IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Auteur:
Topic : Oplossingen voor de hersengymnastiek Vorige pagina | Volgende pagina
helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 17-12-2002 12:00 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 17 december 2002 11:59 schreef XdeckX het volgende:
de kant die omhoog gaat bevat te lichte bal... die groep van 6 ballen neem je voor de volgende weging

Er staat nergens dat de afwijkende bal lichter is dan de rest, hij kan ook zwaarder zijn. Dus welke kant moet je dan pakken?


I'm not being rude. You're just insignificant.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 17-12-2002 12:02 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

helmet, je bent me net voor met de oplossing ik ga die van mij nog verder uitwerken..


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 17-12-2002 12:02 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Ah, ik zat op de goede weg
Had alleen geen zin om het uit te schrijven ..


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 17-12-2002 12:03 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 17 december 2002 12:02 schreef Snaack het volgende:
helmet, je bent me net voor met de oplossing ik ga die van mij nog verder uitwerken..
Ik was iets eerder begonnen he

Hmm, ik ergens thuis er ook nog een liggen die ik nooit heb kunnen oplossen (en m'n wiskunde docenten toendertijd ook niet). Ik zal eens zien of ik die kan vinden vanavond.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 17-12-2002 12:12 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Godver zeg, wat een gedoe.



helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 17-12-2002 12:26 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

Okay, deze ook nog maar even dan...

SPOILERS!!! Niet lezen als je zelf nog een uitdaging wilt hebben aan het oplossen van de raadsels (tenminste, ik hoop dat ik hier de goede antwoorden heb).
quote:
Op 17 december 2002 9:21 schreef Dwaallicht het volgende:
Hoe maak je meer kans op die prachtige gitaar, door bij je keuze te blijven of door toch maar de andere deur te kiezen?
Altijd van deur wisselen. Bij je eerste keuze had je een kans van 1/3 om de juiste deur te kiezen. Nadat een van de foute deuren er uit gehaald is is de kans dat de overgebleven deur (die je dus niet gekozen hebt) juist is 2/3.

quote:
Welke vraag dien je te stellen om genoeg informatie te verkrijgen zodat je de vrijheid tegemoet kunt wandelen?
Aan om het even welke wachter: "Welke deur zou je collega wachter aanwijzen als ik vroeg om de deur naar de uitgang?" En dan moet je dus precies de andere deur hebben.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 17-12-2002 12:39 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Op 17 december 2002 12:26 schreef helmet het volgende:
Okay, deze ook nog maar even dan...

SPOILERS!!! Niet lezen als je zelf nog een uitdaging wilt hebben aan het oplossen van de raadsels (tenminste, ik hoop dat ik hier de goede antwoorden heb).
Altijd van deur wisselen. Bij je eerste keuze had je een kans van 1/3 om de juiste deur te kiezen. Nadat een van de foute deuren er uit gehaald is is de kans dat de overgebleven deur (die je dus niet gekozen hebt) juist is 2/3.



Je krijgt opnieuw de keuze, bij de eerste keuze was het 1/3 kans. Bij de 2e keuze 1/2 kans. "Altijd de andere deur kiezen" is een beetje misleidend, want dezelfde deur is ook 1/2 geworden.



XdeckX
corpse commando
Usericon van XdeckX
Posted 17-12-2002 12:40 by XdeckX Wijzig reactieProfiel van XdeckXQuote dit bericht

quote:
Op 17 december 2002 12:00 schreef helmet het volgende:
Er staat nergens dat de afwijkende bal lichter is dan de rest, hij kan ook zwaarder zijn. Dus welke kant moet je dan pakken?
kut zit ik weer verkeerd te lezen.


REMEMBER: BE NOT NICE TOO ARE LIKE SATAN!!!! SATAN WIL KILL YOU DEAD!


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 17-12-2002 12:42 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Zoals zovele



helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 17-12-2002 12:46 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 17 december 2002 12:39 schreef Azagthoth het volgende:
Je krijgt opnieuw de keuze, bij de eerste keuze was het 1/3 kans. Bij de 2e keuze 1/2 kans. "Altijd de andere deur kiezen" is een beetje misleidend, want dezelfde deur is ook 1/2 geworden.
Nee, dat zou de situatie zijn als je inderdaad vanuit een blanco start zou kijken, maar de voorgaande keuze weegt nog wel degelijk mee in het beslissingsproces.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Paul
GOD
Usericon van Paul
Posted 17-12-2002 12:55 by Paul (Administrator) Wijzig reactieProfiel van PaulQuote dit berichthttp://https://www.brainoverload.nl/

quote:
Op 17 december 2002 12:46 schreef helmet het volgende:
Nee, dat zou de situatie zijn als je inderdaad vanuit een blanco start zou kijken, maar de voorgaande keuze weegt nog wel degelijk mee in het beslissingsproces.
Ja dat vond ik ook een beetje dubieus. Maar de vraag of je dan van deur moest wisselen is ook niet goed. Je kan dan beter zeggen dat ze de keus moeten heroverwegen.


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 17-12-2002 12:58 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Je krijgt de optie om nu tussen 2 deuren te kiezen. Je hebt dus nu een nieuwe (blanco) keuze te maken.



WickedKimmie
Gekke Kimmie
Usericon van WickedKimmie
Posted 17-12-2002 13:24 by WickedKimmie Wijzig reactieProfiel van WickedKimmieQuote dit bericht

quote:

OK een wat simpelere die iedereen vast al eens heeft gedaan.

Je hebt een rivier.
Je hebt een krokodil, een geit en een krop sla.
De krokodil mag niet alleen achterblijven met de geit, anders eet ie em op.
De geit mag niet alleen blijven met de krop sla anders eet ie em op

Je kunt slechts één voorwerp tegelijkertijd meenemen.

Hoe krijg je alles aan de overkant?





Eerst de geit naar de overkant.
Leeg terug.
Krop sla heen.
Geit mee terug.
Krokodil heen.
Leeg terug.
Geit mee.
Klaar.


I spy with my little and verrry evil eye.....


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 17-12-2002 13:25 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

De practische benadering dan maar

#!/usr/bin/env perl

use strict;

my $switch = 0;
my $count = 0;

for(my $j=0;$j<10000;$j++)
{
go();
}
print "Aantal juiste keuzes: $count\\n\\n";
exit;

sub go()
{
my @ar; my @open; my @retry;
my $int = int(rand()*3);
@ar[$int] = 1;

my $pick = int(rand()*3);

for(my $i=0;$i<3;$i++)
{
if($i != $int)
{
push @open,$i;
}
}

my $rem = int(rand() * scalar @open);
my $opened = @open[$rem];

for(my $i=0;$i<3;$i++)
{
if($i != $opened && $i != $pick)
{
push @retry,$i;
}
}

if($switch eq 1)
{
$pick = $retry[0];
}

if($ar[$pick] > 0)
{
$count++;
}
}


De $switch variabele geeft aan of de deelnemer wel (1) of niet (0) van deur wisselt nadat de quizmaster een lege deur heeft open gedaan.

Als de deelnemer dit wel doet gaat bij mij ongeveer de helft van de pogingen goed. Als de deelnemer dit niet doet slechts een derde. Ergo, wel wisselen dus.

Edit: aargh... slashes weer verneukt..

[Dit bericht is gewijzigd door helmet op 17-12-2002 13:28]


I'm not being rude. You're just insignificant.


Lord Morgoth
Fear me...
Usericon van Lord Morgoth
Posted 17-12-2002 13:43 by Lord Morgoth Wijzig reactieProfiel van Lord MorgothQuote dit bericht

quote:

2. (een hele bekende) Je bent op bezoek geweest bij koningin Beatrix en als rechtgeaarde Republikein heb je haar vreselijk beledigd. Zo vreselijk zelfs dat ze je liever ter dood gebracht zou zien. Maar, ze geeft je één kans. Ze sluit je op in een kamer met twee deuren; voor elke deur staat een wacht. Éen deur leidt naar de vrijheid, de andere deur naar de galg. Voor allebei de deuren staat een wachter. Je mag één wachter één vraag stellen. Verder weet je dat één wachter altijd liegt, en dat de andere altijd de waarheid spreekt. Je weet niet welke wachter de leugenaar is, en je weet ook niet achter welke deur de vrijheid ligt, en ook niet welke wachter voor welke deur staat. Éen vraag dus is alles wat je hebt, en die mag je maar aan één wachter stellen.

Welke vraag dien je te stellen om genoeg informatie te verkrijgen zodat je de vrijheid tegemoet kunt wandelen?



Stel de volgende vraag aan de eerst wachter: " Als ik aan de andere wachter zou vragen of jij altijd de waarheid verteld, wat zou hij dan zeggen?"

Als de wachter "ja" antwoord heb je te maken met de leugenaar, als hij "nee" antwoord heb je te maken met degene die altijd de waarheid verteld.

stel wachter 1 is de leugenaar. Hij weet dus dat wachter 2 altijd de waarheid spreekt. Wachter 2 zal dus "nee" zeggen. Wachter 1 is de leugenaar dus zegt 'ja".

Als wachter 1 altijd de waarheidspreekt, weet hij dat wachter twee altijd liegt en zal dus "nee" zeggen.


Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H’ghar


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 17-12-2002 13:49 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 17 december 2002 13:43 schreef Lord Morgoth het volgende:
Als de wachter "ja" antwoord heb je te maken met de leugenaar, als hij "nee" antwoord heb je te maken met degene die altijd de waarheid verteld.

stel wachter 1 is de leugenaar. Hij weet dus dat wachter 2 altijd de waarheid spreekt. Wachter 2 zal dus "nee" zeggen. Wachter 1 is de leugenaar dus zegt 'ja".

Als wachter 1 altijd de waarheidspreekt, weet hij dat wachter twee altijd liegt en zal dus "nee" zeggen.
En welke deur moet je dan hebben?

Maar ja, dat is wel de goede weg...


I'm not being rude. You're just insignificant.


Lord Morgoth
Fear me...
Usericon van Lord Morgoth
Posted 17-12-2002 13:50 by Lord Morgoth Wijzig reactieProfiel van Lord MorgothQuote dit bericht

Zeikerd. De rest is vrij evident lijkt me...


Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H’ghar


X-Act
ZM-virus
Usericon van X-Act
Posted 17-12-2002 13:54 by X-Act Wijzig reactieProfiel van X-ActQuote dit bericht

quote:
Op 17 december 2002 12:58 schreef Azagthoth het volgende:
Je krijgt de optie om nu tussen 2 deuren te kiezen. Je hebt dus nu een nieuwe (blanco) keuze te maken.

neen, je bekijkt het niet statistisch
als je een muntstuk 5 keer opwerpt en 5 keer 'kop' hebt, heb je bij de 6de worp ook nog altijd de kans om of 'kop' of 'munt' te gooien, maar je zal het wel met me eens zijn dat de kans om munt te gooien een stuk groter is.
Met die deuren is het simpel: je kiest 1 van de 3 deuren => 1/3 kans dat je juist bent, 2/3 kans dat je verkeerd bent
Die 2/3 kans zit echter verspreid over de 2 andere deuren, waarvan er een wordt geëlimineerd => 2/3 kans dat de "andere" deur de juiste is ...


In der Beschränkung zeigt sich der Meister !


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 17-12-2002 14:10 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Op 17 december 2002 13:25 schreef helmet het volgende:
De practische benadering dan maar

#!/usr/bin/env perl

use strict;

my $switch = 0;
my $count = 0;

for(my $j=0;$j<10000;$j++)
{
go();
}
print "Aantal juiste keuzes: $count\n\n";
exit;

sub go()
{
my @ar; my @open; my @retry;
my $int = int(rand()*3);
@ar[$int] = 1;

my $pick = int(rand()*3);

for(my $i=0;$i<3;$i++)
{
if($i != $int)
{
push @open,$i;
}
}

my $rem = int(rand() * scalar @open);
my $opened = @open[$rem];

for(my $i=0;$i<3;$i++)
{
if($i != $opened && $i != $pick)
{
push @retry,$i;
}
}

if($switch eq 1)
{
$pick = $retry[0];
}

if($ar[$pick] > 0)
{
$count++;
}
}


De $switch variabele geeft aan of de deelnemer wel (1) of niet (0) van deur wisselt nadat de quizmaster een lege deur heeft open gedaan.

Als de deelnemer dit wel doet gaat bij mij ongeveer de helft van de pogingen goed. Als de deelnemer dit niet doet slechts een derde. Ergo, wel wisselen dus.

Edit: aargh... slashes weer verneukt..


Dude... dit kan echt niet volgens mijn logica. Dit impliceert dat bij het openen ,van de deur die het zeker niet is, de Kelly van plaats verwisselt. Daarnaast ben ik niet bekend met Perl, heb je het misschien in PHP

De deur die het zeker niet is, mag niet meer meegerekend worden, bij de 2e keuze.



Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 17-12-2002 14:12 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Op 17 december 2002 13:54 schreef X-Act het volgende:
neen, je bekijkt het niet statistisch
als je een muntstuk 5 keer opwerpt en 5 keer 'kop' hebt, heb je bij de 6de worp ook nog altijd de kans om of 'kop' of 'munt' te gooien, maar je zal het wel met me eens zijn dat de kans om munt te gooien een stuk groter is.


Neej, nog steeds even groot.


quote:
Met die deuren is het simpel: je kiest 1 van de 3 deuren => 1/3 kans dat je juist bent, 2/3 kans dat je verkeerd bent
Die 2/3 kans zit echter verspreid over de 2 andere deuren, waarvan er een wordt geëlimineerd => 2/3 kans dat de "andere" deur de juiste is ...


Zodra je de keuze hebt om tussen 2 deuren opnieuw te kiezen, dan is het 1/2 geworden. Maar misschien klopt mijn logica wel niet ofzo....



Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 17-12-2002 14:34 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

<?php

$win = 0;
$aantal = 1000000;
$choise = 1;


$i=0;
while($i < $aantal)
{
$kelly = rand(1,2);
if ($choise==$kelly) $win++;
$i++;
}

$percentage = $win / $aantal * 100;

printf("%s gewonnen van de %s.<BR>percentage=%s",$win,$aantal,$percentage);

?>



helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 17-12-2002 14:35 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 17 december 2002 14:34 schreef Azagthoth het volgende:
printf("%s gewonnen van de %s.<BR>percentage=%s",$win,$aantal,$percentage);

Eeh.. maar dit is geowon het opgooien van een muntje... 50% kans. Hier zit dat hele gedoe met het opendoen van de deur en de dubbele keuze niet in.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 17-12-2002 14:36 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Dat is het tock ook gewoon...??? Wel of niet... Je kan maar kiezen uit 2 deuren.



Fire
Usericon van Fire
Posted 17-12-2002 14:37 by Fire (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van FireQuote dit berichthttp://www.gratix.nl

Oplossing op de deuren is simpel.

Je moet gewoon veranderen. dan heb je 66% kans dat je wint.

en ik heb geen zin om nu al de/mijn verklaring erbij te zetten

[Dit bericht is gewijzigd door Fire op 17-12-2002 14:38]



helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 17-12-2002 14:40 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 17 december 2002 14:36 schreef Azagthoth het volgende:
Dat is het tock ook gewoon...??? Wel of niet... Je kan maar kiezen uit 2 deuren.
Nee, dat is mijn punt.. dat is het niet. Programmeer de volledige procedure maar eens..

1. Stop prijs achter een deur.
2. Keuze uit drie deuren.
(3. Open een lege deur (overgebleven deuren minus eventueel de deur met de prijs).)

En laat dat in een lus lopen.

Nou, tervergelijking, voeg deze stap toe:
4. Wissel naar de andere dichte deur.

En laat die in een lus lopen.. je zult zien dat de eerste set 33% kans oplevert en de tweede set 50%. Dus blijkt dat je altijd van deur moet wisselen.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2025 Stichting ZwareMetalen