieren de nightliner in, eten en drinken + overnachting krijg je en je mag spelen voor 200-400 man per avond. Dat je niet in de ticket-omzet deelt is misschien wel een beetje flauw. Wat zou het kosten als je het zelf als band zou doen? Ik heb geen flauw idee van het "verdienmodel" (als je het zo mag noemen) in deze. Fickt nicht mit dem Raketemensch!! |
|
quote: Wat ik heb begrepen is dat de 4e en 5e in de lineup 7000 betalen en dat de supporting headliner en die daaronder rond de 10.000 moet rekenen. Je betaalt de bus, backline, brandstof en personeel. Je draagt zelfs 10% van de merch omzet af, die door een merchbaard wordt verkocht. Het verdienmodel zit in de gages van de headliner. Ze verdienen de vliegtickets terug en betalen de evt commissie aan de manager adhv de merch en gages. Alles daarboven is winst. |
|
Richard, stel dat je het geld met de band kunt ophoesten en het gaat niet om een tour met Six Feet Under maar om een tour met Neurosis, zou dat de zaak veranderen voor je? Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. |
|
quote: Nee, zelfs dan niet. (goeie vraag!) Ik ben van mening dat deze posities bedoeld zijn voor bands die vertegenwoordigd worden door een boekingsbureau en/of label die een flink budget hebben om in je "exposure" te investeren. Deze partijen zijn ervan overtuigd dat de desbetreffende band "up and coming" is, en dmv plaat/merch verkoop en beter betaalde shows in de daaropvolgende toekomst de investering dubbel en dwars weer terug zullen verdienen. En soms gebeurt dat ook wel eens. Maar lang niet altijd. |
|
quote: Voor 7000 mag je er vaak 3,5 weken achteraan rijden. Eten en overnachting zoek je zelf maar uit, en je mag nog niet eens naar die nightliner kijken! |
|
Wij zijn vroeger ooit gevraagd om een voorprogramma van Napalm Death te doen, maar dan wel tegen betaling van een behoorlijk bedrag. Ja, toedeledokie met je woekerpraktijken. Aan de andere kant: van bands die van het toeren moeten leven, kan ik me wel voorstellen dat ze dit soort streken uithalen. Uit de muziekverkoop kunnen ze het niet meer halen, en als het je brood is denk je er wel anders over. Nadeel is alleen wel, dat de meer vermogende rijkeluiszoontjes, bandjes met een manager en andere bands met geld achter de hand nog aan de bak komen in combinatie met de meer gevestigde bands. Ik denk dat de enige manier om dit soort praktijken tegen te gaan, is, om weer op eigen houtje festivals te organiseren, zonder gevestigde zalen. Of, zoals wij doen, slechts tegen onkostenvergoeding op te treden en de verdere kosten van je hobby zelf te betalen. Een beetje meer DIY-mentaliteit, zonder terug te vallen op anderen, zou echt geen kwaad kunnen. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
quote: Misschien anders even lezen wat er staat, lieverd. Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. |
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4 |
Index / Concerten | Volgende pagina |