IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Hooggevoeligheid Volgende pagina
WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 20-10-2002 23:00 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

Ik deed laatst zo'n test op www.psychologiemagazine.nl (leuke site trouwens) over hooggevoeligheid. Daar kwam uit dat ik dit waarschijnlijk ben (hoewel internet-tests natuurlijk nooit echt betrouwbaar zijn).

Kan iemand mij hier meer over vertellen of weet iemand van zichzelf dat hij/zij hooggevoelig is?


I spy with my little and verrry evil eye.....


webblaster wim
Onzin-narrator
Usericon van webblaster wim
Posted 20-10-2002 23:01 by webblaster wim Wijzig reactieProfiel van webblaster wimQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

hooggevoelig??? nog nooit van gehoord.


Oud Vuil.


WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 20-10-2002 23:03 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

quote:
Op 20 oktober 2002 23:01 schreef webblaster wim het volgende:
hooggevoelig??? nog nooit van gehoord.


Ja, dat had ik ook niet eerlijkgezegd... ik ben ondertussen aan het zoeken op het oude vertrouwde Google maar ik kan niet echt iets concreets vinden.


I spy with my little and verrry evil eye.....


Rasputin
Baard
Usericon van Rasputin
Posted 20-10-2002 23:04 by Rasputin Wijzig reactieProfiel van RasputinQuote dit berichthttp://www.cu2.nl/barsebert

Is dat net zoiets als emotioneel labiel??


Je voelt de bas in je buik trappen, je voelt de hogen in je muil klappen


WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 20-10-2002 23:05 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

Het is geloof ik meer zoiets als heel gevoelig zijn voor bijvoorbeeld licht, muziek, geuren, kleuren...dat soort dingen..


I spy with my little and verrry evil eye.....


Einzelgänger
Usericon van Einzelgänger
Posted 20-10-2002 23:05 by Einzelgänger Wijzig reactieProfiel van EinzelgängerQuote dit bericht

Als klein kind was ik zeer hooggevoelig, nu is dat wat afgezwakt.
Ik heb er echt last van gehad, omdat ik negatieve spanningen heel duidelijk voelde en niet echt wist wat ik ermee moest. Als mijn ouders ruzie hadden bijvoorbeeld, dan hoorde ik dat angstig aan en barstte vaak in tranen uit (toen was 5, 6 jaar oud).
Hoe ouder ik werd, hoe minder de gevoeligheid. Of het is er nog steeds, maar ik kan er nu beter mee omgaan. Ik weet het niet.


WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 20-10-2002 23:06 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

iets van google:

HOOGGEVOELIGHEID IS EEN GAVE
Een op de vijf mensen is hooggevoelig. Een op de vijf mensen heeft speciale antennes om subtiele signalen en prikkels uit hun omgeving te registreren. Het is een gave waardoor zij meer en intenser waarnemen dan anderen, gevaren eerder signaleren, eerder voelen waar iets niet klopt, sneller weten waar mensen in hun omgeving behoefte aan hebben Zij hebben een zeer sterke intuïtie waardoor zij snel bepaalde kennis verwerven waar anderen langdurig naar moeten zoeken. Deze gave is voor henzelf, voor hun omgeving en voor de maatschappij van onschatbaar belang. Zij heeft echter ook een schaduwzijde. Doordat hooggevoelige mensen meer afgestemd zijn op het ontvangen van subtiele signalen, raakt hun systeem sneller van slag door prikkels van grovere aard en door een hoeveelheid en een diversiteit van signalen. Ze raken snel overvoerd en hebben dan veel tijd en rust nodig om weer te herstellen. Het is dus belangrijk dat ze van jongs af aan leren, zichzelf hiertegen te beschermen. Immers, een speciale gave brengt ook een speciale verantwoordelijkheid met zich mee. Lang niet iedereen heeft dat echter geleerd. Een hooggevoelig kind wordt heel vaak niet als zodanig herkend, integendeel: het krijgt vaak te maken met subtiele signalen dat het niet helemaal in orde is en niet echt aan het ideaal beantwoordt. Hierdoor kan het heel gemakkelijk een negatief zelfbeeld ontwikkelen. Veel hooggevoelige mensen lopen dan ook niet te koop met hun geaardheid. Het is immers niet een karaktertrek die in onze maatschappij op de top tien van de meest gewaardeerde persoonskenmerken voorkomt. Veel mensen proberen hun geaardheid te verbergen en passen zich zo goed mogelijk aan in de drukte en de snelheid van het arbeidsproces. Ze werken vaak part-time en gebruiken hun vrije tijd om zich terug te trekken, weer te herstellen van hun overbelast zijn. Zij leiden als het ware een dubbelleven. Helaas moeten velen van hen na een aantal jaren hiervoor toch de tol betalen: ze raken burned out en verdwijnen uit het arbeidsproces. Hierdoor verdwijnt een ongelooflijke hoeveelheid talent uit het arbeidscircuit. Doordat veel hooggevoelige mensen ofwel een teruggetrokken leven leiden ofwel zich zo goed mogelijk aan de niet- of minder sensitieven aanpassen, wordt voor de mensen buiten hun directe omgeving vaak niet duidelijk waar zij behoefte aan hebben om goed te kunnen functioneren en zich helemaal te kunnen ontplooien.


bron: http://www.ani-ma.nl/cgi_nl/hooggevo.html#2


I spy with my little and verrry evil eye.....


webblaster wim
Onzin-narrator
Usericon van webblaster wim
Posted 20-10-2002 23:06 by webblaster wim Wijzig reactieProfiel van webblaster wimQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

quote:
Op 20 oktober 2002 23:05 schreef Einzelgänger het volgende:
Als klein kind was ik zeer hooggevoelig, nu is dat wat afgezwakt.
Ik heb er echt last van gehad, omdat ik negatieve spanningen heel duidelijk voelde en niet echt wist wat ik ermee moest. Als mijn ouders ruzie hadden bijvoorbeeld, dan hoorde ik dat angstig aan en barstte vaak in tranen uit (toen was 5, 6 jaar oud).
Hoe ouder ik werd, hoe minder de gevoeligheid. Of het is er nog steeds, maar ik kan er nu beter mee omgaan. Ik weet het niet.


heet dat niet "opgroeien"?


Oud Vuil.


Einzelgänger
Usericon van Einzelgänger
Posted 20-10-2002 23:06 by Einzelgänger Wijzig reactieProfiel van EinzelgängerQuote dit bericht

quote:
Op 20 oktober 2002 23:06 schreef webblaster wim het volgende:
heet dat niet "opgroeien"?


Ja.


WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 20-10-2002 23:07 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

quote:
Op 20 oktober 2002 23:05 schreef Einzelgänger het volgende:
Als klein kind was ik zeer hooggevoelig, nu is dat wat afgezwakt.
Ik heb er echt last van gehad, omdat ik negatieve spanningen heel duidelijk voelde en niet echt wist wat ik ermee moest. Als mijn ouders ruzie hadden bijvoorbeeld, dan hoorde ik dat angstig aan en barstte vaak in tranen uit (toen was 5, 6 jaar oud).
Hoe ouder ik werd, hoe minder de gevoeligheid. Of het is er nog steeds, maar ik kan er nu beter mee omgaan. Ik weet het niet.


dat herken ik wel ja

ook dat ik me heel vaak terugtrek en ik een beetje gefrustreerd raak als ik lang met een grote groep mensen ben zonder even lekker alleen te kunnen zijn...


I spy with my little and verrry evil eye.....


Einzelgänger
Usericon van Einzelgänger
Posted 20-10-2002 23:14 by Einzelgänger Wijzig reactieProfiel van EinzelgängerQuote dit bericht

quote:
Op 20 oktober 2002 23:07 schreef WickedKimmie het volgende:
dat herken ik wel ja

ook dat ik me heel vaak terugtrek en ik een beetje gefrustreerd raak als ik lang met een grote groep mensen ben zonder even lekker alleen te kunnen zijn...


Dat heb ik ook ja.
Niet alleen bij groepen mensen, maar ook als ik met m'n vriendin ben ofzo heb ik de drang naar alleen zijn.
Ik wist niet dat dat daarmee samen hing trouwens.


Rasputin
Baard
Usericon van Rasputin
Posted 20-10-2002 23:15 by Rasputin Wijzig reactieProfiel van RasputinQuote dit berichthttp://www.cu2.nl/barsebert

quote:
Op 20 oktober 2002 23:05 schreef WickedKimmie het volgende:
Het is geloof ik meer zoiets als heel gevoelig zijn voor bijvoorbeeld licht, muziek, geuren, kleuren...dat soort dingen..



Ja, ik heb inmiddels ook gekeken op die site, ik ben t niet overigens.
Is wel interessant, moet eerst nog maar wat verder lezen denk ik, in deze topic.


Je voelt de bas in je buik trappen, je voelt de hogen in je muil klappen


Shredhead
Usericon van Shredhead
Posted 20-10-2002 23:16 by Shredhead Wijzig reactieProfiel van ShredheadQuote dit bericht

Of ik hooggevoelig ben zal ik dalijk testen, maar ik ben in ieder geval erg pessimistisch volgens een andere test, haha

Klopt niet echt. Ben ik wel eens, maar het antwoord "trekt schouders op, want het interesseert me te weinig om me er druk over te maken en ik zie wel hoe het loopt" staat er niet bij


WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 20-10-2002 23:18 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

quote:
Op 20 oktober 2002 23:14 schreef Einzelgänger het volgende:
Dat heb ik ook ja.
Niet alleen bij groepen mensen, maar ook als ik met m'n vriendin ben ofzo heb ik de drang naar alleen zijn.
Ik wist niet dat dat daarmee samen hing trouwens.


Inderdaad...al heb ik met bij mijn vriend wel minder als bij gewoon vrienden... Als er vrienden blijven slapen heb ik 's ochtends ook altijd diep van binnen het liefst dat ze zo snel mogelijk vertrekken...al is het nog zo gezellig...maf is dat.

Verder kan ik me ook heel erg over dingen als een bepaalde lichtinval ofzo verwonderen...volgens mij heeft dat er ook mee te maken.


I spy with my little and verrry evil eye.....


Shadow_Smile
Mr. Bitch
Usericon van Shadow_Smile
Posted 20-10-2002 23:19 by Shadow_Smile Wijzig reactieProfiel van Shadow_SmileQuote dit bericht

Bij een hoop mensen wordt het minder, maar in sommige gevallen kan het ook doorslaan naar de andere kant. Emoties en andere dingen kunnen aan voelen is vaak geen pretje. Het kan soms ineens “toeslaan” op een moment dat je er juist geen aandacht aan kan geven. (Stel je eens voor, tijdens een concert al die energieën gevoellens) Sfeer bepalen is ook een van die dingen, klink misschien gek/raar maar het is er wel degelijk. Zo kan ik nog wel een hele lijst op noemen.

De menselijke geest heeft veel meer capaciteiten, dan waar hij dagelijks gebruik van maakt. Langzamer hand worden we het ons steeds meer bewust. Alleen niet iedereen staat er nog voor open, en word het vaak weg gespot met humor van dat kan niet.

Maar het is er weldegelijk


Wiegen Meister !


WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 20-10-2002 23:20 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht



I spy with my little and verrry evil eye.....


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 20-10-2002 23:20 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 20 oktober 2002 23:18 schreef WickedKimmie het volgende:
Inderdaad...al heb ik met bij mijn vriend wel minder als bij gewoon vrienden... Als er vrienden blijven slapen heb ik 's ochtends ook altijd diep van binnen het liefst dat ze zo snel mogelijk vertrekken...al is het nog zo gezellig...maf is dat.

Dat is helemaal niet maf, dat is doodnormaal.

Dit is echt weer zo'n test waarbij iedereen denkt van 'ja, aha, dus ik ben toch wel speciaal'... Bijna iedereen heeft wel eens behoefte om alleen te zijn en wordt gek in de supermarkt, en als vrienden zijn wezen slapen en het was gezellig dan wil je de volgende morgen gewoon ook weer fijn je kamer voor jezelf.
Niks raars, bijzonders, of hooggevoeligs aan.


WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 20-10-2002 23:23 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

quote:
Op 20 oktober 2002 23:20 schreef Dwaallicht het volgende:
Dat is helemaal niet maf, dat is doodnormaal.

Dit is echt weer zo'n test waarbij iedereen denkt van 'ja, aha, dus ik ben toch wel speciaal'... Bijna iedereen heeft wel eens behoefte om alleen te zijn en wordt gek in de supermarkt, en als vrienden zijn wezen slapen en het was gezellig dan wil je de volgende morgen gewoon ook weer fijn je kamer voor jezelf.
Niks raars, bijzonders, of hooggevoeligs aan.


Dat is misschien zo, dat weet ik dus niet, of iedereen dat heeft...

Maar goed, ik vond het wel een intressant onderwerp, en ik herken er veel in, maar ik weet natuurlijk niet of iedereen er veel in herkent...


I spy with my little and verrry evil eye.....


Einzelgänger
Usericon van Einzelgänger
Posted 20-10-2002 23:26 by Einzelgänger Wijzig reactieProfiel van EinzelgängerQuote dit bericht

quote:
Op 20 oktober 2002 23:18 schreef WickedKimmie het volgende:
...

Verder kan ik me ook heel erg over dingen als een bepaalde lichtinval ofzo verwonderen...volgens mij heeft dat er ook mee te maken.


Ik krijg altijd kromme tenen als het licht veranderd is in een kamer, omdat de lampen anders neergezet zijn of dat er een andere sterkte lamp ingedraaid is.
Nu ook weer, op mijn slaapkamer, aaarggh!


WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 20-10-2002 23:29 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

quote:
Op 20 oktober 2002 23:26 schreef Einzelgänger het volgende:
Ik krijg altijd kromme tenen als het licht veranderd is in een kamer, omdat de lampen anders neergezet zijn of dat er een andere sterkte lamp ingedraaid is.
Nu ook weer, op mijn slaapkamer, aaarggh!


Ow, ik kan er ook niet tegen als er iets verandert op mijn kamer...I

Ik kwam deze zomer terug van vakantie, had mn moeder mn hele kast en kamer omgegooid...ik was echt..zo boos ben ik nog nooit geweest..en verdrietig en verward..terwijl veel andere mensen tegen me zeiden dat ik me niet zo aan moest stellen omdat het toch juist lief was van mijn moeder. Ik vond het het ergste wat ze me ooit had aangedaan..

[Dit bericht is gewijzigd door WickedKimmie op 20-10-2002 23:29]


I spy with my little and verrry evil eye.....


IronGlory
More Metal Than You
Usericon van IronGlory
Posted 20-10-2002 23:32 by IronGlory Wijzig reactieProfiel van IronGloryQuote dit berichthttp://users.pandora.be/malagant/

ik rij idd ook de muren op als er in mn kamer iets veranderd is waar ik niet van weet maar dat weten ze hier thuis wel al...

maar de test zegt dat ik niet hooggevoelig ben. Ik had gedacht van wel


Too Much Of Your Lippstikk Is Too Much On My Dippstikk


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 20-10-2002 23:38 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

quote:
Op 20 oktober 2002 23:23 schreef WickedKimmie het volgende:
Dat is misschien zo, dat weet ik dus niet, of iedereen dat heeft...

Maar goed, ik vond het wel een intressant onderwerp, en ik herken er veel in, maar ik weet natuurlijk niet of iedereen er veel in herkent...

ik herken veel in het verhaal . misschien is het doodnormaal en geldt het voor iedereen .
een feit blijft dat school en werkgever , vrienden hier niet van afweten . het is dus heel goed dat hier onderzoek naar gedaan wordt .
het zou bijvoorbeeld tot gevolg kunnen hebben dat er op kantoor meer ruimtes komen waar men kan afzonderen of rusten .



WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 20-10-2002 23:40 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

quote:
Op 20 oktober 2002 23:38 schreef Vinay het volgende:
ik herken veel in het verhaal . misschien is het doodnormaal en geldt het voor iedereen .
een feit blijft dat school en werkgever , vrienden hier niet van afweten . het is dus heel goed dat hier onderzoek naar gedaan wordt .
het zou bijvoorbeeld tot gevolg kunnen hebben dat er op kantoor meer ruimtes komen waar men kan afzonderen of rusten .


inderdaad...als 1 op de 5 mensen het heeft...


I spy with my little and verrry evil eye.....


AgonY
Usericon van AgonY
Posted 20-10-2002 23:58 by AgonY Wijzig reactieProfiel van AgonYQuote dit bericht

ik ben het dus ook volgens die test... had ik wel verwacht na wat ik erover gelezen heb hier...

Zaterdagmiddag werd ik echt gek, ik was bij iemand blijven slapen en ik wou weg... Ik ben gewoon heel boos geworden omdat ik niet direct weg kon hij zat maar te treuzelen en werd bijna hysterisch, lol, en dan liep echt alles fout de rest van de dag, ik stootte ongeveer alles om op m'n kamer dat maar kon, het is hier echt een mesthoop nu...
Alles liep gewoon fout en toen ging het geleidelijk aan beter maar 's avonds ben ik dus echt beginnen flippen (op het ZM fest ) Er zei een kerel dingen tegen mij en ik werd boos en toen begon ik gewoon te huilen en ik kon niet meer stoppen. Echt heel raar (en ook belachelijk )

...enzovoort


WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 21-10-2002 0:00 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

quote:
Op 20 oktober 2002 23:58 schreef AgonY het volgende:
ik ben het dus ook volgens die test... had ik wel verwacht na wat ik erover gelezen heb hier...

Zaterdagmiddag werd ik echt gek, ik was bij iemand blijven slapen en ik wou weg... Ik ben gewoon heel boos geworden omdat ik niet direct weg kon hij zat maar te treuzelen en werd bijna hysterisch, lol, en dan liep echt alles fout de rest van de dag, ik stootte ongeveer alles om op m'n kamer dat maar kon, het is hier echt een mesthoop nu...
Alles liep gewoon fout en toen ging het geleidelijk aan beter maar 's avonds ben ik dus echt beginnen flippen (op het ZM fest ) Er zei een kerel dingen tegen mij en ik werd boos en toen begon ik gewoon te huilen en ik kon niet meer stoppen. Echt heel raar (en ook belachelijk )

...enzovoort


Ow wat een herkenning! Ik kan dit soort dingen ook heel erg hebben ja...dat van die kleine dingetjes je zo ontzettend kunnen frustreren dat je er helemaal gek van wordt..


I spy with my little and verrry evil eye.....


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 21-10-2002 0:20 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Da's niet hooggevoelig, da's gewoon vrouwelijk .

*ducks for cover*


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen