IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Wat voor boeken leest men hier? (Deel II) Vorige pagina | Volgende pagina
Fat Bastard
I'm not fat, I just have big bones
Usericon van Fat Bastard
Posted 18-08-2005 11:29 by Fat Bastard Profiel van Fat Bastard

quote:
Op 17 augustus 2005 21:53 schreef Curunír het volgende:
Bah, Maryson.

Goedkope Tolkien-kopie is die Meestermagiër-cyclus. Reisgenootschappen van negen man, een tovenaar die de jonge held op pad stuurt, een onderaards volk dat is uitgeroeid door dienaren van de grote ende zwarte slechterik, een poort waar je pas doorheen kan als je een raadsel oplost, et cetera et cetera.

Originaliteit is 's mans sterkste punt duidelijk niet.


Dat geldt denk ik voor de meeste post-Tolkien schrijvers. Neem bijvoorbeeld Stephen R. Donaldson en de Kronieken van Thomas Covenant, zelfde verhaal.

Lijn is bij deze schrijvers veelal hetzelfde, details en beschrijvingen zijn anders. Vind het persoonlijk altijd leuk om te zien hoe ze een bepaalde wereld hebben opgebouwd en hoe de hoofdpersonen in het boek in relatie tot elkaar staan.

Maryson is niet de meest inovatieve fantasyschrijver, maar vind zijn serie toch best te pruimen.

Het verhaal klopt, de relaties kloppen, etc..
Genoeg voor een schrijver om fouten in te maken, die Maryson ogenschijnlijk niet gemaakt heeft.


Fat Bastard
I'm not fat, I just have big bones
Usericon van Fat Bastard
Posted 18-08-2005 11:32 by Fat Bastard Profiel van Fat Bastard

quote:
Op 17 augustus 2005 21:55 schreef M. het volgende:
Originaliteit is fantasy's sterkste punt niet. Waarom mensen die crap lezen.... het meeste is echt dikke stront (om de een of andere reden zijn die boeken nl. altijd 100000000 pagina's).


Ach ja, waarom lezen mensen Baantjer of Ludlum of ...(fill in a name)?

Smaken verschillen en dat is maar goed ook.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 18-08-2005 11:50 by Mark Profiel van Mark

Donaldson's Kovenant-serie vind ik dan juist weer een voorbeeld dat het -niet- altijd Tolkien-kopieën zijn.

Eddings (Belgarion) of Brooks (Shannara) of zoiets dergelijks noem ik Tolkien-klonen, maar de Kovenant-serie vergelijking snap ik niet echt.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Fat Bastard
I'm not fat, I just have big bones
Usericon van Fat Bastard
Posted 18-08-2005 14:15 by Fat Bastard Profiel van Fat Bastard

quote:
Op 18 augustus 2005 11:50 schreef Mark het volgende:
Donaldson's Kovenant-serie vind ik dan juist weer een voorbeeld dat het -niet- altijd Tolkien-kopieën zijn.

Eddings (Belgarion) of Brooks (Shannara) of zoiets dergelijks noem ik Tolkien-klonen, maar de Kovenant-serie vergelijking snap ik niet echt.


Als je daarin diep gaat graven, vind je ook Tolkien-elementen, tenminste, dat idee had ik toen ik het las, maar da's al weer jaren terug.

Kan het natuurlijk mis hebben.

Vond de serie overigens wel goed!


Killing Zoe
Legale Strijker
Usericon van Killing Zoe
Posted 18-08-2005 15:32 by Killing Zoe Profiel van Killing Zoehttp://www.hermanfolk.nl

-De DaVinci Code leest echt te makkelijk weg, zonde van je geld, kan je beter bij de bieb lenen.

-Maryson is idd niet bijster origineel. Zwaarden ipv ringen, verder exact hetzelfde concept als LotR. Maar 't leest wel lekker weg en is op zijn tijd nog weleens spannend.

-Dolende Zielen...lang geleden, maar wat ik me van kan herinneren is dat ik me naderhand een beetje groenig voelde...


Nu ben ik bezig met A Bridge Too Far van Cornelius Ryan. Pas in "deel 3", maar wat is er een hoop fout gepland bij de operatie Market Garden. Dat moest gewoon fout gaan.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 18-08-2005 18:32 by M. Profiel van M.

quote:
Op 18 augustus 2005 11:32 schreef Fat Bastard het volgende:
Ach ja, waarom lezen mensen Baantjer of Ludlum of ...(fill in a name)?

Ja, klopt natuurlijk.

Er zijn echter ook "goede" boeken. Niet van die stomme .

quote:
Smaken verschillen en dat is maar goed ook.

Yep! In mijn herinnering waren 'The chronicles of Thomas Covenant' best OK. Die hoofdpersoon was relatief gelaagd (t.o.v. de ééndimensionale karakters die je zo vaak ziet). Maar er was ook wel wat plagiaat mee gemoeid ja (Reuzen van overzee ipv elfen bv.). En ben ik het, of herbergt de tweede serie een pleidooi tegen klimaatbeheersing?

Fantasy die me nu nog wel kan boeien is 'A Game of Thrones' van George R.R. Martin. Een smerig, bloederig boek waar mensen gewoon bloeden, kotsen en poepen, met een aantal prachtige hoofdpersonen die ook echt een ontwikkeling maken en van wie ook echt duidelijk is waarom ze bepaalde dingen doen.

Daarnaast is het extreem spannend .

[Dit bericht is gewijzigd door M. op 18-08-2005 18:33]


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


BerserkerWoman
:)
Usericon van BerserkerWoman
Posted 22-08-2005 23:38 by BerserkerWoman Profiel van BerserkerWomanhttp://zathuracs.tumblr.com

donald duck pocket edition of natuurlijk het grrrote vakantieboek


Vampiria
Usericon van Vampiria
Posted 01-09-2005 10:12 by Vampiria Profiel van Vampiriahttp://spaces.msn.com/members/LadyVampiriahatesyou/

Ik lees nu de reeks Darren Shan. Vampiers he?


Psychonaut
Usericon van Psychonaut
Posted 01-09-2005 10:16 by Psychonaut Profiel van Psychonaut

Net King's De Donkere Toren 7 uit en nu bezig in Cryptonomicon van Neal Stephenson (http://www.cryptonomicon.com).


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 01-09-2005 11:07 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 18 augustus 2005 18:32 schreef M. het volgende:
met een aantal prachtige hoofdpersonen die ook echt een ontwikkeling maken en van wie ook echt duidelijk is waarom ze bepaalde dingen doen.



En die ook gewoon snoeihard worden afgeslacht. Hoezo respect voor je eigen creaties

Song of Ice and Fire is een zware dikke heersch-serie.


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Vintersorg
Usericon van Vintersorg
Posted 01-09-2005 12:11 by Vintersorg Profiel van Vintersorg

Ben nu bezig met de Dan Brown zooi. Da Vinci Code vond ik echt geweldig! Film komt in Mei uit met o.a. Tom Hanks. Ben nu bezig in Het Juvenalis Dilemma en wil daarna Het Bernini Mysterie nog lezen.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 01-09-2005 12:15 by M. Profiel van M.

quote:
Op 1 september 2005 12:11 schreef Vintersorg het volgende:
Ben nu bezig met de Dan Brown zooi. Da Vinci Code vond ik echt geweldig! Film komt in Mei uit met o.a. Tom Hanks. Ben nu bezig in Het Juvenalis Dilemma en wil daarna Het Bernini Mysterie nog lezen.

Meen je dat nou? Da Vinci Code vond ik echt zwaar ruk... en die andere boeken, PRECIES HETZELFDE PLOT!! Alleen dan ipv Parijs, Rome en ipv Opus Dei de Illuminati.

Zelfs de hoofdpersoon heet hetzelfde (althans in Het Bernini Mysterie). Hoe slecht is dat....


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


windkracht10
Iced Nerd
Usericon van windkracht10
Posted 01-09-2005 12:31 by windkracht10 Profiel van windkracht10

quote:
Op 1 september 2005 12:15 schreef M. het volgende:
Meen je dat nou? Da Vinci Code vond ik echt zwaar ruk... en die andere boeken, PRECIES HETZELFDE PLOT!! Alleen dan ipv Parijs, Rome en ipv Opus Dei de Illuminati.

Zelfs de hoofdpersoon heet hetzelfde (althans in Het Bernini Mysterie). Hoe slecht is dat....

Iedereen doet er lovend over dus vind jij het zwaar kut. Ben ik juist?


mvg wk10


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 01-09-2005 12:42 by M. Profiel van M.

Nee.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


windkracht10
Iced Nerd
Usericon van windkracht10
Posted 01-09-2005 12:46 by windkracht10 Profiel van windkracht10

oki


mvg wk10


windkracht10
Iced Nerd
Usericon van windkracht10
Posted 01-09-2005 12:52 by windkracht10 Profiel van windkracht10

eend


mvg wk10


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 01-09-2005 14:15 by Chelman Profiel van Chelman

quote:
Op 1 september 2005 12:15 schreef M. het volgende:
Meen je dat nou? Da Vinci Code vond ik echt zwaar ruk... en die andere boeken, PRECIES HETZELFDE PLOT!! Alleen dan ipv Parijs, Rome en ipv Opus Dei de Illuminati.

Zelfs de hoofdpersoon heet hetzelfde (althans in Het Bernini Mysterie). Hoe slecht is dat....


IDD.

Ik vond ze ook maar matig. Je kan beter The Sacred Cut van David Hewson lezen. Zelfde principe, beter uitgewerkt.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 01-09-2005 14:25 by Snaack Profiel van Snaack

Of "The rule of four" van Ian Caldwell en Dustin Thomason..

Ik vond de Da Vinci code vermakelijk, als een slechte actiefilm die onder invloed van alcohol amusant kan zijn


Ghislain Lambert
Usericon van Ghislain Lambert
Posted 02-09-2005 9:00 by Ghislain Lambert Profiel van Ghislain Lambert

quote:
Op 1 september 2005 10:16 schreef Psychonaut het volgende:
Net King's De Donkere Toren 7 uit en nu bezig in Cryptonomicon van Neal Stephenson (http://www.cryptonomicon.com).


En wat vind je van het einde?


" When the going gets weird, the weird turn pro!"


madeline usher
The sow is mine!!
Usericon van madeline usher
Posted 06-09-2005 12:50 by madeline usher Profiel van madeline usher

'Harde muziek en doffe ellende'door Zep, een semi-autobiografische comic van een gast die naar de meest uiteenlopende concerten gaat en daar zéér herkenbare dingen meemaakt.

Zie ook het topic 'Idiote acties tijdens concerten', al was het maar om je een idee te geven


Hello-hooray-let the show begin-I've been ready


valkyrian
Usericon van valkyrian
Posted 06-09-2005 16:16 by valkyrian Profiel van valkyrian

ben nu bezig in the great hunt van robert jordan


cataclysm child
Usericon van cataclysm child
Posted 06-09-2005 16:35 by cataclysm child Profiel van cataclysm child

Het Voetbalboek van Nick Holt op dit moment

[Dit bericht is gewijzigd door cataclysm child op 06-09-2005 16:35]


Faustian Spirit of the Earth


Curunír
Usericon van Curunír
Posted 06-09-2005 17:40 by Curunír Profiel van Curunír

Ik heb me op eBay al de 13 Inspector Morse-boeken van Colin Dexter in een mooie box aangeschaft. Nog in de verpakking voor nog geen 10 pond!


"I find your lack of faith disturbing."


Phriar
Hutkippie voor bok en spenen
Usericon van Phriar
Posted 06-09-2005 19:01 by Phriar Profiel van Phriarhttp://metal.20m.com

Theodore Sturgeon - More than human



[Dit bericht is gewijzigd door Phriar op 06-09-2005 19:02]


"Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine"


Smoochy
raar maar waar
Usericon van Smoochy
Posted 06-09-2005 19:12 by Smoochy Profiel van Smoochy

Vandaag is Dood van een Soldaat op de deurmat gevallen...kan ik weer lezen. Dit boek is het debuut van een schrijfster uit Leuven en is winnaares geworden van de Gouden Strop 2005.

[Dit bericht is gewijzigd door Smoochy op 06-09-2005 19:13]


SUPPORT YOUR LOCAL SERIAL KILLER.


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen