![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||
|
![]() |
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2 | ||||
Auteur: |
|
|
Celtic Venom! ![]() Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie ![]() |
|
Ik kan er weinig mee, maar wel tof dat er weer eens een groot metalfestival in Tilburg wordt gehouden ![]() |
|
quote:Tormentor is wel stoere kvlt. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie ![]() |
|
quote: Zo groot is de Hall Of Fame niet hoor. ![]() Het is wel een leuke zaal. Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. ![]() |
|
+ Drengskapur En dan zouden er nóg twee bands bijkomen. Dat wordt wel heftig, elf bands op zaterdag. Dan ga ik er van uit dat niet nog ergens een tweede podium wordt opgetuigd daar. ![]() |
|
quote: Is die mogelijkheid er daar? Geen idee of er nog een 2e zaal is want anders is de enige mogelijkheid het benutten van het cafe aldaar. Opzich is daar een verhoogd deel wat je zou kunnen gebruiken. Dat zou dan denk ik wel ten koste gaan van ruimte voor merch en dergelijke. Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting. ![]() |
|
quote: Klopt, daarom al een aantal jaren geleden al afgevinkt. ![]() |
|
Concrete Winds is afgevallen, gat wordt opgevuld met Saturnalia Temple. Jammer van Concrete Winds hoor, maar oei oei oei wat vet een goede vervanger! Die wil ik al zeer lang nog eens zien, de laatste keer was 2012 en die show staat in mijn geheugen gebeiteld. De preparty op vrijdag is uitgebreid met Dikasterion, Dodenkrocht en Witchfukker. ![]() ![]() |
|
Oeff.. Tormentor, Bad Omen, Necrowretch, Celtic Venom, Witchfukker, Saturnalia Temple. Vuige line-up, hoor. Ik zou het bijna jammer vinden dat ik dat weekend Impetuous Ritual en Portal aan het kijken ben. Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie ![]() |
|
quote: ![]() |
|
![]() ![]() Avondeten maar overslaan.. En dus wel een tweede podium. Weet iemand waar/wat de Hall90 is? De centrale ruimte waar ook de grote bar en zo is? ![]() |
|
Ik ben er zaterdag bij. Vind het wel jammer dat ik Dodenkrocht moet missen. Maar vrijdag kan ik helaas niet. I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell. ![]() |
|
Dag 1 achter de rug. In het kort: Witchfukker was heerlijk. Dodenkrocht deed mn piemel krimpen. Dikasterion was heerlijk. Celtic Venom: ja! Erg benieuwd naar dag 2, vooral gezien ik praktisch niks ken. Wel jammer dat er weinig volk was, hopelijk vandaag meer. ![]() |
|
Witchfukker en Celtic Venom zijn #genieten! Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie ![]() |
|
Absoluut! En ik overdreef vorige post uiteraard. Eigenlijk heb ik het hele festival geen slechte band gezien. Wel hier en daar wat saais, maar dat is toch meer een kwestie van smaak. Kortom, een supergaaf festival met een enorme lading aan sterke bands. Jammer dat er niet meer volk aanwezig was. Verbazingwekkend ook dat er niet meer mensen van ver waren. Ik moet gisteren nog even laten nagisteren, ik kom er niet uit wat nou het vetst was. Necromaniac was in ieder geval goed genoeg dat ik er een shirt van heb gekocht, wat een band. Old school as fuck, met meer dan een hint naar war metal hier en daar. De groovende stukken deden meer heavy metal aan, maar ook dat komt voor bij war metal. Benieuwd of ik er op plaat ook wat van hoor. Verder pak ik het even min of meer chronologisch aan. Wederom, geen slechte bands, maar ik focus even op wat er voor me positief uitsprong. Ibex Angel Order. Alleen een drummer en een gitarist. Rauw as balls, rammelend op de juiste manier en de durf om vies en lelijk te klinken. Drengskapur. Eigenlijk black metal zoals ik me heug. Razend, toch melodieus en tegelijkertijd met af en toe een onverwachte d-beat. Toffe jonge band. Bad Omen. Ik was aan eten toe, maar ze kregen me toch weer wat in beweging. Ik had op de een of andere manier een soort matige onstrakheid verwacht, maar dit was gewoon on point en precies wat ik nodig had na hier en daar een band die er teveel een stukje van maakte zonder dat het paste. Pure camp. Wat prima past bij horror in film. Dus ook bij muziek, zonder aan old school intensiteit te verliezen. Ultra Silvam. Na het eten was ik natuurlijk ook weer gaar. Ik had er eigenlijk even helemaal geen zin in, maar Ultra Silvam speelde zo ziek energiek, dat ik meteen bijtrok. Geen idee of dit Noors was, want ik ken geen vd bands, maar zo klonk het. Razend, strak, duister, afgewisseld met (korte) mid-tempo grooves. Ik val in herhaling: ik was er eigenlijk klaar mee, maar... Misotheist. Wat een band. Ik kraam waarschijnlijk onzin uit, maar het deed me ergens denken aan latere Satyricon, maar dan harder. Zeer vet. Saturnalia Temple. Ik had ze nog niet eerder gezien, maar ben al jarenlang fan van de band. Geniale grooves van eenvoud, eindeloos herhaald, tot kwaadaardig drugged-out effect. Ik denk niet dat ze op eigen amps speelden, er stonden dual rectifiers. Het geluid was daarom... metal? En klonk vooral als een koelkast die met de nodige delay over de grond gesleurd werd. En dat was gnarly. Oogjes dicht en opgeslokt worden door groen/blauwe rook. Onderzeese mogendheden aanbidden. Tormentor was gaaf. Moderne stijl Atilla, inclusief alle keelklanken van dien, begeleid door oeroude muziek. Ook hier pure camp. En de band had er overduidelijk plezier mee. Los van dat alles gewoon een strakke vette show. Blij dat ik ze heb gezien. ![]() |
|
quote: Overigens, ook hier weer, bands die zo bekend zijn dat ik ze amper ken. (Celtic en Venom) Dus Celtic Frost zwaar herontdekt door deze show. Venom heb ik nog steeds weinig mee. Kwellie, check ook Dikasterion. Goei. Old school as balls ook. Ik gok wel dat de meeste van deze bands alsnog live het beste tot hun recht komen maar toch. Necromaniac ken je vast al wel. ![]() |
|
Was een gezellig dagje gisteren. Mijn hoogtepunten: 1. Misotheist 2. Ultra Silvam 3. Ibex angel order Jammer dat ik vrijdag niet kon waardoor ik Dodenkrocht heb moeten missen. I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell. ![]() |
|
Ook maar even in de pen geklommen voor een verslagje van dit uitzonderlijk gave weekend met fijn gezelschap. Het is iets langer geworden dan de bedoeling was. Iets minder uitbundig kunnen headbangen dan verwacht omdat ik eerder deze week door mijn rug ben gegaan, maar met een doos paracetamol was het net te doen. Vrijdag op tijd richting Tilburg gereden en een tentje opgezet op de Stadscamping. Anders dan tijdens bijvoorbeeld Roadburn is dit nu een kleinschalige camping die maar door een handjevol gasten werd gebruikt. Comfortabele plek om te verblijven. Hap gegeten in de stad en op tijd aanwezig voor de eerste band, Messor Falce. Zag ik een poosje terug ook al eens spelen, jonge band die goed weet waar ze mee bezig is, ook zeker qua aankleding. Veelal midtempo black, hoekje Whoredom Rife. Geluid in de bas, die normaal vrij prominent aanwezig is, was het hele optreden slecht tot halverwege het laatste nummer – toen draaide hij geloof ik de volumeknop op zijn instrument pas goed open waardoor het er plots wel héél hard op klapte. Muzikaal prima, maar toch ook een band die iets op mijn zenuwen werkt omdat het allemaal zo goed bedacht is. Kaarsen, wierook, schedels, serieuze paint (wel tof, die bloedneus bij de gitarist!), de hele rituele rotzooi. Opkomen met een fles wijn in de hand als een true clochard, daar welgeteld één slok uit nemen voor de foto’s, en dan de rest van het optreden bier drinken. Tja. Daarna Witchfukker. Jonge gasten met een overduidelijke liefde voor ouderwetse black, thrash en heavy metal. Echt een teringharde show. Veel energie, zeer sympathiek. Precies genoeg heavy metal in het geluid ook, exact het soort muziek waar ik de laatste tijd van houd. Dodenkrocht daarna kon me niet overtuigen. De doomy stukken die qua geluid nog wel wat aan Shape of Despair deden denken bevielen wel, maar verder lukte het me niet om de aandacht erbij te houden. Dat had deels te maken met de clowns in het publiek die de boel probeerden op te zwepen. Dat is op zich niet verkeerd, maar wees geen mongool svp. Verder iets te veel gepose op het podium. Niet voor mij. Dikasterion echter, zo dan! Het zag er al wat atypisch uit allemaal en vanaf de eerste klanken was duidelijk: dit wordt vet. Wat bekende koppen ook op het podium, las later pas dat dit wat mannen uit Possession bevat. Dat vond ik destijds ook al zo’n gave band live. Zwaar ronkende, vuile black/death met lange, groovende stukken. Gaaf!! Daarna nog de afterparty in de hal, waar een tweede podium stond dat op zaterdag meer gebruikt zou worden. Daar speelde nog Celtic Venom. Net als vorige keer dat ik ze zag eerst een blok Celtic Frost covers, gevolgd door een rits Venom klassiekers. Afsluiten met Warhead is de juiste keuze, supergoed. Had gehoopt op meer en enthousiaster publiek, maar desalniettemin goud. De mannen van Tormentor zagen ook dat het goed was. Zaterdagochtend was goed toeven op de camping, met een soundtrack van Saint Vitus, Beherit, Sarcófago en Sodom. Toen richting Hall of Fame voor een lange dag. De bands speelden om en om in de zaal en de hal, met precies nul minuten pauze daartussen in het schema. Met name later op de dag was dat wat zwaar, een korte adempauze tussendoor voor evalueren/merch/etc zou fijn zijn geweest. Afijn, vroege start met Lijkschouwer. Sludge met genoeg black metal in de mix om het hier logisch te programmeren. Sympathieke band met glansrol voor de drummer/zanger die na afloop denk ik aan het zuurstof moest – die gaf echt alles wat in hem zat. Ibex Angel Order kwam ik niet direct in, maar gaandeweg werd ik wel meegezogen. Ouderwetse Darkthroneriffs, snel drumwerk, maar met originele zang die het een behoorlijk naargeestig sfeertje gaven. Goed, en vies ja. Ultima Necat deed me minder. Weer wierook, weer kaarsen, een Mariabeeldje er tussen. Man gaat naar een blackmetalshow en klaagt dat het theatraal is, ik weet het, maar ik kon het gisteren echt niet zo goed hebben. Muzikaal onmiskenbaar prima, goede sonore vocalen van de bassist, maar toch ook iets saai. Vanaf dit punt kwam het in een stroomversnelling, beginnende met Drengskapur. Ik had het allemaal vooraf geluisterd, maar van deze band kon ik geen goed beeld vormen. Het bleke lange nummers, soms met stukken cleane gitaar, hoekje oude Ulver, soms Agalloch. Zeer gevarieerd, spannende nummers, heel creatief, zeker ook het drumwerk. Indrukwekkend. Daarna Necromaniac, met niemand minder dan Alexandros (Macabre Omen) op bas en de zanger van Nightbringer gemaskerd voorop. Dit was me een partij goed. Knuppelharde, primitieve black/death, met goed wat invloeden uit de heavy en thrash metal, in het bijzonder uit de Australische hoek. Zag er ook echt goed uit op het podium. Bad Omen stelde daarna niet teleur. Geen moeilijkdoenerij, gewoon raggen. Een paar echt goede nummers ook, met name Abaddon of Death. Hopelijk komt er binnenkort nieuw werk, want deze setlist ken ik inmiddels wel. Door een noodzakelijke eetpauze moest ik Necrowretch helaas overslaan. De draad weer opgepakt bij Ultra Silvam. Furieuze, rauwe black metal, razendsnel. Het energieniveau bleef maar hoog en dat opgefokte sfeertje sloeg snel over naar het publiek. Zo zie ik het graag, een band die zichzelf compleet de vernieling inspeelt en aan het eind volledig is uitgeput. Direct door naar Misotheist. Eerst even over het smetje: vooraan ontstond een opstootje dat zich snel verplaatste naar achter in de zaal, waar volgens mij rake klappen vielen. Terug naar Misotheist. Op plaat beviel me dit goed, maar was bang dat het live tegen zou vallen – zeker na de energie van Ultra Silvam. Niets was minder waar. Wat een ziek goede show! Hypnotiserend tot en met, hard en zuiver geluid, allemaal waanzinnig goede muzikanten, goede statige podiumpresentatie, zonder toeters en bellen, perfect gebracht. Ik weet niet of de opbouw van de dag en mijn gemoedstoestand meespeelden, maar wat een ontlading had ik hier. Ik hád het niet meer. Durf het wel op te schrijven: één van de beste blackmetaloptredens die ik ooit heb gezien. Maar geen tijd om bij te komen want Saturnalia Temple stond al op het podium. Bedwelmende, psychedelische doom waar ik al jaren naar verlangde om het weer eens live mee te maken. Wat een trip. Wat werk van Ur, halverwege de show een extreem lang uitgesponnen versie van Aion of Drakon waarvan het je gewoon ging duizelen, en aan het eind ik denk Paradigm Call waarbij afscheid werd genomen van het origineel en alles door elkaar draaide. En bleef draaien. En bleef draaien. Tormentor was al begonnen, de reguliere speeltijd ruim overschreden, en het bleef maar gaan. Dáárna begonnen ze ook nog gewoon aan To The Other, maar daar werd toch gauw een eind aan gemaakt door de geluidsman. Pas tegen het eind van het optreden herkende ik in de bassist en drummer de gebroeders Åhman (In Solitude). Wat een goede match met deze band! En toen dus nog de afsluiter, Tormentor. Geen seconde pauze, door naar voren. Ik was bang voor vergane glorie, maar dit stond hier heel terecht bovenaan de affiche en maakte het allemaal waar. Ik was inmiddels vrij stuk, maar heb echt staan genieten. Sommige nummers werden vrij klassiek gebracht, zoals Elisabeth Bathory, inclusief “This is a story…”. Maar verderop in de set ging Atilla vaak over op zijn zang zoals we die kennen, zwaar vervormd, laag, waar dan weer geweldig omheen werd gemusiceerd. Uiteraard ook een bizarre podiumpresentatie. Kortom, heel vet, en bijzonder om mee te maken. Dan nog een kleine reflectie op het evenement zelf. Overduidelijk een festival opgezet vanuit een passie voor underground black metal, door iemand met veel kennis van en connecties binnen het genre. Veel respect voor de keuze om met visie en compleet compromisloos een festival te organiseren. Geen bullshit, geen concessies. Twee dagen kwaliteit voor en door liefhebbers. Die lof klonk vaak. Daarnaast werd ook overal een ander gesprek gevoerd. Het was té rustig. Op de vrijdag was dat op zich nog te verklaren, maar op zaterdag had ik veel meer publiek verwacht. Ik had het zelf compleet verkeerd ingeschat; mijn gezelschap heeft maanden terug bij de start van de voorverkoop om stipt 10.00u kaarten gekocht omdat ik vermoedde dat het in korte tijd zou uitverkopen. De redenen waarom dat niet gebeurde zijn lang en breed bediscussieerd. Ik hoop van harte dat de organisator er niet te veel op heeft hoeven toeleggen. Hopelijk volgt er op enig moment een volgende editie. Maar ook als die er niet komt, kijk ik (en ik denk ook vele anderen) terug op dit weekend als iets heel bijzonders. Want, de tering, wat een VET festival was dit. Hulde, hulde. ![]() [Dit bericht is gewijzigd door zodiac lung op 21-09-2025 19:12] ![]() |
|
quote:Zelf Venom en Helhammer/Celtic Frost indd ook pas later gaan beluistern. Als we heel eerlijk zijn is Venom trouwens geen écht goede band. Ze hebben ook echt heel veel ondermaatse rommelalbums. Maar muzikaal historisch een monument, én ze hebben meerdere wel echt hele vette nummers, zoals Black Metal, Witching Hour, In League with Satan, Countess Bathory, At War with Satan, Possessed en Angel Dust. Deze staan alleen wel over de eerste vier albums verspreid. Hellhammer en Celtic Frost zijn, in principe, wel heel gaaf. Ik heb onlangs Demon Entrails op de kop getikt, en die eerste CD, godverdomme wat heerlijk! Heel simpel, heel primitief, maar zo catchy en aanstekelijk! Bij Celtic Frost gaat het om Morbid Tales en To Mega Therion. Die eerste is brake, first wave proto-black, die tweede is (naar mijn mening) gewoon een volwaardig black metal-album. Dit is waar Darkthrone de mosterd vandaan haalt. Ik heb ooit een interview met een van de Darkthrone-heren gelezen/hoord, waarin hij zei dat er geen Darkthrone-nummer zonder Celtic Frost-invloeden/hommage bestaat. Into the Crypts of Rays, Procreation of the Wicked, zonder die nummers had onze muziek heel anders geklonken! Daarna krijg je Into the Pandemonium. Een wat experimenteler album met gothic rock/dark wave-invloeden. Hiermee heeft Celtic Frost ook maar even een fundament voor gothic en doom metal gelegd. Eigenlijk direct ook het laatste post-black metal-album ooit. Ik kan het niet aanhoren. Die opener, Mexican Radio, een cover nog wel, ik ben er direct helemaal klaar mee! Zelden iets zo wanstaltigs gehoord. Het album dáárna, Cold Lake, schijnt een van de allerslechtste albums ooit te zijn. Ik heb het zelf nooit gehoord. (Oude) Bathory ben je wel bekend mee? ![]() quote:Ga ik doen. Necromaniac heeft Zodiac Lung mij al eens op gewezen. ![]() Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie ![]() |
|
Heerlijke lap tekst @Zodiac. Kwellie, thanks. Tof om te lezen. Ik heb ook wel moeite met Into the P, maar Morbid Tales en To Mega Therion vind ik vanaf moment 1 tegek. De hele feel is wellicht anders, maar ik heb nooit geweten dat dit zo punky was. Duidelijk wat betreft Darkthrone. Van Venom ken ik Black Metal. Het nummer is sowieso wel lekker en de invloed van de band is enorm, maar ach. Het is gewoon niet helemaal mn sound. Bathory, check. Vet. Maar ook daarvan moet ik meer albums checken. Ik ga ook de vercrackte early days Duitse bands nog opzoeken. Ik gok Sodom en Kreator. Later werk blijf ik bij weg. ![]() |
|
quote:Heerlijk lullen over muziek zo! ![]() De eerste van Bathory wordt ook vaak onder de brakke proto-black, speed/thrash met slechte productie geschaard, maar voor mij is het gewoon black. Zelf vind ik [van die drie] The Return... de beste en Under the Sign of the Black Mark de minste, maar veel mensen zweren volgens mij juist bij UtSotBM. Het debuut is ook gewoon, meer dan, goed. Blood Fire Death en Hammerheart zijn een overgangsperiode. Daarna ging hij epische viking metal, en discutabele experimentele albums maken. Quorthon heeft trouwens onder die naam ook nog een zeer matig grunge-bandje gehad. Blood Fire Death geldt als zijn magnum opus en de perfecte mix tussen black en viking werk. Van die Duitse bands is nou net Destruction mijn favoriet. En dan Sentence of Death / Infernal Overkill. ![]() Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie ![]() |
|
![]() Cool ook dat het gesprek plaatsvindt via allerlei random topics. ![]() ![]() |
|
quote: Die discussie heb ik dan even gemist. Ben wel benieuwd waarom het niet druk was, jammer in ieder geval. Zoals eerder aangegeven was het programma niet mijn ding. Met de toevoeging van Saturnalia Temple was het een overweging waard, die had ik wel weer eens willen zien. ![]() |
|
quote:Ik het mij goed voorstellen dat het ook gewoon met overaanbod te maken heeft. Als je niets te kiezen hebt, ga je ook eerder naar een B-line-up. Niet dat ik denk dat het representatief is, maar het illustreert wel de mogelijkheden: Zelf was ik er niet omdat ik in Brussel was bands kijken die ik vorige week in Rotterdam had gemist omdat ik toen @ Prophecy was. Hoewel ik graag voor Witchfukker en Celtic Venom was gegaan, heb ik beide bands dit jaar al gezien. Ze speelden dan uiteindelijk niet, maar Concrete Winds heb dit jaar al twee keer gezien. Lijkschouwer al op Duister Collectief gezien. Dodenkrocht stokd trouwens ook op Duister Collectief. Necrowretch ga ik op Samhain zien. Saturnalia Temple speelde op Samhain Amtwerpen. Bad Omen dit jaar al meerdere malen gezien... Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie ![]() |
|
quote: Voor de hand liggende redenen zijn natuurlijk de prijs en het gebrek aan herkenbare namen in de lineup. Bijna tachtig euro vragen voor een hele batterij namen waar je, tenzij je écht goed in materie zit, weinig van herkent is gewoon een moeilijk verhaal. Dan hou je de toeristen en nieuwkomers buiten de deur. Ik denk dat dat precies de insteek was, en in zoverre is de missie geslaagd, maar daarbij is verkeerd ingeschat hoeveel doorgewinterd blackmetalpubliek je nu echt trekt in NL. Via de tamtam verspreidt het nieuws zich natuurlijk wel, maar voor een eerste editie waar nog ruchtbaarheid aan gegeven moet worden is het erg ambitieus om meteen uit te pakken met een ramvolle lineup over twee dagen. Zeker in tijden waar er zeer veel aanbod van goede shows is op die paar vierkante kilometer. ZM'er tomcatha had nog een interessante theorie over hoe de (Nederlandse) scene toch vooral op Scandinavië is gericht. Daar zit denk ik zeker wat in, en zou ook deels verklaren waarom een cultband als Tormentor (hier) gek genoeg weinig volk trekt. ![]() |
![]() |
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2 |
![]() |
Index / Concerten | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |