IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Auteur:
Topic : helft v/d jeugd in grote steden is allochtoon Vorige pagina | Volgende pagina
Snaack
Usericon van Snaack
Posted 31-07-2002 19:18 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Maar toch, G., je kan het niet met ons oneens zijn dat er problemen zijn in grote steden..

Het maakt mij trouwens geen hol uit of ze blank/ zwart/ geel/ groen zijn, ik haat het dat ze zo zijn! En helaas, door de sociaal-economische achterstand die minderheden vaak hebben, belanden ze in de mindere buurten waardoor een relatief hoog percentage minderheden in de (kleine) criminaliteit belandt.

Dat is niet stigmatiserend toch! Het is (helaas) de harde waarheid.. Het is een groot probleem waar een oplossing voor moet komen!



FolkWang
Usericon van FolkWang
Posted 31-07-2002 19:28 by FolkWang Wijzig reactieProfiel van FolkWangQuote dit bericht

quote:
Op 31 juli 2002 17:56 schreef EvilWitch666 het volgende:
Oordelen over mij.....
1 je kent me niet
2 ik geef gewoon mijn mening
3Je weet mijn IQ niet
4Ik ben geen POPJE!!!!!
5 Ik ben ook niet stompzinnig

Ik dnke dat je zelf net zo slim bent als de strond waar een varken inrolt!!

Don't judge me if you don't know me!!


Hypocriet?


FolkWang
Usericon van FolkWang
Posted 31-07-2002 19:30 by FolkWang Wijzig reactieProfiel van FolkWangQuote dit bericht

quote:
Op 31 juli 2002 18:03 schreef EvilWitch666 het volgende:
Ik vindt het erg zielig dat je mij beoordeeld op mijn leeftijd....



Ik vindT ?

Ik leerde op de basisschool al dat de ik persoon de stam van het werkwoord was.


DMTR
Stik er maar in
Usericon van DMTR
Posted 31-07-2002 19:34 by DMTR Wijzig reactieProfiel van DMTRQuote dit berichthttp://www.shadowsofdisgust.com

Het enige dat ik erover kan en wil zeggen is dat iedereen niet meteen z'n waffel open moet scheuren over "alle" buitenlanders. Scheer niet alles over één kam. Ik reageerde altijd net zo als een bepaalde nieuwe dame hier aanwezig, maar je bereikt er niks mee. Vooral termen als "haat" vind ik in dat opzicht heel erg. Denk eerst eens voordat je met dat soort termen gaat gooien. Je weet niet wat je zegt.

Ieder heeft z'n eigen geschiedenis. En aangezien ik zelf in een niet zo populaire buurt woon, kan ik zeggen dat ik het blanke tuig hier net zo lief zie vertrekken als welk ander tuig dan ook.
dus


You see what happens when you fuck a stranger in the ass?!!


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 31-07-2002 19:37 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 31 juli 2002 17:56 schreef EvilWitch666 o.a. het volgende:
Don't judge me if you don't know me!!


En je mag zelf wel oordelen over mensen die je niet kent? Je zegt zelf dat je uitgepuberd bent, volgens mij moet het nog beginnen.. Ook is het niveau van de posts die jij hier neergekwakt hebt lager dan die van welke andere n00b die ik hier ooit gezien heb, serious!

En nu opgerot van ZM aub!

En nee -- ik heb geen zin om haar een kans te geven, laat haar maar fijn naar de TMF-chat gaan om over Within Temptation te beppen!


FolkWang
Usericon van FolkWang
Posted 31-07-2002 19:49 by FolkWang Wijzig reactieProfiel van FolkWangQuote dit bericht

Ik zie alle economische vluchtelingen graag vertrekken. Politieke mogen blijven, mits ze integreren.

Dit integreren ligt grotendeels bij het Nederlandse beleid. Zij stellen zelf geen inburgeringscursus verplicht. Logisch dat vele de taal niet beheersen en zich daardoor niet kunnen redden. Bovendien lijkt het me nogal moeilijk op een dergelijke cursus, wanneer mensen met verschillende niveau's, van verschillende culturen, verschillende talen sprekend, en sommige ook nog analfabeet, samen op een cursus gedropt worden, en dan allemaal nederlands moeten leren. Misschien herindeling?

De hangjongeren die schade aanrichten zijn in mijn woonomgeving eigenlijk alleen maar blanken. [Ik geloof niet dat er hier een zwarte woont.]

Directe 'schade' ondervind ik dus niet, ik kan er dus ook niet een heel duidelijk oordeel over vellen. Misschien dat dit nog komt wanneer ik in de stad ga wonen.




Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 31-07-2002 19:55 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

hmmm... in asten is het 'allochtonen' probleem ook steeds groter aan het worden. Ik mag 's avonds niet meer alleen naar mijn werk fietsen en terug fietsen, omdat het te gevaarlijk is. Een collega van mij is behoorlijk lastiggevallen (stond in de krant) op hetzelfde pad waarover ik altijd moet fietsen. Elke keer dat ik alleen naar huis fietste vanaf mijn werk ben ik nog door die hangjongeren uitgescholden voor homo enz.. Daar kan ik gewoon niet tegen. Dat soort mensen mogen van mij oprotten of ze nou economische of politieke vluchtelingen zijn.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 31-07-2002 20:06 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

quote:
Op 31 juli 2002 19:55 schreef Misanthrope het volgende:
hmmm... in asten is het 'allochtonen' probleem ook steeds groter aan het worden. Ik mag 's avonds niet meer alleen naar mijn werk fietsen en terug fietsen, omdat het te gevaarlijk is. Een collega van mij is behoorlijk lastiggevallen (stond in de krant) op hetzelfde pad waarover ik altijd moet fietsen. Elke keer dat ik alleen naar huis fietste vanaf mijn werk ben ik nog door die hangjongeren uitgescholden voor homo enz.. Daar kan ik gewoon niet tegen. Dat soort mensen mogen van mij oprotten of ze nou economische of politieke vluchtelingen zijn.


hmmz ja het wordt steeds erger...laats reden we rond 2 uur snachts op een zaterdag door asten heen....er stond een groep van ongeveer 30 allochtonen buiten bij de key (plaatstelijk disco) ze stonden godverdomme gewoon iemand op te wachten...



Vampie
Firewalking
Usericon van Vampie
Posted 31-07-2002 20:54 by Vampie Wijzig reactieProfiel van VampieQuote dit bericht

Ik vind dat mevrouw de evel witch te ver gaat.Maar dat ligt vast aan mij.Staat er in de forum regels niks over discriminatie?

Ja ik heb ook wel slechte ervaringen met gekleurde mensen ,maar dat betekend dus niet dat ze allemaal rot zijn.Weet je hoeveel blanken er smerige klootzakken zijn?

En als je niet op je leeftijd beoordeeld wilt worden gedraag je dan ook volwassen jongedame!


Some cause happiness wherever they go , others whenever they go


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 31-07-2002 22:07 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

Natuurlijk zijn ze niet allemaal zo, maar het probleem is dat er gewoon te veel wel zo zijn en dat het tegenwoordig stoer is (dus ook voor blanke jongeren) om agressief te zijn tegen andere mensen en ze dus om niks te gaan uitschelden en te gaan slaan. Als ik in een klein dorp niet eens meer veilig naar huis kan fietsen, dan is er toch wel iets goed mis. Er moet dus echt iets aan gedaan worden.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


G.
Usericon van G.
Posted 31-07-2002 22:07 by G. Wijzig reactieProfiel van G.Quote dit bericht

quote:
Op 31 juli 2002 19:18 schreef Snaack het volgende:
Maar toch, G., je kan het niet met ons oneens zijn dat er problemen zijn in grote steden..

Het maakt mij trouwens geen hol uit of ze blank/ zwart/ geel/ groen zijn, ik haat het dat ze zo zijn! En helaas, door de sociaal-economische achterstand die minderheden vaak hebben, belanden ze in de mindere buurten waardoor een relatief hoog percentage minderheden in de (kleine) criminaliteit belandt.

Dat is niet stigmatiserend toch! Het is (helaas) de harde waarheid.. Het is een groot probleem waar een oplossing voor moet komen!





Problemen in de grote steden met buitelanders? Ik woon in Amsterdam (in een buurt met erg veel allochtonen) en heb in mijn hele leven nog nooit last gehad van buitenlanders!!! Wel met mijn nederlandse blanke buren!! Natuurlijk zijn er moeilijkheden met het intergreren dat zal ik niet ontkennen, ik heb er alleen totaal geen last van.
En wat die oplossing betreft, een beetje geduld, en inlevings vermogen zou al een klein beetje helpen. de grenzen sluiten of een beetje loos lopen brullen dat alle buitenlanders weg moeten dat lijkt mij geen optie.
Ik hoop in iedergeval dat als er ooit oorlog in nederland zou zijn of een natuur ramp, of zelfs economische ellende dat ik dan ergens anders welkom ben. Ik zou niet weten waarom we de wereld niet zouden kunnen delen. De wereld is van ons allemaal.


G.
Usericon van G.
Posted 31-07-2002 22:17 by G. Wijzig reactieProfiel van G.Quote dit bericht

Theo Maasen:"kijk, ik vind al dat integreren prima, alleen doen ze dat maar in hun eigen land"


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 31-07-2002 22:17 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht



Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 31-07-2002 22:21 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

Helemaal eens met G.


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


G.
Usericon van G.
Posted 31-07-2002 22:29 by G. Wijzig reactieProfiel van G.Quote dit bericht

nog eentje van Theo Maasen:" ik ben helemaal geen discriminant ik vind alle buitenlanders hetzelfde"


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 31-07-2002 23:59 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

ik heb niet alles gelezen .
ik denk dat de volgende zaken een oplossing dichterbij brengen :
ontwikkelingsamenwerking met (voormalige ) kolonien en landen waar allochtonen vandaan komen .Zodat bijvoorbeeld deze landen aantrekkelijker worden om naar terug te emigreren .
uitwisseling kennis , studenten en bestuurders
intensievere samenwerking van scholen ,universiteiten over de hele wereld ,zodat alle opleiding gelijkwaardiger worden , hierdoor is er minder reden om te gaan emigreren , en heeft men meer mogelijkheden om geboorte land te ontwikkelen .
een reden waarom men naar Nederland wil gaan is omdat men denkt dat Nederland een hoger ontwikkeld en beter georganiseerd land is met beter onderwijs en mogelijkheden (dat laatste is een misverstand dat leeft bij veel allochtonen , met de juiste kennis zijn de mogelijkheden veel groter in de landen van herkomst ) .
als inwoners van die landen dezelfde randvoorwaarden wordt geboden om hun land te ontwikkelen als ze in West Europa zouden hebben , dan is emigratie naar West Europa veel minder noodzakelijk .

[Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 01-08-2002 0:09]



Snaack
Usericon van Snaack
Posted 01-08-2002 0:06 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 31 juli 2002 22:07 schreef G. het volgende:
Problemen in de grote steden met buitelanders? Ik woon in Amsterdam (in een buurt met erg veel allochtonen) en heb in mijn hele leven nog nooit last gehad van buitenlanders!!! Wel met mijn nederlandse blanke buren!! Natuurlijk zijn er moeilijkheden met het integreren dat zal ik niet ontkennen, ik heb er alleen totaal geen last van.


Zoals ik al zei, veel allochtonen wonen in achterstandswijken, mede te danken aan het plaatsingsbeleid van de overheid, maar ook door hun over het algemeen lagere opleidingsniveau..

Ik zie hier in Rotterdam maar al teveel jonge Marokkaantjes rondrijden in veel en veel te dure auto's.. Ik vind het niet meer dan zeer naïef te denken dat deze jongens de auto waarin ze rijden eerlijk verdiend hebben; het is dan ook evident dat de auto met bijv. zwart (drugs)geld betaald is.

En sja, in dat wereldje gaat het er niet zachtzinnig aan toe Ik heb dan niet direct last van deze jongens, ik vind het wel zeer storend dat ze crimineel bezig zijn! En indirect zijn ze verantwoordelijk voor overlast door junks, zij houden dat in stand door dope te dealen..

Tuurlijk zijn die dealers niet alleen allochtonen, maar ze vormen wel de ruime meerderheid! Ik vind jouw opmerking 'Natuurlijk zijn er moeilijkheden met het integreren dat zal ik niet ontkennen, ik heb er alleen totaal geen last van.' dan ook hypocriet, eigenlijk zeg je dus 'Laat ze hun gang maar gaan zolang IK er geen last van heb!' Dat vind ik nou niet bepaald een sociale gedachte! Terwijl je dat wel pretendeert te zijn..

quote:

En wat die oplossing betreft, een beetje geduld, en inlevings vermogen zou al een klein beetje helpen. de grenzen sluiten of een beetje loos lopen brullen dat alle buitenlanders weg moeten dat lijkt mij geen optie.


Dat is wat ongenuanceerd ja.. Maar met alleen geduld komen we er niet, en inlevingsvermogen heb ik niet nodig.. Ik hoef niet te integreren in een buitenlandse cultuur, ZIJ wel in de onze!

Tijdelijk de grenzen sluiten om zodoende de gruwelijke wachtlijsten in de asielaanvraagprocedures weg te kunnen werken vind ik een zeer sociaal plan; het is asociaal dat mensen hier jaren (tot wel 5 jaar meen ik) moeten wachten totdat ze uitsluitsel hebben over hun asielaanvraag! Dat is niet uit te houden, en ik denk dat hierdoor ook veel aanvragers in de illegaliteit verdwijnen..

De spoeling wordt dunner, meer economische vluchtelingen, minder échte vluchtelingen die opvang verdienen.. Wederom een voorbeeld van de 'slechten' die het voor de 'goeden' verpesten. Uit de gruwelijke wachttijden blijkt dan ook duidelijk dat er grenzen zijn aan de hoeveelheid mensen die hier kwalitatief hoogwaardig opgevangen kunnen worden, die grenzen zijn imho al lang overschreden!

Het is toch mensonwaardig dat je 5 jaar moet wachten voordat je te horen krijgt dat je weg moet!

quote:

Ik hoop in iedergeval dat als er ooit oorlog in nederland zou zijn of een natuur ramp, of zelfs economische ellende dat ik dan ergens anders welkom ben. Ik zou niet weten waarom we de wereld niet zouden kunnen delen. De wereld is van ons allemaal.


Tuurlijk, maar er zijn grenzen.. Wat telt? Kwaliteit in opvang, of kwantiteit? Ik kies voor kwaliteit, en om dat te kunnen waarborgen moet het immigratiebeleid en integratiebeleid onder de loep genomen worden, zodat WIJ de mensen die hier willen verblijven een menswaardig bestaan kunnen bieden.

Punt


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 01-08-2002 9:41 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 31 juli 2002 19:06 schreef G. het volgende:
Vergeef me mijn wat korte reply. Ik ben erg gevoelig als het op dit soort onderwerpen aankomt. Niet geheel verwonderlijk als je weet dat een gedeelte van mijn familie op brute wijze is vermoord vanwege hun roots


tsja, dat is natuurlijk zwaar klote.en het spijtb me vreselijk als jij je aangesproken voelt (of voelde) want dat is nou ook weer niet de bedoeling. en nogmaals, ik, en vele anderen , zijn NIET tegen buitenlanders die echt op de vlucht moeten voor tirannen etc want die zijn er ook. maar al die economische vluchtelingen kunnen we gewoon niet opnemen. nedserland is ook maar een klein landje toch? en wat mij echt erg stoort is het gezaag en geklaag van veel buitenlanders. ik wil gewoon dat ze de Nederlandse normen en waarden respecteren en als ze daar moeit mee hebben moeten ze maar consquent zijn en wegggaan. Ik ga ook niet in een streng islamitsch land wonen. Geldt ook allochtonen die constant hun "moederland" lopen te verheerlijken. wees consequent en ga terug. maar als ik dat vind is dat toch niet onmenselijk en onredelijk???

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 01-08-2002 9:47]


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 01-08-2002 9:46 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 31 juli 2002 22:29 schreef G. het volgende:
nog eentje van Theo Maasen:" ik ben helemaal geen discriminant ik vind alle buitenlanders hetzelfde"


effe offtopic

nog zo een over de beastie boys: het succes heeft ons niet in klootzakken veranderd, dat waren we van te voren al.


G.
Usericon van G.
Posted 01-08-2002 10:28 by G. Wijzig reactieProfiel van G.Quote dit bericht

quote:
Op 1 augustus 2002 0:06 schreef Snaack het volgende:

Ik vind jouw opmerking 'Natuurlijk zijn er moeilijkheden met het integreren dat zal ik niet ontkennen, ik heb er alleen totaal geen last van.' dan ook hypocriet, eigenlijk zeg je dus 'Laat ze hun gang maar gaan zolang IK er geen last van heb!'


Nee je begrijpt me verkeerd. Met "last" bedoel ik dat ik geen reden zie om dan meteen de grenzen te sluiten. Mijn reactie en ook mijn oplossingen verschillen gewoon met die van een aantal mensen hier. Dit waarschijnlijk omdat ik het op een andere manier benader. Ik vind het alleen heel erg moeilijk om dat duidelijk te maken doormiddel van schrijven.
Ik sluit mijn ogen echt niet voor de problemen. Ik heb ook geruime tijd met daklozen, criminele en junks gewerkt (jongeren) in Amsterdam en ik geloof dan ook redelijk zicht te hebben op wat zich in deze stad afspeelt. het zijn vaak maar beperkte groeperingen van dezelfde komaf die in de criminaliteit terrecht komen en zeker niet de allochtoon in het algemeen!

en inlevingsvermogen heb ik niet nodig..

dat meen je niet he

het is asociaal dat mensen hier jaren (tot wel 5 jaar meen ik) moeten wachten totdat ze uitsluitsel hebben over hun asielaanvraag! Dat is niet uit te houden, en ik denk dat hierdoor ook veel aanvragers in de illegaliteit verdwijnen..

Tja hier heb je helemaal gelijk in een van der redenen dat mensen in de illegaliteit verdwijnen

De spoeling wordt dunner, meer economische vluchtelingen, minder échte vluchtelingen die opvang verdienen.. Wederom een voorbeeld van de 'slechten' die het voor de 'goeden' verpesten. Uit de gruwelijke wachttijden blijkt dan ook duidelijk dat er grenzen zijn aan de hoeveelheid mensen die hier kwalitatief hoogwaardig opgevangen kunnen worden, die grenzen zijn imho al lang overschreden!

dat is een beetje wat ik bedoel met geen last van.....Ik vind dat er in europa nog wel wat plaats is (ja ook in Ned) en dat vooral omdat ik toch van mening blijf dat als de situatie ondraagbaar is door b.v. oorlog mensen ergens opgevangen dienen te worden.

Tuurlijk, maar er zijn grenzen.. Wat telt? Kwaliteit in opvang, of kwantiteit? Ik kies voor kwaliteit, en om dat te kunnen waarborgen moet het immigratiebeleid en integratiebeleid onder de loep genomen worden, zodat WIJ de mensen die hier willen verblijven een menswaardig bestaan kunnen bieden.



Helemaal mee eens ...dus moeten we zorgen dat de opvang van azielzoekers wordt verbeterd!


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 01-08-2002 11:51 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

quote:
Op 1 augustus 2002 9:41 schreef attila_de_hun het volgende:
hun "moederland" lopen te verheerlijken. wees consequent en ga terug.

vind ik ook .
voor het geval echter dat dit een reactie is op 'mogelijkheden in landen van herkomst zijn beter ' (zie eerdere post , zal ik dit even toelichten .
de mogelijkheden voor een ondernemer of iemand die zijn of haar school heeft afgemaakt zijn beter om de volgende redenen :
-Nederlandse markt is als het ware dicht .
er is teveel concurrentie voor een (beginnend) ondernemer . als je hier wil groeien of een bedrijf wil hebben moet je over veel ( innovatieve ) kennis beschikken .
in de landen van herkomst is dit niet het geval
-een land als Suriname heeft meer ruimte en meer natuur en grondstoffen .
-als afgestudeerde is er weinig concurrentie met andere afgestudeerden.
(stel dat je hier niet het werk kan krijgen die je wil ivm concurrentie op de arbeidmarkt )

deze voordelen denken allochtonen vaak niet aan .
misschien zou de Nederlandse overheid een rol kunnen spelen om allochtonen hierover voor te lichten ,als onderdeel van hun opleiding . (hoe ze een ondernemening kunnen beginnen in andere landen en een goed en welvarend leven daar kunnen hebben . )



[Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 01-08-2002 11:55]



FOL
Usericon van FOL
Posted 01-08-2002 12:45 by FOL Wijzig reactieProfiel van FOLQuote dit bericht

over een tijdje moeten wij integreren in Nederland ghehe, sad but true :S


FOL
Usericon van FOL
Posted 01-08-2002 12:46 by FOL Wijzig reactieProfiel van FOLQuote dit bericht

Theo maassen? "OF ze nou bruin, of rood of geel zijn, van binnen zijn we allemaal blank en daar gaat het om" :D


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 01-08-2002 12:59 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 1 augustus 2002 11:51 schreef Vinay het volgende:

deze voordelen denken allochtonen vaak niet aan .
misschien zou de Nederlandse overheid een rol kunnen spelen om allochtonen hierover voor te lichten ,als onderdeel van hun opleiding . (hoe ze een ondernemening kunnen beginnen in andere landen en een goed en welvarend leven daar kunnen hebben . )




ik ben het absoluut met jou eens. mogelijk is zulke stimulatie zelfs beter als gewone ontwikkelingshulp. het proces verloopt weliswaar traag maar de hulp is veel duurzamer en stabieler, en geeft de personen denk ik ook meer zelfrespect en eigenwaarde. dan in vergelijking met "je handje omhoog houden" type hulp.


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 01-08-2002 14:00 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

Ik begrijp dat niet, 'integratie'.
Alsof ik zo goed geïntegreerd ben in deze westerse samenleving.


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen