Vampire Ricardo |
|
![](/forum/spacer.gif) |
![Usericon van Vampire Ricardo](http://www.gravatar.com/avatar/525d6657d4a20b45b0e2916e2b0bfe5e?d=http%3A%2F%2Fzwaremetalen.com%2Fpics%2Fspacer.gif&s=60) |
|
Posted 16-03-2003 0:05 by Vampire Ricardo |
![Wijzig reactie](/forum/edit.gif) ![](/forum/spacer.gif) ![Profiel van Vampire Ricardo](/forum/profile.gif) ![](/forum/spacer.gif) ![Quote dit bericht](/forum/quote.gif) ![](/forum/spacer.gif) ![http://www.myspace.com/vampiremagazine](/forum/home.gif) ![](/forum/spacer.gif) |
|
De stelling die Vuig op het forum pleurde vind ik 100% waar.
Wanneer kan je spreken over een zine...als er recensies (snap nog steeds niet dat er zoveel badmutsen zijn recenties schrijven), interviews, nieuwsberichten...of terwijl alles hebben wat een magazine heeft en de scene support. Qua interviews is het droevig gesteld, namelijk 9 en de eerste is pas gekomen in augustus 2002. De eerste recensie is van oktober 2000 maar met alleen recensies kom je er niet. Zeker niet als ze, tot kort, maar sporadisch op de site verschijnen. Ik heb ook meer het gevoel dat ZM uit oogpunt van een community is gestart en dat er stilletjes aan hier een daar een recensie is geschreven. Zit ik hiermee fout dan was het beter geweest eerst een hele zooi recensies te schrijven, alles online te gooien zodat je een basis heb, en vandaaruit verder te gaan.
Ik zou bijvoorbeeld al niet weten wie er allemaal medewerker is van ZM. Misschien handig om daar ook eens een pagina voor te maken.
Nu ken ik natuurlijk niet de situatie bij ZM maar het scheelt al een hoop hoe je mensen aanneemt. Vampire is ontstaan door vrienden, en die vrienden hadden weer vrienden.....zo weet je meteen wie wel en wie niet geschikt, want wie kennen die mensen nu beter dan wijzelf. Zo is er dus bij Vampire een bepaalde kern die nooit verloren gaat en die bepaalde kern zal ook altijd een stuwende kracht zijn qua leveren van artikelen. Daarnaast hebben we mensen aangenomen door het plaatsen van oproepen op verschillende fora. Diegene die we daarvan hebben aangenomen zijn of bij de netgenoemde kern gekomen of zijn passanten die zeker goed werk leveren maar die ook weer simpel zijn te "vervangen" door weer in zee te gaan met iemand van zo'n oproep. Tijd zal uitwijzen of die vervanger tot de kern komt of ook een passant zal zijn. Ander voordelig punt bij de Vampire-medewerkers vind ik dat er veel sociale controle onderling aanwezig is. De fouten die gemaakt worden wordt niet alleen door mij aangekaart, maar ook door de andere medewerkers. Daarnaast eis ik ook van hen de nodige feedback op mijn eigen fuctioneren. Als je zo met je personeel omgaat en je personeel om jou is er een mogelijkheid om jezelf als zine steeds te verbeteren.
Het is ook belangrijk dat er een goede balans is bij de medewerkers. Wat heb je aan 5 black metal figuren en maar 1 doom figuur...als je meer doom binnenkrijg als black bij wijze van spreken. Daarnaast is het ook belangrijk als je een aantal alles-vreters erbij heb zodat een ziekte, tentamenweek of andere tegenslagen goed is op te vangen.
Ander punt is dat je goed weet wat voor medewerkers je in huis heb, wat zijn hun favoriete bands, genre's...wat hebben ze zoal in hun collectie. Een melodische blackmetal fanaat moet je niet de laatste Craft meegeven, een doom/gothic geval moet je geen Deeds of Flesh meegeven. Er zijn nogal wat klachten over de recensies op jullie frontpage...neem dat mee! Bijvoorbeeld die HEARSE-recensie; binnen Vampire heb ik eerst rondgekeken wie er wat mee kan, dan effe rondvragen wat die personen bijvoorbeeld van Arch Enemy vinden en John Liiva in het bijzonder, daarnaast weet ik nog wie de albums van Arch Enemy bij Vampire hebben besproken...en daaruit kon ik een conclusie trekken wie geschikt wat voor dat album. Het gevolg dat er een eerlijke recensie komt van iemand die alle Arch Enemy albums in huis heeft (en een aantal heeft gerecenseerd) + John Liiva ook nog kent van zijn dagen bij Furbowl en Carnage en ook nog John Liiva's stem kan waarderen. Iemand die zijn stem al kut vind gaat bevooroordeeld zijn recensie schrijven. Dit zijn kleine details dat de lezers EN label/band waarderen van een zine. Een label zal niet zo snel meer promo's sturen als ze in handen komen van medewerkers die er geen affiniteit mee hebben.
Interviews zijn daarnaast ook zeer belangrijk. Hiermee haal je eigenlijk labels binnen, hiermee geef je aan dat je moeite voor hen en hun bands wil doen en dat je het niet alleen doet voor het ontvangen van promo's. Veel mensen vinden het moeilijk om een interview te maken..simpel...doe het met meerdere. En mensen die geen interviews willen doen buiten gooien, want die zitten er dan alleen maar om hun handje omhoog te houden voor de zoveelste gratis promo. Probeer mensen te strikken voor telefonische interviews, iets wat labels heel belangrijk vinden. Hoeven ze tenminste niet de hele tijd te gaan leuren met e-mails en de bands achter hun vodden aan te zitten omdat men de hele tijd het interview vergeet te beantwoorden. Als je eens weet hoeveel e-mail interviews wij nog moeten terug krijgen.....als ik zeg "in de 100" dan zit er volgens mij nog niet ver naast.
Het feit dat Helmet zegt dat "interviews moeten groeien en niet zo maar uit de lucht komt vallen" is maar voor een klein gedeelte waar, want dat betekent dat er nu niemand is die de kwaliteiten in huis heeft om een interview in elkaar te draaien. Al is het maar een e-mail interview....dat zou toch behoorlijk triest zijn en funest voor het niveau van de medewerkers van ZM. Dat niet iedereen even snel een interview in elkaar kan draaien is absoluut waar (het gedeelte wat waar is wat ik net noemde) maar dat het moeilijk is, is compleet gelul naar mijn mening. Kwestie van er even voor te gaan zitten, wat informatie achterhalen en vragen te verzinnen....als ik 4 e-mail interviews in een uur kan verzinnen moet iedereen dat kunnen.
Een prijsvraag is ook absoluut niet ingewikkeld. Als dit ingewikkeld is geef je eigenlijk gewoon toe dat je gewoonweg niet de juiste contacten heb of dat je nog niet een goede relatie heb met een label. Zo is Vampire er pas geleden eigenlijk mee begonnen met prijsvragen (eerst eigenlijk niet echt de tijd voor genomen om dit te realiseren) maar de komende week komt bijvoorbeeld al de 4e prijsvraag in 4 maanden.
Een beetje bescheidenheid op z'n tijd is ook geen overbodige luxe. Natuurlijk moet je ten aller tijde trots zijn op je werk en waarvoor je werkt, maar verlies de realiteit niet uit het oog. Zo was er een reactie bij het Nile-inteview van "jaaa, ZM wordt groot!" of iets in die richting. Daar moest ik bijvoorbeeld smakelijk om lachen en heb het gevoel dat die persoon die dat zei niet verder komt dan ZM. Jullie kunnen er natuurlijk niks aan doen als een bezoeker dit zegt (dan is zo'n compliment alleen maar leuk) maar als een medewerker dit zegt (volgens mij Count Usher)....1 interview met Nile, hoe goed het ook was, maakt je nog geen grote zine. Mocht ZM het aantal artikelen per maand halen zoals bijvoorbeeld Lords of Metal dan mag je spreken over "dat je zeer goed werk levert" en je bent pas groot als je richting The Metal Observer gaat. Voor ZM is het bijvoorbeeld als zine dodelijk als je maar 1 interview in de maand doet, vooral als dat interview weer van begin december vorig jaar is, en zelfs nog lange tijd daarvoor is afgenomen.
Iets wat ik ook al vaker heb aangegeven, het nadeel blijft dat ZM in het Nederlands is. Dit met oog op het binnenhalen van labels. Een label gaat in het algemeen eerst promo's sturen naar zines waarvan ze de recensies kunnen lezen. Daarnaast pas komt de rest. Ander belangrijk punt is de snelheid van recenseren. Als je er een promo binnenkomt moet ie bijvoobeeld niet eerst een maand in de la liggen bij Paul om daarna nog eens een maand op de kast van een medewerker te bivakeren. Snelle afhandeling is ook belangrijk, mits het geen afraffelwerk is.
Zoals ik al eerder zei weet ik niet hoe de situatie is bij ZM, maar het lijkt me verstandig om iemand als contactpersoon aan te stellen die voldoende tijd heeft voor alle correspondentie. Ik neem aan dat dit Paul is, maar mocht hij niet genoeg tijd hebben door het programmeer-klussen, werk of andere zaken dan is het zeer belangrijk dat hij kritisch naar zichzelf kan kijken en dit kan overdragen aan een ander. Iemand met de veel vrije uren, motivatie, beleving en de eigenschappen om de juiste tijd te kiezen om kritisch te zijn op een label (als er iets wordt verneukt) en om ook contact te blijven houden. Zo maakt het contact al makkelijker als je niet alleen "zakelijk" bezig bent maar dat je ook net zo makkelijk lult over de laatste Bathory en daar wat over lult of zijn voetbalclub wel weer op een hele lullige manier wint van jouw voetbalclub. Oke...dat laatste is weer teveel op basis van persoonlijke ervaring.
Wil men van ZM een volwaardige zine maken dan moet er nog heel veel gebeuren. Het nadeel is alleen dat het er al had moeten staan, want wil je hedendaags nog een zine opzetten dan krijg je het vrij moeilijk. Er zijn al zoveel zines en je moet maar aan kunnen tonen dat jij net iets anders bent dan de rest. ZM kan dat naar mijn mening nog niet want de interviews blijven bijvoorbeeld ver achter. Iemand die echt geinteresseerd is zal eerder Quintessence, Eternal Frost of onze zuiderburen van Beyond Webzine aanklikken dan ZM.
Mijn conclusie: ZM moet het van het forum hebben.....al zou ik graag al die bezoekers van het ZM-forum op het Vampire -forum willen hebben hehe
![](/forum/spacer.gif) |