IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : ZM Jaarlijst | 2021, de stembussen zijn geopend! Vorige pagina
iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 07-01-2022 17:15 by iPim (Administrator) Wijzig reactieProfiel van iPimQuote dit bericht

quote:
Op 7 januari 2022 14:06 schreef Dypfrys het volgende:
Het is meer aan algemene overdenking. Democratische lijsten zijn niet de beste manier om muziek te beoordelen. Ik snap het wel hoor, natuurlijk horen mensen vaker de bekende bands, in plaats van de minder bekende. Van mij zou sentiment een minder belangrijke rol mogen spelen. Als je het gebruikt om goede muziek te ontdekken dan.


De vraag is of de ZM Jaarlijst de indruk wekt dat het een beoordelende lijst is. Er wordt over Amenra gesproken als 'de winnaar', maar wordt daar een kwalitatief oordeel aan gehangen? We spreken expliciet over een overzichtslijst waarin je albums kunt ontdekken die je wellicht gemist hebt. We refereren er ook naar als lezerslijst, wat weergeeft dat het niets meer is dan de gemene deler van alle inzendingen. Ga je in de 50 populairste albums verrassingen vinden als insider in het genre? Nee, maar wellicht zit er iets interessants voor je tussen 51-150. Anderen hebben misschien over het hoofd gezien dat een bepaalde band een nieuw album uitgebracht had. Boekers hebben me verteld dat ze het gebruiken om te peilen hoe populair een band is in ons gebied. Voor elke type lezer en luisteraar valt er dus wel iets te ontdekken in de lijst.

[Dit bericht is gewijzigd door iPim op 07-01-2022 17:18]


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


Dypfrys
Usericon van Dypfrys
Posted 07-01-2022 17:37 by Dypfrys Wijzig reactieProfiel van DypfrysQuote dit bericht

"Aan ieder jaar komt een einde en dus is het weer tijd voor onze gecultiveerde traditie: de ZM Jaarlijst! Welke bands brachten in 2021 de beste albums uit? Dat bepalen de lezers van Zware Metalen, ditmaal voor de achttiende keer!"

Klinkt wel vrij beoordelend. Maar tuurlijk, ook ik vind het lachen om erdoor te struinen. Natuurlijk haalt iedereen er op zijn eigen manier iets uit. Zware Metalen heeft voor mij altijd wat meer een underground gevoel dan bijvoorbeeld Metalfan, dus het is enerzijds wat verbazing over zoveel waardering voor grote namen. Het hoeft ook niet anders van mij ofzo. Het is gewoon dat ik kijk en bij de eerste zoveel albums in de lijst denk: oh, deze boeien mij allemaal niet.


"The riffs are great but this album would be a whole lot better if it were racist."


smallie
Usericon van smallie
Posted 07-01-2022 19:16 by smallie Wijzig reactieProfiel van smallieQuote dit bericht

quote:
Op 7 januari 2022 17:15 schreef iPim het volgende:
De vraag is of de ZM Jaarlijst de indruk wekt dat het een beoordelende lijst is. Er wordt over Amenra gesproken als 'de winnaar', maar wordt daar een kwalitatief oordeel aan gehangen? We spreken expliciet over een overzichtslijst waarin je albums kunt ontdekken die je wellicht gemist hebt. We refereren er ook naar als lezerslijst, wat weergeeft dat het niets meer is dan de gemene deler van alle inzendingen. Ga je in de 50 populairste albums verrassingen vinden als insider in het genre? Nee, maar wellicht zit er iets interessants voor je tussen 51-150. Anderen hebben misschien over het hoofd gezien dat een bepaalde band een nieuw album uitgebracht had. Boekers hebben me verteld dat ze het gebruiken om te peilen hoe populair een band is in ons gebied. Voor elke type lezer en luisteraar valt er dus wel iets te ontdekken in de lijst.


Dit is inderdaad hoe ik de lijst gebruik. Net als de recensies op de frontpage. Na een tijdje weet je wel wie welke smaak vooral heeft en ga je op zoek. Meestal vermaak ik me wel een paar maanden met de Jaarlijst.


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 07-01-2022 23:04 by iPim (Administrator) Wijzig reactieProfiel van iPimQuote dit bericht

Een aflevering van de waanwijselijke Osmium podcast over de ZM Jaarlijst 2021: https://zwaremetalen.com/osmium/osmium-34-afrekenen-met-2021-zm-jaarlijst-en-osmium-awards


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 10-01-2022 16:25 by iPim (Administrator) Wijzig reactieProfiel van iPimQuote dit bericht

Een filtratie van de 25 hoogst gewaardeerde albums van eigen bodem: https://zwaremetalen.com/van-eigen-bodem/de-beste-albums-van-eigen-bodem-uit-2021


Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 10-01-2022 16:59 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

Gaaf! Leuk om te zien, deze uitsnede van de lijst


I wish I was a butterfly


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 10-01-2022 18:10 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Pim gaat helemaal los met z'n Excel filters.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 10-01-2022 22:51 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

Zeer leuk, dat soort lijstjeswerk


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 12-01-2022 10:52 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Inlijsten!


signature


Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen