IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Auteur:
Topic : Oorlog ist krieg! [oekranie/rusland conflict topic] Vorige pagina
Slechtie
Usericon van Slechtie
Posted 06-06-2026 23:14 by Slechtie Wijzig reactieProfiel van SlechtieQuote dit bericht



Freduk
Usericon van Freduk
Posted 07-06-2026 20:16 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

Wel goed dat de mainstream media het overduidelijke niet langer glashard blijft ontkennen.


Winter is coming


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 10-06-2026 12:23 by jbassist Wijzig reactieProfiel van jbassistQuote dit bericht

Leuk bedacht, maar neem even dit als voorbeeld: Ik kan tegenwoordig bijna geen Facebookprofiel van een Finse of Zweedse blackmetalmuzikant openen zonder vroeg of laat extreemrechtse of nazistische sympathieën tegen te komen, bijvoorbeeld in de vorm van tats, symboliek van neonazistische groeperingen of dan wel openlijke steun voor fascistische bands met merch oids.
Ook binnen groepen in die landen buiten onze interesse's zal dit het geval zijn.

Als Finland of Zweden morgen door Poetin zou worden aangevallen onder hetzelfde voorwendsel van "ik moet mijn land beschermen tegen nazi's", zou hij dan volgens die redenering gelijk hebben? En zouden die landen dan indirect ook meteen als een "probleem" moeten worden beschouwd binnen jullie logica?

Als je Poetins argument over Oekraïne accepteert, zou je consequent dezelfde logica ook op Finland of Zweden moeten toepassen, en wss zelfs Nederland ook.

Het past makkelijk in zijn narratief als je je in Poetins verplaatst, maar het is toch niet logisch om landen als geheel daar opaan te vallen?
Hun bestaan op zichzelf vormt gewoon geen rechtvaardiging om een land als geheel te veroordelen, laat staan om het militair aan te vallen of binnen te vallen.

[Dit bericht is gewijzigd door jbassist op 10-06-2026 12:24]


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 10-06-2026 13:09 by Negatieveling Wijzig reactieProfiel van NegatievelingQuote dit bericht

Tja, zo is er in vrijwel ieder land wel een groep mensen te vinden die er nazi-sympathieën op nahoudt, al dan niet werkelijk gemeend en/of (laat ik het noemen) praktiserend. De vraag is dan inderdaad in hoeverre dat iets zegt over het land als geheel.

Voor zo ver ik me dat kan herinneren is het Azov-bataljon al sinds zijn oprichting medio 2014 in alle westerse media duidelijk in verband gebracht met extreem rechts en nazi-gedachtengoed. Voor veel mensen is het Azov-bataljon denk ik ook pas echt bekend geworden door de slag bij Mariupol in de eerste dagen na de grootschalige Russische aanval van 2022. Toen is in vrijwel alle (Nederlandse) media die ik volg uitgebreid gediscussieerd over de aard van dit bataljon en wat dat zou kunnen zeggen over het Oekraïense leger of zelfs Oekraïne als geheel. Ik heb in ieder geval bepaald niet de indruk dat 'de media' (sic) collectief een moratorium op dit onderwerp hadden gelegd.


“Nickelback not only created a groundbreaking piece of buttrock, but they’ve also revolutionized our understanding of the universe."


Sater
Usericon van Sater
Posted 10-06-2026 13:20 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

De Oekraïense verering van Bandera/OePA is volgens mij ook niet zozeer omdat deze fascistisch waren, maar vooral uit nationalistische motieven omdat zij tijden WO2 streden voor een onafhankelijk Oekraïne. Uiteraard zitten daar de nodige problematische kanten aan, maar simpelweg roepen dat het hier om naziverering gaat is te kort door de bocht.


one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 10-06-2026 15:15 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Maar als iemand een prinsenvlag toont of het over omvolking heeft dan is het land te klein. :')



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit. | Póg Mo Thóin"


Sater
Usericon van Sater
Posted 10-06-2026 15:37 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

Appels met peren.


one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 10-06-2026 15:37 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

in je broekje.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit. | Póg Mo Thóin"


powertieke
Die by the Fjørd
Usericon van powertieke
Posted 10-06-2026 18:03 by powertieke Wijzig reactieProfiel van powertiekeQuote dit berichthttp://www.retribution.nl

quote:
Op 10 juni 2026 15:15 schreef Natural Disaster het volgende:
Maar als iemand een prinsenvlag toont of het over omvolking heeft dan is het land te klein. :')




Legitieme reden voor onze buren om ons te annexeren toch…


"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by." -- Retribution ( http://www.retribution.nl/ http://www.facebook.com/retributionmetal ) -- The Assault ( http://www.facebook.com/ourotherrideisyourmomma )


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 10-06-2026 18:13 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Wie wil er Limburg nou annexeren? :')



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit. | Póg Mo Thóin"


ANaturallyDisaster
The Idol
Usericon van ANaturallyDisaster
Posted 10-06-2026 19:54 by ANaturallyDisaster Wijzig reactieProfiel van ANaturallyDisasterQuote dit bericht

Je ziet het verkeerd ND.

PT bedoelt te zeggen dat Limbo's met een hakenkruistattoo rondlopen omdat ze niet geannexeerd willen worden.


Wees niet bang, ik kom zo weer voorbij. | Jij hebt enkel een hoofd om je oren uit elkaar te houden.


Freduk
Usericon van Freduk
Posted 10-06-2026 23:28 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

quote:
Op 10 juni 2026 13:09 schreef Negatieveling het volgende:
Ik heb in ieder geval bepaald niet de indruk dat 'de media' (sic) collectief een moratorium op dit onderwerp hadden gelegd.


Die indruk had ik dus wel. Er werd gedaan alsof het maar om een heel kleine groep mensen ging, niet onvergelijkbaar met die tienduizend nazi's die Nederland rijk is.
In werkelijkheid leeft het nazi gedachtengoed in UA veel sterker dan in NL.


Winter is coming


Negatieveling
See You Next Tuesday!
Usericon van Negatieveling
Posted 10-06-2026 23:41 by Negatieveling Wijzig reactieProfiel van NegatievelingQuote dit bericht

quote:
Op 10 juni 2026 23:28 schreef Freduk het volgende:
Die indruk had ik dus wel. Er werd gedaan alsof het maar om een heel kleine groep mensen ging, niet onvergelijkbaar met die tienduizend nazi's die Nederland rijk is.
In werkelijkheid leeft het nazi gedachtengoed in UA veel sterker dan in NL.


Denk dat dat vooral een kwestie van interpretatie is. Ik weet oprecht niet of er verhoudingsgewijs meer 'echte' nazi's in Oekraïne rondlopen dan in Nederland. Denk ook dat dat heel snel ontaardt in een semantische discussie over wie er nu wel en geen 'nazi' genoemd kan of moet worden. Mijn indruk blijft dat er in de westerse media niet stelselmatig is weggelopen of -gekeken van wat er allemaal onfris zou (kunnen) zijn aan het Azov-bataljon en aanverwanten. Het is in ieder geval niet zo dat het linkje waar jij mee komt een soort openbaring is van voorheen bewust verzwegen informatie, inclusief een (impliciete) about face van 'de media'.


“Nickelback not only created a groundbreaking piece of buttrock, but they’ve also revolutionized our understanding of the universe."


Freduk
Usericon van Freduk
Posted 10-06-2026 23:50 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

Het maakt verder niet zoveel uit. Ik ben bijvoorbeeld van mening dat er in het voormalige Oost-Duitsland veel meer 'echte' nazi's rondlopen dan in NL, maar dat is meer een indruk die ik verder niet maximaal kan onderbouwen.

En Oekraïne is dan Oost-Duitsland++

Mijn indruk is altijd geweest dat men dit heel voorzichtig bracht in de media. De neuzen moeten dezelfde kant op, en zaken die daarbij niet goed uitkomen mogen best klein gehouden worden dan. Zo is mijn beeld ervan.


Winter is coming


jbassist
Say It With Jb.
Usericon van jbassist
Posted 11-06-2026 8:59 by jbassist Wijzig reactieProfiel van jbassistQuote dit bericht

quote:
Op 10 juni 2026 13:09 schreef Negatieveling het volgende:
Tja, zo is er in vrijwel ieder land wel een groep mensen te vinden die er nazi-sympathieën op nahoudt, al dan niet werkelijk gemeend en/of (laat ik het noemen) praktiserend. De vraag is dan inderdaad in hoeverre dat iets zegt over het land als geheel.

Voor zo ver ik me dat kan herinneren is het Azov-bataljon al sinds zijn oprichting medio 2014 in alle westerse media duidelijk in verband gebracht met extreem rechts en nazi-gedachtengoed. Voor veel mensen is het Azov-bataljon denk ik ook pas echt bekend geworden door de slag bij Mariupol in de eerste dagen na de grootschalige Russische aanval van 2022. Toen is in vrijwel alle (Nederlandse) media die ik volg uitgebreid gediscussieerd over de aard van dit bataljon en wat dat zou kunnen zeggen over het Oekraïense leger of zelfs Oekraïne als geheel. Ik heb in ieder geval bepaald niet de indruk dat 'de media' (sic) collectief een moratorium op dit onderwerp hadden gelegd.


Rusland kent zelf ook meerdere groepen met openlijke nazi-sympathieën in zijn actieve gelederen.
Denk aan Task Force Rusich, een sterk neonazistische eenheid, leider komt denk ik Soulcrusher Festival niet in:
https://img.novayagazeta.eu/a302746584b14c7d857a701771b91bc2/large

Daarnaast had je Wagner (welke bekende Duitse politicus vond die ook alweer zo interessant?), en tegenwoordig heet dat ineens het Africa Corps.
Opvallend genoeg een naam die wel erg doet denken aan een bekende Wehrmacht-eenheid uit, shocker, de Tweede Wereldoorlog.

Die link met Oost-Duitsland is overigens ook wel grappig. Juist daar scoort de extreem rechtse AfD sterk, een partij die bekendstaat om haar pro-Russische houding.

Dat patroon zie je ook breder terug: het zijn toch zeeeker niet de Oekraïners die overal in Europa de opmars van radicaal-rechts steunen of inspireren, Rusland heeft zijn tengels daar wel knee deep in.

FVD is bijvoorbeeld ook uitgesproken pro-Russisch, en ook Wilders hebben we in het verleden met een Rusland-speldje zien rondlopen.

Dus hoe breder je naar dit onderwerp bekijkt, hoe lastiger het wordt om Oekraïne als hét voorbeeld van een land met een nazi-probleem neer te zetten. Als we extremistische groeperingen, symboliek en politieke connecties als maatstaf nemen, dan kom je aan Russische zijde er toch als meest trots ganzepassende uit.

Dat we het over iets dat zo openlijk aanwezig is en zo eenvoudig te duiden valt alsnog moeten hebben, laat ook wel weer zien hoe effectief de Russische propaganda is, en hoeveel mensen er voor vallen.


"BONKE! next time you fuck in my bathroom, fucking throw the condoms into the toilet! not in or on top of the goddamn sink...."


KwelgeestIV
Usericon van KwelgeestIV
Posted 11-06-2026 9:08 by KwelgeestIV Wijzig reactieProfiel van KwelgeestIVQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/kwellie

Vergeet GeenStijl niet en hoe zij hun pro-Russische praat altijd vermommen als commentaar op veronderstelde nazi-sympathieën (en corruptie) van Oekraïne; of om het heel omslachtig 'neutraal' over "het Slavische slachthuis" hebben, alsof het om twee (moreel) gelijke partijen gaat.
Maar het is nou eenmaal heel stoer, gewaagd, interessant en edgy om anti-westers te zijn; kijk ook maar naar de zieke hond Thomas Erdbrink die ons altijd de geneugten van een dictatuur weet te vertellen.


Haat is een deugd! https://www.last.fm/user/kwellie "Five heavy dinosaurs looking in wonder and bewilderment at the stars."


Freduk
Usericon van Freduk
Posted 11-06-2026 18:30 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

quote:
Op 11 juni 2026 8:59 schreef jbassist het volgende:
Dus hoe breder je naar dit onderwerp bekijkt, hoe lastiger het wordt om Oekraïne als hét voorbeeld van een land met een nazi-probleem neer te zetten.


Dat is ook zo, en in RU is het probleem zeker even groot.


Winter is coming


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 12-06-2026 8:54 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

@Freduk,

Soms is het wel zichtbaar hoor, in Saksenland wapperen gewoon vlaggen met hakenkruizen hier en daar. Aan huis.



Akelig
Usericon van Akelig
Posted 26-06-2026 12:49 by Akelig Wijzig reactieProfiel van AkeligQuote dit bericht



filosofem | psychonaut | | https://www.last.fm/user/with-no-name


Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2026 Stichting ZwareMetalen