![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||
|
![]() |
Dit topic is 15 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | ||||
Auteur: |
|
|
Ik sluit me aan bij ElitE, Fusion. Ik had nog geen tijd genomen zelf een reply te formuleren ![]() En minder foto's posten die onderzoeken laten zien die niet meer gedaan worden of foto's van honden die met een 'hedgehog' gevochten hebben (die eerste komt namelijk volgens mij van een nieuwsbericht waarin zo'n voorval beschreven werd...). En ik blijf benieuwd naar die intrinsieke waarde van dieren voor jou. Tot hoever gaat dat precies? Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen. ![]() |
|
Hij is al vegetarier ![]() Overigens van de week toch weer met de neus op de feiten gedrukt, een nederlander gebruikt gemiddeld genomen iets van 4,2 ha voor levens onderhoud terwijl er op de aarde voor 6 miljard mensen maar 1,8 beschikbaar is. Met alleen het stoppen van vleeseten verbruik je 2 ha minder... Ik zal mijn footprint wel verkleinen door huiscavia's te nemen die mn groenten afval eten. ![]() ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< ![]() |
|
Nog steeds teveel dus ![]() Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen. ![]() |
|
quote:Nee hoor, zijn allemaal experimenten van dit decenium. Volgens mij van Langdon. http://www.sciencemag.org/cgi/content/abstract/312/5782/1967 (zie opmerking van Balcombe) en http://www.animalexperiments.info/studies/welfare/Welfare%20Stress%20Balcombe%20et%20al%202004%20Contemp%20Topics.pdf quote:Ja. Gewoon. Doen. Afschaffen en alle knoppen ter wereld zich massaal storten op alternatieven, computer modellen, databases ter uitwisseling van test resultaten etc. quote:Nee, dait was echt om te zien hoe de 'patient' met een aaneengesloten reeks van trauma's omging. Trainingen gebeuren idd overigens ook met varkens en geiten. Die worden met pistolen, gasgranten, mitraileurs, bazooka's etc beschoten, geamputeerd, levend verbrand etc. Er zijn alternatieven, en sommige legerafdelingen in sommige landen gebruiken die gelukkig ook. quote:Een hondengevecht. Met buizen in zijn hoofd? Anyway, volgens mij komt deze foto van Brian Gunn vandaan. Die staat als een integer man bekend en is voorzitter van de International Association Against Painful Experiments on Animals, welke door overheden en de EU geconsulteerd wordt etc. quote:Ik niet. quote:Sorry, welke dierenarts haalt op chirurgische methode de huid eraf tot op minimaal het dermis niveau? Ik ken die 'operatie' niet. Daarnaast, dit is volgens mij ook weer een foto van International Association Against Painful Experiments on Animals. quote:Geen leuke. Maar dagelijkse realiteit en de meest normale manier van restrictie bij apen. quote: a) I know. Die had ik dan ook niet eens meegeteeld in mijn voorzichtige schatting van honderden miljoenen dieren per jaar, omdat die in de meeste landen niet geteld hoeven te worden. b) zijn die minder zielig? Het zijn volgens mij en de wetenschap hele intelligente, sociale dieren met altruisme, humor etc etc. [Dit bericht is gewijzigd door Fusion op 20-09-2010 13:39] When your people matter, menstrual health matters ![]() |
|
@zwelthor: Jah maar we steken nu onze moeite in het reduceren van het andere gedeelte, maar dat is juist het moeilijkste aan te pakken. die ene hectare erafhalen betekend tientallen jaren technologische verbetering. Terwijl een kleine gedragsverandering dat makkelijk gehaald kan worden.(de helft minder vlees eten dus) [Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 20-09-2010 13:41] ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< ![]() |
|
quote:Waarop baseer je dat? Als je wat meer leest in a) de gratis (al moet je je soms wel registreren als 'wetenschapper' hehe) wetenschappelijke online journals en b) de artikelen die organisaties als SHAC etc publiceren, zou je weten dat de horror van het type experimenten niet echt afneemt, zoals Elite suggereert. Sterker nog, ik vermoed dat ze toeneemt doordat nu landen die wat achterliepen mee beginnen te doen en doordat het militaire apparaat steeds meer gruwelijke dingen wil testen. Maar goed, daar heb ik dan idd geen statistieken over, maar dat was de indruk die ik kreeg toen ik me er nog vrij veel in verdiepte. quote:Ver genoeg om tegen ALLE dierproeven te zijn waarbij het dier pijn lijdt of zelfs maar stress heeft door de gevangenschap. When your people matter, menstrual health matters ![]() |
|
quote: Tja in de nieuwe ontwikkelende landen zal medische vooruitgang nog ver boven dierenleed staan, net zoals wij vroeger hadden. Vandaar dat je niet zomaar naar globale cijfers moet kijken. In het westen gaat het iig vooruit. quote: Nu kom je in een moeilijk gebied uit. Een groot gedeelte van proefdieren, heeft het niet slechter als een normaal huisdier. Waar wil je de grens leggen? Ik heb onderzoek gedaan naar zebravinken die gewoon allemaal in normale setting zitten, wel wat massaler als thuis natuurlijk. En dieren worden geconditioneerd om soms knopjes te drukken en dergelijke, vind je dit toelaatbaar of niet? Er is ook veel onderzoek naar dieet, waarbij dieren een gewoon standaard dieet krijgen en waar dieren een iets ander dieet krijgen en dan wordt gekeken naar het levenstraject van de beesten. Dit soort onderzoeken wil je ook verbieden? Overigens is "stress door gevangenisschap" een leuk begrip om in de discussie te gooien. Je kunt namelijk ook "stress door vrijheid" erbij nemen. Levensverwachting van vrije dieren is vrijwel altijd lager, en stressniveau's een stuk hoger. Nu zijn er in gevangenschap wel bepaalde veranderingen en stressachtige toestanden waarneembaar. Maar beetje naief om te denken dat de vrije toestand die niet heeft. [Dit bericht is gewijzigd door ElitE op 20-09-2010 13:53] ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< ![]() |
|
Elite, jammer dat je maar op een paar punten van me reageert, terwijl ik toch zo me best heb gedaan om punt voor punt al die van jou langs te gaan, inclusief bronvermeldingen ![]() En ik gooi nergens mee, nocht suggereer ik dat leven in vrijheid geen stress zou impliceren. En dat stress een moeilijk meetbaar iets ben ik met je eens, in dat geval ga ik uit van 'in geval van twijfel, luister naar moedertje natuur'. Onwetenschappelijk van me he? When your people matter, menstrual health matters ![]() |
|
En het is aardig dat je zelf hypothesen hebt over medische voortgang vs dierenleed, maar in bijv een land als India of China, zijn ze medisch (bijna) net zo ver als ons hoor, maar doen ze qua dierproeven toch nog even alles opnieuw zo'n beetje. En we hadden t over aantallen en mate van gruwlijkheid, dus ik kijk WEL naar de globale cijfers. Dat er potentieel deels verklaringen als jouw idee achter zitten zal best, maar dat doet geen afbreuk aan de getallen en mate van gruwelijkheden, en gelieve t ook niet zo te presenteren ![]() When your people matter, menstrual health matters ![]() |
|
quote: Dat komt omdat ik hier wel even snel op kon reageren ![]() Die andere post vergt wat meer tijd, dat schuif ik nog even voor me uit. Klopt je impliceert het niet, maar wat vind je dat van de soort onderzoeken die ik noem? De grens die je aangeeft vraagt om meer uitleg, Veel dierproeven staan ongeveer gelijk aan het houden van de huisdieren. Vind je dat wetenschap ook op die manier geen dieren mag huisvesten, of vind je dat mensen sowieso geen huisdieren mogen hebben? ♂ <o((((>< <o((((>< <o((((>< ♀<o(((>< <o(((>< ![]() |
|
quote: Dan houden die militairen daar maar mee op, dat hoeft ook helemaal niet van mij. Binnen de EU, binnen de wetenschap, wordt het beter en vind ik dit soort onderzoek geoorloofd. Ik heb nergens gelezen dat het wat dat gebied betreft de verkeerde kant op ontwikkelt. Ook hier gaan natuurlijk nog steeds dingen mis, en dat moet dan ook veranderen. Maar de algehele trend is positief. Dat het op de rest van de wereld kut is, is kut. Moeten we ook zeker wat aan doen, en dus ook niet onderzoek verplaatsen naar dergelijke gebieden. Zegt echter geen ene klap over de nut en noodzaak van dierproeven in het algemeen en vind ik binnen deze discussie ook bijzonder vermoeiend worden. Het is niet alsof wij hier lopen te verkondigen dat die dingen wél goed zijn, we hebben al tig keer gezegd dat dat echt te ver gaat. En de totale overstap op (de ontwikkeling van) alternatieve onderzoeksmethoden klinkt heel mooi, maar dat gaat toch niet werken. Dan zitten we eerst een paar jaar met een sterk afgeremde medische ontwikkeling en dat vind ik het niet waard. Dat niet weg dat we veel meer moeite kunnen (en moeten) doen om de overstap sneller te laten gaan. Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen. ![]() |
|
quote: Klopt ![]() ![]() Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen. ![]() |
|
Zoals ik al zei, 'stress' is moeilijk meetbaar. Indien twijfel luister naar moeder natuur en je hart. Allemaal lekker begrippen waar de wetenschap niets mee heeft. Maar goed, katten houden in een lab en waar ze (laten we er dan maar even van uitgaan dat er consensus over deze specifieke situatie zou zijn ![]() When your people matter, menstrual health matters ![]() |
|
quote:Welk soort onderzoek? quote:Dat zeg ik ook niet, althans niet binnen de EU. Elite zegt dat t beter wordt, maar ik zeg dat t op mondiaal niveau volgens mij helemaal niet beter gaat, volgens mij zelfs slechter. quote: ![]() quote:Mmm denk je als we een paar jaar met een sterk afgermende medische ontwikkeling zitten het daardoor slechter gaat met zieken? Ik begrijp dus een beetje uit je posts dat je alleen voor medisch onderzoek bent waar direct mensenlevens mee gered kunnen worden? Op zich snap ik dat je dat vind (ik persoonlijk denk er heel anders over), maar vind je dan dat dieren betrouwbare modellen zijn voor mensen? http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed de lijst met blunders (medicijnen die door alle dierproeven heenkwamen en vervolgens dodelijk danwel extreem schadelijk bleken te zijn) is ook ERG groot. Alleen hoor je daar niet zo veel over. [Dit bericht is gewijzigd door Fusion op 20-09-2010 15:26] When your people matter, menstrual health matters ![]() |
|
quote: Onderzoek met dierproeven, medisch en wetenschappelijk. quote: Zou goed kunnen, ja, slechte zaak. quote: Je hebt gelijk, bij nader teruglezen heb ik dat inderdaad in ieder geval niet tig keer gezegd ![]() Wel heb ik nergens gezegd dat het goed is, heb ik enkele dingen duidelijk afgekeurd (waaronder Philip Morris-onderzoek), en verdedig ik alleen de relatief vriendelijke manier van dierproeven hier. Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen. ![]() |
|
Zie de geeditte versie van mij post ![]() When your people matter, menstrual health matters ![]() |
|
quote: Nee, dat niet. Maar ik vind, om het een keer heel cru te zeggen, de extra 'winst' die we op bepaalde gebieden kunnen halen meer waard dan het welzijn en leven van de proefdieren. quote: Ja, het zijn betrouwbare modellen. Maar net als welk model dan ook moet je weten waar het nog geldt en waar niet meer. Dat er fouten mee gemaakt worden is erg stom, ja, en als het vermijdbaar was ben je wel bijzonder slecht bezig. Dierproeven, OK, maar niet lukraak. Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen. ![]() |
|
Mmmm de meeste wetenschappers zijn t niet met je eens. Het zijn a) geen betrouwbare modellen (maar het enige wat we hebben) en b) men weet nu juist op heelo veel gebieden helemaal niet 'waar het wel geldt en waar niet' ![]() When your people matter, menstrual health matters ![]() |
|
En wat vind je van mijn onwetenschappelijke (niet helemaal, natuurlijk wel gebasseerd op cijfers omtrent doodsroorzaken etc ![]() "als we alle miljarden uit de dierproeven nu eens stoppen in gezondere levensstijl, veiligere auto's (snelheidsbegrenzingen, sensoren etc etc), vredesonderhandelingen, betere globale voedselverdeling etc zijn waarschijnlijk 90% van de dierproeven niet meer nodig" ? Als je mijn stelling ook goed analyseert, begrijp je wat naast de intrinsieke waarde van dieren mijn grootste argument tegen dierproeven is. We reduceren intelligente, empathische, pijn-ervarende dieren tot bloederige zakken van semi-betrouwbare statistieke data om de gevolgen van de verkeerde keuzen van de mensheid te repareren (uiteraard is dit niet 100% waterdicht, maar zeker wel 90%). When your people matter, menstrual health matters ![]() |
|
quote: Wat bedoel je precies met punt a), want wat jij punt b) noemt zou voor mij juist afbreuk doen aan de betrouwbaarheid ![]() Een model is een weergave van de werkelijkheid en is, mijns inziens, dus betrouwbaar als je weet hoe modelgedrag vertaalt naar de werkelijkheid. In dit geval als je weet wat de uitwerking op een bepaald dier betekent voor hoe het op een mens zou uitwerken. Maar goed, termen als 'heel veel' zeggen me niet zoveel. Wat me wel goed lijkt, naar aanleiding van wat je zegt, is dat er naast een 'noodzakelijkheidscheck' ook een 'nuttigheidscheck' bij dergelijke proeven is. Maar dat heb ik mogelijk ook eerder gezegd. In ieder geval vind ik het geen grond om dierproeven totaal af te schrijven. quote: Hoe eens op met dat gemekker over onwetenschappelijk op ongepaste momenten ![]() ![]() ![]() quote: Ik ben altijd meer voor oorzaakbestrijding dan symptoombestrijding. Maar daarbij blijft ook belangrijk dat je investeert waar je de meeste opbrengst verwacht. Of in ieder geval dat je ook iets aan de symptonen doet omdat het nu eenmaal veel meer moeite kost direct de oorzaak aan te pakken. quote: Ik onderschrijf je punt helemaal, bovenstaande is een slechte zaak. Onderzoek wat PUUR ingezet wordt om luxeredenen vind ik het niet waard om dierproeven voor te doen. Maar er blijft dus een deel (volgens jou 10% ![]() Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen. ![]() |
|
Oh, trouwens: quote: Niet alleen redden van levens, ook verbetering van levenskwaliteit. Geen cosmetica ![]() Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen. ![]() |
|
quote:Wuh? quote:En das nou precies wat ik zeg. Dat weet men eigenlijk niet zo goed. quote:Lees vooral de links die ik poste (helaas zijn tegenwoordig de full-text versie vaak moeilijk te vinden nog ![]() quote:Ik ook niet. Ik vind het nl moreel al compleet verwerpelijk ![]() quote:Die 10% is wel heel erg natte vingerwerk, maar ik denk dat ik er niet ver naast zit. Stiekem. Maar goed, voor die 10% gaan de knappe koppen op deze wereld maar alternatieven verzinnen ![]() When your people matter, menstrual health matters ![]() |
|
quote: Dat is dus precies wat ik zeg ![]() ![]() Maar goed, we zijn het met elkaar eens denk ik ![]() quote: Ik weet niet hoe het met medische wetenschap zit, maar veel wetenschappelijke dingen kan ik wel bij vanuit de uni ![]() Maar goed, ik ga er niet echt naar op zoek, in zoverre ben ik er niet in geïnteresseerd. Ook zonder de getallen weet ik welke dingen ik wel en niet vind kunnen en hoe ik zou willen zien hoe dat gewaarborgd wordt. quote: Dan zou ik je -meer- aan die morele punten houden en er geen punten bijhalen waarmee je mensen toch niet gaat overtuigen / punten die toch niet kloppen ![]() quote: Duidelijk ![]() ![]() Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen. ![]() |
|
Welke punten haal ik er bij die niet kloppen? When your people matter, menstrual health matters ![]() |
![]() |
Dit topic is 15 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 |
![]() |
Index / Nieuws, actualiteit en media | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |