IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Auteur:
Topic : Aandelen en de beurs Vorige pagina | Volgende pagina
kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 21-06-2007 20:31 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2007 20:26 schreef M. het volgende:
Die zal je denk ik geen *gericht* advies geven. Dat doe ik trouwens ook niet. Ik ken je situatie niet eens, houden zo trouwens .

Jij bent volstrekt blanco op dit gebied, laat je nou maar adviseren door iets of iemand die er écht verstand van heeft, bevoegd en wel. Loop eens bij je bank binnen bv.
Bevoegd tot adviseren is iedereen. Of het verstandig is om je door 'zomaar' iemand te laten adviseren is iets anders.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 21-06-2007 20:33 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2007 20:30 schreef Vikingblood het volgende:
Alleen van de risico`s ben ik niet zo kapot..


Spreiden over meerdere fondsen beperkt het risico. Ook kan je, zoals ik eerder al typte, afspraken met je bank maken over, automatisch, uitstappen bij een van te voren afgesproken koers daling. Maar dit zijn allemaal standaard dingen die je ook te horen krijgt als je advies gaat vragen bij je bank.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Vikingblood
Farðu í rassgat andskotans auminginn þinn!
Usericon van Vikingblood
Posted 21-06-2007 20:36 by Vikingblood Wijzig reactieProfiel van VikingbloodQuote dit berichthttp://www.fireburners.nl

Als ik het geld bij een bank voor 10 jaar vastzet krijg ik 6%.
Wat zou beleggen opleveren?? bij niet risicovol??


Some people are like clouds! It will be a glorious day when they fuck off.


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 21-06-2007 20:37 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2007 20:36 schreef Vikingblood het volgende:
Als ik het geld bij een bank voor 10 jaar vastzet krijg ik 6%.
Wat zou beleggen opleveren?? bij niet risicovol??
Dat kan ik zo echt niet zeggen. Dat ligt aan de fondsen, afspraken met de bank, toekomstige conjunctuur etc.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 21-06-2007 20:38 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2007 20:36 schreef Vikingblood het volgende:
Als ik het geld bij een bank voor 10 jaar vastzet krijg ik 6%.
Wat zou beleggen opleveren?? bij niet risicovol??

Wat is je horizon? 1, 2, 5, 10, 20, 40 jaar?

Hoe langer de horizon, hoe risicovoller je kunt beleggen. Op de lange termijn komt het toch wel goed.

Maak een plan. Heb je iets wat je over 10 jaar wil doen? Zonee, zet het dan ook niet voor 10 jaar weg. Anders kom je nl. over 10 jaar weer in dit topic langs .


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Vikingblood
Farðu í rassgat andskotans auminginn þinn!
Usericon van Vikingblood
Posted 21-06-2007 20:40 by Vikingblood Wijzig reactieProfiel van VikingbloodQuote dit berichthttp://www.fireburners.nl

quote:
Op 21 juni 2007 20:38 schreef M. het volgende:
Wat is je horizon? 1, 2, 5, 10, 20, 40 jaar?

Hoe langer de horizon, hoe risicovoller je kunt beleggen. Op de lange termijn komt het toch wel goed.

Maak een plan. Heb je iets wat je over 10 jaar wil doen? Zonee, zet het dan ook niet voor 10 jaar weg. Anders kom je nl. over 10 jaar weer in dit topic langs .


Tot 25 jaar...want dan ga ik de fut in..En dan komt er al een sloot geld vrij..
Kan je in die jaren ook geld toevoegen aan je beleggingen??


Some people are like clouds! It will be a glorious day when they fuck off.


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 21-06-2007 20:40 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2007 20:38 schreef M. het volgende:
Wat is je horizon? 1, 2, 5, 10, 20, 40 jaar?

Hoe langer de horizon, hoe risicovoller je kunt beleggen. Op de lange termijn komt het toch wel goed.

Moet je wel een beetje inspelen op de conjunctuur schommelingen anders loop je gemakkelijk het risico min of meer quitte te spelen. En dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 21-06-2007 20:41 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2007 20:40 schreef Vikingblood het volgende:
Kan je in die jaren ook geld toevoegen aan je beleggingen??
Tuurlijk.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 21-06-2007 20:41 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2007 20:40 schreef Vikingblood het volgende:
Tot 25 jaar...want dan ga ik de fut in..En dan komt er al een sloot geld vrij..
Kan je in die jaren ook geld toevoegen aan je beleggingen??

Nee natuurlijk niet. Je mag 25000 euro beleggen en verder niks!!!!!!


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 21-06-2007 20:43 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

Al nagedacht over opties en obligaties?
Klein overzicht overgetypt uit mijn economie boek.
Aandelen: Rendement is hoog, risico mogelijk verlies is hoog, Risico koersfluctuatie is hoog.
Obligaties: Rendement is redelijk maar je risico's zijn dan ook beperkt.
Opties: Rendement is zeer hoog, risico mogelijk verlies is beperkt maar het risico bij koersfluctuaties is zeer hoog.
Ten slotte sparen: rendement is laag maar de risico's zijn zeer laag.
Voor een degelijk advies zou ik, zoals al meer hier zeggen, naar iemand gaan die er echt verstand van heeft.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


Vikingblood
Farðu í rassgat andskotans auminginn þinn!
Usericon van Vikingblood
Posted 21-06-2007 20:45 by Vikingblood Wijzig reactieProfiel van VikingbloodQuote dit berichthttp://www.fireburners.nl

Dus ik kan het gewoon als spaarrekening zien??


Na jah..na de vakantie maar even een adviseur verder raadplegen.


Some people are like clouds! It will be a glorious day when they fuck off.


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 21-06-2007 20:45 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

Over het algemeen geldt wel een beetje: Hoe hoger de risico's, hoe hoger het rendement als het goed gaat.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 21-06-2007 20:46 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2007 20:45 schreef Vikingblood het volgende:
Dus ik kan het gewoon als spaarrekening zien??


Na jah..na de vakantie maar even een adviseur verder raadplegen.
Als je het echt helemaal dichtimmert gaat het er enigszins op lijken. Maar dan is je rendement ook vrij laag.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Nimbus
Usericon van Nimbus
Posted 21-06-2007 21:00 by Nimbus Wijzig reactieProfiel van NimbusQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2007 20:13 schreef M. het volgende:
Toevallig heeft dit onderwerp weer mijn aandacht, zowel professioneel als privé. Leuk!
Antwoord op je laatste vraag: ja en nee. Als je lukraak geld wil wegsmijten: dat kan. Je kunt ook met beleid te werk gaan.

Portal: http://www.belegger.nl
Ze hebben daar ook een beleggingsspel, waarbij je met een ton fictieve euro's kunt beleggen (niet in àlles, maar wel in zaken die aan de beurzen van A'dam, Parijs, New York, Brussel, Lissabon en de Euronext genoteerd zijn). Aandelen, opties, gebaseerd op een index, de hele shit. Kan je eens kijken hoe dat nou gaat, met rendement enzo, is lachen.
Drie fundamentele tips verder:
1. Beleg met geld dat je in principe niet _nodig_ hebt (!!)
2. Beleg op de lange termijn*
3. Geloof niet in "gouden tips" of "garanties"**

* Even een voorbeeld, financiele derivaten (bv. opties) zijn produkten waarvan de koers "afgeleid" is van de koers van een aandeel. De koers van zo'n optie is vaak erg volatiel. Je kunt veel geld verdienen door van minuut tot minuut te kijken naar de waardeontwikkeling van je mandje opties. Dan ben je echter niet bezig met beleggen, maar met gokken. Beleggen heeft meer te maken met een investering doen waar je iets in ziet en over tien jaar een keer de beurspagina's openslaan om te zien wat het opgeleverd heeft.
Ter info, de AEX-index (som van de koersen van de aandelen genoteerd aan de beurs van Amsterdam) heeft een geweldige val gemaakt zo rond 2000. Als je van 1994 tot 2007 kijkt (toevallig gisteren moeten doen op het werk) zie je dat in die 13 jaar de waarde met zo'n 150% is toegenomen. Stel dat je dus toen een mandje aandelen had gekocht gespreid over de verschillende bedrijven in die index, dan had je daar nu een gemiddeld jaarrendement van meer dan 10% over kunnen noteren. Lange termijn. Belangrijk.

** Waarom geeft iemand een gouden tip? Als ik een gouden tip heb, wil ik hem liever zelf gebruiken. Waarom zou ik hem jou geven? Als ik zeg "KOOP AANDELEN ABN AMRO, SUPER TIP!!!!" betekent dat waarschijnlijk dat ikzelf aandelen ABN AMRO heb waarvan de koers zal toenemen als de vraag toeneemt. Zo moet je het een beetje zien. Geloof niet in gouden tips maar wees gewoon verstandig.
Zelfde geldt voor zgn. garanties. "Gegarandeerd 10% rendement!!!", je moet eens kijken wat zo'n garantie inhoudt in de kleine lettertjes. Garanties bieden zekerheid en zekerheid kost gewoon geld. Als één of andere jojo "gegarandeerd 10% rendement" biedt dan word je óf genaaid óf er valt zoveel te halen dat je zonder garantie gemakkelijk 25% haalt. Geloof niet in garanties en geloof niet in de "free lunch". Koersen kunnen ook dalen (zie verder punt over "lange termijn"). Veel plezier!

http://www.belegger.nl


Dank je wel, ik zal ook even verder rondvragen en me erin verdiepen.
Een van die personen die ik ken die beleggen doet aan fondsen, dat lijkt me wel wat.


Zenial
Usericon van Zenial
Posted 21-06-2007 21:12 by Zenial Wijzig reactieProfiel van ZenialQuote dit berichthttp://www.zenial.nl

M'n pa is er sinds een tijdje ook enthousiast mee bezig. Pakketje aandelen* gekocht, bij ABN elke avond online ff checken hoe de koersen gaan, en gaat het kut met een van zn fondsen verkoopt ie die en koopt ie iets anders. Vrij weinig risico zo door de spreiding, en hij heeft weer een hobby. Erg nuttig nu die met pensioen is want mn ma werd gek van z'n doe-het-zelven.

* of iets wat er op lijkt

Ik heb ook een paar jaar bij een bedrijfje gewerkt dat met daytraders actief was op de beurs, maar om daarmee winst te maken moet je Echt weten waar je mee bezig bent. Maar dan kan je er ook erg snel stinkend rijk van worden


Zenial


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 21-06-2007 21:46 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Wat bepaalt de prijs van een aandeel eigenlijk?


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 21-06-2007 21:53 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

Edit: Moet ik het natuurlijk wel goed overtikken uit mijn boek.
Het totale bedrag waarvoor aandelen kunnen worden uitgegeven ligt vast in de statuten van de onderneming. Dat bedrag wordt dan het maatschappelijke kapitaal genoemd.
Maatschappelijk kapitaal gedeeld door het aantal uitgegeven aandelen. Bijvoorbeeld: Het maatschappelijk kapitaal is €10.000.000,- verdeeld over 100.000 aandelen zodat je een nominale waarde van €100,- per aandeel hebt.
Natuurlijk kunnen er ook minder aandelen geplaatst worden. B.v 50.000 zodat het geplaatste kapitaal €5.000.000,- bedraagt.
Iets in die geest.

[Dit bericht is gewijzigd door Dentz op 21-06-2007 21:58]


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 21-06-2007 21:54 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2007 21:46 schreef WhiteRider het volgende:
Wat bepaalt de prijs van een aandeel eigenlijk?
De vrije markt.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 21-06-2007 22:08 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2007 21:53 schreef Dentz het volgende:
Edit: Moet ik het natuurlijk wel goed overtikken uit mijn boek.
Het totale bedrag waarvoor aandelen kunnen worden uitgegeven ligt vast in de statuten van de onderneming. Dat bedrag wordt dan het maatschappelijke kapitaal genoemd.
Maatschappelijk kapitaal gedeeld door het aantal uitgegeven aandelen. Bijvoorbeeld: Het maatschappelijk kapitaal is €10.000.000,- verdeeld over 100.000 aandelen zodat je een nominale waarde van €100,- per aandeel hebt.
Natuurlijk kunnen er ook minder aandelen geplaatst worden. B.v 50.000 zodat het geplaatste kapitaal €5.000.000,- bedraagt.
Iets in die geest.

Dus je kiest zelf voor het aantal aandelen dat je uitgeeft?
"B.v 50.000 zodat het geplaatste kapitaal €5.000.000,- bedraagt."

Dat vind ik vreemd. Je kunt toch ook 50.000 aandelen van 200 euro uitgeven?


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 21-06-2007 22:09 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2007 21:46 schreef WhiteRider het volgende:
Wat bepaalt de prijs van een aandeel eigenlijk?

De koers en dus de prijs van een aandeel kan je feitelijk zien als de contante waarde van de totale winst die een koper op één zo'n aandeel verwacht te betalen, toegerekend naar het "nu".

Dus als de koers van een aandeel van bedrijf A stijgt, verwacht "men" (= de markt) dat bedrijf A meer winst gaat maken en dus ook meer dividend zal uitkeren (dividend = winstuitkering op een aandeel).

*edit* die prijs van een aandeel is heel wat anders dan de nominale waarde van een aandeel. De nominale waarde is de prijs van het aandeel bij uitgifte. Bv. een onderneming heeft 10 miljoen euro nodig en geeft dan aandelen uit met een totale nominale waarde van 10 miljoen euro. Dat kan 1 aandeel zijn maar dat is niet zo praktisch. 10 is ook niet praktisch. 100000, dat is praktisch. 10 miljoen ook. Dat maakt niet zoveel uit.
Je kunt ook denken, "wat nu als die onderneming gewoon ff 10 MILJARD uitgeeft in aandelen"? Dat kan natuurlijk. Maar ja, wie koopt dat? Er moet wel vraag naar zijn natuurlijk.

[Dit bericht is gewijzigd door M. op 21-06-2007 22:10]


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 21-06-2007 22:10 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2007 22:09 schreef M. het volgende:
De koers en dus de prijs van een aandeel kan je feitelijk zien als de contante waarde van de totale winst die een koper op één zo'n aandeel verwacht te betalen, toegerekend naar het "nu".

Dus als de koers van een aandeel van bedrijf A stijgt, verwacht "men" (= de markt) dat bedrijf A meer winst gaat maken en dus ook meer dividend zal uitkeren (dividend = winstuitkering op een aandeel).
Eigenlijk is de prijs van een aandeel gewoon gekoppeld aan vraag en aanbod. Mensen bepalen aan de hand van een contante waarde bepaling welke prijs zij voor een aandeel over hebben.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 21-06-2007 22:12 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Kenker, laat maar zitten. Ik heb alleen in de tweede, 5 jaar geleden ofzo, een paar lessen laagdrempelige economie gehad. Hoe interessant ik het ook vind, zonder enige kennis van de terminologie gaat het niet lukken. Ik koop wel een keer een boek, hehe.

Toch bedankt voor je poging, ik snap het enigszins M.!

[Dit bericht is gewijzigd door WhiteRider op 21-06-2007 22:13]


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 21-06-2007 22:12 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2007 22:08 schreef WhiteRider het volgende:
Dus je kiest zelf voor het aantal aandelen dat je uitgeeft?
"B.v 50.000 zodat het geplaatste kapitaal €5.000.000,- bedraagt."

Dat vind ik vreemd. Je kunt toch ook 50.000 aandelen van 200 euro uitgeven?


Is niet echt handig. Je geeft voor 5 miljoen aan aandelen uit zodat je die andere 5 achter de hand hebt. Dit kan vrijkomen bij een aandelenemissie en kan handig zijn als je geld nodig hebt voor bijvoorbeeld een overname.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 21-06-2007 22:13 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2007 22:12 schreef Dentz het volgende:
Is niet echt handig. Je geeft voor 5 miljoen aan aandelen uit zodat je die andere 5 achter de hand hebt. Dit kan vrijkomen bij een aandelenemissie en kan handig zijn als je geld nodig hebt voor bijvoorbeeld een overname.


Juist.

Ook jij bedankt voor je poging.


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 21-06-2007 22:14 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

quote:
Op 21 juni 2007 22:13 schreef WhiteRider het volgende:
Juist.

Ook jij bedankt voor je poging.

En ik heb morgen een tentamen bedrijfseconomie.





... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


Dit topic is 7 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen