IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Auteur:
Topic : King Crimson, en alles wat daarbij hoort Volgende pagina
Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 02-03-2003 20:41 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Goed, het is tijd voor één van de grootste dinosaurussen uit de muziekgeschiedenis...

KING CRIMSON

Wat is King Crimson? Een band c.q. project, opgericht in 1969 door Robert Fripp, en tot op de dag van vandaag nog actief, in de ZESDE incarnatie alweer. Als de muziek gaat spreken, roept Robert Fripp weer wat muzikanten bij elkaar om de genialiteit weer via hun instrumenten te laten spreken...

King Crimson's eerste album is 'In The Court of the Crimson King', een progressief rock album, op Beatles- en Pink Floyd leest geschoeid maar VEEL krankzinniger en ontoegankelijker. Het meest opvallende wat mij betreft zijn wel de ongelofelijke dynamiekverschillen, van krankzinnigheid en riffwerk dat je darmen doet omdraaien (proto-metal!) tot aan zeer subtiele werkjes.
'Larks Tongues in Aspic', van de 2e incarnatie, is mijn introductie in King Crimson geweest. Het titelnummer (en 1e nr.) is wel zo'n krankzinnige queeste met zoveel spanningsverschuivingen, bruutheid, humor en LEVEN, het is niet meer normaal.
Ik ken nog LANG niet alles van ze, hier zal in de nabije toekomst verandering in komen, zo heb ik van het weekend 'THRAK' gekocht... uit 1994, incarnatie no. 4 . Die Fripp blijft het maar doen... op THRAK staan ook weer van die belachelijk RARE instrumentale stukken, LUID, echt , en ook weer prachtige subtiele rock/popnummers, met mooie teksten en perfect gemusiceer (doch subtiel en in dienst van de song). En laat ik maar niet beginnen over de soleerstijl van Fripp zelf... wat een vent, subtiel, emotioneel, hij laat z'n gitaar lachen en huilen en zo terloops, zo soepel...

Deze band is, for lack of a better word, VERPLICHTE KOST!!! Ik ben zelf bezig met het langzaam in huis halen van de hele discografie, en hoe meer ik van ze krijg, hoe verbaasder ik word.
Er zijn hier vast mensen die er nog veel meer van weten dan ik .


IronGlory
More Metal Than You
Usericon van IronGlory
Posted 02-03-2003 20:46 by IronGlory Wijzig reactieProfiel van IronGloryQuote dit berichthttp://users.pandora.be/malagant/

Ik heb er ook veel veel veel te weinig van liggen en weet geen fluit randinfo of zo... Wist ni eens dat die ekrel hette hoe jij zei dattie heette (alweer vergeten)


Too Much Of Your Lippstikk Is Too Much On My Dippstikk


Dunne_Hein
stfu Donny
Usericon van Dunne_Hein
Posted 02-03-2003 20:47 by Dunne_Hein Wijzig reactieProfiel van Dunne_HeinQuote dit bericht

Ik heb er een paar albums van. Echt toffe muziek. Maar ik moet wel zeggen dat ik het niet vaak op zet.

Fripp heeft ook een eigen muziekinstrument gemaakt. Hij noemt het The Frippertronic (oid)


I can't shoot straight unless I've had a pint!


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 02-03-2003 20:50 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Ik zet die oude albums ook niet vaak op -- als het dan gebeurt, vind ik het wel weer helemaal te gek.

Maar 'Thrak' is naast briljant, ook nog eens zoo goed luisterbaar... ben echt verslaafd aan het album. En die lyrics, damn. Ouwe kerels met wijsheid, en gevoel voor humor Die ook nog eens een bak TERINGHERRIE weten te maken!! Damn, dat titelnr. .


Dunne_Hein
stfu Donny
Usericon van Dunne_Hein
Posted 02-03-2003 20:54 by Dunne_Hein Wijzig reactieProfiel van Dunne_HeinQuote dit bericht

*Hmmmm, zet In The Court... maar weer eens een keer op*


I can't shoot straight unless I've had a pint!


gummibeer
Sommige mensen praten maar zeggen niks
Usericon van gummibeer
Posted 02-03-2003 21:09 by gummibeer Wijzig reactieProfiel van gummibeerQuote dit bericht

Hmmmm de naam doet me denken aan Suske en Wiske.


Shadow_buildeR
Behind The Mask
Usericon van Shadow_buildeR
Posted 02-03-2003 22:05 by Shadow_buildeR Wijzig reactieProfiel van Shadow_buildeRQuote dit bericht

Ah, King Crimson, een tijdloze band.
Bedankt dat je deze band onder de aandacht brengt dwaal !


Bring Us Love .... Let Us See ... Set Us Free


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 03-03-2003 17:30 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Waarschijnlijk de geniaalste band van de laatste paar decennia.

Inderdaad een band geevolueerd vanuit de symforock richting uiterst progressieve (prog scene eat yer heart out! ) en klinische fusion. Volstrekt uniek!!!!

Thrak is wat mij betreft hun laatste absolute klassieker; ze hebben sindsdien weer 2 albums uit (net weer een nieuwe) maar ik vind ze tegenvallen, waarschijnlijk door het gebrek aan Bill Bruford.

Dwaallicht, ik kan je Three of a perfect pair & Beat aanraden; perfecte albums in de klinische stijl!!

Voor de wat oudere symfo gerelateerde stijl raad ik Islands, In the wake of poseidon & Lizard aan.

Verder hebben ze nogal wat side-projeKcts; onder andere met veel spacegeluiden (Frippertronics in deel 2); hier zijn er 4 van bij mijn weten.

Verder natuurlijk solo albums zoals die van Trey Gunn; -allround-bassist Tony Levin ( www.papabear.com ); (Bill Bruford's)Earthworks; Robert Fripp zelf, alleen is dat ff opletten want hij heeft ook jaren '50 achtige meuk gemaakt.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Triple-Dan
Usericon van Triple-Dan
Posted 04-03-2003 11:13 by Triple-Dan Wijzig reactieProfiel van Triple-DanQuote dit berichthttp://www.danielclassen.nl

een ding !!!!


G.
Usericon van G.
Posted 04-03-2003 11:25 by G. Wijzig reactieProfiel van G.Quote dit bericht

crimson
Ik denk dat ik de eerste 2 LP's van hem zo'n 14 a 15 jaar geleden gekocht heb.

Tony Levin vind ik ook erg oke (ook al duurde het lang voor ik zijn naam kon onthouden )


Vlkodlak
Usericon van Vlkodlak
Posted 04-03-2003 12:05 by Vlkodlak Wijzig reactieProfiel van VlkodlakQuote dit bericht

Ik heb er een flink aantal mp3's van en ik moet zeggen dat het enorm gave muziek is en erg progressief. Ik mag er graag naar luisteren als ik er voor in de stemming ben.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 04-03-2003 18:35 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Vandaag Red en Three of a Perfect Pair aangeschaft .


Dunne_Hein
stfu Donny
Usericon van Dunne_Hein
Posted 04-03-2003 21:02 by Dunne_Hein Wijzig reactieProfiel van Dunne_HeinQuote dit bericht

quote:
Op 4 maart 2003 18:35 schreef Dwaallicht het volgende:
Vandaag Red en Three of a Perfect Pair aangeschaft .


Die heb ik ook, had ik voor je kunnen uploaden


I can't shoot straight unless I've had a pint!


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 04-03-2003 21:09 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 4 maart 2003 21:02 schreef Dunne_Hein het volgende:
Die heb ik ook, had ik voor je kunnen uploaden

Pffff.



HEBBEN!!


Dunne_Hein
stfu Donny
Usericon van Dunne_Hein
Posted 04-03-2003 21:12 by Dunne_Hein Wijzig reactieProfiel van Dunne_HeinQuote dit bericht

quote:
Op 4 maart 2003 21:09 schreef Dwaallicht het volgende:
Pffff.



HEBBEN!!


idd, maar ik zie al weer dat ik te vroeg heb gemauwt. Ik heb Beat ipv Red (wat scheelt het?). Kan ik je daar mee plezieren?


I can't shoot straight unless I've had a pint!


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 04-03-2003 21:14 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 4 maart 2003 21:12 schreef Dunne_Hein het volgende:
idd, maar ik zie al weer dat ik te vroeg heb gemauwt. Ik heb Beat ipv Red (wat scheelt het?). Kan ik je daar mee plezieren?

Ja hoor maar ik ga hem ook kopen.

MAAARRRR... misschien kan je er anderen mee plezieren??
De FTP is echter nog vol, dat wel...


Dunne_Hein
stfu Donny
Usericon van Dunne_Hein
Posted 04-03-2003 21:16 by Dunne_Hein Wijzig reactieProfiel van Dunne_HeinQuote dit bericht

quote:
Op 4 maart 2003 21:14 schreef Dwaallicht het volgende:
Ja hoor maar ik ga hem ook kopen.

MAAARRRR... misschien kan je er anderen mee plezieren??
De FTP is echter nog vol, dat wel...


Tja, voor de prijs hoef je het niet te laten. Het zijn tegenwoordig toch 'budget' cd's?


I can't shoot straight unless I've had a pint!


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 04-03-2003 21:17 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Bij Plato & White Noise hier in Utrecht ligt bijna de hele back catalogue voor tien euro per stuk... al heb ik dus Red, Three of a Perfect Pair en THRAK daarvan al ingepikt .

[Dit bericht is gewijzigd door Dwaallicht op 04-03-2003 21:17]


Dunne_Hein
stfu Donny
Usericon van Dunne_Hein
Posted 04-03-2003 21:20 by Dunne_Hein Wijzig reactieProfiel van Dunne_HeinQuote dit bericht

Thrak moet ik ook nog maar eens aanschaffen. Tof album. Had hem destijds geleent toen ik nog geen brander had.

Ik heb ook ooit nog eens een video (weet niet meer welke) van KC gezien, ook ZEER de moeite waard


I can't shoot straight unless I've had a pint!


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 04-03-2003 22:03 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Die Adrian Belew is echt een goede zanger geworden zeg. Op 'Three of a Perfect Pair' vind ik het allemaal maar zo zo qua vocals, weinig dynamiek, geen mooie klankkleur en weinig overtuiging, maar damn, wat zijn de vocalen op 'THRAK' toch gaaf . Erg gevoelig gebracht, mooie contrasten tussen subtiliteit en voluit zingen (bv. in 'Walking on Air'), ah, wat prachtig allemaal.

Wat een band, er komt niets anders meer tussen!


Grimnir
Wodans leger rijdt door de nacht.
Usericon van Grimnir
Posted 05-03-2003 0:58 by Grimnir Wijzig reactieProfiel van GrimnirQuote dit berichthttp://www.myspace.com/RowanRoodbaert

KING CRIMSON is GEWELDIG!



Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 05-03-2003 16:20 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Komen die gasten trouwens nog optreden hiero na aanleiding van de nieuwe cd? Ik weet wel dat ze zo'n trouwe aanhang hebben dat het supersnel uitverkocht is; heb wat bootlegs van ze bijv. van de Thrak tour en dat klinkt zó ongelofelijk loepzuiver; niet te geloven!!!



[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 05-03-2003 16:21]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


NolthuarII
Tijd maak je!
Usericon van NolthuarII
Posted 20-04-2003 19:22 by NolthuarII Wijzig reactieProfiel van NolthuarIIQuote dit bericht

Europe

No dates as yet to announce. Stay tuned.

.. duurt nog even eerst japan

Heeft iemand dat nieuwe album al compleet geluisterd?


Triple-Dan
Usericon van Triple-Dan
Posted 20-04-2003 21:07 by Triple-Dan Wijzig reactieProfiel van Triple-DanQuote dit berichthttp://www.danielclassen.nl

Damn wordt toch echt eens een keer tijd dat die lui hierheen komen hoor.....


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 20-04-2003 21:09 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

Ken het echt helemaal niet, zal er is wat van downloaden


"This one is older than shit, heavier than time!"


NolthuarII
Tijd maak je!
Usericon van NolthuarII
Posted 14-05-2003 16:05 by NolthuarII Wijzig reactieProfiel van NolthuarIIQuote dit bericht

King crimson speelt op het DOUR Festival in belgie!


Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen