|
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4 | ||||
Auteur: |
|
|
quote: Duidelijk standpunt wel. Ik heb er zelf niet echt een mening over. Ben dan ook geen muzikant. Ik kan me best voorstellen dat je het doet maar ook dat je het (uit principe) niet doet. Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. |
|
quote: Ik ben ook wel van mening dat als je goed bent en er genoeg energie in steekt dat je dan vanzelf wel een keer boven komt drijven. Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. |
|
quote: Ik sta er zelf ook redelijk mild tegenover. Zelf zou ik er nooit aan meedoen maar ik begrijp wel dat sommige bands/vertegenwoordigers daar wel voor kiezen. Ik kan me herinneren dat Napalm Death een jaar geleden hun gehele tour een gratis support hadden die elke show in Europa meespeelde. Een of andere knurften band waar we vanuit Suffering Quota nog bijna ruzie mee hadden. Ze hoefden niks te betalen maar ze kregen dan ook letterlijk niks. Ook geen eten. Blij dat ze waren. Edit: ff opgezocht, de band heette Kadavrik uit Duitsland. [Dit bericht is gewijzigd door Retardo op 21-05-2013 21:37] |
|
quote: Hahaha, echt? Deze variant kende ik nog niet. Wat een gedoe allemaal. Ís het eigenlijk nog wel leuk om in een bandje te spelen? En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik. |
|
quote: Volgens mij alleen als je echt houdt van muziek maken en anderen daarmee vermaken en verder geen verwachtingen hebt. Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. |
|
quote: Alleen als er drank is. Klopt wel. Het Nederlandse "label" Black Death Records brengt bands uit die hun eigen persing hebben betaald. Zij bieden niks meer dan een logo op de release en worden genoemd/verkocht op de website. Het label vangt een klein percentage van de evt verkoop. Beetje rare constructie. Ik zou dan eerder zelf een label beginnen. Oh wacht, dat heb ik al gedaan! |
|
quote: Godver, ik heb gewoon, as we speak, een Summer Breeze 2010 shirt aan waar ze helemaal onderaan op staan. Regel 21 van de 21. Ik wist dat ik de naam ergens van kende. Kan me overigens niet herinneren ze gezien te hebben toen. Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. |
|
quote: Nu nog CD's uitbrengen. Op 24 november 2016 16:00 schreef F.Jacobse het volgende: Ik vind het veels te plat. |
|
|
|
Hehehe. Toch blij dat ik er niet meer aan mee doe. Even nog over dat eten wat je krijgt op tour. Vaak niet zo heel erg als je het niet zou krijgen. En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik. |
|
quote: right, met zo'n knurftenpackage mag je hopen dat je de 200 haalt. Geen goede zaak, Massive Music doet het ook steeds meer en die packages worden ook alras minder. Metallysee deel 2, here we go. |
|
Een jaar of 10 geleden deed After Forever een tour met Nightwish en dat kostte ze zo'n 15.000 euro. Daar kregen ze dan wel vervoer en accommodatie etc voor. Of dat te veel of niet is kan ik niet beoordelen. Maar zoiets is niet te vergelijken met zo'n deal als voor Exhumed; in dat geval betaal je alleen voor hun kosten, zonder dat er iets materieels tegenover staat. Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas.... |
|
quote: Ze betalen dan ook iets minder En ze krijgen er verder een verzorgde avond voor met eten en drinken. |
|
Pay-to-play. Hmm, het ondermijnt een gezonde scene als het (te) vaak voor zou komen lijkt me. Wat is de lol van in een band zitten als je straks standaard voor een optreden moet betalen? Ik ga er vanuit dat boekers bands beoordelen op inzet en inhoud, niet op geld dat geschoven kan worden. Boekers die het ptp systeem nodig hebben zijn boekers die slecht boeken, als je iets te duurs boekt zou de boeker zich achter de oren moeten krabben in plaats van geld binnen te harken bij wanhopige bands. Kom helaas te vaak tegen dat boekers niet eens afdingen bij de iets grotere bands, die zich kapot lachen omdat ze weer een optreden voor 700 euro mogen spelen, en dat er dan geen geld is voor de supports.... Boeiender |
|
quote: [Personal rant] Dat. Plus een miljoen. De afgelopen 15 jaar heb ik zonder enige vorm van succes in allerlei bandjes gezeten (lees: voornamelijk wekelijks in de repetitieruimte aangeklooid). Gewoon omdat muziek (of in ons geval: kutherrie) maken leuk is. En een lól dat we hadden en hebben... en dat heeft me op de keper beschouwd natuurlijk alleen maar geld gekost en de wereld geen noot goede of originele muziek opgeleverd. Op een blauwe maandag konden we dan wel eens op een besloten feestje vol zatlellen, in een morsig jeugdhonk of op nominatie voor sloop staand café optreden voor een krat bier en een paar klamme worstenbroodjes. Benzine zelf betalen, de halve backline zelf meenemen, 20 man in het zaaltje en hopen dat de PA niet uit zou vallen. Dat niveau. Toch hadden we ook daar de grootste lol. Als het je als metal(!)band bij een optreden puur om de gage/het uit de kosten komen te doen is, ben je in het amateur/supportstadium volgens mij niet echt goed bezig. Maak gewoon lol met je maten op het podium en accepteer dat iedere hobby of leuke avond geld kost, en dat je in de repetitieruimte ook aan pay-to-play doet, maar dan zonder publiek...[/personal rant] Iets meer on topic . In mijn beleving lijkt de 'onderkant' van de live-metalscene wel bijna weggevallen. 10 of 15 jaar geleden had je nog regelmatig in een obscuur jongerencentrum of zaaltje in Schubbenkuttenveen een avond met een paar lokale of regionale metalbandjes die voor nagenoeg niets wilden spelen. Natuurlijk kwamen daar geen hele volksstammen op af, maar het feestje kon zichzelf bedruipen omdat het spulletje gesubsidieerd werd en grotendeels gerund werd door vrijwilligers. Tegenwoordig lijkt het wel alsof je als zaaltje haast geen vrijblijvend leuk avondje amusement meer kunt programmeren zonder bij wijze van spreken een gedegen businessplan te schrijven en professionele security-maatregelen te nemen. Er moet in de eerste plaats geld verdiend worden om je bestaansrecht aan te tonen. De natuurlijke reactie is om dan 'grotere namen' te boeken, maar dan is de investering weer groter, en het is maar de vraag hoe veel mensen je uit hun luie stoel krijgt met die iets grotere naam zoals uit het eerdere topic bijvoorbeeld Exhumed. De echt grote namen kun je toch niet betalen. De pest voor het zaaltje is ook dat die iets grotere, misschien wel buitenlandse band waarschijnlijk niet exclusief in jouw zaaltje komt spelen en nog een aantal andere en misschien veel grotere gigs in NL heeft in dezelfde periode. Weer als voorbeeld Exhumed: een paar weken geleden nog in volle glorie op Neurotic Death Fest te zien, in een package met nog veel grotere namen in hetzelfde straatje. Hoe veel diehard exclusieve Exhumed-fans heb je in je regio die wél voor Exhumed naast de deur willen betalen, maar niet voor een dagje Neurotic Death Fest en een treinkaartje? Onder de streep van een veel te lang verhaal blijft dan de vraag: hoe veel beter ben je financieel als zaaltje af met een iets grotere band die bijvoorbeeld 500 euro vraagt + 2 lokale supports die ieder 75 euro lappen, dan met 3 lokale bands die allemaal niets betalen maar nagenoeg niets kosten? Bedenk daarbij dat de 4 jongens uit de lokale band die níet bereid was om voor zijn plekje op het podium te betalen, die avond echt niet voor de gezelligheid langskomen. En hun vrienden waarschijnlijk ook niet. Terwijl dat nou nét deels je doelgroep was... Zeker als je metal net (weer) op de kaart wilt zetten in een bepaald zaaltje/een bepaalde gemeente/een bepaalde regio, zul je denk ik eerst een scene moeten bouwen. En dat gaat niet in 3 weekeinden en dat doe je bottom-up en niet top-down. Of ben ik nu te hardcore? [Dit bericht is gewijzigd door Negatieveling op 22-05-2013 2:12] https://nieuwspaal.nl/man-roept-steeds-dat-nederland-kapot-is-maar-woont-hier-desondanks-nog-steeds/ |
|
Promotors als Mojo verpesten hier in de buurt ook veel. Door alleen maar packages aan te bieden, waardoor zalen haast verplicht bepaalde voorprogramma's aan moeten nemen. Verder programmeren zalen veel te veilig, durven ze amper risico's meer te nemen. Wat ook wel weer logisch is, als het om je inkomsten gaat. Een promotor hier zet wel bands goed weg, maar die zijn dan weer verplicht om heel veel op te treden voor weinig. Als je dat niet erg vindt, kan het dus wel. Mar dan spek je dus de portemonnee van de promotor, terwijl het je amper iets oplevert, terwijl je wel allerlei verplichtingen hebt. Tja, dan doe ik het liever zelf, terwijl ik weet waar mijn geld blijft, ook al is het niet veel. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
En ik heb teveel verplichtingen om zomaar overal op te kunnen draven. Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht. |
|
quote: Kadavrik hm. Die hebben ons ooit een Sepultura-support afgesnoept hier in NL. Zal ook wel met centen te maken hebben dan. Zelf doen we het niet. Gratis komen spelen voor een mooie headliner valt altijd te overwegen, maar betalen voor ergens te mogen spelen? Dan moet het wel over exorbitant mooie randvoorwaarden gaan. Het moet wel een beetje leuk blijven allemaal. Ook ooit die SFU-mail zien passeren. Vrij nemen van je werk én een veelvoud van 1000 euro dokken? Haha. Primal Creation - modern thrash metal - YouTube |
|
quote: Die mails kregen we met Aratron ook, we voelden ons zeer vereerd. Maar toen ik net als jij mailde, om te vragen naar de voorwaarden, spatte onze droom uiteen. 5 Euro's? Op je muil!! |
|
Mooi toppic. Maar erg oud. Dit gebeurd al jaar en dag. Sommige bands Zijn er groot door geworden. Bv behemoth. Maar grotendeels door hard werken en kansen gebruiken, investeren. Dan kan een buy on slim zijn. De ilusie dat boekings kantoren of labels dit betalen hoef je niet te hebben. Maar als je als band slim bent, een plan hebt voor je band en wil investeren en hard werken. Dan kan zoiets een spring plank zijn. Maar doe het alleen bij het juiste package. Maar doe je geen buy on, en wil je wel op tour , reken eens uit wat een tour je kost, wat promoters voor je willen betalen. Vraag zelf eens een headliner en kijk eens wat die wil. Soms kan een buy on net zo duur zijn en ne meer opleveren. Uiteraard ben ik niet blij met de wildgroei en absurde packages. Maar een band hoeft het niet te doen. Je kunt ook voor de diy manier kiezen. En dat kunnen boekings kantoren ook. Maar het is altijd een samwnwerking. Denken dat je zo maar ff op tour kan en alles betaald krijgen is er niet meer zo snel bij. Je moet je band als eigen zaak zien en hard werken. Een agent kan geen wonderen verichten. Trouwens ik lees in het geval van exhumed dat het een keuze van dezaal is. De band wn agency staan hier los van. Dat is een ander concept. Maar niet onbekend. amerika doet dit, italie ook. Festivals doen dit ( dmv verplicht kaart afname) maar het blijft de afweging die je als band zelf maakt. Niemand zegt dat je het moet doen. Maar zoland bands het blijven doen, blijft het bestaan. |
|
Lastig, dit. Inderdaad, cd's verkopen niet meer en een tour moet toch ergens van betaald worden. Als een bandje ook eens wil ruiken aan hoe het is om op tour te zijn, en ze hebben lekker gespaard (door bijvoorbeeld alle gages van elk optreden dat ze doen weg te zetten) moet het kunnen. Zeker als je serieuze ambities hebt met je bandje is het gewoon een investering. En reken maar dat je een stuk professioneler uit zo'n tour komt dan je voorheen was. Ja hoor... |
|
quote: + een hoop illusies en geld armer Collectively the Village People have sold 85 million albums and singles, and they regularly tour Australia. |
|
verder: pay to play is fucking gay... echte kwaliteit komt uiteindelijk wel boven... mooi voorbeeld: Wicked Wytch of hoe die kut band wel niet heet: 100 keer op en tour ingekocht, nog steeds grandioos kut.. Ik denk dat als je als band met zijn alleen shows wil spelen en er een soort van vakantie van wil maken, je vooral je geld moet uitgeven aan een pay to play tourtje... maar als je ook maar echt denkt dat je fucking veel merchandise gaat verkopen en je al je knaken terug zult verdienen en er een hoop vette shows aan zal over houden, je bedrogen uit zal komen... face it: als je nu al nauwelijks voor vette (buitenlandse) shows gevraagd word, waarom denk je dan dat het wel een succes zal worden als je jezelf bij mensen door de strot duwt door jezelf in te kopen bij zo'n tour? wellicht een beetje boerenwijsheid ofzo? Verder ook meerdere malen emails ontvangen of we op tour wilde gaan door middel van een al dan niet pay to play systeem: dikke vette K**nker later met die zooi... laatste voorbeeld was of we met Agalloch mee op tour wilde voor 1 maand: mochten we wel met de nighliner mee, hoefde we NIETS te betalen (heel schappelijk) maar we moesten 28 van de 30 dagen on the road wel GRATIS spelen en voor onze eigen shit zorgen... oftewel een maand vakantie opnemen en zonder knaken naar huis: doei man! Collectively the Village People have sold 85 million albums and singles, and they regularly tour Australia. |
|
Eigenlijk is het hele PTP een geniaal piramide spel: De bands betalen mee met het idee dat het een slimme investering is maar wat je eigenlijk doet is het spekken van de kas van de headliner. Je zal nooit datgene terugverdienen als wat de headliner van je heeft ontvangen. Laat staan winst maken. Er zal natuurlijk ooit eens een band zijn geweest die daar op een slimmer manier profijt van te hebben gemaakt maar laten we eerlijk zijn: deze succesverhalen zijn heel schaars. Harree! |
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4 |
Index / Concerten | Vorige pagina | Volgende pagina |