IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Wat voor boeken leest men hier? (Deel II) Vorige pagina | Volgende pagina
Ruud
Usericon van Ruud
Posted 20-10-2005 0:45 by Ruud Profiel van Ruud

2001: A Space Odyssey. Het boek dus, van Arthur C. Clarke, niet de film. De film heb ik onlangs voor het eerst gezien, en staat me nog vers in het geheugen. Diep, en het media film welhaast ontstijgend. Weken na het zien ervan blijft de film nog intrigeren, en vormde aan de keukentafel zelfs een aanzet tot ruzie, omwille van het onbegrip van degenen die de film niet kennen (of niet willen kennen). En dan moet het boek nog gelezen worden. Wel nu, ik bevind me inmiddels op bladzijde 100 en ben positief gestemd. Het is érg luchtig geschreven, doch is de gewichtige ondertoon onmiskenbaar aanwezig. In die zin is het boek -tot nu toe- makkelijker dan de film, die vrij zwaar aandoet. Iemand op IMDb stelde dat Clarke met zijn boek vertrouwde op computers ten behoeve van 's mens vooruitgang, en dat Kubrick juist een diep wantrouwen tegen diezelfde computers koesterde. Hier ben ik zelf -uiteraard- nog niet over uit, want ik ben nog met het boek bezig. Maar die aversie van Kubrick is voelbaar in de film.
In de druk van 2001: ASO die ik geleend heb, staat een inleiding van de auteur zelf. Hij doet hierin uit de doeken hoe hij eigenlijk samen met Kubrick aan het project 2001: ASO werkte; híj schreef het boek, Kubrick bezigde zich met de pre-productie van de film en de verdere aanloop naar het uiteindelijke resultaat ervan. Hij vertelt hoe ze vooraf tezamen kwamen, en een concept kozen uit één van de kortere verhalen die hij eerder eens geschreven had. Ze wilden allebei iets groots met Science Fiction doen.
Dit wist ik dus niet, en ik verbaas me erover dat zo'n coöperatie twee afzonderlijke klassiekers op kan leveren, elk in een ander genre. Is dit een unicum? En wat vind men van het boek t.o.v. de film (of de film t.o.v. het boek)?

[Dit bericht is gewijzigd door Ruud op 21-10-2005 18:22]


slome
Usericon van slome
Posted 20-10-2005 0:48 by slome Profiel van slome

Man wat ben je lang van stof! Maar goed, die film wou ik zowiezo nog eens bekijken. En als die bevalt, ga ik het boek tzt ook lezen.

Maar eerst Catch 22 uitlezen (morgen ofzo...)


Ruud
Usericon van Ruud
Posted 20-10-2005 0:55 by Ruud Profiel van Ruud

Ha, dat doe je dan mooi in chronologische volgorde, want het boek werd pas ná de film uitgebracht.


slome
Usericon van slome
Posted 20-10-2005 0:57 by slome Profiel van slome

Oh, dat wist ik niet. Welk van de 2 is eigenlijk beter?


Vikingblood
Farðu í rassgat andskotans auminginn þinn!
Usericon van Vikingblood
Posted 20-10-2005 3:54 by Vikingblood Profiel van Vikingbloodhttp://www.fireburners.nl

Ben ff It van stephen king aan het lezen..In het engels. Dan kan namelijk m`n vrouw het ook lezen.


Some people are like clouds! It will be a glorious day when they fuck off.


she_devil
too true to be true
Usericon van she_devil
Posted 20-10-2005 18:11 by she_devil Profiel van she_devilhttp://shedevil.wiebel.nl

quote:
Op 20 oktober 2005 0:44 schreef Ivo het volgende:
dus binnenkort voorzitter bij de raad van bestuur van Philips of Heineken?
Heineken kan wel wat hulp gebruiken in het bestuur...vies bier...


wait for me dragon, we'll meet in the sky


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 20-10-2005 18:23 by Chelman Profiel van Chelman

quote:
Op 20 oktober 2005 0:37 schreef she_devil het volgende:
binnekort in The Art Of War beginnen van SunTzu en SunZi...teksten die meer dan 2000 jaar oud zijn...naar het schijnt staan er allerlei interessante "strijd" tactieken in die op allerlei vlakken van pas kunnen komen...


Zekers.

Ik heb ooit een paper geschreven met betrekking tot Sun Tzu, Machiavelli en Von Clausewitz. Het ging over de raakvlakken en verschillen van die drie t.o.v. moderne management wetenschap. Best een leuk onderwerp was het.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 20-10-2005 18:27 by aerodis Profiel van aerodis

Bezig in een boek over Wetenschapsfilosofie, mbt geesteswetenschap.


Vikingblood
Farðu í rassgat andskotans auminginn þinn!
Usericon van Vikingblood
Posted 21-10-2005 8:12 by Vikingblood Profiel van Vikingbloodhttp://www.fireburners.nl

quote:
Op 20 oktober 2005 18:27 schreef aerodis het volgende:
Bezig in een boek over Wetenschapsfilosofie, mbt geesteswetenschap.


Ok...ik lees nu de Donald duck..da van jullie is te veel voor me...Laats nog wel engelse gedichten gelezen..das super. ik vind het oud Engels erg mooi..hadden ze zo moeten houden..


Some people are like clouds! It will be a glorious day when they fuck off.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 21-10-2005 9:56 by Mark Profiel van Mark

Mijn vriendin wist niet wat 'welkin' was

En ik maar denken dat Nederlanders hun taal niet voldoende waarderen. Engelsen zijn veel erger!


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 21-10-2005 15:27 by Chelman Profiel van Chelman

@ RUUD: hier kan je een van die HG Wells boeken waarover ik het had (legaal) downloaden:

http://www.gutenberg.org/etext/12163

Andere HG Wells werken en uiteraard veel meer andere werken staan daar ook.



KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 21-10-2005 15:30 by Chelman Profiel van Chelman

quote:
Op 21 oktober 2005 9:56 schreef Mark het volgende:
Mijn vriendin wist niet wat 'welkin' was

En ik maar denken dat Nederlanders hun taal niet voldoende waarderen. Engelsen zijn veel erger!


Het is een archaïsme wat in de 20ste eeuw nauwelijk gebruikt werd. Het is toch niet zo vreemd dat dat niet gebruikt wordt? En dat jij het toevallig kent omdat je een CD van Emperor gekocht heeft wil toch niet zeggen dat zij geen respect voor haar eigen taal heeft? Ken jij alle Nederlandse archaïsmes?

edit: Vraag haar of ze weet wat CALLIPYGIAN betekent. Als ze het niet weet moet je zeggen dat zij zelf CALLIPYGIAN is.

edit2: en als je punten bij haar vader wilt scoren moet je hem een DEIPNOSOPHIST noemen.

[Dit bericht is gewijzigd door Chelman op 21-10-2005 15:36]


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


kleine Micha Banaan
I like my metal heavy...
Usericon van kleine Micha Banaan
Posted 21-10-2005 15:33 by kleine Micha Banaan Profiel van kleine Micha Banaan

quote:
Op 20 oktober 2005 18:27 schreef aerodis het volgende:
Bezig in een boek over Wetenschapsfilosofie, mbt geesteswetenschap.


Leezenberg en de Vries toevallig?


And my marlboro light


Argus
Our fate is written in the web. Woven by the Norns
Usericon van Argus
Posted 21-10-2005 16:19 by Argus Profiel van Argus

Momenteel in Hidden Empire van Kevin Anderson begonnen. Eens zien hoe die dat na zo'n begin 7 delen uit wil houden...

Ow, en boek 4 uit de Wars of Light and Shadow, tevens boek 1 van Alliance of Light van Janny Wurts


Born to bleed. Fighting to succeed. Build to endure what this world throws at me.. Mag ik u verder een boeketje haagsche bloemen aanbieden?


WhiteMetalGay
Waarheen, waarvoor?
Usericon van WhiteMetalGay
Posted 21-10-2005 16:39 by WhiteMetalGay Profiel van WhiteMetalGayhttp://www.thehun.com

Mein Kampf van A.H. in de Orginalfassung.

Voordat men hier weer over gaat mauwen:
Wie dit boek goed vind, heeft het nog nooit gelezen! Er is werkelijk geen doorkomen aan. De slechte man verliest zich volledig in zijn ondoorgrondelijke verhandelingen en raakt meerdere malen het spoor finaal bijster! Na lezing is in elk geval duidelijk: Hij was GEK!

Op zich wel een leuke straf voor de nazistische pikkies: Verplicht Mein Kampf lezen en daarna een samenvatting maken.


Hersenloze Mayonaise eten


Smoochy
raar maar waar
Usericon van Smoochy
Posted 21-10-2005 16:42 by Smoochy Profiel van Smoochy

Nog bezig met het boek:

De Dood van een Soldaat, tot nu toe best grappig.


SUPPORT YOUR LOCAL SERIAL KILLER.


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 21-10-2005 16:50 by kwelgeest Profiel van kwelgeest

Nog steeds Nietzsche - Aldus sprak....
Ik kom er niet echt doorheen.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 21-10-2005 18:19 by aerodis Profiel van aerodis

quote:
Op 21 oktober 2005 15:33 schreef kleine Micha Banaan het volgende:
Leezenberg en de Vries toevallig?


10 punten! Interessant vak ook.

[Dit bericht is gewijzigd door aerodis op 21-10-2005 18:19]


Doomy
Usericon van Doomy
Posted 21-10-2005 18:21 by Doomy Profiel van Doomy

Nog maar eens Herman Brusselmans - De man die werk vond


iPim zei: Zeikhoofd... alsof ik me door een 18-jarig kneusje laat afzeiken. Ik kom je nog wel eens tegen op een concert van Jan Smit, kneus!


Schaep
Usericon van Schaep
Posted 21-10-2005 18:22 by Schaep Profiel van Schaep

quote:
Op 21 oktober 2005 18:21 schreef Doomy het volgende:
Nog maar eens Herman Brusselmans - De man die werk vond


Dat is mijn favoriete boek.


Doomy
Usericon van Doomy
Posted 21-10-2005 18:22 by Doomy Profiel van Doomy

quote:
Op 21 oktober 2005 18:22 schreef Schaep het volgende:
Dat is mijn favoriete boek.


iPim zei: Zeikhoofd... alsof ik me door een 18-jarig kneusje laat afzeiken. Ik kom je nog wel eens tegen op een concert van Jan Smit, kneus!


slome
Usericon van slome
Posted 21-10-2005 19:13 by slome Profiel van slome

quote:
Op 21 oktober 2005 18:21 schreef Doomy het volgende:
Nog maar eens Herman Brusselmans - De man die werk vond


Ik ken van Brusselmans alleen mank, een erg vet boek


Doomy
Usericon van Doomy
Posted 21-10-2005 19:17 by Doomy Profiel van Doomy

quote:
Op 21 oktober 2005 19:13 schreef slome het volgende:
Ik ken van Brusselmans alleen mank, een erg vet boek
ja ze zijn allemaal wel OK
Die gast heeft zo'n geweldig ziek gevoel voor humor hehe

[Dit bericht is gewijzigd door Doomy op 21-10-2005 19:18]


iPim zei: Zeikhoofd... alsof ik me door een 18-jarig kneusje laat afzeiken. Ik kom je nog wel eens tegen op een concert van Jan Smit, kneus!


Ruud
Usericon van Ruud
Posted 21-10-2005 19:41 by Ruud Profiel van Ruud

quote:
Op 20 oktober 2005 0:57 schreef slome het volgende:
Oh, dat wist ik niet. Welk van de 2 is eigenlijk beter?


Ik heb het boek inmiddels uit. Vergelijken is niet nodig, want ze vullen elkaar prima aan. D.w.z. dat de film het beeld levert, en het boek de film 'nuanceert'. Tussen aanhalingstekens, want het meest aannemelijke lijkt mij dat de kunstenaars an sich elk een ander(e) perspectief/invalshoek hanteerden. Ik schreef eerder al dat iemand stelde dat Clarke meer vertrouwen heeft in de computer dan Kubrick. Dit kan ik gedeeltelijk onderstrepen, in de zin dat er in het boek geen accent whatsoever op computers/machinerie wordt gelegd -het is er gewoon, t.b.v. de mens- terwijl de film een bepaald contrast creëert (bijv: klassieke muziek bij beelden van een ruimteschip en een agressievere -redeloze- HAL 9000). Ook de uitkomst, het einde, verschilt t.o.v. elkaar... Maar daar ga ik inhoudelijk uiteraard niks over zeggen.
Overigens raad ik aan éérst de film te kijken, zoals je al van plan was. En wel omwille van twee redenen: 1. De beelden van de film zijn érg mooi. Als je het boek eerst leest, en dan de film kijkt, ontstaat er wellicht discrepantie tussen de beelden die je zelf gevormd hebt bij het lezen van het boek t.o.v. de beelden in de film. Ik kan zonder meer zeggen dat de filmbeelden opleven aan de beschrijvingen in het boek. 2. Het einde van het boek betreft een bredere benadering dan die van de film. Het einde van de film 'past' min of meer in het einde van het boek, als ware het een onderdeel hiervan. Omgekeerd is dat niet het geval, en kan de film het boek niet 'overtroeven', als je de volgorde boek-film hanteert. Dit klinkt allemaal wat mysterieus, en dat is het in ieders eigen beleving ook wel, doch kan ik het niet beter uitleggen.

Wat het boek betreft raad ik de reprint van Orbit uit 1998 aan. Hieraan staat eerder genoemd voorwoord van Arthur C. Clarke, welke inmiddels uit 1989 stamt. Erg interessant, en bovendien verhelderend.


windkracht10
Iced Nerd
Usericon van windkracht10
Posted 21-10-2005 19:46 by windkracht10 Profiel van windkracht10

Mmm, ik heb het laatste vervolgverhaal eens gelezen van 2001. En was toch wel teleurgesteld door de anticlimax en de uitleg rond die monoliet enz...

Tis beter als het mysterie er rond blijft, zoals op het eind van de film.


mvg wk10


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen