IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Concerten Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Meest memorabele optredens
zodiac lung
Usericon van zodiac lung
Posted 22-09-2026 16:56 by zodiac lung Wijzig reactieProfiel van zodiac lungQuote dit bericht

Naar aanleiding van een artikeltje dat ik las, heb ik de afgelopen dagen wat nagedacht over de vijf meest memorabele optredens die ik heb bijgewoond. Ook al is het na vele jaren intensief concert- en festivalbezoek totaal geen doen om tot een top zoveel te komen, leek het me desalniettemin wel een goed onderwerp voor een topic. Ik heb er nu vijf geselecteerd die erg belangrijk voor me zijn.

The Cure, Pinkpop 2012
Ik kende van The Cure eigenlijk alleen de hitjes. Openen ze met het toen voor mij onbekende Plainsong. Kippenvel zoals ik het nooit daarvoor of sindsdien gehad heb bij een optreden. Het hele concert als betoverd staan kijken.

Sangre de Muerdago, De Hof van Wezel, 2016
Dit was een magische avond. SdM op hun piek, nog in de oude bezetting, in de meest passende setting. Spoorzoeken door een idyllisch stuk land, achter de kaarsjes aan, om aan te komen bij een tipi waarin de band rond het kampvuur speelde voor enkele bezoekers.

Monster Magnet, Speedfest 2012
Speelde het debuut ‘Spine of God’ integraal, gevolgd door nog ouder werk. Al mijn vrienden kwijtgeraakt in de dronken chaos, een paar recente, matige shows van Monster Magnet in het achterhoofd, geen ideale uitgangspositie. Vanaf de eerste klanken was het allemaal vergeten, een legendarisch goed optreden, werkelijk alles was hier perfect. Vrienden vond ik na afloop buiten terug, die waren te zat en hadden er niets van meegekregen.

Celtic Frost, Wâldrock 2007
Hulde de tent in duisternis. Zwaar, log en traag, en zeer intens. Ik heb vooral nog beelden van Eric Martin Ain in mijn herinneringen, wat was die indrukwekkend. Synagoga Satanae was het zwaarste ooit, verpletterend. De drumkit werd aan het einde daarvan nog in elkaar getrapt.

Michael Gira & Kristof Hahn, Roadburn 2025
Toegegeven, dit hoef ik misschien niet vaker mee te maken. Gira inmiddels vaak live gezien, deze keer was niet de beste, maar wel het engst. Ik durfde op enig moment bijna niet meer te slikken omdat ik bang was dat ik geluid zou maken en hij zou ontploffen. De spanning was om te snijden, de man was één brok negativiteit en woede. En dan God Damn The Sun, waar ik zo ontzettend op had gehoopt, op z'n allermooist.

Ik ben nu natuurlijk alweer aan het twijfelen over deze lijst, want ik zou ook Khanate, U.S. Christmas, Sunn O))), aja monet, Misotheist, Warning, enz. enz. moeten noemen, maar goed. Benieuwd naar jullie rijtje.

Sater
Usericon van Sater
Posted 22-09-2026 17:19 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

Ik noem Sunn O))) dan wel. Tegentonen Festival 2006 met Malific tijdens de Black One tour in Paradiso. Nog nooit zoveel rookmachines en vibraties beleefd.

Wat me nu verder te binnenschiet:

Laibach @ Mittelfest in Cividale del Friuli in 2017. Midden op een marktplein in een stokoud in de Italiaans/Sloveense grensregio. Verrassende setlist, met als opener een halfuur durende bewerking van Griegs Olav Tryggvason.

The Big Pink in 2008 in de Bazart in Den Haag. Nog voor hun (tegenvallende) debuut in het voorprogramma van Alec Empire, waar ik eigenlijk voor kwam. Ik wist niets van hun werk, maar heb driekwartier in een dikke shoegazewolk doorgebracht.

Nick Cave in World Forum Den Haag 2015. Een soloshow met slechts vier Bad Seeds als begeleiding. Het was een seated show - tot het vijfde nummer toen Cave over het publiek begon te lopen. Band op dreef, veel deep cuts in de setlist en een relatief intieme setting.

Swans, LGW? 2010 in De Helling. Eerste reünieshows. Perfecte balans tussen het oude werk en de langere improvisaties van daarna. Dat lieten ze na deze tour meteen los, wat ik altijd zonde heb gevonden. Ook hier een dreigende Gira die als een gekooide tijger over het podium ijsbeerde.

Anathema op Bevrijdingsfestival Wageningen in 2006. Ik kwam er op de dag zelf pas achter dat ze speelden en het was dus een last minute besluit. Best ver rijden en weinig verwachtingen van een gratisfestival, maar de band was goed op dreef, speelde bijna al mijn favoriete nummers en ik heb van begin tot eind genoten.

Pharoah Sanders, LGW? 2017. Spirituele jazz die mij echt even dichter bij God bracht.

Verder memorabele shows gezien van: Ulver, The Cure, Amenra, Hexvessel, Type O Negative, Einstürzende Neubauten, Gorefest, Moonspell, Morrissey, Bohren und der Club of Gore.

Eigenlijk maar weinig metal als ik het zo bekijk.

one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe

Sater
Usericon van Sater
Posted 22-09-2026 17:36 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

Niet dat het uitmaakt, maar er bestaat al een soortgelijk topic: https://forum.zwaremetalen.com/forum_topic/3011604

zodiac lung
Usericon van zodiac lung
Posted 22-09-2026 17:39 by zodiac lung Wijzig reactieProfiel van zodiac lungQuote dit bericht

Tof. Die show van Anathema, daar heb ik nog altijd last van haha. Dat had ik zo graag meegemaakt. Ik woonde al in Wageningen, ze speelden op het podium waarvoor ik in de jaren daarna telkens als vrijwilliger heb gewerkt, en bij Anathema was ik...elders? Dronken ergens verderop in de stad, geen idee meer.

Daar zit nog een goed topic in: shows waar je bij had kunnen zijn.
Dat is ook wel een masochistische hobby van me, lineups doorpluizen van de festivals waar ik was, op zoek naar dingen die ik heb gemist.

zodiac lung
Usericon van zodiac lung
Posted 22-09-2026 17:42 by zodiac lung Wijzig reactieProfiel van zodiac lungQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2026 17:36 schreef Sater het volgende:
Niet dat het uitmaakt, maar er bestaat al een soortgelijk topic: https://forum.zwaremetalen.com/forum_topic/3011604

Ja het is goed hoor. Nieuwe ronde!

Sater
Usericon van Sater
Posted 22-09-2026 17:45 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2026 17:39 schreef zodiac lung het volgende:
Daar zit nog een goed topic in: shows waar je bij had kunnen zijn.
Dat is ook wel een masochistische hobby van me, lineups doorpluizen van de festivals waar ik was, op zoek naar dingen die ik heb gemist.

Haha, herkenbaar.

Morwyn
Vuigaert
Usericon van Morwyn
Posted 22-09-2026 18:30 by Morwyn Wijzig reactieProfiel van MorwynQuote dit bericht

Weird Al met Emo Philips in Tilburg tijdens carnaval. Ik moest het wel goed in me opnemen want we mochten 1 hele foto maken. Dus zeer memorabel.

bastianus
Usericon van bastianus
Posted 22-09-2026 19:24 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

1. Rollins Band Dynamo 1992
2. Sick of it all Metal Blast 1992
3. Boegies De Bliksem Brummen 1988
4. Fantomas Waldrock 2001
5. Pentagram, Trouble, The devil’s blood, 013 Tilburg

Maar nog veel meer eigenlijk. Igorrr op Stonehenge, Exploited in Willemeen, Discharge in Luxor, Crowbar, Totenmond en Bolt Thrower in de Atak, etc. etc.

Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.

SimsalaWim
Usericon van SimsalaWim
Posted 22-09-2026 19:41 by SimsalaWim Wijzig reactieProfiel van SimsalaWimQuote dit bericht

Mercyful Fate - reünie concert dynamo 1993
Metallica / Celtic Frost etc - aardschokdag 1987
Carnivore - wacken 2006
Dissection - Baroeg 1996
King Diamond / Motörhead/ destruction Zwolle 1987

[Dit bericht is gewijzigd door SimsalaWim op 22-09-2026 19:45]

Allemaal op weg naar niets, doen we zus of zomaar iets.

Freduk
Usericon van Freduk
Posted 22-09-2026 19:45 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

Celtic Frost op Wacken 2006

Winter is coming

SimsalaWim
Usericon van SimsalaWim
Posted 22-09-2026 19:46 by SimsalaWim Wijzig reactieProfiel van SimsalaWimQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2026 19:45 schreef Freduk het volgende:

Ja, die had ik na carnivore ook nog meegepakt. Was erg vet, maar ik vond het aardschok optreden toch vetter.

[Dit bericht is gewijzigd door SimsalaWim op 22-09-2026 19:47]

Fusion
de uitvinder en wegbereider van de post-heterocore
Usericon van Fusion
Posted 22-09-2026 20:11 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

The Police 1980
Death 1989
Death 1991
Cynic 1993
Psychotic Waltz 1994
Death 1995
Massice Attack 1998
Allan Holdsworth 1998
Prince 1998
Farmers Market 2001
Ivo Papasov and His Bulgarian Wedding Band 2005
Taksim Trio 2009

Nog diverse King Crimson optredens, paar Drum n Bass feesten in London, paar memorabele Concertgebouw Orkest optredens (waaronder ook het Jazz Orkest waarmee ze een suite van Duke Ellington speelden), Wu-Tang Clan, The Pharcyde, Fates Warning en nog een paar.

When your people matter, menstrual health matters

Sater
Usericon van Sater
Posted 22-09-2026 20:15 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2026 19:41 schreef SimsalaWim het volgende:
Carnivore - wacken 2006

Ik wilde dit zo snel mogelijk vergeten. Wat was dat slecht.

quote:
Op 22 september 2026 20:11 schreef Fusion het volgende:
The Police 1980

Wow! Ik heb hun reünieshow gezien in 2007, maar dit is toch wel een tandje vetter. En ben jij al zo oud dan of was je toen met je ouders mee ofzo?

quote:
Op 22 september 2026 19:45 schreef Freduk het volgende:

Rond die tijd heb ze ook nog in 013 gezien. Dat was naar mijn idee beter dan Wacken. Maar kan ook aan de omstandigheden gelegen hebben (ver weg op een festivalterrein na een lange dag).

[Dit bericht is gewijzigd door Sater op 22-09-2026 20:19]

SimsalaWim
Usericon van SimsalaWim
Posted 22-09-2026 20:24 by SimsalaWim Wijzig reactieProfiel van SimsalaWimQuote dit bericht

quote:
Op 22 september 2026 20:15 schreef Sater het volgende:
Ik wilde dit zo snel mogelijk vergeten. Wat was dat slecht.

Ja, het was niet echt goed of zo, maar wel helemaal te gek. Ik denk dat het door jeugdsentiment kwam, ik heb de eerste Carnivore plaat enorm hoog zitten. En ze waren niet eerder "in de buurt" geweest.

Ook nog in tilburg gezien, dat was ook niet zo goed, haha.

[Dit bericht is gewijzigd door SimsalaWim op 22-09-2026 20:24]

SimsalaWim
Usericon van SimsalaWim
Posted 22-09-2026 20:27 by SimsalaWim Wijzig reactieProfiel van SimsalaWimQuote dit bericht

quote:

Rond die tijd heb ze ook nog in 013 gezien. Dat was naar mijn idee beter dan Wacken. Maar kan ook aan de omstandigheden gelegen hebben (ver weg op een festivalterrein na een lange dag).

Oja, met kreator. Die vond ik dan weer live enorm tegenvallen, wat een gerammel.

Fusion
de uitvinder en wegbereider van de post-heterocore
Usericon van Fusion
Posted 22-09-2026 20:34 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Wow! Ik heb hun reünieshow gezien in 2007, maar dit is toch wel een tandje vetter. En ben jij al zo oud dan of was je toen met je ouders mee ofzo?
Mijn vader, ik zat nog op de basisschool was groot fan van ze al

When your people matter, menstrual health matters

Ralph
GROTE ENGE TOR
Usericon van Ralph
Posted 22-09-2026 21:28 by Ralph (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van RalphQuote dit berichthttp://soundsfromthedarkside.com

Nou vooruit, doe ik er ook vijf, met wat begeleidend schrijven, en niets van dit alles is metal.

Bruce Springsteen & the E Street Band, Goffertpark, 2013

The Boss had ik toen al een aantal keer live mogen zien, maar dit was toch wel het mooiste, meest intensieve optreden van hem waar ik bij ben geweest. Hele dag prachtig weer, setlist was geweldig en op het moment dat hij er na ruim drie uur mee wilde stoppen begon het te zeiken van de regen, dus nog maar even een extra toegift. Iedereen tot op het ondergoed doorweekt, daarna met pa nog een verkeerde pendelbus genomen en zwartrijdend van Dukenburg terug naar Centraal waar de auto stond. Was een uitdaging om de ruiten ontwasemd te houden.

Roger Waters - The Wall, Gelredome, 2013

Ook samen met pa. Middagje Korenmarkt, door naar Gelredome voor wat nog steeds de grootste, over de top show is die ik ooit gezien heb. The Wall is naar en claustrofobisch en polariserend en dat vond ik bij Run Like Hell helemaal goed naar voren komen; Waters nodigt uit om mee te klappen, op de muur worden beelden getoond van een aantal journalisten die neer worden gemaaid terwijl er links van je iemand vrolijk met de muziek mee staat te klappen en rechts iemand totaal niet weet wat hij met die juxtapositie aan moet. Prachtig, ook al weet ik dat bepaalde forumleden last hadden van een oneffen muur.

Paul McCartney, Gelredome, 2009

Weer met pa, die eigenlijk helemaal geen zin had in die oubollige kutliedjes. Maar ik had me kort daarvoor eindelijk echt goed in The Beatles gestort en mijn enthousiasme werkte kennelijk aanstekelijk genoeg. Uiteindelijk drie uur lang vrijwel alles staan meezingen. Paul was toen ook nog redelijk goed bij stem en die band stond als een huis.

Ghost, Tivoli Oudegracht, 2011

Toen Ghost nog het underground lievelingetje was na Opus Eponymous. De wildste geruchten gingen over wie het in werkelijkheid waren en ze stonden heel houterig in het voorprogramma van Paradise Lost. Ik heb het altijd mooi gevonden om die band per tour te zien groeien, maar dit was wel een hele speciale avond.

Therapy?, 013, 2009

Ik was daar voor ZM om een interview af te nemen en een concertverslag te doen, alleen viel de fotograaf van dienst uit, dus heb ik in overleg mijn vader op de +1 gezet. Eerst biertjes zitten doen in de Ierse pub om de hoek, toen zelf richting 013 gesjouwd voor een geweldig leuk interview met Michael en Andy, even gevraagd of ze Magic Mountain zouden en/of konden spelen van het toen nieuwe album Crooked Timber omdat mijn pa dat zo tof vond en hem daarna weer opgehaald. Die was in zijn nopjes met Magic Mountain en de mannen waren zo vriendelijk om me vanaf het podium te herkennen.

Veel mooie concerten gezien in de afgelopen 35 jaar en er zijn heel veel meer mooie, memorabele dingen geweest in die tijd, maar ik blijf toch grotendeels terugkomen bij de dingen die ik met mijn vader heb mogen doen. Golden Earring in 1991; eerste concert als elfjarig pikkie, alle keren Springsteen tot aan de laatste keer in de Arena toen hij er speciaal voor vanuit Griekenland terug kwam terwijl hij toen al vergeven was van de kanker, de avonden dat ik alleen bij Elton John of ELO heb gezeten en hem dan op afstand via foto’s en filmpjes op de hoogte bleef houden. Misschien was dat nog belangrijker dan de muziek; de avonturen die we met zijn tweeën beleefden.

http://soundsfromthedarkside.com "GEICO does not cover Autobot Matrix of Leaderships."

Index / Concerten Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com