IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : Wat is nou 'metal'? Volgende pagina
depoelier
Usericon van depoelier
Posted 26-09-2013 14:14 by depoelier Wijzig reactieProfiel van depoelierQuote dit bericht

Hey guys, ik heb een vraagje: Wat is nou precies metal?

Ik ben altijd van mening geweest dat ik niet van metal hou. Mijn hele leven is dit de 'definitie' van metal geweest: snelle drum partijen, geen melodie en een gast die er onverstaanbaar doorheen schreeuwt/grunt.

Kortom: niet mijn muziek.

Nu ben ik overgehaald om toch eens een albumpje van Black Sabbath te beluisteren. Schijnt dan Heavy Metal te zijn.
Dat is me toch een verdomd leuk stukje muziek!
Maar in mijn ogen geen metal.
Goeie hard rock. Vind ik.

Qua 'hardheid' vind ik het te vergelijken met veel muziek van bijv. Guns & Roses (waarschijnlijk vloeken in de kerk ).
Qua sound wellicht net iets donkerder, maar hoor eerlijk gezegd gewoon echt niet zoveel verschil.

Dus wat is nou metal?
Waar houdt hard rock op en waar begint metal? Of mag je die vergelijking uberhaupt niet maken?

Ik ben benieuwd!


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 26-09-2013 14:19 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

Google Devourment en Beherit maar eens, dat is pas metal.


Je moeder.


Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 26-09-2013 14:20 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht



When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


Helvete
Usericon van Helvete
Posted 26-09-2013 14:20 by Helvete Wijzig reactieProfiel van HelveteQuote dit bericht

Heb je voor mij een halve kip?


Morridin
SchorrieMorrie
Usericon van Morridin
Posted 26-09-2013 14:20 by Morridin Wijzig reactieProfiel van MorridinQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 26 september 2013 14:19 schreef karnivoor het volgende:
Google Devourment en Beherit maar eens, dat is pas metal.


Dat past inderdaad precies bij zijn omschrijving

[Dit bericht is gewijzigd door Morridin op 26-09-2013 14:20]



depoelier
Usericon van depoelier
Posted 26-09-2013 14:21 by depoelier Wijzig reactieProfiel van depoelierQuote dit bericht

quote:
Op 26 september 2013 14:19 schreef karnivoor het volgende:
Google Devourment en Beherit maar eens, dat is pas metal.


Hehe, dat is inderdaad precies wat ik altijd in gedachten heb gehad Not my cup of tea!


Morridin
SchorrieMorrie
Usericon van Morridin
Posted 26-09-2013 14:23 by Morridin Wijzig reactieProfiel van MorridinQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Enfin, qua verschil? Een bepaalde 'hardheid' in sound denk ik; de stemming van gitaren.

Het is in elk geval een erg brede stroming.

Dit is metal:



Maar dit ook:




Morridin
SchorrieMorrie
Usericon van Morridin
Posted 26-09-2013 14:24 by Morridin Wijzig reactieProfiel van MorridinQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Of kaas metal:
("episch", bombatisch en veel fantasy themes)



[Dit bericht is gewijzigd door Morridin op 26-09-2013 14:24]



depoelier
Usericon van depoelier
Posted 26-09-2013 14:24 by depoelier Wijzig reactieProfiel van depoelierQuote dit bericht

Hmm.. Wordt blijkbaar niet helemaal serieus genomen.

Het is gewoon een eerlijke vraag.
Ben mn hele leven al een onwijs muziekliefhebber, met een erg brede smaak. Maar heb nooit uberhaupt maar de moeite genomen om de metal hoek te ontdekken om bovengenoemde redenen.

Enige wat ik regelmatig nog wel geluisterd heb is/zijn Rhapsody en Therion, fantastisch!


Morridin
SchorrieMorrie
Usericon van Morridin
Posted 26-09-2013 14:27 by Morridin Wijzig reactieProfiel van MorridinQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Over Black Sabbath; Dit is een van de oervaders (jaren '70) van de hedendaagse metal. Veel elementen herken je nog wel terug.
Maar vooral in de jaren '80 ging het steeds harder en sneller. Later werd ook steeds meer de aansluiting gezocht met orkest-arrangementen en (Ierse/Finse/etc.)volksmuziek en zelfs jazz en blues.

In een notendop dan, anders krijg je straks een hele lap tekst waar je al geen zin meer krijgt zodra je het ziet, alsook het vele geneuzel over verscheidene elementen.

Edit; 1 tip: Je kunt het niet als 1 genre zien, het is meer een grote stroming met elementen die je in de verscheidene sub-genres wel weer terug ziet, waardoor ze toch weer onder de grote paraplu van 'metal' passen.

[Dit bericht is gewijzigd door Morridin op 26-09-2013 14:29]



Spirit In Black
Usericon van Spirit In Black
Posted 26-09-2013 14:33 by Spirit In Black Wijzig reactieProfiel van Spirit In BlackQuote dit bericht



Helvete
Usericon van Helvete
Posted 26-09-2013 14:33 by Helvete Wijzig reactieProfiel van HelveteQuote dit bericht

quote:
Op 26 september 2013 14:24 schreef depoelier het volgende:
Het is gewoon een eerlijke vraag.
Ben mn hele leven al een onwijs muziekliefhebber, met een erg brede smaak.
Dan moet je toch eens dat 'geen melodie' uitleggen.
Overigens is er genoeg metal zonder snelle drums of grunts, als je daar niet van houdt, dus misschien kan je daar naar op zoek gaan.

[Dit bericht is gewijzigd door Helvete op 26-09-2013 14:36]


depoelier
Usericon van depoelier
Posted 26-09-2013 14:34 by depoelier Wijzig reactieProfiel van depoelierQuote dit bericht

quote:
Op 26 september 2013 14:23 schreef Morridin het volgende:
Enfin, qua verschil? Een bepaalde 'hardheid' in sound denk ik; de stemming van gitaren.

Het is in elk geval een erg brede stroming.

Dit is metal:



Maar dit ook:




Symphony X is wel nice, beetje in dezelfde hoek als Rhapsody.


Sisyphos
Dionysos Akbar!
Usericon van Sisyphos
Posted 26-09-2013 14:36 by Sisyphos Wijzig reactieProfiel van SisyphosQuote dit bericht

Ah, een DWDD kijker.


depoelier
Usericon van depoelier
Posted 26-09-2013 14:36 by depoelier Wijzig reactieProfiel van depoelierQuote dit bericht

quote:
Op 26 september 2013 14:27 schreef Morridin het volgende:
Over Black Sabbath;

... een heel verhaal ...


Hmm.. Je zou dus niet zo één (of meerdere) verbindende eigenschappen kunnen noemen?
Wat zorgt er nou voor dat als je een metal nummer hoort (van welk subgenre dan ook) dat je dat herkent als metal zijnde?


Morridin
SchorrieMorrie
Usericon van Morridin
Posted 26-09-2013 14:39 by Morridin Wijzig reactieProfiel van MorridinQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 26 september 2013 14:33 schreef Helvete het volgende:
Dan moet je toch eens dat 'geen melodie' uitleggen.
Overigens is er genoeg metal zonder snelle drums of grunts, als je daar niet van houdt, dus misschien kan je daar naar op zoek gaan.


Ik ga maar effe asociaal zijn bedoeling interpreteren als geen duidelije leadgitaarwerk, als in lekker hoog gepiel


Zo heb ik al jaren het idee dat mensen die niets/weinig van metal weten denken dat alles klinkt als Slayer; Snel, hard en agressief. Nu is dit ook het soort muziek wat meestal in soundtracks, kroegen en enige vorm van media-aandacht terug komt, dus de associatie is makkelijk te leggen.



depoelier
Usericon van depoelier
Posted 26-09-2013 14:40 by depoelier Wijzig reactieProfiel van depoelierQuote dit bericht

quote:
Op 26 september 2013 14:33 schreef Helvete het volgende:
Dan moet je toch eens dat 'geen melodie' uitleggen.
Overigens is er genoeg metal zonder snelle drums of grunts, als je daar niet van houdt, dus misschien kan je daar naar op zoek gaan.


Zoals Devourment enzo, dat soort muziek heeft mijn mening over metal gevormd.
Heb je misschien nog wat voorbeelden van bands of specifieke subgenres die wellicht melodischer en zonder grunt zijn?


quote:
Op 26 september 2013 14:36 schreef Sisyphos het volgende:
Ah, een DWDD kijker.


Is sarcasme en neerbuigendheid trouwens verplicht als 'metalhead'?
Of zijn het gewoon enkele exemplaren hierzo?


Sisyphos
Dionysos Akbar!
Usericon van Sisyphos
Posted 26-09-2013 14:41 by Sisyphos Wijzig reactieProfiel van SisyphosQuote dit bericht

Metal is een tokkieterm die een niet bestaand gegeven tracht te categoriseren. Gelijk 'de Nederlandse cultuur'.


Helvete
Usericon van Helvete
Posted 26-09-2013 14:42 by Helvete Wijzig reactieProfiel van HelveteQuote dit bericht

quote:
Op 26 september 2013 14:40 schreef depoelier het volgende:
Zoals Devourment enzo, dat soort muziek heeft mijn mening over metal gevormd.
Heb je misschien nog wat voorbeelden van bands of specifieke subgenres die wellicht melodischer en zonder grunt zijn?
In welk nummer van Devourment heb je de melodie gemist? Ik fluit vrolijk mee hoor.


Morridin
SchorrieMorrie
Usericon van Morridin
Posted 26-09-2013 14:44 by Morridin Wijzig reactieProfiel van MorridinQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 26 september 2013 14:36 schreef depoelier het volgende:
Hmm.. Je zou dus niet zo één (of meerdere) verbindende eigenschappen kunnen noemen?
Wat zorgt er nou voor dat als je een metal nummer hoort (van welk subgenre dan ook) dat je dat herkent als metal zijnde?


Ik gooi het dan maar voornamelijk op een bepaalde 'zwaarheid' van de gitaren. Doch ook daarbij kan het verschillen.

Zo is Pain of Salvation een (prog)metalband, maar bedienen ze zich ook vaak genoeg van een meer rock geörienteerde sound, zoals hier


Maar hier is de gitaarsound weer beduidend harder
.

Maar zoals je kunt horen nog steeds minder 'hard' dan het eerder gelinkte Symphony X.

Zo kan zang ook verschillen van hoge eunuch zang, tot stevige 'cojones'-stem tot geschreeuw, gebrul en van alles er tussenin.

Een precieze scheidingslijn is lastig te leggen. Het is meer een kwestie van 'als je er echt in zit merk je de verschillen beter op'.



De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 26-09-2013 14:45 by De Tegenpartij Wijzig reactieProfiel van De TegenpartijQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

Niet eens voor een scriptie of onderzoek. Nou ja, zeg. Een gewone vraag.




En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


Morridin
SchorrieMorrie
Usericon van Morridin
Posted 26-09-2013 14:46 by Morridin Wijzig reactieProfiel van MorridinQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 26 september 2013 14:40 schreef depoelier het volgende:




Is sarcasme en neerbuigendheid trouwens verplicht als 'metalhead'?
Of zijn het gewoon enkele exemplaren hierzo?


Het is wel iets wat je vaker terugziet, vaak door de jaren heen gegroeid vanwege de houding van 'niet-metalfans', die een favoriete muziekstijl constant ongefundeerd de grond in boren.

Maar vooral enkele/een hoop exemplaren hier



Sisyphos
Dionysos Akbar!
Usericon van Sisyphos
Posted 26-09-2013 14:50 by Sisyphos Wijzig reactieProfiel van SisyphosQuote dit bericht

quote:
Op 26 september 2013 14:40 schreef depoelier het volgende:
Is sarcasme en neerbuigendheid trouwens verplicht als 'metalhead'?
Of zijn het gewoon enkele exemplaren hierzo?

Geen idee, ik ben geen metalhead.


PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 26-09-2013 14:56 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

quote:
Op 26 september 2013 14:36 schreef depoelier het volgende:
Hmm.. Je zou dus niet zo één (of meerdere) verbindende eigenschappen kunnen noemen?
Wat zorgt er nou voor dat als je een metal nummer hoort (van welk subgenre dan ook) dat je dat herkent als metal zijnde?


Doet het er toe dat je een stuk muziek persé als 'metal' moet herkennen? Zo gedefinieerd/geregleerd moet het toch allemaal niet. Als je het maar tof vindt.


The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


brundlefly
crusade4krijst
Usericon van brundlefly
Posted 26-09-2013 15:02 by brundlefly Wijzig reactieProfiel van brundleflyQuote dit bericht

Metal is angst, haat en misantropie omgezet in een stukje muziek


I found it surprisingly beautiful... in a brutal, horribly uncomfortable sort of way.


Morridin
SchorrieMorrie
Usericon van Morridin
Posted 26-09-2013 15:08 by Morridin Wijzig reactieProfiel van MorridinQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Dat geldt voor het Black Metal segment.
Power Metal is meer "sugar and spice and everything nice"



Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen